Ardnax
07-02-2009 om 11:18
Alcohol
Hoe staan jullie als ouders tegenover alcohol bij pubers van 14 jaar en jonger ?
Gisteravond heb ik geholpen bij een grootscheepse alcohol controle bij kinderen tussen de 11 en de 14 jaar bij de ingang van een discotheek, waar voor hun een feest georganiseerd was.
En inderdaad waren er gewoon kinderen bij die hadden ingedronken, waarvan sommigen met een promillage van 0,8 !
De ouders van deze kinderen werden gebeld om ze op te halen, want ze mogen de discotheek niet meer in en werden doorgesteurd naar het alcohol jeugd preventie team.
Tot mijn verbazing waren er ouders die stug bleven volhouden dat hun kind niet drinkt, die niet wilden dat ze doorgestuurd werden of die hun kind niet wilden ophalen.
Van het feit dat er "dronken" kinderen tussen zaten, schrok ik niet (alhoewel ik het wel belachelijk vind), wel van het feit hoe sommige ouders er mee omgingen.
Hoe zouden jullie reageren ?
Wat vinden jullie van zo'n actie ?
Grtz.
Ardnax
Maylise
09-02-2009 om 15:23
In sommige kringen blijkbaar normaal
Blijkbaar zijn er ouders die het wel normaal vinden als jongere kinderen drinken. Ik niet. Mijn kinderen mogen overigens ook niet naar dat soort feesten toe. Daar hebben ze nog helemaal niks te zoeken als ze 14 zijn. Natuurlijk zijn er mensen die naar de disco gaan om te dansen. Er is echter ook een behoorlijk percentage dat komt om te zuipen, pillen gebruiken en de andere sexe te bevoelen. Geen dingen die een 14jarige in mijn optiek behoort te doen. Dus daar gaan ze gewoon niet heen, of er nou wel of geen alcohol wordt geschonken.
Schoolfeesten mag in principe wel maar ik weet dat ik op de school van mijn zoon wel eens een schoolfeest heb verboden wegens zeer weinig toezicht en eerdere minder geslaagde ervaringen.
Maylise
tonny
09-02-2009 om 23:15
De chocoladesigaret
nou nee, die is in mijn ogen geen enkel risico. Of het moest zijn de verleiding van de chocola?
Tonny
- nog nooit gerookt, maar vroeger érg genoten van die chocoladesigaretjes die ik in mijn schoen kreeg-
M Lavell
10-02-2009 om 08:35
Opvatting
cobi:"Die vergelijking gaat ook niet op, tenzij je aan kunt tonen dat ie bij de Philip Morris geproduceerd en zij een duister complot hebben gesmeed met Jamin en de supermarkten om jeugdige nicotineslaven te kweken."
Dat duistere complot sluit ik niet uit, maar ik doel eigenlijk meer op de opvatting over die sigaretten: Schande om de gewoonte bij kinderen te introduceren. Geen wonder dat ze de chocoladevariant door echte gaan vervangen. Dat leidde tot een verbod (wat ik weer wat overdreven vind).
Cobi:"Maar mijn indruk blijft toch dat er een grote overlap is tussen de ouders die het grappig vinden hun kinderen een slok alcohol te laten proeven en die natte horeca voor hun jonge pubers een cool uitje vinden."
Ja, dat denk ik ook. Opvallender vind ik eigenlijk dat er ook nogal wat mensen zijn die dit soort kinderplezier juist als middel zien om drankgebruik uit te bannen.
Groet,
Miriam Lavell
Ardnax
11-02-2009 om 09:16
Pretparken
Als je in de efteling een discoactiviteit organiseerd op vrijdagavond, voor kinderen van 11 tot en met 14 jaar, zal ook daar, bij de ingang, kinderen met alcohol geconstateerd worden.
Even een paar feiten, na een onderzoek van STAP (helaas inmiddels al 5 jaar geleden)
Verdeeld per leeftijdsgroep is te zien dat:
van de 10- en 11-jarigen 1 op de 5 gedronken heeft
van de 12- en 13-jarigen 1 op de 3 ervaring met alcohol heeft
2 van de 3 14-jarigen ervaring heeft met alcohol
9 van de 10 15-jarigen alcohol heeft gedronken
groep 8: 3,1% van de meisjes en 11,0% van de jongens is ooit dronken geweest
voor 12 en 13 jaar geldt: 11,8% van de meisjes en 20,9% van de jongens
bij 14 en 15 jaar zijn de percentages: 37,3% van de meisjes en 46,5% van de jongens
53% van de ouders vindt het prima dat hun kinderen drinken
Kinderen tot en met 13 jaar drinken vooral thuis; 14- en 15-jarigen drinken op allerlei plaatsen: thuis, in de disco of het café, bij vrienden, in de sportkantine en op straat. Het zijn vooral jongens die aangeven dat ze ook op straat drinken.
