rugby
30-03-2010 om 12:49
Alcohol en nog geen 16
mijn dochter van 14 zit in 3 vwo en heeft 2 jaar terug een oorlichting gehad over alcoholgebruik; af en toe een slokje yhuis wat oefenen zou oorkomen dat ze met 16 helemaal ''los'' zouden gaan.
Gisteravond was er voor mn dochter van 12 (lagere school) een voorlichting ala de tv.; nix,noppes,nada voor je 16 de, want begin je met oefenen voor je 16de, dat zal je met je 16de helemaal los gaan...ben je het namelijk al zoooo gewend.
Dochter van 14 was mee (t was ook n gezellige inloopavond, met toneelstukjes enzo,dus hele gezin was welkom), dochter was uiteraard zeer verbaasd om zo'n tegenstrijdige oorlichting, binnen 2 jaar.
we hebben er over nagepraat met voorlichtster van de brijderstichting, en de uiteindelijke conclusie was (natuuuuuurlijk) dat je het per kind moet bekijken, en een goed contact met je kind moet opbouwen hierover. JA, dat is van alle tijden en overal
Hoe gaan jullie ermee om, mogen ze af en toe een slokje, een half biertje als het feest is? Of zijn jullie voor de nix/noppes/nada manier? (ik woon in westfriesland; het drankge (mis)bruik is hier erg groot onder de jongeren en het onderwerp hier erg actueel)
En wat als ze 16 zijn, laat je ze dan helemaal los, of maak je afspraken over hoeveel er gedronken kan worden?Werkt dat?

Klara
30-03-2010 om 18:58
1e feestje ging goed mis
Toen onze zoon 15 was wilde hij bier proberen maar hij kreeg het niet van ons. We wilden het zo lang mogelijk uitstellen.
Een paar maanden later vroeg hij er weer om. Hij was de enige in de klas die nog nooit bier geprobeerd had.
We hebben toen een flesje met hem gedronken. Het weekend daarop weer en daarna heeft hij er niet meer om gevraagd. Hij was tevreden met een glas cola.
Tot zijn 1e feestje kwam, een examenfeestje. Wij en hij hadden nog geen ervaring met feestjes van jongeren waar alcohol werd gedronken. Het is helemaal mis gegaan. Om 00.00 uur werden we gebeld dat we hem maar op moesten komen halen. Hij was ver heen. Hij heeft in zijn slaap alles eruit gekotst en heeft in z'n bed geplast.
Hij was 2 dagen ziek.
Hij en wij zijn hier erg van geschrokken. We hebben hem uitgelegd hoe gevaarlijk het kan zijn. Wat er kan gebeuren als je de controle kwijt raakt en dat hij had kunnen stikken in zijn braaksel.
We hadden dit niet verwacht.
Precieze afspraken over de hoeveelheid die hij mag drinken hebben we daarna niet gemaakt. Ik weet uit eigen ervaring dat dat toch niet helpt. We hebben wel afgesproken dat hij niet dronken thuis mag komen. Als dat gebeurt mag hij niet naar het volgende feestje.
Tot nu toe is het goed gegaan, maar hij heeft ook nog maar 2 feestjes gehad.
Wij doen het zo; we bieden onze zoon geen alcohol aan. Als hij erom vraagt mag hij een biertje meedrinken. Als hij naar een feestje gaat wensen we hem veel plezier en zeggen hem dat we niet willen dat hij dronken thuiskomt.
Als een 15jarige om alcohol vraagt zou ik het niet streng verbieden. Vaak zitten er in een vriendengroep 15 en 16jarige. Een 15jarige komt dan wel aan alcohol en zou het misschien stiekem gaan drinken. Ik denk dat goed voorlichten beter is als verbieden.

Emmalynn
30-03-2010 om 19:08
Geen alcohol voor 16e
Wij houden onze kinderen voor dat er voor hun 16e geen alcohol wordt gedronken. Zoon (bijna 15) taalt er helemaal niet naar, dochter (bijna 13) vooralsnog ook niet. Wij drinken thuis nauwelijks alcohol, dus dat krijgen ze van huis uit ook niet echt mee.
Ik hoop dat we hier ook aan vast kunnen houden. Bij onze zoon maak ik me daar eigenlijk ook niet echt zorgen om. Bij dochter heb ik wat meer m'n twijfels. Kan me voorstellen dat ze op een gegeven moment toch wel heel nieuwsgierig wordt.
We praten thuis in ieder geval heel open over allerlei onderwerpen en ik hoop dat dat uiteindelijk ook zijn vruchten zal afwerpen, maar helemaal zeker weet je dat natuurlijk nooit.
Emmalynn

