Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Vera*

Vera*

25-05-2013 om 15:29

Alleen vliegen veertienjarige

Dochter gaat van de zomer vliegen. Dat heeft ze vier jaar terug eerder gedaan maar nu mag ze alleen. Op de plaats van bestemming wordt ze opgehaald en weggebracht van en tot de gate.
Op de terugweg hoeft ze 'alleen maar' haar grote zware trolley te pakken van de bagageband en dan staan wij haar direct buiten op te wachten.
Maar....ik zie een beetje op tegen de heenweg. Dan moet ze door de douane en zich dan zien te vermaken tot ze kunnen boarden.
Oeps, en daar zie ik heel erg tegenop. Wie heeft er tips? Dochter is erg klein van stuk en ziet er daardoor ook niet uit als veertienjarige.
Mijn man zou haar het liefst wegbrengen......

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

25-05-2013 om 15:59

Ging prima

Mijn dochter is vorig jaar (toen 13) naar een tante in Londen geweest. Met een vriendin, dat wel. We hebben de meiden hier afgeleverd bij de paspoortcontrole en daarna hebben ze nog wat gedronken bij Starbucks. Ik had ze op het hart gedrukt om tijdig richting de gate te gaan (+ nog een hele waslijst goede adviezen). In Londen werden ze uit de rij reizigers geplukt dus daar schrokken ze even van. Bleek dat tante had gemeld (douane of beveiliging) dat er twee meisjes voor haar kwamen. Ze werden toen keurig bij tante afgeleverd

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-05-2013 om 17:05

Zoon ook gedaan

Hoi,
vorig jaar heeft onze zoon ook alleen gevlogen, hij was net 15 jaar. Ging prima. Boek en MP3-speler mee, daar had hij genoeg aan. Ik neem aan dat je bij de maatschappij hebt gecheckt wat de regels zijn voor 14-jarigen die alleen vliegen? Bij sommige maatschappijen ben je verplicht begeleiding 'te kopen'.

Ook

Oudste heeft alleen gevlogen toen ze 13 was, was wel bijna 14. Eerst alleen retour naar Ned. (omdat ze langer wilde blijven bij familie) en dat was vanaf een vrij klein vliegveld dus simpel. Weggebracht door fam. en daar waren (nu al niet meer ) ong. 6 gates denk ik...dus de weg raak je daar niet makkelijk kwijt. Wachten duurde lang want vliegtuig vertraging...Maar vooral voor ons en familie want dit is enkele jaren geleden toen het mobiele telefoonverkeer nog iets minder ingeburgerd was. Oudste zelf had nergens last van, die vermaakte zich wel en volgens eigen zeggen zat ze gewoon bij de uitgang,boardingskaart in de hand en kon er niks gebeuren. Paar weken erna alleen naar Engelang (Heatrow) ging ook prima. Weggebracht door ons en in de rij voor het inchecken van de koffers maakte ze al contact met het gezin achter ons (moeder 2 kinderen) met de oudste dochter die ong. even oud was. De meiden kletsten en bij die ene koffer die ingescheckt moest worden drong tot die moeder door dat ze alleen zou vliegen. En die moeder bood meteen aan dat ze dan eventueel wel met hun kon meelopen...Daarna koffie gedronken met ons en door de paspoortcontrole waar ze bij het zoeken naar de juiste gate natuurlijk al snel op die moeder+kinderen stuitte en maar met hun is meegelopen. Ook daar opgehaald door familie. Retour ging idem dito, zelfde gezin op terugreis tegengekomen. Niet zo gek was het was hersftvakantie....
Je moet ook een of ander formulier invullen voor de vliegtuigmaatschappij dat ze toestemming heeft om alleen te vliegen van jullie, heb je dat ook gedaan? En bij deze maatschappij moet je eerst officiëel 'melden' dat dat gaat gebeuren, want ze hebben een maximum aantal passagiers die ze zo willen laten meevliegen.
groeten albana

Vic

Vic

26-05-2013 om 13:05

Is heel verschillend

Volgens mij ging mijn dochter met British Airways en daar was het geen enkel probleem dat ze alleen zou reizen. Je hoefde het niet aan te melden o.i.d. en er was ook geen begeleiding.