Niks over discotheken etc., maar wel dat de kinderen thuis leren drinken. Dus als je het drankgebruik bij tieners wil aanpakken of reduceren, moet je dus niet bij de discotheken beginnen die af en toe een kinderfeestje geven, maar bij de ouders !
Grtz.
Ardnax
M Lavell
11-02-2009 om 09:59
Over de drempel helpen
Ardnax:"Niks over discotheken etc., maar wel dat de kinderen thuis leren drinken. Dus als je het drankgebruik bij tieners wil aanpakken of reduceren, moet je dus niet bij de discotheken beginnen die af en toe een kinderfeestje geven, maar bij de ouders !"
Je mist het punt. Het gaat over opvattingen over drankgebruik. Zolang het onder een groot deel van mensen (niet alleen ouders) gewoon gevonden wordt dat je op enig moment (vanaf je 16e menen velen) gaat drinken (=synoniem aan naar de disco of het café gaan), past daarbij de opvatting dat je thuis alvast gaat wennen. In die opvatting is bier leren drinken, het lekker leren vinden, niet anders dan spruitjes leren eten. Tot ver in de twintigste eeuw leerden kinderen thuis ook roken op die manier.
Disco of café bezoek speciaal voor kinderen georganiseerd, past ook in die gedachte. Op enig moment gaan ze toch, ze kunnen er het beste maar gecontroleerd kennis mee maken. Dit soort feesten helpt niet bij het ombuigen van het denken over drank.
Je kunt niet volhouden dat disco's en cafés de dader niet zijn. Dat zijn ze wel, zoals reastaurants (of andere sociale gelegenheden) de oorzaak zijn van het thuis spruitjes, lever en met mes en vork leren eten.
Dat heet opvoeden. Voorbereiden op de maatschappij. Zelfs schoolfeesten zijn ooit met dat doel bedacht. De meer elitaire opvatting over drank, vooral bij kinderen, is inmiddels totaal veranderd. Die van de massa moet nog volgen. Voor bepaalde sociale groepen zal dat nog decennia duren, als het al komt.
De horeca (en drankenindustrie) is onder het mom van die veranderde opvatting in het gat gedoken van disco zonder drank. Dit met de bedoeling om te voorkomen dat de nieuwe opvatting over drankgebruik tot lege disco's zou leiden. De feesten zijn er om ouders en kinderen over de drempel te helpen.
Groet,
Miriam Lavell
Ardnax
11-02-2009 om 13:14
Miriam
Ik zeg dat je bij de ouders moet beginnen als je het drankgebruik bij kinderen wil aanpakken.
Jij hebt het met een hoop bla-bla over opvoeden.
Jij:"Dit soort feesten helpt niet bij het ombuigen van het denken over drank"
Klopt, dus je bent het met me eens dat je bij de ouders moet beginnen ? (is namelijk ook niet de bedoeling van een exploitant; hij wil gewoon geld verdienen binnen de kaders van de wet)
En ik ben het niet vaak eens met Alex, maar wel in dit geval 
Grtz.
Ardnax
M Lavell
12-02-2009 om 08:33
Onzin
Ardnax:"Klopt, dus je bent het met me eens dat je bij de ouders moet beginnen ? "
Nee.
Ardnax:"(is namelijk ook niet de bedoeling van een exploitant; hij wil gewoon geld verdienen binnen de kaders van de wet)"
Precies. Daar moet je beginnen dus. Dit soort feesten zijn promotie voor de feesten zelf. Tot zestien zonder drank, na zestien met (geld verdienen binnen de wet). Een gezonde opvatting over drank is liever geen drank, ook niet als je zestien bent, en al helemaal geen feestelijk massaal drankplezier.
Ouders die hun kinderen thuis laten drinken, bereiden ze voor op een maatschappij waarin drank erbij hoort als naar school gaan. De opvatting over de maatschappij moet veranderen. Dat begint niet bij ouders als de maatschappij dezelfde blijft.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
12-02-2009 om 10:48
Ja en nee
Ik ben het helemaal met je eens dat alcohol in dezelfde hoek zou moeten worden gezet als vroeger en nog steeds drugs en als tegenwoordig steeds meer roken. Het hoort er niet bij, het is niet leuk en gezellig, het is nergens goed voor, integendeel.
Maar: de maatschappij: dat zijn wij (als ouders) toch ook? Ik voer een tamelijk strikt anti-alcoholbeleid thuis (als in: 0,0 is normaal), maar ik kan in mijn eentje de maatschappij toch niet veranderen?