Klara
30-03-2010 om 19:15
Vraag aan emmalynn
Emmalynn, stel je voor:
Je zoon is 15 en een half. Een klasgenoot van hem viert zijn 16de verjaardag en er worden met toestemming van de ouders een paar kratten bier in huis gehaald.
Hoe zou je daar mee omgaan?
Zou je je zoon verbieden om bier te drinken?

rugby
30-03-2010 om 20:50
(natuurlijk) lees ik mee
ik ken de reden dat het advies is veranderd, maar hoe breng je dat in praktijk, zeker bij n puber die weet/heeft mee gekregen (!) van het eerste advies (laten meedrinken onder beleid) en het huidige advies; niets tot je 16de.
Zij is net 14, zit in de derde, waar dus ook (veel) kinderen al (bijna) 16 zijn. Die vraag van Klara speelt hier dus mss. ook binnenkort.
Wij drinken ook alleen bij gelegenheid (verjaardag) en dan ook 1 glas wijn/bier. Dus thuis is er niet echt gelegenheid om ''te oefenen'' zeg maar
Ik ben benieuwd naar verdere reacties, maar zover:al bedankt!

Moyodo
31-03-2010 om 09:56
Niet aanbieden
Die van mij is ruim 14 maar zolang zij er niet om zeurt zal ik het niet uit mezelf aan bieden. Volgens mij is het net als roken, als je het thuis goedkeurt dan is de rem er helemaal vanaf. Ook als ze maar af en toe een half glaasje mogen, zou ik het zelf nooit aanbieden. Dat ze wel met ouderen om gaat die het misschien wel doen is voor mij geen argument om het haar ook te laten doen. Doet ze het wel stiekem, dan zou ze dan toch al doen. Zij heeft wel een keer een Breezer uit de kast gepikt en met vriendin gedronken. Ik koop nu dus niets meer, alleen als ik het dan ook die dag op drink.
Ik heb het zelf mee gemaakt dat ik steeds een klein beetje proefde bij mijn ouders, al was dat dan stiekem uit de kelder gepikt. Op een gegeven moment ben je eraan gewend en drink je steeds meer. Als zij rond de 16 is ga ik ervan uit dat zij net wat meer haar verstand gebruikt.
Zij rookt ook wel eens maar dan is het ook gewoon trekjes nemen niet op de long en ook stiekem(denkt zij). Inmiddels weet zij dat ik het weet en druk ik haar wel op haar hart als ze het al doet maar af en toe en leg uit hoe schadelijk en overbodig het is.Ik ben ook begonnen met roken en dan niet over long, maar zo wen je wel langzaam aan het roken en rook je vanzelf een keer wel over long.
Als mijn ouders drinken in huis hadden goed gekeurt of aangemoedigt hadden, was de rem er voor mij helemaal vanaf geweest en was ik vast nog meer en makkelijker gaan drinken.Het si niet zo dat zij precies 16 moet zijn als zij hier een keer mag proeven maar ik stel het zo lang mogelijk uit.

Emmalynn
31-03-2010 om 14:26
Klara
Uh... ik moet er eerlijk gezegd even over nadenken.
In eerste instantie zou ik hopen dat die ouders het niet goed vinden dat een kind onder de 16 alcohol drinkt. Dat zou ik zelf in ieder geval niet willen hebben met andermans kinderen. Ook hoop ik dat mijn zoon zelf zo verstandig zal zijn, maar uiteraard is het heel moeilijk om "nee" te zeggen als de rest het allemaal wel doet. Op dit moment doet 'ie overigens precies wat 'ie zelf wil en loopt 'ie niet met de groep mee: als de hele klas links af gaat en hij wil réchts, dan doet 'ie dat ook. Maar ja, dat kan natuurlijk ook zomaar om slaan.
Ik zal mijn kinderen niet verbíeden om te drinken (of te roken); ik denk dat dat alleen maar averechts werkt.
Ik kan in zo'n geval dus alleen maar hopen dat ófwel die ouders verstandig zijn óf dat hij zelf sterk genoeg in zijn schoenen blijft staan/staat om "nee" te zeggen. En mocht hij onverhoopt bij zo'n gelegenheid tóch alcohol drinken, dan zal dat in ieder geval onderwerp van gesprek worden.
In verbieden, geloof ik in dit geval dus niet.
Emmalynn

