Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Monique

Monique

20-03-2018 om 11:57

als je depressie vermoed en je kind liegt

hi, ik ben hier voor het eerst. Ik zit met een zwaar dilemma. Dochter van 15 (bijna 16) in 4 VWO. Slim zat, maar laat zich erg afleiden door Anime-filmpjes. "Chat"via Anime-kanalen met enkele fans uit Canada/US. Vanmorgen heb ik de browser geschiedenis gecontroleerd, om te kijken of ze "stiekem' savonds laat nog op de laptop aktief is. Eh... ja dus. Daar kan ik met mijn dochter nog wel over praten. Dat ik louter en alleen naar de browser geschiedenis heb gekeken. En dat ik dus "weet" dat ze meer online is, dan ze zegt. Maar.... ik heb dus heel fout, ook in de chatbox van de anime-link gekeken. En ben me kapot geschrokken toen ik haar sent items en ontvangen items las. Ik vind/weet dat ik dit echt niet behoor te doen. Dit is een absolute schending van haar privacy. En dit kan dus eigenlijk niet. Vorig jaar is ze 3 maanden wekelijks naar een coach geweest. En nu "lees" ik dus over stevige depressiviteit in haar chats. Ze is zelfs aangereden vorig jaar. En heeft hier NIETS over gezegd. We zijn NOOIT boos op haar, dus waarom ze het niet verteld....?!?! Ik lees dan dat ze zich schaamt om het te vertellen. Maar we reageren nooit naar over haar onhandig gedrag... (ze liep blijkbaar met muziek keihard op d'r koptelefoon over straat).... Ham-vraag nu: zijn er andere ouders die dit herkennen? Hoe gaan jullie hiermee om? Ik kan natuurlijk ECHT niet zeggen dat ik haar persoonlijke chats heb gelezen. Daarmee beschadig ik onze relatie voorgoed denk ik. Maar ik maak me ernstig zorgen over haar conditie......

Dat zou ik maar wel doen

"Ik kan natuurlijk ECHT niet zeggen dat ik haar persoonlijke chats heb gelezen. Daarmee beschadig ik onze relatie voorgoed denk ik. "
Weet je meteen waarom je dochter niet alles vertelt.
Die denkt ook dat ze de relatie voor goed beschadigt.

Ik zou met een groot mea culpa alles bekennen. Leg uit wat je deed, waarom je het deed en wat je ertoe bracht te doen wat je eigenlijk niet vind kunnen.
Doe dat maar eens voor, gewoon eerlijk zijn.

Hou het wel bij jezelf. Benoem je eigen angsten en je eigen motieven.
Ja, je mag in snikken uitbarsten als het daarvan moet komen.

En dan nu de patstelling. Het wantrouwen dat je hebt en dat terecht is gebleken. Haar wantrouwen dat je niet van haar chats af zult blijven.

Verzin daar samen een oplossing voor. Eentje die haar en jou geruststelt.

Wat is er eenvoudiger dan de laptop inleveren 's avonds. Die gaat in de kast met een slot erop. Tot de volgende ochtend. Dat zal even pijn doen, een week of twee.
Maar uiteindelijk zal ze beter gaan slapen. Tjonge, dat kan al een wereld van verschil maken.

Lou

Lou

20-03-2018 om 15:45

Ik herken het wel een beetje en kan je uit ervaring vertellen dat de aanpak van M Lavell (althans hier) uitstekend werkt. Eerlijkheid. Dat wil je van haar en kun je haar nu ook bieden. Dan maar even door het stof. Een goed voorbeeld voor haar.

Ik zou er trouwens ook rekening mee houden dat ze ontkent wat ze daar heeft geschreven. Niet ontkennen dat ze het heeft geschreven, maar dat het waar is. Het kan natuurlijk best zijn dat ze in haar chatboxje niet eerlijk is geweest. Om wat voor reden dan ook.

Maak duidelijk, zeg het desnoods letterlijk, dat ze altijd over alles met jou kan praten. Dat je niet boos wordt als ze iets stoms heeft gedaan.

Dat je eerste reactie, van schrik, mogelijk boosheid kan zijn, je hebt je emoties niet altijd in de hand, maar dat je nooit boos blijft en dat je haar altijd zult steunen. Je bent er voor haar.

Monique

Monique

20-03-2018 om 19:55

Dank jullie wel!

Nou, dat helpt al gelijk zeg. Dank jullie wel!!! Het opent mijn ogen inderdaad om juist WEL eerlijk te zijn, zoals jullie het onderbouwen. Ik ga t aankomend weekend aankaarten. Ze heeft twee dagen toetsen en als ik t vandaag aankaart is ze waarschijnlijk zo van de leg, dat ze dr toetsen niet goed maakt maar dank nogmaals, ik voel me beslist gesteund

Fantasiewereld vs echt?

Beetje late reactie misschien maar de Anime wereld flirt volgens mij ook een beetje met depressie. Is ze echt depressief of is ze in haar chats bezig deze wereld te verkennen? En niets vertellen over de aanrijding is misschien omdat ze de aandacht niet wil. Alle vragen die je dan gaat stellen, hoe ging het dan etc. Mijn 15 jarige haat elke bemoeienis van mij en vertelt liever ook helemaal niets. Ik weet niet of eerlijk zijn gaat helpen. Ik zou absoluut niet vertellen dat je de chats hebt gelezen. Wel dat je naar de tijden van het internetverkeer hebt gekeken en de laptop in de kast na het avondeten. Waarschijnlijk vind ze je de stomste moeder van de hele wereld, maar dat is dan maar zo.
Depressie in het algemeen kun je eens bespreekbaar maken. Maar ik zou de relatie niet op het spel zetten door iets te vertellen over wat je hebt gelezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.