Wat ik bijv. wel een goeie maatschappelijke stap zou vinden is het loslaten van de alcohol-norm in het verkeer. Núl is de norm en niet dat geneuzel met promilletjes, hup, gewoon níks. Rijden=geen alcohol. Wat dat aangaat zit het maatschappelijk absoluut in zo'n vaag hoekje, het mag een soort van wel, maar weer niet te veel enzo. Nul lijkt me gewoon wel lekker overzichtelijk.
Tirza
Kaaskopje
12-02-2009 om 12:54
Op enig moment gaan drinken
Voor mij is 'op enig moment gaan drinken' niet synoniem aan uitgaan. Thuis een wijntje drinken schaar ik ook onder 'op enig moment gaan drinken' en ik vind beperkt alcohol gebruik thuis niet verkeerd. Voor mij persoonlijk geldt dat ik zelden zomaar iets thuis drink. Ik heb zo van die vlagen waarin ik er opeens zin in heb en dan gaan er weer maanden voorbij waarin zulke vlagen niet aan de orde zijn. Bij ons hoort alcohol niet bij een dagelijkse gewoonte, het blijft dus wel iets speciaals. Ik wil daar helemaal niet hoogdravend over doen, ook niet in het kader van opvoeding, maar als we het er dan toch over hebben vind ik ons voorbeeld een gezond voorbeeld. Alcohol is op zijn tijd lekker, daar is niets mis mee. Pas als je er onverantwoordelijk mee omgaat is alcohol inname negatief. Alcohol en autorijden is een onmogelijke combinatie. Alcohol en téveel is niet ok. Maar alcohol op 0,0 zetten en dat als normaal beschouwen vind ik overdreven. Het is de kunst om je te leren beheersen. Ik denk dat velen van ons, de ouders van de dames en heren die het ook nog moeten leren, zich die beheersing ook eigen hebben moeten maken, of de interesse voor alcohol gewoon kwijt zijn geraakt. Oftewel... je bent zelf ook jong geweest, hoe was jezelf vroeger?
Het is aan ons om een gezond beeld neer te zetten van alcoholgebruik en dat doe je niet door door te slaan naar uitersten. Te veel is geen goed voorbeeld, maar zeggen dat 0 de norm is is ook geen goed idee. (Behalve als het om autorijden gaat of tijdens de arbeid bijvoorbeeld.)
Ik ben het, dat mag ook wel een keer gezegd worden, eens met Alex dat de horeca niet de dader is van te veel drinken door de jeugd, maar dat de verantwoordelijkheid daarvan meer bij de ouders gelegd moet worden. En daar ben ik ook voorzichtig mee. De horeca geeft de jeugd wel de gelegenheid, maar dwingt ze niet om drank te bestellen. Daar zijn ze altijd zelf nog bij. Als ouders kun je het goede voorbeeld geven door veel drank niet als gewoon te zien, maar er ook geen taboe omheen te creëren. Wat de jeugd daar buiten hun blikveld mee doet kun je niet átijd op de opvoeding schuiven.
In geval van ouders die hun kinderen een keet of caravan verschaffen zodat ze niet duur uit hoeven te gaan gaat er in mijn ogen wel iets helemaal verkeerd. Het gaat vaak toch om plattelands-/provinciejeugd waarin blijkbaar een cultuur heerst dat drank stoer is en je een softy bent als je op je 16de nog nooit bier gedronken hebt. Ik vind het ronduit schandalig dat ouders dat doen. Waar zit hun verstand?
M Lavell
12-02-2009 om 14:06
Inbedding
Tirza:"Maar: de maatschappij: dat zijn wij (als ouders) toch ook? Ik voer een tamelijk strikt anti-alcoholbeleid thuis (als in: 0,0 is normaal), maar ik kan in mijn eentje de maatschappij toch niet veranderen?"
Ja. Maar het is ook de kroeg, de feesten en dat jongerenvertier dat gewoon wordt gevonden. Heel veel mensen voelen zich nu eenmaal niet persoonlijk aangesproken. Ze kijken om zich heen en zien dat ze 'niks geks' doen. Voorlopig is je kinderen dit soort plezier gunnen ter voorbereiding op hetzelfde plezier maar dan met drank, helemaal niet gek. Zolang dat zo is, is de oude eilitaire! gedachte dat je je kinderen thuis ook moet leren drinken (net als spruitjes eten en ooit zelfs roken), ook gewoon.
De gewoontes horen bijelkaar als je kont afvegen bij poepen. De logica ervan is breed uitgemeten in elitaire kranten en op scholen. De ouders van nu zijn door de maatschappij zo opgevoed, soms in weerwil van hun eigen ouders (ach, die zijn te behoudend).