Nikus
31-03-2010 om 14:39
Tot onze zoon 16 is heeft hij een alcohol verbod.
Glashelder, doet hij het stiekem en we komen erachter volgen er sancties. Inmiddels weet hij dit ook en op dit moment is hij het eens. Nog wel

Poezie
31-03-2010 om 15:05
Lekker makkelijk! (emmalyn)
Emmalyn, je schrijft: "Ook hoop ik dat mijn zoon zelf zo verstandig zal zijn" en: "Ik zal mijn kinderen niet verbíeden om te drinken (of te roken); ik denk dat dat alleen maar averechts werkt."Jij verbied jouw kind niet om te drinken, waardoor hij/zij op school zal verkondigen: "ik mag wel alcohol hoor..." Kinderen die geen alcohol mogen drinken zullen (als ze met genoeg zijn) zeggen dat zij niet mogen, waardoor jouw kind niet zal drinken. Óf andere kinderen zeggen dat ze ook mogen, maar mogen niet en gaan dan stiekum drinken.
Ik ben er wel voor om als ouders zijnde collectief te zeggen: onze kinderen mogen niet drinken.
Gr. Poezie.

emma43
31-03-2010 om 16:47
Lastig
Iedere puber reageerd ook anders.
Onze dochter was 14 toen ze tijdens carnaval vanalles gedronken had,bier,flugel,passoa.We waren erbij,maar ze was zo bijdehand met vriendinnen dat we het niet merkte.
Toen we het later hoorde een hele uitleg gegeven,ze beloofde niet meer te drinken,tot ze bij een uit de hand gelopen logeerpartij was.1 meisje met een alcohol vergifteging in het ziekenhuis,dit heeft wel een enorme indruk op haar gemaakt en daarna heeft ze geen druppel meer gedronken,maar dit is niet de manier natuurlijk.
Roken heeft ze oo kgedaan,voor zover ik weet maar een paar sigaretten,toen ontdekte ik het en is ze gwstopt.
Ik heb haar uitgelegd dat vroeger roken en drinken niet zo erg was,maar dat wij er nu tegen zijn omdat nu bekent is hoe slecht het is.Ik gaf als voorbeeld haar beugel,ik zei,nu willen we allemaal dat jullie tanden rechtstaan en krijgen veel pubers een beugel,als over 20 jaar jullie allemaal slechte tanden hebben doordat jullie glazuur aangetast is,wil je ook niet dat jouw kind een beugel neemt.Toen begreep ze het.
Voorbeelden geven,spiegelen, dat werkt bij mijn dochter het beste op dit moment.Ze moet iets gewoon begrijpen,weten waarom.

Emmalynn
31-03-2010 om 19:46
Poezie
Misschien heb je mijn eerdere posting niet gelezen Poezie, want ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. Ik ben helemaal niet "lekker makkelijk".
Mijn kinderen krijgen van ons absoluut geen alcohol aangeboden voor ze 16 zijn. Ze mogen het niet van ons en zullen ook zeker niet op school zeggen dat zij alcohol mogen drinken. Ik ben er absoluut op tegen dat ze alcohol drinken voor hun 16e (en liever heb ik dat ze pas nóg later beginnen als het per sé moet).
Ik reageerde alleen op de vraag die Klara mij stelde. Ik denk alleen niet dat kinderen iets niet doen als je het ze verbiedt. Mijn ouders verboden mij en mijn zus om te roken, maar helaas.... mijn zus deed het tóch. Ik heb dus niet de illusie dat verbieden helpt. Dát bedoelde ik alleen met dat ik het niet wil verbieden.
Het liefste zou ik het nl. wél verbieden, maar dat is geen garantie dat hij in het voorbeeld van Klara dan ook niet voor de bijl gaat. Thuis verbied ik het dus wél. Ik wil eigenlijk ook andere ouders verbieden om mijn kinderen alcohol te geven, zoals in het door Klara genoemde voorbeeld. Maar ook dat is wellicht een illusie omdat er ongetwijfeld ouders zijn die jongeren jonger dan 16 wél drank aanbieden.
Poezie, hoe zou jij regeageren op de door Klara geschetste situatie? Verbied jij het jouw zoon/dochter en denk je dan dat hij/zij het dan niet doet?
Emmalynn

Emmalynn
31-03-2010 om 19:47
Nog een kleine aanvulling
"Ik ben er wel voor om als ouders zijnde collectief te zeggen: onze kinderen mogen niet drinken"
Daar ben ik het dus ook volledig mee eens Poezie!

