Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2019 om 17:03

Alleen thuis blijven (20 en 14)

Ik heb volgende week een uitje waardoor de kinderen (20 en bijna 15) alleen thuis blijven van ‘s middags tot de volgende ochtend. Het is toch wel goed ingeschat dat dat makkelijk moet kunnen? Het is min of meer als oefening bedoeld voor als ik (hopelijk binnenkort) op vakantie ga, en ze zich een weekje samen moeten redden.
Vanaf hoe oud lieten jullie de kinderen langer dan een dag alleen thuis?


Emmawee

Emmawee

28-09-2019 om 17:34

Ligt aan zoveel factoren

Maar 20?! Toen woonde ik al op mezelf. Dus daar zou ik eerlijk gezegd niet over twijfelen. Tenzij je slechte ervaringen hebt natuurlijk.

Hier (16 en 13) zijn ze weleens een dag tot 's avonds laat alleen, als wij een dagje weg en uit eten gaan. Maar dan zijn wel de buren ingelicht.

Ja hoor

Spreek van te voren af wat ze moeten doen als er een bang wordt of als ze mot krijgen, en voor de jongste hoe laat ze naar bed moet

Skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2019 om 18:14

Ja hoor

hier bleven ze voor het eerst alleen thuis toen ze 17, 15 en 9 waren. Eerst een keer 1 nacht en een paar maanden later een keer 2 nachten. Moet er wel bij zeggen dat oudste zeer verantwoordelijk is en dat we haar echt in charge maakten voor met name de jongste.

Buren waren op de hoogte en bereikbaar voor calamiteiten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2019 om 18:25

Afspraken

Ik heb het al met mijn oudste besproken. Zij begon gelijk over de bedtijd van jongste, die ligt gerust tot 3 uur film te kijken als je haar niet zegt dat ze moet slapen. Ik denk dus wel dat het verstandig is om wat afspraken te maken. Voor een nachtje niet echt van belang, maar wel voor een schoolweek natuurlijk (hoewel ze dan vaak ook uit zichzelf om 22.30 uur gaat slapen).
De buren ga ik niet inlichten, maar in geval van nood zijn er wel mensen die ze kunnen bellen.

Jesse_1

Jesse_1

28-09-2019 om 18:28

Wat kan er gebeuren?

En dan bedoel ik: denk je dat ze ruzie krijgen? Of een feestje geven? Of stiekum alcohol nemen (de jongste dan)? Of ongewenste personen binnen laten?

Hoe verantwoordelijk of juist ondernemend zijn ze?

Hier waren ze 18/16/14 toen wij ze voor het eerst alleen thuis lieten (vanaf de middag tot eind van de volgdende ochtend.) Ik was altijd eigenlijk het meest bang dat ze ruzie zouden krijgen, maar nu ze wat ouder zijn en voornamelijk op hun kamer zitten, valt dat erg mee. Ruzie hebben ze eigenlijk sowieso zelden meer.
Een aantal jaar eerder zijn ze wel eens een hele avond alleen thuis geweest (dat wij pas tegen middernacht thuis kwamen). Maar geef kinderen wat frisdrank, chips en een tv en je hoeft er niet naar om te kijken

Baby-Lon

Baby-Lon

28-09-2019 om 19:36

Ter vergelijking

Iemand van 20 is natuurlijk helemaal geen issue dus ik neem aan dat het je om de jongste gaat. If gaat het je om de combinatie? En is het een weekenddag, maw is het niet zo heel erg als jongste veel te lang opblijft? Dan hoeft oudste niet te “moederen” (sorry voor het seksistische woord).

Ter vergelijking: ons kind is toen hij 13 was een keer twee nachten (en dagen) alleen thuisgebleven, omdat wij als ouders een weekend weg waren en hij toen puntje bij paaltje kwam echt niet uit logeren wilde. De jongste van toen 11 wilde toen wel liever logeren. Ik vond hem eerlijk gezegd wel erg jong maar met een vertrouwd vangnet vlak in de buurt durfden we het toch wel aan. Hij had ook alsnog kunnen gaan logeren op zelfde adres als de jongste, was bij familie, maar hij heeft het prima gedaan. Is ook een kind wat vrij zelfstandig is (geeft zelf iets simpels gekookt en als echt ochtendmens maakt hij het ook nooit heel absurd laat)

En toen ze 14 en 12 waren zijn ze 1 nacht en een dag samen alleen thuis gebleven. Jongste vond het toen ook niet meer eng. Wederom wel vertrouwd wegens vangnet die vlakbij woont en ook de sleutel heeft, en wij waren nu ook niet ver weg.

