KGO
10-07-2013 om 16:25
Alleen met de trein ( rechtstreeks, 1,5 uur)
Ik weet dat ik uiteindelijk zelf moet bedenken of ik het aandurf, maar toch de vraag:
Wie vindt t een verantwoord idee om een meisje van bijna 13 evt samen met zusje van net 11 alleen met de trein te laten reizen vanuit midden Nederland op een rechtstreekse verbinding ri onze woonplaats (1,5 uur ongeveer). De meiden zijn gewend om met de trein te reizen. Ze zouden door een volwassene in de trein worden gezet.
O ja, de jongste reist eigenlijk altijd gratis op haar OV chip ivm mijn kortingskaart, maar dat mag ook zeker niet?
Kaatje

Monique D*
10-07-2013 om 18:26
Ze zijn gewend met de trein te reizen
Het kan wel. Ze worden op de trein gezet (rechtstreekse verbinding) en dan weer afgehaald. Heeft de oudste een mobiele telefoon? Ze kan dan altijd met jou communiceren, mochten ze toch tegen een probleem aanlopen. Het is gewoon een kwestie van blijven zitten totdat je de bij de juiste halte bent, net zoals bij een bus.
Ik weet niet precies hoe het met OV-chipcards zit met de trein. Maar ik denk dat ze niet gratis kan reizen op jouw kortingskaart. De reden is omdat jij met jouw kortingskaart er niet bij bent. En een railrunner zou ook niet kunnen omdat haar zusje niet meerderjarig is.

Vic
10-07-2013 om 18:37
Jawel
Zeker bij een rechtstreekse verbinding zou ik dat wel aandurven. Een Railrunner kan idd niet omdat je daarvoor begeleid moet worden door een volwassene.

Jippox
10-07-2013 om 18:46
Natuurlijk
Een 11 jarige kan prima alleen met de trein. Dus samen met een 13 jarige zou al helemaal geen probleem moeten zijn. Ook niet als er moet worden overgestapt trouwens. Zo moeilijk is dat allemaal niet.
Alleen kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, daarna kunnen ze (t/m 11 jaar, en reizend zonder volwassene) een kaartje met 40% korting kopen.

ijsvogeltje
10-07-2013 om 19:22
Natuurlijk
Geen enkel probleem wat mij betreft. Onze kinderen reizen vanaf 11 jaar alleen met de trein, ook grotere afstanden, en ook met overstappen.
Natuurlijk is een mobiele telefoon handig, maar beter is dat ze zo nodig hulp vragen aan een conducteur of andere reizigers (als een trein uitvalt of wat dan ook maar).

P
10-07-2013 om 19:36
Tuurlijk
Natuurlijk kan dat, het is ook nog eens vakantie maar er zijn zat kinderen van 11 die al met de trein moeten reizen.
Mijn zoon (toen 13) ging vorig jaar alleen voor een reis van 4 uur met meerdere overstappen die hij niet gewend was. Hij is vlak bij een moeder met kinderen gaan zitten en heeft nog een jongen geholpen met zijn DS. Ik heb mijn kinderen geleerd om hulp te vragen aan de conducteur en anders aan een moeder met kinderen of een wat oudere mevrouw.
Spreek af dat ze voor- of achterin de trein gaan zitten, bij een druk perron sta jij dan vrijwel zeker bij de goede deur of de deur ernaast.

K.Heksenvet
10-07-2013 om 20:53
Tuurlijk, mits
Dit kan echt makkelijk, maar ik zou het niet zo gauw doen na 22.00 uur 's avonds, dat is geen publiek voor kinderen. Om de een of andere reden dacht ik even dat er stond (omstreeks 1.50 uur). Lezen is ook een kunst.

albana
11-07-2013 om 09:13
Hier zijn zat kinderen die vanaf vo zelfstandig reizend naar school moeten met de trein. En dat is meestal ook 50 minuten. Ook rechtstreeks en dan zijn ze gemiddeld ook 11,12.
groeten albana

May
11-07-2013 om 13:31
Die snap ik niet..
O ja, de jongste reist eigenlijk altijd gratis op haar OV chip ivm mijn kortingskaart, maar dat mag ook zeker niet?
Mag dat uberhaupt..

amk
11-07-2013 om 14:16
May
ja dat mag als het betreffende kind een kidsvrij abbonement op haar ov chipkaart heeft staan. Maar dan moet er wel een volwassene (al dan niet met korting) mee reizen.
En dat kidsvrij abbonement kan ook nog eens helemaal gratis zijn. Als houder van een voordeeluren abbo nieuwe stijl kun je gratis dit abbo voor je kind afsluiten. Je kind hoeft dan niet perse met de persoon die dat abbo waar het aangekoppeld is te reizen.

P
11-07-2013 om 15:05
May
Normaal betaal je 2,50 per dag voor een kind onder 12 jaar als je meegaat dus zo vreemd is dat toch niet?

Niempje
11-07-2013 om 19:28
Korting
Eerste vraag of kinderen van die leeftijd dat zouden moeten mogen. Ik denk het wel. Hier ook een kind dat voorlopig nog geen 12 is, maar ook binnenkort met de trein naar school zal moeten. Wendagen is ze zelf ook al gegaan en volgens mij vond ik het spannender dan zij. Zeker met een telefoon bij je kan er weinig mis gaan.
Voor de zekerheid had ik de eerste keer trouwens wel een briefje met mijn telefoonnummer in haar broekzak gedaan, voor het geval haar telefoon gestolen zou worden ofzo
Tweede vraag of je jongste met die kaart gratis mag reizen. Ik ga er van uit dat je de Kidsvrij-kaart bedoeld, zoals hierboven ook al beschreven. Deze kaart mag je inderdaad niet zonder volwassen begeleiding gebruiken (net als de railrunner zoals hierboven beschreven). Wel hebben kinderen onder de 12 recht op 40% korting, ook in de spits en zonder kortingskaart. Gewoon een papieren kaartje met korting halen.

A zorac
12-07-2013 om 17:19
11 jaar
Hier ook een kind dat op haar elfde al alleen met de trein naar opa en oma ging. Wij zetten haar op het perron af, opa haalde haar op het perron op. Geen centje pijn (ja, buikpijn, bij mij). De eerste keer heb ik nog de conducteur gevraagd een oogje in het zeil te houden (beloven ze braaf, maar doen ze volgens mij niet). Volgens mij kocht ik in mijn argeloosheid voor mijn dochter nog wel een railrunner. Ze had een telefoon bij zich, het nummer van opa, een klein beetje geld en de strikte instructie zich in geval van nood tot iets met een uniform te wenden. De tweede keer waren we met alles al wat losser, toen was ze een half jaar ouder. Nu is ze dertien en zou ik haar zeker al over durven laten stappen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.