Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Trix

Trix

13-11-2013 om 09:11

Anorexia bij jongens

Ik kwam er gister bij toeval achter dat zoon regelmatig zijn boterhammen niet eet. De hond was er in geslaagd zijn tas te openen en vond daar tot zijn verrassing een (of 2?) boterhammen met heerlijke worst.
Zoon is ruim 15 en half, ca. 1.77 en nog geen 50 kilo (ik vraag hem al een week of 3 om zich te wegen). We zijn een maand of 8 geleden een paar keer bij een dietiste geweest omdat hij echt te dun was. Hij bleek ca. 1500 calorien per dag binnen te krijgen. terwijl hij tussen de 2500 a 3000 calorien nodig had per dag, eerder 3000 in zijn geval omdat hij moest aan komen.
We hebben een aantal maanden hard gewerkt, gekeken waar we eetmomenten konden in lassen. Ook hebben we het aantal calorien per maaltijd/tussendoortje verhoogd. Hij krijgt dus nu volle melk, volle yoghurt, roomboter ipv halvarine en waar mogelijk voegen we extra suiker toe (zoals door de yoghurt). Hij kwam toen redelijk snel 2 kilo aan, maar is ook flink in de lengte gegroeid, een centimeter of 6/7.
Ik merk nu dat hij moe is en lamlendig, met voetbal komt hij ook bijna niet meer vooruit terwijl hij bekend staat om zijn snelheid. En nu merk ik dus dat hij overdag bijna niet eet. Hij kan heel moeilijk zijn bed uit komen, zodat het ontbijt vaak voor de helft blijft staan. Hij heeft dan naar school 3 boterhammen mee, wat ik op zich al weinig vind, een koek en een flesje vitaminewater. De koek eet hij meestal niet en van de boterhammen (zo heeft hij gister bekend) eet hij er meestal maar 1 of 2. Hij geeft aan dan heel erg vol te zitten en echt niet meer te kunnen eten. Als hij thuis komt begint hij wel te eten, maar dat is vaak niet gezond natuurlijk. Hij eet zo een halve zak chips op. Bij het avondeten eet hij wel goed vind ik, maar niet zo extreem veel zoals je het bij andere puberjongens van deze leeftijd wel eens ziet.
Ik heb gister in mijn boosheid het woord anorexia ook geroepen en dat dat ook voor komt bij jongens. Maar ik geloof niet dat dat het is bij hem. Hij weegt zich nooit en dat is volgens mij juist 1 van de kenmerken. Hij is ook niet continu met (niet) eten bezig, het is meer dat het hem niet boeit, zonde van de tijd ofzo, en dat hij dus totaal geen trek heeft. MIjn man heeft/had overigens precies hetzelfde, dus misschien moet ik me geen zorgen maken. Mijn man was echter als puber niet zo dun als zoon. Maar die ontbeet ook niet en zijn boterhammen nam hij mee terug en bakte daar bij thuiskomst tosti's van. Het heeft er ook mee te maken dat ze gewoon niet van boterhammen houden. Man zegt laat hem dan gewoon goed eten als hij thuis komt uit school, maar dat is ook meestal pas na 3 uur, als je dan pas begint met eten dan kom je niet aan je 3000 calorien, bovendien ben je overdag te lamlendig dan. Dat geeft man zelf ook aan dat hij inderdaad als puber ook altijd moe was, dat is destijds door de school ook aan gegeven aan zijn ouders.
Ik ben nu aan het na denken wat ik hem anders mee kan geven naar school dan boterhammen, er lijkt ook een aversie tegen brood te zijn. In het weekend kan hier ook nooit normaal even snel een boterham met kaas geluncht worden, nee er moet altijd van alles gebakken worden. Kinderen zijn dus erg verwend door vader. Heeft denk ik met afkomst te maken. Hun opa eet 3x per dag rijst. Maar een bakje rijst mee geven is ook niet echt lekker lijkt mij, dat is wel koud als de pauze begint. Vandaag heeft hij 2 witte bolletjes met chocopasta mee, eens kijken of hij dat op eet. Is echter ook niet ideaal, want hij heeft vezels nodig, want vaak last van obstipatie.
Dus de vraag is eigenlijk. Wie heeft ervaring met anorexia bij jongens en herkent die hier iets in? Tweede vraag is, wat kan ik hem tussen de middag mee geven zodat hij wel eet? Ik wil nog niet gelijk naar de huisarts rennen, maar eerst uit proberen of hij wel eet als hij wat anders mee krijgt tussen de middag.

