Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

16-10-2017 om 21:33

Alcoholvrij bier

Stomme vraag misschien, maar hoe gaan jullie om met alcoholvrij bier?Zien jullie het als frisdrank (maar gezonder), of als een vervanger van (dus opmaat naar) echt bier?
Zoon is 14 jaar en wil (bij een feestje ofzo) wel eens alcoholvrij bier drinken. Inhoudelijk heb ik geen bezwaar, maar gevoelsmatig vind ik het toch onprettig. Daarbij speelt mee dat de boodschap / algemene aanname feest = drank mij nogal tegenstaat.
Aan de andere kant voel ik me een zeir. 0,0% bier is eigenlijk gezonder dan de cola die hij sindskort drinkt (nu zn beugel eruit is.

Door deze twijfel bij mezelf, vraag ik me af hoe anderen daarover denken en met omgaan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-10-2017 om 21:37

Ook gehad

Ik ben eigenlijk tegen omdat ik vind dat kinderen niet voortijdig aan de smaak van bier moeten wennen. Toen ik het er laatst met mijn zus over had, zei ze dat zij het als gewoon frisdrank ziet. En mijn dochter (12) riep 'ik heb dat bij papa allang gehad hoor.' Tja... Ik vind het absurd maar het is geen alcohol.

saar

saar

16-10-2017 om 21:41

Hier mag het

maar ik probeer het op incidenteel te houden.
Maar dat probeer ik ook met frisdrank etc, want dat is idd nog ongezonder.
En opmaat, ach...ik laat ook appelsap niet achterwegen omdat dat zou kunnen leiden tot appelcider, of druivensap etc.

Sas

Sas

16-10-2017 om 21:47

Hier wel

Eigen zoon heeft daar nog geen zin in. Hij is 15. Maar enkele vrienden drinken wel alcoholvrij bier, die zijn 16 (bijna 17)
Qua smaakontwikkeling en zoetigheid heb ik liever dat ze bier (0%) drinken dan frisdrank.
Radler 0% heb ik niet in huis. Dat is frisdrank met een bier image.

Tango

Tango

16-10-2017 om 22:00

Radler

Waarom geen Radler en wel alcohol vrij bier? Dat begrijp ik niet. Komt toch op hetzelfde neer? Hier drinkt dochter (16) ook sinds haar 14e thuis wel Radler 0,0 of Jilzz 0.0. Helaas inmiddels ook wel drank met alcohol. Ik promoot dat niet maar ze komt toch wel aan haar trekken. We hebben het er regelmatig over en ze lijkt zich wel in te houden (op 1 keer na). Afgelopen weekend bracht ze nog een vriendin thuis die veel verder heen was. Maar blij wordt ik er niet van.

Sas

Sas

16-10-2017 om 22:05

Omdat Radler superzoet is

Voor de alcohol maakt het niet uit. Voor de zoete smaak wel.

Vogel

Vogel

17-10-2017 om 10:26

Niet

Bij mij talen de pubers er (voor zover ik weet) niet naar, maar ik zou het niet voor ze kopen als ze er om zouden vragen. Wat je zegt: vanwege de associatie met alcohol die je niet wilt bij jongeren.
Aan de andere kant: hoe harder je het verbiedt, hoe aantrekkelijker het wordt, dus al te grote strijd is niet handig. Lastig!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2017 om 10:35

Kassa

In de laatste aflevering werd alcoholvrij bier getest. In dit bier zit nog steeds een fractie alcohol, maar zo werd uitgelegd, dat zit ook al in appelsap wat een dag geopend in de koelkast staat.

Het best smakende alcoholvrije biertje was van Grolsch.

Zou ik het goed vinden... poeh... Ja, het is inderdaad wel de smaak van bier. wordt het daarom makkelijker om naar bier met alcohol over te stappen? Ja misschien wel, maar aan de andere kant... als een puber bier wil drinken doet hij of zij dat ook wel zonder die gewenning aan de smaak. Ik praat uit ervaring . Mijn eerste kennismaking met bier bestond uit 6 hele flesjes bier. Ik was 17. Ik zat groen en wanhopig achterin de auto van mijn ouders die mij opgehaald hadden. Ik wist niet hoe snel ik naar de badkamer moest rennen, eenmaal thuis. Niet zo best dus. Dat vonden mijn ouders ook.

Wat ook in Kassa naar voren kwam, is dat alcoholvrij bier steeds normaler wordt. Was je vroeger de ongezelligerd, de niet echte kerel met je nepbiertje, nu mag het en is het geaccepteerd. De BOB-campagnes en dat men toch steeds meer is gaan vinden dat je een enorm rund bent als je met alcohol in je lijf achter het stuur kruipt, is merkbaar geworden. Daardoor zijn we kennelijk ook over Youp en zijn commentaar op Buckler heen, waardoor mensen niet meer gezien wilden worden met Buckler:

https://youtu.be/eNCB6HZHthE. Die show heeft Buckler de kop gekost.

Emmawee

Emmawee

17-10-2017 om 18:35

Saar / opmaat

Saar: "En opmaat, ach...ik laat ook appelsap niet achterwegen omdat dat zou kunnen leiden tot appelcider, of druivensap etc."

Het gaat niet om de ingrediënten, maar om de verpakking / marketing en doelgroep. Alcoholvrij bier is duidelijk bestemd voor bierdrinkers. De verpakking is ook hetzelfde. Je drinkt het hetzelfde. En het is voor mijn zoon ook een manier om bij de groten (zijn 18+ neven) te horen. Het gaat mij eigenlijk juist om het automatisch aan elkaar plakken van feest = bier en je hoort erbij als je bier drinkt. In die zin zie ik het als opmaat.

40er

40er

18-10-2017 om 07:06

Geen probleem mee

Hier mag zoon met een feestje ofzo ook een 0.0. Hij vraagt altijd eerst, in een restaurant vraagt de bediening vaak nog aan ons of het echt mag. Ik zie het niet als een probleem. Hij weet hoe we over alcohol denken en hoe we er zelf mee omgaan. Door de week zou hij ook geen 0.0 mogen!

OOLslogan

Pick your battles. Ik haal het niet in huis, maar krijgt ie het bij een ander dan ga ik me er niet druk om maken

Ad Hombre

Ad Hombre

18-10-2017 om 20:56

Kaaskopje

"Daardoor zijn we kennelijk ook over Youp en zijn commentaar op Buckler heen, waardoor mensen niet meer gezien wilden worden met Buckler:

https://youtu.be/eNCB6HZHthE. Die show heeft Buckler de kop gekost."

Behoorlijk deprimerend eigenlijk als een half volk zich laat leiden door een cabaretier met een sjagrijnige bui...

Het blijven schapen die Hollanders.

PS

PS

18-10-2017 om 21:06

tegen

Ik kwam laatst bij een jongen in zijn slaapkamer (14) en hij had een hele muur gebouwd van die alcoholvrije bierflesjes die hij had gedronken. Hij liep de hele middag met zo'n flesje in zijn hand. Het mocht van zijn ouders maar ik vond het geen gezicht. Aan de andere kant, rationeel gezien kan het natuurlijk best.

Wat ik weer zou denken dat die jongens op hun 18e echt dat 'puberbier' niet meer willen, want dat is voor kleintjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.