Het heeft geen zin om die geschiedenis te negeren met een koud beroep op eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Velen zullen werkelijk denken verantwoordelijk te handelen. Anderen zien er geen kwaad in en voelen zich gestimuleerd door dit soort feesten.
De verandering van opvatting op dit terrein vraagt om een nieuwe inbedding. Eentje bijvoorbeeld waarbinnen het helemaal niet gewoon is dat 14 jarigen dit soort vertier bezoeken zonder drank zodat ze de weg alleen weten als ze 16 zijn en er van de wet wel drank aan ze verkocht mag worden.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
12-02-2009 om 22:56
De nul-norm
Ik bedoelde met 0 ook die combinatie met verkeer, ik was daar onduidelijk in blijkbaar.
Wij drinken zelf niet of nauwelijks en al helemaal zelden waar de kinderen bij zijn. Het is hier dan ook niet of nauwelijks in huis, ik moet regelmatig bier over de datum weggooien wat op een feestje niet is opgegaan. En ik lust alles, dat is het punt niet
Maar ik vind het duur en ongezond. Het zit niet in mijn systeem za'k maar zeggen, het hoort bij het feest-arrangement, net zoiets als gevulde eieren, die eet ik normaal ook nooit
En zelfs dan nog met mate. Ik zal jongelui hier op verjaardagen nooit alcohol aanbieden o.i.d.
Tirza
Kaaskopje
13-02-2009 om 00:17
Jongelui
Ondanks dat ik me ook heel verantwoordelijk voel ten opzichte van alcohol en jongeren lijk ik er toch wat minder strikt in. Ik heb er geen moeite mee om bij speciale gelegenheden een flesje van het een of ander voor mijn dochter mee te nemen. Nog even en ze is 18 en ik vind dat het nu toch tijd wordt voor een meer gelijkwaardige behandeling en niet meer zo zeer vanuit een opvoedend karakter. Ze gaat daar verstandig mee om, dat scheelt.
M Lavell
13-02-2009 om 08:39
Zo zijn we niet getrouwd
Kaaskopje: "Nog even en ze is 18 en ik vind dat het nu toch tijd wordt voor een meer gelijkwaardige behandeling en niet meer zo zeer vanuit een opvoedend karakter."
Die opvatting begrijp ik volkomen. Ik begrijp bovendien dat er ook ouders zijn die iets dergelijks doen als de kinderen bijna 16 zijn (dan mogen ze het ook zelf kopen, dusss...)
Ik zou het allemaal veel minder begrijpen als de maatschappelijke orde rond drank zo zou zijn als bij Tirza thuis. Eigenlijk niet en voor het overige alleen in heel bijzondere gevallen.
Maar zo zijn we niet getrouwd, al zou het veel beter zijn als dat wel zo zou zijn.
Als dat al ooit komt, dan duurt dat nog wel even.
Groet,
Miriam Lavell
Tirza G.
14-02-2009 om 12:48
Real-life score
Gisteravond vierde mijn dochter haar verjaardag. Er waren 9 aanwezigen, 5m, 4j. Voor de statistiek: 4 VWO-scholieren, 2 HBO-studenten, 2 WO-studenten en 1 werknemer (niet meer op school dus). Totale tijdsduur evenement: 6-7 uur. Totale omzet aan alcoholica: 6 bier, net geen 2 flessen witte wijn.
Tirza G.
Kaaskopje
14-02-2009 om 15:06
16-18
Nog even terugkomend op mijn opvattingen en die verplaatsend naar ouders met kinderen van bijna 16. Ik heb vanáf 16 toestemming gegeven om drank te nuttigen, maar het is tussen 16 en 18 wel een punt waar ik me in enige mate mee bemoei. Ik heb makkelijke kinderen in dit opzicht. Ik hoef ze niet te wijzen op overmatig drinken en de gevolgen daarvan, omdat dat overmatig drinken voor zover ik kan zien niet aan de orde is. Een paar glaasjes eens in de zoveel weken vind ik acceptabel. Vanaf 18 jaar gaat voor mij het tijdperk in dat ik met een (voor de wet) volwassene te maken heb die ik niet meer moet behandelen met verboden. Meer met gedragscodes zoals die in ons huis de norm zijn. In ons huis is het niet normaal om jezelf een gat in de kraag te drinken. Over wat er buiten de deur gebeurd is mijn inmenging nu tot een minimum teruggeschroefd.