Jem
31-03-2010 om 21:54
16?
Maar waarom mag alcohol drinken met 16 ineens wel?
Jem (Niet woonachtig in Nederland, vandaar dat ik het misschien niet begrijp)

Moyodo
31-03-2010 om 21:58
Eigen puberteit
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, ik mocht niet roken en drinken, dus deed ik het stiekem en lette er extra op dat het niet opviel, dus niet smoorbezopen thuis komen maar wel aangeschoten en gelijk naar bed. Daardoor kon ik wel vaak blijven drinken. Mijn zus was minder slim, kwam in pubertijd echt stomdronken thuis en kreeg toen een klap van mijn pa destijds.
Zij was gelijk genezen. Mijn dochter heeft geen toestemming om te drinken en ook niet om te roken, maar ik besef heel goed dat zij het ongetwijfeld samen met anderen stiekem kan doen.Ik heb wel heel goed en uitgebreid uitgelegd wat de nadelige gevolgen zijn als ze het wel doet. Betrap ik haar erop krijgt zij welk straf, huisarrest of pc verbod en ik probeer erachter te komen wie erbij waren.

Poezie
31-03-2010 om 22:02
Sorry emmalynn!
Ik had inderdaad jouw posting verkeerd begrepen.
Om ook een antwoord te geven op de vraag van Klara(Je zoon is 15 en een half. Een klasgenoot van hem viert zijn 16de verjaardag en er worden met toestemming van de ouders een paar kratten bier in huis gehaald.
Hoe zou je daar mee omgaan?
Zou je je zoon verbieden om bier te drinken?):
Ik zou verwachten dat die ouders dat eerst met mij zouden overleggen, dan zou ik kunnen aangeven dat ik niet wil dat mijn zoon drinkt. Dus: óf ze halen geen bier in huis, óf mijn zoon komt niet op dat feestje.
Maar als ik niets zou weten en ik zou er later achter komen, zou ik wel contact opnemen met die ouders en duidelijk maken dat dit niet zomaar kan.
Gr. Poezie.

Klara
31-03-2010 om 22:30
Wat ik mij nu afvraag poezie
is waarom je de grens van 16 jaar zo streng wilt aanhouden.
Met 15 1/2 mag hij niet naar een feestje waar alcohol wordt geschonken (je kunt niet verwachten dat er geen bier in huis komt)en met 16 dan opeens wel?
Is het opeens minder slecht nu het kind 6 maanden ouder is?
Ik ken een jongen die heel strak werd gehouden tot zijn 16de. Hij mocht niets drinken en niet in een café komen.
Toen hij 16 werd mocht hij opeens ieder weekend weg. Hij is helemaal losgeslagen en staat er nu bekend om dat hij behoorlijk veel bier drinkt.
Dat is toch ook niet goed?
Hoe oud zijn jou kind of kinderen nu?

Klara
31-03-2010 om 22:39
Nikus
ook jij trekt een hele duidelijke grens bij 16 jaar.
Ik denk dat alcohol niet minder slecht is voor een kind van 16 dan voor een kind 15 1/5 jaar.
Ik ben wel benieuwd naar jou antwoord op de vraag die ik aan Emmalynn heb gesteld. Is jou kind wel eens in zo'n situatie gekomen?
Ik denk dat het makkelijk is om zo'n regel te stellen aan een kind dat nog niet naar alcohol taalt.
Het wordt echt wel lastig als de eerste feestjes met alcohol komen of als het kind ernaar gaat vragen.

Mach
31-03-2010 om 23:15
Ook 16
Is het niet zo dat je wettelijk onder de 16 geen alcohol mag kopen? EN volgens mij ook niet drinken?
Zo zeg ik het ook tegen mijn dochter: het is verboden. Lekker makkelijk. Natuurlijk leg ik er ook nog het één en ander bij uit hoor!.
Ik weet ook heus wel dat de kans groot is dat ze eens iets proberen. Maar mijn taak als ouder is dan toch geschokt roepen dat dit echt niet mag ( al vind ik het feitelijk geen grote ramp als ze bij 15,5 eens iets proeven)
Hier thuis wordt door ons als ouders wel gedronken, niet veel. Eigenlijk alleen bij een gezellige maaltijd , visite in het weekend, feestje met vrienden, Kerst enz. Dat wil ik ze ook leren: alcohol is een feestelijk drankje. En dronken worden is niet leuk.