Arawen

Arawen

26-05-2013 om 20:26

Let op!

Bij de meeste IATA luchtvaartmaaschappijen ligt de leeftijdsgrens voor alleenvliegende kinderen tegenwoordig bij 14 jaar. Prima, maar de verantwoordelijkheid om te besluiten 14 jaar wel of niet te vroeg is, ligt altijd altijd bij de ouders. Gaat de vlucht gewoon van A naar B zoals gepland, dan zal een kind van 14 (dat al vaker gevlogen heeft en dus weet hoe het 'moet') dat wel redden. Maar als de vlucht vertraagd is, geannuleerd wordt en de passagiers moeten herboeken, of misschien wel moet uitwijken naar een andere luchthaven, dan wordt het kind in kwestie niet als 'speciaal' gezien. Dus geen speciale opvang, maar wordt geacht gewoon mee te lopen met de andere, volwassen, passagiers.
Aan de ouders de eer dus om zich af te vragen of hun kind een dergelijke situatie aan zou kunnen.

Groetjes Arawen

(die daar inderdaad beroepshalve mee te maken heeft en het wel eens mis ziet gaan)

Yura

Yura

27-05-2013 om 08:44

En dan?

Wat gebeurt er dan als het mis gaat? Onze zoon (15) vliegt binnenkort ook alleen. Uiteraard hebben we daarover na gedacht wat te doen bij vertragingen etc. Vandaar dat ik me dat afvraag. Want eerlijk gezegd weet ik als volwassene ook niet wat ik moet doen in dat soort gevallen. Net als denk ik de meeste volwassenen. Ik zou dan maar ergens gaan vragen en dan word ik vast wel naar het juiste loket verwezen. Dus ik heb dat met zoon door genomen, wat hij dan moest doen. Zijn antwoord was: "ergens vragen of een medereiziger vragen wat te doen". Zelf weet ik ook geen beter antwoord eigenlijk. Ik maak me eigenlijk meer zorgen als mijn schoonouders alleen vliegen dan dat hij het doet. Zij zijn niet meer zo snel ter been en ook niet meer zo snel van begrip, bovendien is hun Engels niet meer heel geweldig en raken ze door hun leeftijd wat sneller in paniek. Maar ja zij krijgen ook geen speciale begeleiding en er zijn vast meer mensen zoals zij.

Vera*

Vera*

27-05-2013 om 09:29

Terugweg

De terugweg gaat dochter in ieder geval vliegen. Ook al zijn er vertragingen tot aan het boarden is er iemand bij haar en wij halen haar weer op.
Voor de heenweg heb ik British Airways nog gevonden die op een fatsoenlijke tijd vliegt dat heb ik liever dan een Easyjet waar ik ook zelf geen ervaring mee heb.
Dochter is zelfstandig genoeg om uitleg of hulp te vragen als er iets niet helemaal goed gaat. Het gaat om een korte vlucht en ik weet zeker dat als er uitgeweken moet worden naar een ander vliegveld dat dat voor de ophalers geen probleem moet zijn.
Toch vind ik het wel spannend.

Zodiac

Zodiac

27-05-2013 om 17:21

Hier met 13

Hier mijn dochter (toen 13) en een nichtje (12) met zijn tweeen van Londen naar Amsterdam. Mijn schoonzus is in Londen op het vliegveld gebleven tot ze zag dat het vliegtuig was opgestegen en wij haalden ze hier weer op. Ze hadden een mobieltje bij zich dus in Londen konden ze schoonzus bellen en in Amsterdam ons. Ging helemaal goed.
Maar goed, met 2 is gezelliger dan alleen. Alhoewel er genoeg winkeltjes zijn om even lekker rond te kijken, dus ze zal zich best vermaken tijdens het wachten tot ze vertrekt. Desnoods check je op tijd in en blijven jullie nog even aan de kant waar je samen kan zijn en gaat ze wat later pas de douane door, dan is de "alleen-tijd' wat korter.