Kaaskopje
14-02-2009 om 15:09
Dat is netjes tirza
Echt waar, goed om te zien dat jongeren zich ook zonder drank goed kunnen vermaken. Maarrrr... ik vind het geen prestatie ten opzichte van knap dat ze van de drank af kunnen blijven. Je hebt nu eenmaal jongeren die wel en die niet van drank houden. Je hebt ook jongeren die meer van een mixje houden, en wie weet had je dat niet in huis? In zo'n geval zou mijn dochter ook maar gewoon aan de cola gaan.
Tirza G.
14-02-2009 om 15:37
Ja hoor
Ik had ook wel wat sterkere drank in huis om mee te mixen, als ze dat gewild hadden. Ik zeg ook niet dat het een prestatie is, ik zeg alleen maar dat het zo is gegaan bij ons thuis. En ik vraag me dus af, of er verjaardagen zijn bij mensen thuis waar de score (vele malen) hoger ligt. Dat zal vast wel, als ik woorden als "indrinken" lees.
Triza
Maylise
14-02-2009 om 16:57
Geen drank in huis
Wij hebben eigenlijk nooit drank in huis. Alleen soms wat wijn. Het is dus sowieso niet de gewoonte hier om thuis te drinken. Ook de kinderen vragen er nooit om. Het zit duidelijk niet in hun systeem om thuis te drinken.
Veel hangt ook van je omgeving af. Mijn oudste dochters drinken alleen als ze uitgaan of uit eten gaan en dan alsnog weinig. Mijn oudste dochter heeft voornamelijk vrienden die niet of nauwelijks drinken. Ze heeft heel vaak etentjes of avondjes bij een van de vrienden thuis en het is een uitzondering dat er drank is. Meestal alleen sap en cola. Mijn tweede dochter gaat meer naar disco's en heeft ook meer vrienden die regelmatig drinken. Daardoor heb ik het idee dat zij ook meer drinkt dan oudste dochter. Dit omdat dit in haar sociale kringen dus normaler is. Niet dat ze nou dronken thuis komt maar ze drinkt bij het uitgaan wel altijd wijn of baileys of zo. De precieze hoeveelheden ken ik niet maar het valt denk ik wel mee.
Van mijn oudste drie zoons drinken twee helemaal niet en een (die op zichzelf woont) wel. Deze oudste zoon drinkt meestal wijn bij het eten en ik weet dat hij ook wel eens whiskey drinkt. Ook deze zoon heeft vrienden waarbij drinken gewoner is. Niet dat ze dronken op straat rollen verder, het zijn keurige mensen. Alleen alcohol is voor hun wel een deel van het bestaan al is het alleen op bepaalde tijdstippen of met bepaalde gelegenheiden. De andere twee oudste zoons vinden drank niet lekker en drinken dus niet.
Maylise
Tirza G.
14-02-2009 om 22:59
Trouwens
Schreef ik eerder dat ik het geen prestatie vond om niet te drinken, daar heb ik nog eens over nagedacht. Dat is het wél. Van mij namelijk. Ik heb van dit draadje begrepen dat het drinkgedrag van de kinderen te wijten/danken is aan de ouders.
Voila. Ik neem de honneurs graag aan, dank u.
Tirza
Kaaskopje
15-02-2009 om 02:27
Je hoeft als ouders niet alles op jezelf te betrekken
Dat er ouders zijn die het verkeerde signaal afgeven is gewoon een feit, maar je kunt als ouders niet alles sturen of voorkomen. Je kunt als ouders nog zo goed omgaan met alcohol, maar dat geeft niet de garantie dat een kind dan ook wijs gedrag laat zien. Dat wordt o.a. bepaald door de groep waarmee het kind optrekt, door smaak en vast ook ongemerkt door het stemmetje in het achterhoofd 'wat vindt mamma/pappa hiervan?'. Als dat kind weet dat de ouders erop tegen zijn kan het helpen om het drinken toch maar beperkt te houden, maar dat hoeft niet. Het kind kan daar juist lekker tegenin gaan. Ouders die gewoon verstandig met dit onderwerp omgaan hoeven zich naar mijn idee niet schuldig te voelen over drankfouten van hun kinderen. Ouders die een keet of caravan op het erf zitten en die vol met bier zetten duidelijk wel.
reina
15-02-2009 om 11:08
Eens met kaaskopje
Juist drinkgedrag is iets wat jongeren overnemen van leeftijdsgenoten. Het is zeker geen garantie dat je kind verstandig met drank omgaat als jij zelf nooit drinkt (kijk ook maar eens naar roken, wij roken geen van beiden en hebben ook duidelijk aangegeven waarom niet. Maar onze beide kinderen roken helaas wel, niet veel, maar roken is wat mij betreft altijd te veel...). Ik hou trouwens best van een glas wijn, dat hebben wij ook altijd in huis, dronken ben ik nooit geweest en zal dat ook nooit worden. Onze kinderen hebben van ons nooit mee mogen drinken, ook geen restjes oid, zij heben wel van ons geleerd dat je verstandig met drank om kunt gaan.