Mach
31-03-2010 om 23:26
Poezie
Ik weet niet hoe jij dit soort puberfeestjes voor je ziet.
ik verwacht echt niet dat de ouders van de jarige puber gaan overleggen over de drank. dat bepalen ze zelf als ouder. En daar kan je het mee eens zijn of niet.
Als mijn jarige puber een feestje geeft ga ik toch ook niet de andere ouders vragen of mijn plannen goed zijn? Ik ken die ouders ook helemaal niet.
Ik vraag aan mijn puber of ze ongeveer weet wat er gaat gebeuren op een feestje. EN ik vraag achteraf hoe het was.ZO schat ik een beetje in of het een beetje naar mijn zin gaat. Ze vertelt me vast niet alles, maar gedronken heeft ze zeker nog niet. EN ja, dart weet ik zeker.
En het zal je verbazen wat ouders normaal vinden. Laatste was ze (13 jaar) met een paar vrienden en vriendinnen bij een jongen uit de klas. De meeste waren 14 of 15. Die ouders gaven de jongens rustig 4 biertjes op een avond. Voor mij onbegrijpelijk. Dat kan ik niet beinvloeden. Ik heb liever dat ze er niet meer heen gaat. Maar ik verbied het niet, wel waarschuw ik extra als ze weer bij jongen thuis gaan "chillen".

Maylise
01-04-2010 om 00:16
Drank
Als mijn kinderen een feestje geven hier thuis mogen ze geen drank schenken aan gasten. Of ze nou 15 of 17 jaar worden. Dat vind ik niet passend op een verjaardag hier. Wij hebben wel wijn in huis voor volwassen gasten maar verder eigenlijk niet. Mijn man is moslim en drinkt helemaal niet. Ik drink wel maar niet zo vaak.
Ik heb mijn kinderen altijd gezegd dat drinken pas mag vanaf 18 jaar. Vanaf 16 jaar mogen ze wel af en toe naar feestjes en uit en zo. Ik wil alleen liever niet dat ze drinken. Natuurlijk kunnen ze het alsnog doen maar niet met mijn zegen.
Ik vind het trouwens wel lastig om die balans te vinden want ik vind alcohol op zich geen probleem mits met mate. Alleen wat met mate precies inhoudt vind ik vaak wel lastig te bepalen voor jonge mensen. Ik zou een glas champagne met 14 jaar met Oudjaar op zich prima vinden maar het signaal wat je daar mee geeft is dan weer niet goed.
Maylise

Nikus
01-04-2010 om 08:45
Emmalyn
Mijn zoon is nog erg jong (12...bijna 13 mam!!!) en kwam een poos geleden in een situatie waarin een groep kids waarvan enkele uit zijn klas een fles vruchtenwijn soldaat maakten. Hij heeft geweigerd en het mij verteld.
De regel is helder en op alcohol gebruik beneden de 16 staan sancties. Ik wijk daar ook niet van af. Ik leg die verantwoordelijkheid bij hem. Niemand dwingt hem tot het nuttigen van alcohol ook op feestjes niet. Laat hij zich wel leiden door de meute dan is het zijn verantwoordelijkheid. Punt. Geen discussie over mogelijk!!!