Thursday Next

Thursday Next

13-11-2013 om 09:14

meenemen

Als hij meer van warm eten houdt (rijst, pasta, noedels) kan hij dat toch meenemen? Hier: http://www.greenjump.nl/Categorie/Eten-en-Drinken/Thermosbakjes zijn goede lekdichte thermosbakjes te koop, eten blijft daarin urenlang goed warm. Of stevige soep in een thermosfles?

Trix

Trix

13-11-2013 om 09:19

Bedankt, terwijl ik mijn verhaal aan het tikken was zat ik ook te denken om vanmiddag langs de toko te gaan om te kijken of ze daar zoiets hadden, zodat ik hem inderdaad warm eten mee kan geven. Maar dit zijn echt hele mooie dingen.

Thursday Next

Thursday Next

13-11-2013 om 09:29

Trix,

ja ik heb ze zelf ook, ze zijn echt fijn, goed schoon te houden (niet in de vaatwasser, maar ja...) en lekdicht. Ik hou ook niet van brood mee, neem rijst of paste mee, soms ook bonen(salade) of pannekoekjes.

Hermine

Hermine

13-11-2013 om 09:36

Nog zo eentje

Hier nog zo'n puber jongen (16). Als ik hem er niet min of meer toe verplicht en z'n brood smeer eet hij 's ochtends niets en gaat hij zonder brood naar school. Hij is ook nauwelijks meer gegroeid sinds de brugklas. 'S avonds eet hij, afhankelijk van wat de pot schaft, van ons allen steeds het minst. Hij is eigenlijk nooit echt geinteresseerd geweest in eten. Hij heeft nog een broer van tien en een zus van dertien. Zijn zus is bijna groter dan hij is. Als hij eens flink eet volgt vaak buikpijn of moet hij acuut naar het toilet. Ik maak me zorgen en lees mee.

Trix

Trix

13-11-2013 om 10:06

Wat de pot schaft

Dat vond ik een opvallende uitspraak Hermine. Dat herken ik. Zoon is gek op vis, dus als we in een mediterraan land op vakantie zijn en we gaan daar uit eten, dan wordt een visschotel besteld van weet ik hoeveel soorten vis en die gaat schoon op. Ik moet inderdaad ook zijn boterhammen smeren, laatst was ik een nachtje niet thuis en toen heeft hij dus geen boterhammen mee genomen. Hij is eigenlijk gewoon te lui om te eten denk ik soms. Als hij thuis komt pakt hij ook altijd iets makkelijks, een pakje drinken (ipv een glas) en een zak chips (ipv even een noodlesoepje op te warmen of een sinaasappel te schillen ofzo).
Misschien heb je ook wat aan de dingen die ik al in mijn openingspost noemde, zoals volle producten nemen en extra suiker toevoegen, dan krijgt hij ongemerkt toch extra calorieen binnen.

Bakje

Bakje

13-11-2013 om 12:09

Hier

Onze zoon van bijna 15, heeft een vergelijkbaar eetpatroon. Wonder boven wonder groeit hij wel goed en is hij niet te licht. Maar hij eet erg slecht. Vooral als je hier soms leest dat kinderen 8 boterhammen per dag eten. Hij eet er drie, als ik heel veel geluk heb.

Wat we doen: als hij uit school komt, dan controleer ik zijn tas. Heeft hij niet geluncht, dan maak ik voor hem een maaltijd. Dat kan een tosti zijn, of soep, of een gebakken ei, of wat dan ook. Net wat hij wil.
Dan eet hij bij het avondeten normaal mee. We stimuleren zijn vleesconsumptie, vanwege de eiwitten. Ik zorg dus dat er altijd genoeg vlees is. En voor het naar bed gaat, eet hij ook nog wat. Vaak fruit, of een mini magnum, of yoghurt met muesli of zo. En tussen door eet hij fruit (bananen, verse ananas, peren, appel) en koekjes bij de koffie enzo. Chips hebben wij alleen maar in het weekeinde. Snoepen doen we niet zo veel.