M Lavell
15-02-2009 om 12:44
Meer honger dan dorst
Reina:"Juist drinkgedrag is iets wat jongeren overnemen van leeftijdsgenoten."
Toch heeft de opvatting van juist ouders over drank (en zelfs over vrienden) een doorslaggevende betekenis. Precies daar ligt het nadeel van feesten zoals Ardnax ze beschrijft. Ouders die niet toestaan dat hun kind ze bezoekt, zullen het makkelijker hebben de eigen opvatting over drank (en vrienden) de boventoon te laten voeren. Wie de kinderen wel dit soort vertier toestaat, staat ze ook toe zich in een cultuur te begeven waarbinnen een andere opvatting over drank (en vrienden) heerst.
Let op, dat heeft niks te maken met je kinderen thuis houden of alles verbieden. Wel met de omgeving waarbinnen je dat doet. Wat de aangesloten horeca ook beweert over kinderdisco zonder drank, het is en blijft de locatie voor puberfeesten met drank. Daar breng je ze dus naar toe. Zolang de heersende mening is dat disco's niks kunnen doen aan drankgebruik van kinderen (dat moeten de ouders thuis doen) en ouders mede daardoor met de illusie leven dat ze hun kinderen gevaarloos bij zo'n disco af kunnen leveren, hangt het vervolg af van wie de kinderen zoal tegenkomen aan 'vrienden'.
Op zo'n locatie zijn dat er logischerwijs en met het klimmen der jaren steeds meer die menen dat drank bij het discovertier hoort als een buskaartje bij een busreis. Vanaf 16 jaar zal de uitbater dat van harte beamen en nog een keertje inschenken.
Tirza:"Schreef ik eerder dat ik het geen prestatie vond om niet te drinken, daar heb ik nog eens over nagedacht. Dat is het wél. Van mij namelijk. Ik heb van dit draadje begrepen dat het drinkgedrag van de kinderen te wijten/danken is aan de ouders."
Een oranje rozet voor opvoeden /*\
Vooral dochter had in haar middelbare schooltijd nogal wat vrienden waar drank thuis meer gewoon was dan mij lief was. Feesten thuis werden steevast opgesierd met openbare uitstalling van de complete drankenkast van pa en moe. Dochter nam steevast de rol van dweilploeg en ehbo op zich om het braaksel weg te werken of haar gevallen bloedende vrienden van een pleister te voorzien.
Waar je lol in hebt.
Deze botsing van culturen heeft op enig moment ook nog tot een echte botsing geleid, toen dochter met vriendin bij ons een feestje wilde geven. Daar moest drank bij, vond vriendin. Pisang Ambon en nog een hele batterij van exotische fel gekleurde en onbetaalbare drank soorten. Ik weigerde. Een beetje bier, een gelimiteerde hoeveelheid coctail door mij persoonlijk samengesteld en een beetje wijn is genoeg. Alles te betalen door de dames zelf.
Mokkend hebben ze de inkopen gedaan, bij de Lidl ook nog, want meer konden ze niet betalen.
Dat resulteerde in een tekort aan eetbaarheden. Diep in de nacht is mijn vriezer leeg gefrituurd: weg friet (was voorzien) en ook calamaris, bitterballen en gamba's. Van drank was er veel te veel bleek de volgende dag bij het opruimen. Overal waren aangebroken maar nog steeds half gevulde bierflesjes te vinden. Met een hardgrondig 'zonde geld!' kieperde de dames het door hen duur betaalde vocht door de gootsteen.
Ja, die coctail (1 glas per persoon) was op. De limonade ook. Maar het bier (2 flesjes pp) en de wijn (2 glazen pp voor de 5 wijndrinkers) hadden ze niet op gekregen.
Het viel dus wel mee met die zuipschuiten.
Voor mij was dat een belangrijk leermoment. Die kinderen hebben geen flauw idee van hun verbruik. 'Als er maar genoeg te drinken is' is de verkeerde prioritiet. Koop vooral meer patat, er is veel meer honger dan je denkt en veel minder dorst.
Je binnen de cultuurclash staande houden als ouder met een zuinige drankopvatting lukt denk ik vooral als je al die verhalen relativeert. 24 bier op een avond, hoor je sommigen wel eens. Tja, bij ons in het dorp zit een kroeg waar ze met een vork schrijven. Je krijgt een rekening voor 24 bier, ook als je er maar 4 gehad hebt. Die puber is toch wel misselijk en tegelijkertijd vervuld van misplaatste trots.