Kortom in mijn belevingswereld is bijna 15 een nachtje alleen zijn prima te doen, en al zeker met een ouder brusje erbij. Een hele week ligt er dan wellicht aan hoe soepel ze met elkaar omgaan en of het een schoolweek is of niet.

Lanza

Lanza

28-09-2019 om 20:38

Op je

twintigste reizen de meeste mensen de hele wereld over, wonen al enkele jaren op zichzelf, voeren een compleet eigen huishouden en jij vraagt of je 'kind' van 20 een nachtje alleen thuis kan zijn? Zelfs die van 14 zou al op een horde kinderen kunnen passen. Genoeg 14- jarigen die dat doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2019 om 20:53

Duidelijk

Het was dus een stomme vraag. Voor oudste is het natuurlijk geen probleem. Die heeft net een half jaar op zichzelf gewoond aan de andere kant van de wereld en is al vaker alleen geweest. Een 14-jarige zou ik geen week alleen laten, maar met een verstandige volwassene in huis gaat het natuurlijk prima.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-09-2019 om 21:42

Phryne

Natuurlijk is het geen domme vraag. Het feit dat anderen massaal vinden dat het wel kan, maakt natuurlijk helemaal niet dat het in jouw situatie geen dilemma kan zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-09-2019 om 21:51

Aagje

Kennelijk zit ik er wel eens naast. 14-jarige beslist al jaren zelf hoe laat ze naar bed gaat en hoeveel ze snoept, ik lees hier wel reacties over 15-jarigen met bedtijden, maar kennelijk kun je ze dan makkelijk dagen alleen laten.

Emmawee

Emmawee

28-09-2019 om 21:51

Geen stomme vraag

Maar het is wel van meer factoren afhankelijk dan alleen de leeftijd.
Sommige 20-jarigen zijn volslagen onverantwoordelijk. Sommige 14-jarigen zijn erg angstig. Dan maakt het opeens heel weinig uit dat 'de meeste mensen' op hun 20ste de hele wereld over reizen.
Er kunnen problemen zijn tussen de kinderen, of met / tussen vrienden die ongetwijfeld over de vloer komen.
Het hangt er ook nog vanaf of er mensen in de buurt zijn waarop ze kunnen terugvallen in geval van nood en hoe ver je zelf weg bent. En dan hangt het ook nog af van de periode waarin ze alleen zijn. Rondom een toets- / tentamenweek zou ik bijvoorbeeld thuisblijven.
Kortom, je moet je eigen afweging maken, maar ze zijn er dus niet per se 'te jong' voor.

Tuurlijk

Natuurlijk kan het. Maar de eerste keer is gewoon tamelijk spannend. Meer voor jou dan voor hen waarschijnlijk. Regel een goeie backup en gaan!

Anoniem

Anoniem

29-09-2019 om 00:16

Jij kent ze het best

Ik denk dat jij dit alleen zelf in kunt schatten. Ja, de meesten kunnen met 20 prima alleen thuis zijn, maar hoe is de jongste? Op die leeftijd kunnen ze soms ook enorm puberen en niet iedere oudere broer of zus zit daar optie wachten.

Hier zijn ze 13, 15 en 16. Die van 16 is een week alleen thuisgebleven toen wij op vakantie waren, maar dat zie ik die van 15 volgend jaar echt niet doen, zelfs geen nachtje en de combinatie van die 2 al helemaal niet. Die van 16 en 13 zouden prima een nachtje samen kunnen blijven en ik denk de jongste 2 samen ook eerder dan de oudste 2.

Je plan klinkt echter goed! Ik kan ook niet wachten tot ik ooit een keer een nachtje alleen weg kan of met 1 van de kinderen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-09-2019 om 00:30

Ja weet je, die bedtijden

Als je die al hanteert, kun je ze ook best een weekje loslaten. Is het voor de pubers ook een beetje vakantie.