Ik weet niet of jij thuis bent, als je zoon thuiskomt? Zo ja, dan zou ik hem dan een maaltijd geven. Als je er niet bent, zou ik geloof ik wat klaarzetten. Bijvoorbeeld een dubbele boterham met kaas in de koelkast, tosti apparaat op het aanrecht, zodat hij bijna niets meer hoeft te doen.
Je zegt dat hij pakjes drinken pakt. Kun je daar nog iets mee? Drinkontbijt, of een ander calorierijk iets?
Verder is zoon hier meer gaan eten, nadat hij stopte met veel cola drinken. Op reddit had hij gelezen dat cola niet gezond is (Oh ja joh? Wat verrassend? Niet je moeder geloven, maar wel een vaag internetding?!). En nu drinkt hij bijna geen cola meer. Hij pakt appelsap of sinaasappelsap en dat maakt dat hij meer eetlust heeft.

na school

ik maak voor zoon(en man en dochter)1 x per week al het lunch brood klaar en vries dat in, smorgen halen zij t pakje eruit en dat is om 12 uur heerlijk vers. Anders maakt zoon geen brood denk ik, vergeet t gewoon? Terwijl hij nu 4 boterhammen eet op school.
Is het een idee om na school toch gewoon tosti,wraps( kun je ook lekker meenemen!) maaltijdsoep,restje macaroni/nasi etc te maken. Hier schuift zeker tosti of soep bij dr zo in.
Of savonds eens een extra stamppot of aardpuree, daar eten ze ook meer van dan losse aardappelen.

Annet

Annet

13-11-2013 om 12:41

Een gekookt eitje mee naar school hapt lekker weg

Ik zou het wel schillen en in een stevig bakje doen.
Lekker en veel eiwitten!

Trix

Trix

13-11-2013 om 14:06

Bedankt

voor het mee denken allemaal dames. Dat gekookte eitje is een goed idee. Soms geef ik in zijn broodtrommel wel eens restjes mee van de vorige dag, zoals een kippepootje. En laatst waren we bij de kentucky fried chicken geweest en hadden ruim in gekocht, de kinderen konden nog 2 dagen koude kippenpoten mee naar school, dat gaat er dan goed in. Een koud gebakken ei echter niet, dat heb ik ook wel eens op brood geprobeerd.
Het brood is altijd vers, dat smeer ik 's ochtends, dus daar ligt het niet aan. De tosti's uit school vandaan zijn ook een goed plan. Ik ben soms wel/soms niet thuis als hij uit school komt. In principe vind ik niet dat ik voor een bijna zestienjarige van alles moet klaar maken als hij uit school komt, maar misschien moet ik maar van die principes af wijken. Als zijn zus wat klaar maakt uit school en vraagt of hij ook wil, zegt hij altijd ja. Maar dat mag ze niet meer van mij, ze is zijn slaafje niet. Als zoiets over en weer is vind ik dat prima, maar hij vindt dat wel lekker makkelijk zo'n zus.
Maar hij moet echt wel eten op school, want pas als hij uit school komt de eerste echte maaltijd is gewoon te laat in zijn geval. Ik ga vandaag eerst eens uitvogelen hoe en waar hij nou precies eet. Of er plek is om te zitten etc (het schijnt nogal druk te zijn) en dan eens na denken wat hij mee kan eten om te eten. Kan oma vragen om een flinke pan bami te maken en dat in porties invriezen en dan 's ochtends goed verhitten in de magnetron en dan in zo'n thermobakje bijvoorbeeld. Hij is gek op oma's bami, en oma doet niets liever dan koken voor de kleinkinderen. Maar als niet normaal kunt zitten dan is dat niet zo handig. Dan kom je toch snel weer op de boterhammen. Ik kan misschien ook 2 bapao's opwarmen.

Ben ook geen broodeter

Ben gek op alle soorten salades.
Huzaren, aardappel, rundvlees, eiersalade.
Handig, snel en calorierijk.

Heb altijd wel soep staan, dat kan je zo gevuld maken als je wilt.
Tomatensoep met kronkels, kippensoep met rijst, bruinenbonensoep met paprika en gehakt b.v.