Groet,
Miriam Lavell
Monique D*
15-02-2009 om 13:20
Indrinken voor schoolfeest
"En aub niet je ogen sluiten voor de realiteit, ook voor schoolfeesten wordt ingedronken!"
Dat klopt. Een tijd geleden had ik een berichtje gepost over mijn zoon (nu 14) die met een groep jongeren ging indrinken vóór een schoolfeest. Hij heeft mij dat eerlijk gezegd en heb met hem een open gesprek gevoerd over de schadelijke invloeden van alcohol op kinderen in de groei (kapotte hersencellen en lever). Kinderen van 14 mógen niet eens drinken! Ik heb wel gezegd dat ik dat niet mee moet merken. Mocht dat toch zo zijn dan is het afgelopen met de schoolfeesten.
Hij is laatst weer naar een schoolfeest gegaan en zou niet drinken. Wel vertelde hij mij over een aantal jongeren die behoorlijk aangeschoten waren vóór en na het schoolfeest. Ik ging (misschien was ik naief) ervan uit dat hij niet eraan mee zou doen. En dat bleek dus niet zo te zijn.. daar kwam ik dus achter toen hij zich versprak. We hadden laatst een feest. Mijn zoon vertelde dat een nichtje (rond 23 jaar) van ons zei dat ze geen whiskey of bacardi kon drinken omdat haar keel dan gaat branden. Mijn zoon zei toen, ik heb daar geen last van, geef maar hier! En hij dronk dit zo op, mijn nichtje was daar verbaasd over. Hoe komt het dat jij daar geen last van hebt? Ja, dat doe ik wel vaker... na dit verhaal werd ik hels en zei dat het vanaf NU afgelopen is met schoolfeesten. Temeer dat ik na dat feest ongerust was omdat hij rond rond 1 nog niet thuis was, terwijl dat feest half 12 is afgelopen. Hij belde mij rond 1 uur op met de melding dat hij nog even waren gaan hangen met een stel jongeren en daardoor de tram had gemist... en moest daardoor die afstand van 5 km lopen.. waardoor hij misschien ontnuchterd was. en ik niets merkte.
Vanaf nu is het afgelopen met die schoolfeesten. Temeer dat de school in kwestie zelf niets aan blaastesten, etc. doet.
Hij gaat nog niet naar discotheken, daar is hij echt nog te jong voor. Wel vraag ik mij af of het verbod, net zoals bij sigaretten wel zin heeft, ik kan hem niet altijd controleren wat hij na schooltijd doet of tijdens tussenuren. Ik werk zelf de hele dag, ik kan hem dus niet brengen en halen.. vaders woont niet in huis.
Wij hebben hier nooit drank in huis, alleen als wij bezoek hebben. Moeders zelf drinkt niet en heeft zelf nooit gedronken en gerookt. Alcoholische dranken vind ik zelf erg smerig. Zijn vader drinkt alleen een biertje als hij zelf op een feestje is. Wij zijn dus geen drinkers.
Kaaskopje
15-02-2009 om 13:51
Buiten feesten houden
Ouders die niet toestaan dat hun kind ze bezoekt, zullen het makkelijker hebben de eigen opvatting over drank (en vrienden) de boventoon te laten voeren. Wie de kinderen wel dit soort vertier toestaat, staat ze ook toe zich in een cultuur te begeven waarbinnen een andere opvatting over drank (en vrienden) heerst. ===
Ook als je het toestaat is dat niet per definitie het begin van wat ik noem fout drankgebruik. Ik ben het echt niet eens met die aanname.
Ik heb hier te maken gehad met een wat verongelijkte dochter. Ze zag dat wij het goedvonden dat de jongste naar puberdisco's ging en zei 'dat mocht ik nooit'. 'Nee... jij vroeg er niet om en als je nergens om vraagt ga ik het niet aanmoedigen. Zus vroeg er wel om en ik vind dat goed.' Okee, dat werd wel aanvaard, nog licht onder protest. De oudste is dus echt pas ná haar 16de in uitgaansgelegenheden gekomen. Ze heeft ongeveer een half jaar het een en ander uitgeprobeerd in zeer bescheiden mate in de kroeg en kwam tot de conclusie dat ze cola vaak nog net zo lekker vindt. Tegenwoordig doet ze als ze wat te feesten heeft iets in de cola. Ik heb haar nog niet dronken aangetroffen. De jongste dochter mocht dus wel voor haar 16de al naar feesten toe. Ze is inmiddels anderhalve maand 16 en is nog geen weekend uitgeweest. Gewoon geen zin in, te duur, enz. Als er weer een feest naar haar smaak is zal ze er ongetwijfeld weer heengaan. Ze geeft daar een habbekrats uit, want ze heeft een spaardoel en zal dus niet opeens aan de zuip gaan.