Triva

Triva

29-09-2019 om 08:56

Maar

laat ze het samen doen, samen de verantwoordelijkheid voor elkáár, laat oudste niet moederen en regels stellen. Jongste moet ook de oudste uit bed halen als er brand is bijv ( dat is hier altijd het grapje,; haal je broer uit bed dan betaal ik die computer wel dus zorg voor een backup

Tango

Tango

29-09-2019 om 12:37

Snap je vraag wel

Ik vind het geen domme vraag hoor. Hier zijn de kinderen 18 en net 15 jaar en ik zou ook even twijfelen hoor als ze samen een nacht thuis zouden blijven. Dochter van 18 is al twee keer een week alleen thuis gebleven, toen wij op vakantie waren. Dat ging dan best aardig, maar om nou te zeggen dat ze gezond kookt en het huishouden regelt, nou nee. De laatste keer had ze wel de stofzuiger nog even gepakt, maar de was had ze niet gedaan en er stonden nog overal flessen etc. van een feestje.
Dochter werkt veel en heeft meestal geen tijd om te koken. Als ze samen een nacht thuis zouden zijn zou ik dus willen dat zij dan niet werkt 'savonds en dat ze samen iets te eten klaarmaken, Mag dan van mij best een pizza zijn, maar als dit niet gebeurt leeft zoon gewoon op kant en klare snacks uit de voorraadkast. Ik zou ook nog zorgen voor voldoende fruit en wat sla denk ik. Een nachtje zou hier zeker wel lukken, maar langer zie ik echt nog niet zitten hoor. Heeft dus wel degelijk te maken met het slag kinderen. Er zullen kinderen zijn die op deze leeftijd veel zelfstandiger zijn.

Triva

Triva

29-09-2019 om 17:26

Tango

Waarom kan jouw zoon geen pizza afbakken of begrijp ik je verkeerd.

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2019 om 10:45

Hier...

Hier zijn ze net 12 en 14. Geen leeftijd meer om een oppas te regelen maar wij willen ook wel eens samen een avondje weg. Dat vinden ze helemaal niet erg, geloof ik, en ik vertrouw ze ook best samen, maar ik merk dat ík het toch lastig vind om werkelijk weg te gaan. Als het echt heel laat wordt voel ik me wat schuldig dat ik ze "zomaar" alleen laat. Dus ik snap de vraag van Phryne wel, en daarom is ouders online zo fijn, dan kun je de ervaringen van anderen horen. Het is mij duidelijk dat ik de volgende keer wat makkelijker de deur achter me dicht kan trekken.
Koken kunnen ze hier trouwens ook best, ze hebben allebei een aantal recepten die ze vaker gemaakt hebben en lekker vinden (inclusief spinazietaart en shakshuka), maar als wijn er niet zijn hebben ze geloof ik liever een boterham met gebakken ei of een zakje noedelsoep... 😳

Tango, jouw dochter heeft toch ook al een tijd buitenshuis gewoond ivm een stage?

Lanza

Lanza

30-09-2019 om 12:48

Quote:

Mag dan van mij best een pizza zijn, maar als dit niet gebeurt leeft zoon gewoon op kant en klare snacks uit de voorraadkast.

Laat je hem wel eens koken als jullie er gewoon zijn? Want als hij het nooit doet, dan is het logisch dat hij het niet kan. Ik zou zsm instellen dat allebei je kinderen tenminste 1x per week koken voor het hele gezin. Gewoon een normale, gezonde maaltijd, mag best eenvoudig zijn (pasta ofzo), maar wel een volwaardige maaltijd.

Dat is toch iets wat je je kinderen wil meegeven voor ze het huis uitgaan? Of hoe denk je dat hij dat straks moet gaan doen?

Winnie

Winnie

30-09-2019 om 13:14

lees eigenlijk niet dat hij het niet kan, maar dat het niet gebeurt als hij alleen is, net zoals de kinderen van Tijgeroog in #19 liever een boterham met een gebakken ei of een zakje noedelsoep hebben als hun ouders er niet zijn. Ik weet trouwens ook niet of het gaat om pizza halen/bestellen, een pizza afbakken of zelf een pizza bakken.

vlinder72

vlinder72

30-09-2019 om 13:24

Uh lanza

Mijn kinderen kunnen prima koken. Dat doen ze alleen niet als ze alleen thuis zijn.