En natuurlijk de YUMYUM noedels, gaan er hier bij kilo's door

Hier ook een slechte eter

Hoi,

Ik herken je verhaal gedeeltelijk. Ik heb een zoon van 12 in de brugklas. Hij is 1,50 m en weegt 34 kilo. Hij is slank gebouwd. Voor het ontbijt neemt hij wat muesli. Minder dan ik en hij laat ook regelmatig wat staan. Hij moet er ook bij drinken, maar als ik daar niet op let, vergeet hij dat ook. Hij neemt twee boterhammen mee, 1 beker aanmaaklimonade en een rijstwafel. Ik smeer zijn brood, behalve op de dagen dat hij het eerste uur begint ( 2 keer) dan moet hij datzelf doen. Afgelopen maandag had hij dus niets meegenomen en zegt hij dat hij wat in de kantine heeft gekocht.Van het brood laat hij ook nog vaak een korst over. Al met al heeft hij dan niet veel gegegeten als hij rond kwart over 3 thuis komt. Soms heeft hij dan trek en eet dan graag soep. Dat heb ik dus altijd in huis. 's avonds eet hij redelijk. Snoepen doet hij ook niet veel. Vaak laat ik hem 's avonds nog wel een banaan eten. In wat lekkers heeft hij ook niet altijd trek. Nu zit hij trouwens wel aan een bakje pepernoten . Hij heeft gewoon niet zo'n grote eetlust denk ik. Dat geldt waarschijnlijk voor jouw zoon ook. Denk je dat de moeheid/energie iets met zijn eten te maken heeft? Mijn zoon heeft wel genoeg energie, daarom maak ik me niet zo'n zorgen. Zelf at ik vroeger erg weinig en ik was ook een spichtje. Nog steeds ben ik slank, maar ik kan nu goed eten.
Je kan je zoon ook nog versterkende poeders door de yoghurt doen. Die heb ik zelf weleens gehad. Kun je halen bij de apotheek. Ik zou dat wel overleggen met de huisarts.
Veel succes!

Katniss

Katniss

13-11-2013 om 19:42

Valt wel mee

Qua gewicht is het nog niet zo schokkend. Bij zijn lengte en leeftijd gaat hij met 48 kilo naar ondergewicht, dus alles daarboven is prima. En als het iets minder is, heeft hij geen enorm ondergewicht. Ik hoorde het laatst op school van diverse ouders dat vooral jongens rond de 14/15 ineens te licht werden bevonden door de schoolarts. Groeispurt is ingezet, dus dan gaat daar even alle energie heen.

Tango

Tango

13-11-2013 om 20:21

Is zeker puber-eigen?

Dochter van 12 hier eet ook nauwelijks op school. Ze neemt 1 (!) boterham mee, die gaat meestal op, behalve op maandag want dan moet ze naar een andere locatie fietsen dus zegt ze geen tijd te hebben om te eten. Verder een koek, wat fruit en een flesje drinken (meestal vitaminewater o.i.d.) Vaak vind ik de koek of het fruit nog in de tas.
's Morgens eet ze wat cornflakes met melk en een vitaminepil
Na schooltijd gaat ze dan wel eten: brood met gebakken ei, tosti's of vandaag een broodje met geitenkaas en honing. Ik zorg er maar voor dat er voor na schooltijd genoeg in huis is zodat ze toch aan haar trekken komt. Ze maakt het gelukkig graag zelf klaar.
Op de basisschool heeft ze een tijdje een thermosfles met soep meegenomen maar dat wil ze niet meer. Liefst wil ze elke dag een croissantje o.i.d. mee, maar dat vind ik nou ook weer niet nodig. Ze mag nu eenmaal per week op school iets kopen wat ze lekker vind. Vaker niet want het is niet goedkoop. Belegde broodjes kosten al gauw 1,50 euro of meer.

Trix

Trix

14-11-2013 om 09:03

Gewogen

Hij heeft zich overigens gewogen en hij was 48,5 kg, wel op avond. Hij is wel iets af gevallen, vlak na de grote vakantie woog hij 49,2. En hij is wel in lengte gegroeid. Maar goed hij heeft gister zijn twee witte bollen met chocopasta op gegeten en ook zijn koek en gisteravond na het sporten nog een broodje shoarma. Dus ik hoop dat als we er weer even goed op gaan letten dat hij weer wat aan komt. Ik ga ook zo'n thermobakje bestellen, kan hij ook wat warms mee naar school nemen. Gister langs de toko geweest en de diepvries weer gevuld met bapao en lemper, kan hij dat mooi in zo'n bakje mee nemen. Nog even uit vissen hoe hij over een bakje bami of nasi goreng mee naar school denkt. Vrees alleen dat dochter dan jaloers wordt, dus het zullen wel 2 bakjes moeten worden
Jeetje Tango, jouw dochter eet ook niet veel zeg. Mijn zoon gaat wel eens naar de supermarkt, halen ze lekkere broodjes, dat ik kan ik in zijn geval alleen maar toejuichen, maar de brugklas mag dat bij ons niet. In de kantine is het meestal ook te druk om iets te kunnen halen.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

14-11-2013 om 11:37

hier ook zo'n gozert...