tonny
01-04-2010 om 12:32
Schemergebied
Bij ons thuis wordt erg weinig alcohol gedronken. Bier alleen als het echt warm zomerweer is, en wijn alleen bij speciale gelegenheden. De kinderen zijn daardoor ook niet opgegroeid met 'alcohol hoort erbij'. Er zijn ook heel wat families waar het vanzelfsprekend is dat pa thuisgekomen uit zijn werk een biertje pakt. Ma's die drinken zijn wat minder vanzelfsprekend, is mijn indruk.
Toen onze oudste 15/ 16 werd, kwamen er op haar verjaardag ook wat oudere vrienden uit die 'pa-pakt-een-biertje'-kringen. En voor haar sprak het vanzelf dat ze geen verjaardag kon vieren zonder bier voor die vrienden. Dus er werd - schaars- bier ingekocht.
Volgende persoon die deze leeftijd bereikte, had minder van dat soort vrienden en daarmee ook minder behoefte aan drank.
Puber drie weer wel. En puber vier totaal niet.
De behoefte aan/ vanzelfsprekende aanwezigheid van alcohol hangt sterk af van wat je gewend bent.
En de regels anno nu zijn veel strikter dan toen mijn oudste 16 werd (ze is vandaag 27 geworden).
Het doet me denken aan 'het groene boekje' uit de babytijd - ook dat werd steeds aangepast aan de nieuwste inzichten, de boekjes van kind 1 en kind 4 verschillen nogal.
In alle gevallen: drinken tot kotsens toe is per definitie ongezond. Anders zou je lichaam niet zo reageren. En een verstandig persoon laat het maar éénmaal zover komen. Dat was bij onze oudste twee inderdaad het geval. Van nummer drie weet ik het niet, ik vrees dat die wat hardleerser is. Nummer vier drinkt niks. Ze wordt saai gevonden en vindt dat weleens vervelend, maar ze vindt alcohol gewoon vies.

Poezie
01-04-2010 om 12:46
Het zijn kinderen!
Als je 16 bent ben je echt nog wel een kind. Als ouder zijnde moet je je verantwoordelijkheden nemen en je kind zoiets als alcohol verbieden! Het is namelijk heel erg slecht voor de gezondheid van met name kinderen. Zo zijn er meer dingen waarvan ik me afvraag of ouders die het goed vinden dat hun kind drinkt dat ook goed zouden vinden? Dan heb ik het over tatouages laten zetten of piercings op "rare" plekken.
Mijn zoons (nu: 15 1/2 en 12 1/2) weten dat ik het niet goed vind als ze vóór hun 18e alcohol zouden willen drinken. Over roken hoef ik het niet met ze te hebben, vooralsnog geven ze zelf aan dat verschrikkelijk smerig te vinden. (Hun vader rookt wel)
Boven je 18e wordt je toch wel verondersteld wat verstandiger met dit soort dingen om te kunnen gaan.
Gr. Poezie.

sus-anne
01-04-2010 om 12:55
Poezie
*Boven je 18e wordt je toch wel verondersteld wat verstandiger met dit soort dingen om te kunnen gaan
dat gaat lang niet voor iedereen op: ik heb een groepje van 5 collega,s (leeftijd van 25 tot 31 jaar),en elke maandag morgen krijg ik verslag van hoe vaak ze lam zijn geweest het afgelopen weekend,en hoe vaker ze lam waren,hoe beter ze het weekend vonden.
Dan vraag ik me weleens af,wanneer worden jullie volwassen?

Poezie
01-04-2010 om 13:11
Ja, dat soort types
Die types ken(de) ik inderdaad ook wel. Belangrijk verschil is denk ik toch wel dat deze mensen in ieder geval zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen daarvan.
Gr. Poezie.

branca2
02-04-2010 om 09:59
Mijn zoon
151/2 drinkt als hij een verjaardag of feest heeft wel een paar biertjes.Hij weet dat ik het niet leuk vind en dat het slecht is voor hem maar hij houd ook keurig maat.
Ik zie in zijn vrienden groep veel kinderen die absoluut niet mogen drinken van hun ouders en die zijn dus heeeel vaak degene die met een fles drank hier binnen komen (die ik dus gewoon voor ze bewaar en die hier in huis niet wordt aangebroken).
Volgens mijn zoon zijn dat ook juist de kinderen die geen maat houden met drinken en de meeste daarvan roken ook stiekum.In de weekenden slapen die vaak bij vrienden/vriendinnen ook wel bij ons omdat de ouders er dan niks van merken dat ze drinken.Ik heb die jongens wel verteld dat ik niet ga liegen over hun drank gebruik als hun ouders de moeite zouden nemen om even te bellen om door te geven wat hun kids wel en niet mogen kan ik daar ook opletten.Ik doe dat zelf wel als mijn jongens ergens gaan slapen in het weekend wil ik die ouders in ieder geval ooit gesproken te hebben.
Mijn zoon is degene de de emmers met braaksel van zijn vrienden opruimt en zich stellig heeft voor genomen nooit zo dronken te worden.
Ook met roken ga ik uit van zijn eigen verstand het is een jongen die sterk in zijn schoenen staat en die niks van die stink troep wil weten zoals hij zelf zegt.
Als hij 'snachts thuis komt en ik lig al in bed komt hij altijd een zoen brengen en weltrusten zeggen en kan ik dus zien of hij gedronken heeft.