Dan gaan ze voor gebakken eieren met brood, tosti's, zakje noodle soep, diepvriespizza etc.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze dan een paar aardappels koken, wat vlees bakken en wat groente erbij nemen. Terwijl ze dat prima kunnen.

Precies

Mijn kinderen kunnen best koken en soms vinden ze het zelfs leuk maar als ze alleen thuis zijn dan gaan ze niet koken maar wordt het diepvries pizza, patat halen of zelfs gewoon een broodje. En dat is natuurlijk ook prima.Als ik een avond alleen thuis ben dan kook ik ook niet maar bestel wat of eet iets super simpels. Koken is niet mijn hobby en dat doe ik ik dus ook alleen als er andere mensen zijn en het min of meer moet.

On topic:ik laat mijn oudste kinderen (16,16,15) wel een avond alleen en zelfs wel een nacht. Ze redden het prima samen. Ik laat ze ook wel een avond alleen samen met de kleine kinderen maar ik zou ze niet zo heel vlug de nacht alleen met de kleine kinderen samen laten maar dat is meer gevoelsmatig. Ze zouden het prima kunnen. Uit praktische overwegingen laat ik mijn zoon niet met de kleine kinderen alleen als het enigszins kan omdat hij vanwege zijn handicap lichamelijk beperkt is en dus in gevaarlijke situaties niet goed kan ingrijpen.

Pennestreek

Pennestreek

30-09-2019 om 14:03

Ja hoor, dat heb jij prima ingeschat

Je moet alleen inderdaad geen hoge verwachtingen hebben. Nu gaat het nu alleen een middag en avond + nacht, dus dan hoeven ze alleen eventueel te denken aan huiswerk en/of bijbaan, en ze moeten 's avonds eten. Ze moeten zelf de wekker zetten zodat ze de volgende dag op tijd op zijn om nog even wat te even voor ze de deur uitgaan. Dat moet lukken!

Wij zijn zelf nu al meerdere keren een (lang) weekend weg geweest, dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Kinderen bij ons zijn 19 en 16. Wij hadden alleen als wens dat het huis enigszins op orde was als wij thuiskwamen. Dat lukte altijd redelijk. Verder had ik dan van tevoren boodschappen gedaan en/of we hebben wat geld achtergelaten zodat ze wat konden gaan halen. Wij aten tenslotte in zo'n weekend ook lekker. Maar ze maken ook best wel eens wat voor zichzelf. Niet te ingewikkeld, en vooral iets dat ze zelf erg lekker vinden, maar dat vind ik prima.

Wij benadrukken altijd dat ze zich vooral met zichzelf moeten bemoeien, er wordt niet gemoederd/gevaderd! Bij ons is er dan ook nog een hond die uit moet en eten moet hebben. Gelukkig is zoon daarin erg betrouwbaar en plichtsgetrouw, dochter is teveel met zichzelf bezig om daaraan te denken. Maar die hond zijn ze gewend, op onze werkdagen moet ze ook opgehaald worden bij de oppas, worden uitgelaten en meestal geven de kinderen haar ook al eten.

Buren hebben we eigenlijk altijd wel even ingeseind. Gewoon, zodat ze op de hoogte zijn.

Veel plezier met je uitje!

Lanza

Lanza

30-09-2019 om 14:10

Ik lees dus

dat hij ook die pizza niet in de oven mikt, maar alleen maar snackt. Dan begin ik me toch af te vragen hoe zelfstandig hij is, terwijl je met 15 toch echt moet leren om voor jezelf te kunnen zorgen.

Het was een reactie op de post van Tango en dus niet op de rest. Dat iemand een ei bakt, noodles maakt, of een pizza/tosti eet, lijkt me prima, maar als dat zelfs niet lukt? Alleen maar chips of mueslirepen zou ik toch wat karig vinden voor enkele dagen.