Warm eten gaat alleen schoon en snel op als het heueul lekker is....
Verder wil hij in de avond vaak van alles. Ik heb daarom de regel eerst fruit, en toetje en daarna pas snoep e.d.
Maar ja, die van mij groeit nu wel goed en is niet echt meer te mager.

tonny

tonny

16-11-2013 om 12:08

aandacht

Dit valt me even op: 'Kan oma vragen om een flinke pan bami te maken en dat in porties invriezen en dan 's ochtends goed verhitten in de magnetron en dan in zo'n thermobakje bijvoorbeeld. Hij is gek op oma's bami, en oma doet niets liever dan koken voor de kleinkinderen.'

Ha, dat is toch opmerkelijk. Zelf vind je het eigenlijk niet nodig om een zestienjarige bij thuiskomst van een versnapering te voorzien (als je thuis bent dan he) terwijl je het hartelijk aanneemt dat om (!) voor de kleinkinderen kookt.

Hoe vind je het zelf om iets aangeboden te krijgen als je thuis komt? Dat is toch gewoon gastvrij en gezellig? Doen joh - over een paar jaar is hij gevlogen.

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 15:40

Tonny

Het ging over bami eten OP school, niet na thuiskomst thuis!

tonny

tonny

16-11-2013 om 17:15

sorry Dalarna

Ik vraag me wel af hoe je op school die bami opgewarmd krijgt dan, maar affijn.

Het gaat me er vooral om dat de leeftijd (16 in dit geval) en niet perse zoveel toe doet of je (als je als ouder thuis bent) iets aanbiedt al iemand thuis komt. Tuurlijk, iedereen heeft handen en kan het op gegeven moment zelf, daar draait het niet om.

Als deze moeder graag wil dat haar zoon wat meer eet, zou ze die moeite kunnen nemen. Toch?
Ik vond het fraai hoe oma werd ingevoerd in het verhaal

Dalarna

Dalarna

16-11-2013 om 18:12

Tonny

.... en daarom had ze het over thermobakjes

Trix

Trix

18-11-2013 om 11:43

Oma

Oma werd ingevoerd in het verhaal omdat die ontzettend lekkere bami maakt en daar vaak een hele grote pan van maakt dat in meerdere porties verdeeld in de diepvries kan. Dus als ze toch bezig is kan ze voor ons ook een paar bakjes maken die ik in de diepvries zet en 's ochtends in de magnetron op warm in dan in zo'n thermobakje mee naar school geef aan zoon.
Het heeft niks te maken met wat hij na school eet. Het gaat juist om tussen de middag.
En over het na school eten zei ik dat ik "in principe" vind dat hij zelf iets moet pakken, maar dat ik inderdaad misschien maar van die principes af moet wijken omwille van zijn gewicht (zie mijn 4e posting). Ik gaf wel aan dat ik niet wil dat zijn zus van alles voor hem gaat lopen klaar maken. Dat principe houd ik wel aan. Dus ik begrijp jouw postings eigenlijk helemaal niet Tonny.

tonny

tonny

19-11-2013 om 13:41

sorry Trix

Het spijt me.

Trouwens, wat zou je ervan vinden als broer wat voor zijn zus zou klaarmaken, vind je dat wel oke?

Trix

Trix

19-11-2013 om 13:56

Geeft niet

Dat schreef ik ook al . Als het over en weer zou zijn zou ik het prima vinden, maar mijn zoon is een gemakzuchtige luie puber (zoals vele) en die vindt het prima als elke keer zijn zus de pineut is. En dochter is een zeer betrokken aardige puber, die het iedereen naar de zin wil maken en ik wil niet dat mensen daar misbruik van maken. Nee kunnen zeggen is ook een kunst en veel vrouwen beheersen die maar matig en ik zie haar nu al in die valkuil trappen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.