Poezie
02-04-2010 om 11:26
Branca
Branca, waarom vind jij het goed dat ze in jouw huis drinken? (Zich bezatten!)
Dat jouw eigen zoon maat kan houden is prima, maar als jij weet dat andere KINDEREN (!!!!!!!) dat niet kunnen moet jij je verantwoordelijkheden nemen en daar wat mee doen. Zéker als je weet dat ze van hun ouders helemaal niet mogen drinken.
Gr. Poezie.

emma43
02-04-2010 om 13:29
Tussenweg
Dat zie ik dus ook,juist die kinderen die absoluut niet mogen drinken,die drinken waar en zoveel ze kunnen.En waarom,omdat het niet mag,om zich te verzetten tegen de regels van hun ouders.
Mijn dochter mocht ook niet drinken,maar wij hebben er nooit straf tegenover gezet.Wel duidelijk uitgelegd waarom niet.Op een verjaardag heeft ze ook weleens geproefd.En juist daardoor heeft zij niet de sterke drank gedronken op de logeerpartij,waar overigens ook de meisjes die drank meegesmokkeld hadden absoluut niet mochten drinken.Zij voelde de prikkels en wist dat het dan echt sterke drank was.
Pubers vinden alles leuk om te ontdekken wat spannend en verboden is.Juist pubers die zich gaan verzetten tegen hun ouders zoeken de grens op.Ik was vroeger zelf zo,ik had ouders met strenge regels ,waar ze niet afweken,ik heb alles gedaan wat niet mocht.Met mijn dochter zoek ik naar een middenweg.Liever een kind wat op vakantie een lichte coctail mag drinken,of 1 drankje op een verjaardag, dan een kind met een alcohol vergifteging in het ziekenhuis.We leren haar ook dat het soms wel en soms niet mag,dat het geen gewoonte is op ieder feestje of verjaardag een drankje.Ik drink zelf ook niet,dat scheelt misschien.
Poezie,ik haal uit het verhaal van Branca dat ze de drank bewaart voor de jongens,niet dat ze die in haar huis mogen drinken.Bewaren is wat anders,anders verstoppen ze de drank wel in een schuurtje ofzo.

tonny
02-04-2010 om 14:06
Die pubers die absoluut niet mogen drinken
hebben hun ouders geen alcohol in huis? In deze rubriek lees je geregeld dat er gesnaaid wordt uit voorraadkast/ koelkast, da's best lastig dan.
Ik liep destijds aan tegen de kwestie 'indrinken voor het uitgaan'. Wij hebben zelden een kratje bier in huis, eigenlijk nooit, hoogstens bij warm weer een paar losse flesjes. Ik was dan ook niet van plan nu een 'indrinkkratje' te hebben staan, zelfs niet als zoon dat zelf ging kopen. Het paste gewoon niet in mijn levensgevoel, bier is voor mij niet iets vanzelfsprekends voor na een werkdag, wat het bij veel mensen wel is.

Poezie
02-04-2010 om 16:18
Branca2 schrijft: (en emma)
"Ik heb die jongens wel verteld dat ik niet ga liegen over hun drank gebruik" en:"In de weekenden slapen die vaak bij vrienden/vriendinnen ook wel bij ons omdat de ouders er dan niks van merken dat ze drinken" en: "Mijn zoon is degene de de emmers met braaksel van zijn vrienden opruimt"
Hier maak ik toch echt uit op dat dat dus wel in jouw huis gebeurt. Je kunt toch heel duidelijk maken dat jij het niet goed vind? Dat wil niet zeggen dat je kind nooit wat zal drinken, maar de drempel zal daardoor wel hoger worden.
En Emma schrijft: Mijn dochter mocht ook niet drinken,maar wij hebben er nooit straf tegenover gezet" Daar ben ik het dus volkomen mee eens, want wat voor straf zou je ertegenover moeten zetten? Je kind wéét dan in ieder geval dat jij het niet goed vindt.
Gr. Poezie.

branca2
02-04-2010 om 16:32
Nee
Bij mij thuis wordt er niet gezopen kinderen van 16 en ouder mogen wel een biertjeof 2 drinken maar zeker niet meer! maar als ze ergens anders naar een feest zijn geweest of ze zijn naar de keet ofzo geweest en ze slapen hier of ergens anders dan ruimt mijn zoon hun rommel op.