Nog een praktijkvoorbeeld: ik mocht niet uit van mijn ouders. Pas toen ik 20 was en niet meer thuiswoonde kon ik naar hartelust stappen en naar de disco. Dat deed ik dan ook. Vier jaar lang gemiddeld 2 keer per weekend en daar ging heel wat alcohol bij doorheen. Mijn ouders worden al zenuwachtig als ze alcohol aangeboden krijgen, uit die cultuur kom ik dus.
Ik ben het er dus niet mee eens dat het makkelijker is om kinderen van de drank af te houden als je ze maar buiten die feesten en dus cultuur houdt. Mijn idee is dat hun gedrag vooral bepaald wordt door karakter, smaak, budget, een goed gesprek over wat wel en niet verstandig is en een niet al te krampachtige houding van de ouders.
Tirza G.
16-02-2009 om 16:13
Dat is niet helemaal waar kaaskopje
Ik vind dat de teneur in dit draadje is, dat horeca-exploitanten in elk geval géén invloed hebben op het (willen) drinken van jongelui. Neeeeeee, de oúders, dáár moet je zijn. Die kunnen niet meer voorleven, opvoeden of verbieden, die hebben te weinig kennis, of de verkeerde kennis of gebruiken hem te laat. Kinderen die indrinken: schuld van de ouders. Kinderen die voor een schoolfeest moeten blazen en dan al toeter zijn: schuld van de ouders. Dát er bij schoolfeesten (etc) sowieso geblazen moet worden is al de schuld van de ouders, want zij doen het niet goed.
Dus. Uiteraard voel ik me aangesproken, ik bén namelijk ouder van een pubers. Dus als het drinkgedrag van míjn pubers (en hun vrienden) netjes binnen de perken blijft is de conclusie logisch: dat komt omdat ík zo'n fantastische ouder ben.
Zo. Ik ga effe slingers voor mezelf ophangen. Ik denk dat de burgemeester straks op de stoep staat. Of Justine. Met de prijs voor de beste ouder 2009.
Tirza
Kaaskopje
17-02-2009 om 00:38
Een toost dan maar![]()
Geniet van je moment
Laten we maar gewoon op elkaar toosten, want ik mag ook niet klagen. Ik heb de burgemeester overigens al over de vloer gehad. Nu Beatrix nog![]()
Monique D*
17-02-2009 om 00:50
Hangt van de kinderen af
Het hangt van de kinderen af of ze mee willen doen met de groep (soms angst om buiten de groep te vallen) en of ze de behoefte hebben om te experimenten. De een maakt er een gewoonte van of gaat over grenzen heen (zich ladderzat drinken, comazuipen, etc.) en de andere probeert even wat en vindt er niets aan of drinkt zo af en toe. Ik behoorde zelf tot diegene die er helemaal niets aan vond. Men kon mij overhalen hoe men wilde, maar ik vond het vies en bleef het vies vinden. Ik had zelf nooit last gehad van een groepsdruk of het "verplicht meedoen" of experimenteergedrag. Mijn ouders waren zelf geen drinkers, maar waren niet tegen alcohol. Een glaasje proberen was bij mijn ouders geen punt. Maar zelf moet ik er niets van hebben. Dat is dus persoonlijk. Mijn broer daarentegen zat weer anders in elkaar. Die kon tijdens zijn puberjaren veel drinken.
Ik wil hiermee zeggen dat het niet per definitie aan de ouders hoeft te liggen, maar dat de kinderen zelf de behoefte hebben om dit te doen. Dat staat los van de ouders. Jij als ouder moet dit wel sturen. En dat is moeilijk, zeker als een aantal dingen buiten jouw gezichtsveld plaatsvindt.
Kaaskopje
17-02-2009 om 13:31
Klopt
Je kunt je als ouders op de borst kloppen, maar het is in veel gevallen meer de verdienste van de kinderen, voor zover je van een verdienste kunt spreken, dan van de ouders. Je kunt je kind buiten situaties houden waarin een alcoholsfeertje hangt (de discofeesten waar blijkbaar de ellende begint), maar ik gooi het toch liever op je kind bewust maken van de invloed van alcohol en van het vertrouwen wat je in hem of haar stelt als hij of zij de deur uit gaat met duidelijke afspraken. Ik weet zeker dat mijn teleurstelling erger voor ze is dan wanneer ik boos wordt. Die situatie (teleurstelling) heeft zich hier nog nooit voorgedaan en ze zijn nu op een leeftijd dat ik het tot op zekere hoogte loslaat.