Nolly

Nolly

27-05-2013 om 20:37

Dochter 14

zit zelf ook te denken of ze alleen naar familie wil/durft.
Ze heeft wel vaker met ons gevlogen en ze zou het volgens mij best kunnen. Maar ze vindt het toch nog wel eng. En dan inderdaad als er iets onverwachts zou gebeuren (onverwacht overstappen ofzo).
Het ligt denk ik toch weer heel erg aan het kind.
Als het kind het zelf aangeeft het te kunnen/durven, zou ik het waarschijnlijk wel toelaten.

Zou inderdaad wel goed nakijken of je een papier moet hebben om haar alleen te mogen laten gaan.
Zoon (17) had in maart een papier van de guardia civil nodig waarin stond dat hij alleen zou vliegen en op welke data en waarnaartoe.
Weet niet of dat is omdat we in spanje wonen of dat het van de luchtvaartmaatschappij uitgaat, of dat het internationaal is als je onder de 18 bent.

Vanaf... um... 15 jaar...

hier vanaf dat ze 14 en 15 jaar zijn zelfstandig de halve wereld overgevlogen. eerst zeker 4-5 keer met ouders en ze hadden de diverse internationale vliegvelden gezien; maw redelijk ervaren wereldreizigers...

mobiel (met tegoed) mee, credit/debit card voor het geval dat, noodscenarios doorgesproken (vertraging, annulering, vlucht gemist )
altijd prima gegaan.
maar het verschilt van kind tot kind. verveling is voor de jongste het grootste dilemma, de oudste vindt het prima in zijn eentje.
mijn advies: goed doorspreken wat ze kan verwachten, noodscenarios, wat doe ja wanneer... en back up plannen... succes!!

Ervaren?

Nou om eerlijk te zijn vind ik hun talenvaardigheid nét zo belangrijk als ervaring met vliegen. Misschien wel belangrijker...Met alleen nederlands kom je niet ver als er onverwachts vertragingen, onverwachtte tussenstops etc. zijn...
Met die ervaring zat het wat oudste betreft wel goed. Gemiddeld vliegen wij meerdere keren per jaar mét kinderen en meestal ook naar verschillende landen/vliegvelden.
Het ligt ook aan de bestemming...de kans dat er tussen Amsterdam-Heatrow een onverwachte tussenstop is, is maar heel klein Vlieg je naar Sydney dan is het een heel ander verhaal.
Jongste (15) is een heel ander kind, die raakt sneller in paniek en is minder een durfal en een kind dat zich wel zou redden in onverwachte situaties. Die is dus nog nooit alleen wezen vliegen. Misschien dit jaar....dat ze op vakantie wat langer blijft. Maar vooralsnog heeft ze daar amper over gehad (we hebben het wel aangeboden). En als ze het zelf niet wil, dan niet.
groeten albana

Arawen

Arawen

28-05-2013 om 13:08

Beslissing ouders

Iedere ouder moet voor zichzelf beslissen of zijn/haar kind zelfstandig genoeg is om de situatie aan te kunnen als er tijdens de reis iets anders loopt dan verwacht. Natuurlijk worden de passagiers doorgaans wel geassisteerd (in hoeverre, dat hangt een beetje van de luchtvaartmaatschappij af..), maar er is dan geen speciale hulp voor jeugdigen die zelfstandig reizen. Ofwel, ze moeten zelf zo mondig zijn dat ze naar een balie gaan, hotelovernachting en/of omboeking regelen, etc etc. Ook op een buitenlandse luchthaven. Omroepberichten kunnen verstaan c.q. begrijpen is bijvoorbeeld erg belangrijk.

Bovenstaande geldt overigens inderdaad ook voor 'oudere' passagiers...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.