Winnie

Winnie

30-09-2019 om 14:41

weet niet wat er bij Tango in de voorraadkast ligt. En het ging bij haar om een nacht. Ik mocht vroeger trouwens nooit koken, omdat mijn ouders niet blootgesteld wilden worden aan de probeersels van een beginnende kok. Dat ging ook goed toen ik op kamers ging.

vlinder72

vlinder72

30-09-2019 om 14:48

Lanza

Ik heb een neef die alleen maar brood eet als hij de kans krijgt. Brood met pindakaas.

Ook hij kan koken maar toen zijn ouders op vakantie waren zag hij zijn kans schoon en heeft hij de hele week alleen maar brood met pindakaas gegeten.

Pubers zijn bijzondere wezens. Soms zo volwassen en dan doen ze ineens van die aparte dingen.

Pirata

Pirata

30-09-2019 om 15:01

En die puber van mij

Die best luie 17-jarige puber van mij stalkt mij als ik weg ben: mag ik de héle zak tortellini? Is er nog tomatensaus? Hoeveel worsten mag ik bakken?? Etc. Dus ja, er zijn pubers die het koken toch oppakken als ze alleen thuis zijn! Als ik niet thuis ben daarentegen....

Tango

Tango

30-09-2019 om 15:45

Brood met pindakaas

Is inderdaad heel favoriet bij zoon en zal hij inderdaad eten als hij alleen thuis is. Dingen als een pizza afbakken, ei bakken of koken kan hij ook best, maar het komt vooral niet in hem op om het te doen. Dochter doet dat inderdaad wel dus is wel fijn als zij dan ook thuis is.
Snacken uit de kast is vooral het eten van chips, koeken e.d. Vind ik geen volwaardige maaltijd.

En mag ik zelf bepalen hoe vaak ik mijn kinderen laat koken? Dochter kookt af en toe voor ons als het uitkomt. Zoon doet dit nog niet. Voorlopig gaat hij het huis ook nog niet uit, dus komt vast wel op tijd goed.
Dochter heeft inderdaad een periode stage gelopen en daar op zichzelf gewoond met andere stagiaires. Daar viel op dat zij de leiding nam w.b. boodschappen halen, koken etc. De anderen deden veel minder. Ik maak me over haar dus echt geen zorgen.

Lanza

Lanza

30-09-2019 om 16:01

Jij bent toch de ouder

/opvoeder? Dat het niet in zijn hoofd opkomt, komt omdat hij het nooit doet. Hij is gewend dat een vrouw voor hem kookt, of zijn moeder of zijn zus. En straks verwacht hij dat zijn vriendin deze taak op zich neemt, incl de rest van het huishouden.

Voel je geen enkele verantwoordelijkheid om je zoon zelfstandig te laten worden?

Kopzorg

Kopzorg

30-09-2019 om 16:22

Puber eten bij onze afwezigheid

Zal vooral bestaan uit snel klaar en favoriet bij de pubers.
Pizza, vers gemaakt van zo'n rol kant en klaar deeg. Saus maak ik altijd in grote hoeveelheden en zit standaard in de vriezer. Worden dan belegd met champignons, uien, olijven en veel kaas.
Wraps met gebakken kipstukjes en veel koude groenten zoals komkommer, tomaat, paprika en sla.
Gebakken aardappelen met boontjes/bloemkool en saucijsjes zou dochter ook nog wel klaar kunnen maken.

Hier zou dochter dan de leiding nemen en samen met zoon de maaltijd klaarmaken.
Als zoon het alleen zou moeten doen dan eet hij uiteindelijk wel een complete maaltijd maar waarschijnlijk alle componenten na elkaar, omdat hij door zijn NAH meerdere pannen op het fornuis niet in de gaten kan houden. Is een punt van aandacht maar voor later, eerst school maar eens op de rit krijgen.

Dat we de kinderen samen een nacht alleen thuis laten is nog niet voorgekomen. De langste tijd is een middag+avond en dat ging eigenlijk prima. Wij hadden een feest en zij mochten ook iets feestelijks eten, dus pizza.
Maar ik denk dat, als ze meerdere dagen zelf moesten koken, beiden gaan verlangen naar Hollandse pot en dat ook gaan maken samen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.