Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Bosbes

Bosbes

29-12-2018 om 11:35

baantje voor meisje van 17


Elske

Elske

01-01-2019 om 18:37

ook

ik heb zelf vanaf mijn 15e gewerkt en had verwacht dat mijn kinderen dat ook zouden doen, ik vond het goed voor ze.

Maar oudste hield naast school en sport zo weinig vrije tijd over dat ze pas met 16,5 haar eerste baantje heeft gekregen. en dan maar 2 keer een avond in de week. ze heeft geen behoefte aan extra geld, redt zich prima met het zakgeld wat ze krijgt (wat echt niet overdreven veel is).

Jongste daarentegen is 14 en gaat vanuit haar sociale stage nu al aan de slag bij een zorg hotel. Zij heeft wat meer tijd over en wil heel graag werken om wat extra geld te hebben.

Bosbes

Bosbes

02-01-2019 om 17:40

bedankt voor de reacties!

Bedankt zeg, wat veel reacties!
Ik loop echt achter...
Heel veel goede ideeen, de een spreekt me natuurlijk meer aan dan de ander, maar veel om over na te denken en uit te gaan voeren. Echt heel fijn.

- Jutta, inderdaad ziet dochter soms op tegen nieuwe dingen, maar ondanks dat doet ze ze vaak wel (nieuwe school bijvoorbeeld). Soms heeft ze een klein zetje nodig. Zelf meer verantwoordelijkheden oppakken lukt wel, we werken eraan. We gaan in ieder geval het koken weer oppakken.
- Lente, lijkt mij ook dat ze meer gaat leren van een baantje (en ook nog wat in huis doen). Ik ga haar niet laten kiezen . Mijn man wil heus wel meewerken hoor, ik moet alleen in de gaten houden dat hij zich op zulke momenten ook echt even terugtrekt zodat het haar verantwoordelijkheid wordt (koken bijvoorbeeld, en op tijd opstaan)
- Dendy, ook bedankt voor je antwoorden. Ja, zo'n bedrag klinkt wel goed dan.
- Kyana, het was eerder ook min of meer mijn standpunt dat mijn kinderen het ook een beetje zelf moesten weten en dat het (hopelijk) later wel goed kon komen. Ik twijfel er nu sterk aan, denk dus dat het voor mijn dochter toch wel goed is om hier wat in te pushen. Ze vindt volwassen worden spannend. Maar zoals bij jouw kinderen/pleegkinderen klinkt het ook wel logisch.
- Lou, ik kan me het standpunt van 'zeker niet dwingen' ook goed voorstellen. Klusjes in huis gaan we meer oppakken.
- Pennestreek, mooi verhaal! En wat een project van jullie. Goede overwegingen.
- Zo ook Noor. Echt heel goed om jullie ervaringsverhalen te lezen!
- Vakantieganger, ik praat zeker met mijn dochter hierover, maar zeker niet dat ik het niet met mijn man eens ben. Nou ja, misschien eens een grapje 'tenzij pappa dat weer voor je regelt, geluksvogel!' maar negatiever word ik niet. Het is hier gezellig en fijn met elkaar en dat wil ik graag zo houden . Wel een goede tip om dochter te zeggen dat het ook niet goed is voor je cv als je geen werkervaring hebt.
- Yanea, inderdaad, vrijwilligerswerk kan ook! Wat leuk, dezelfde dag dat je het schreef, zei een vriendin dat ook al tegen me. Ze leest hier ook mee
Ik had er nog niet eens echt aan gedacht, maar aangezien het niet om het geld gaat, kan dat net zo goed. Moet wel vrijwilligerswerk zijn dat niet al te vrijblijvend is (ik heb zelf ook vr.werk en dat is ook niet erg vrijblijvend verder).
- Melle, misschien is post wel wat, want wat extra beweging kan absoluut geen kwaad (ze sport niet, houdt wel van lopen). Bedankt voor de tip.
- Anoniem, wow, 9 jaar is zeker heel vroeg! Sowieso een interessant verhaal.
- Tango, precies: het geld speelt in dochters geval geen rol. Sterker nog ze wil bewust niet materialistisch zijn.
- Tsjor, inderdaad vanaf 18 zal dochter duidelijk meer zelf moeten gaan betalen. Maar ja, ook meer kosten krijgen (studie). We gaan dan een nieuwe berekening maken in ieder geval. Maar nu eerst een verandering op haar 17e (moeten werken in ieder geval)
- Joppe, fijn dat je zoon kon wachten tot na zijn examen en daarna wel is gaan werken en dat nog erbij doet. Klinkt goed zo voor jullie. Raar dat anderen zich ermee gingen bemoeien! Moet je inderdaad per geval bekijken.
- Elske, ook goede keuzes blijkbaar. Maar je oudste werkt dus wel met 16,5. Twee avonden per week lijkt me trouwens ook prima (meer lijkt me ook wel veel in combinatie met school, en hobby).

Wat betreft klusjes in huis: zoveel is het natuurlijk niet. Gaat meer om tafel dekken / afruimen, afwasmachine inruimen en af en toe eens koken. Misschien eens zelf je band plakken maar dat gebeurt met die goede banden bijna nooit. Eens een keer een vergeten boodschapje halen voor ons.
De was doet mijn man en sommige dingen doet een schoonmaker.
Opruimen kunnen we allemaal vaker doen...
Kinderen ruimen nu uit zichzelf wel eens af, pakken 's avonds bij het drinken hun limonade en als we het vragen (niet vaak) dan doen ze iets altijd meteen, ook als dat eens een klein boodschapje is. Alleen dat koken gaan we opnieuw oppakken, dat voor beide kinderen.

Nogmaals bedankt iedereen!

Postbezorger postnl

Postbezorger postnl

02-01-2019 om 22:37

Post

Mocht ze serieus geinteresseerd zijn voor werk bij postnl. Je kunt als postnl medewerker 100€ verdienen als je iemand vindt die daar ook wil werken. Dus doe het wel zo dat ze daar de helft van krijgt.

15-jarige tweelingmeiden

De jongste van de 2 kreeg als eerste een afwasbaantje in een lokaal restaurant, twee weken later werd haar zusje ook aangenomen. Na nog een paar weken had de eerste haar buik vol van het afwassen en vond een mooi oppasbaantje. Nu heeft oudste het afwasbaantje nog, in de vakantie 2 a 3 keer per week overdag een dienst draaien en tijdens schoolweken mag ze (van ons) eens per week een avond werken. Helaas heeft jongste wel een leuk contact met het oppasadres, maar enige regelmaat is ver te zoeken, die doet dus naast haar school en sport eigenlijk niet veel meer

Bosbes

Bosbes

05-01-2019 om 23:24

misschien meer, Jons?

Soms krijg je gauw meer oppasadressen. Ze kan misschien ook wel een briefje ophangen bij de lokale supermarkt, lekker ouderwets en misschien wel beter dan de vele, vele websites. Dat ze dan bijvoorbeeld 3 adressen heeft. Deed ik ook als puber. Geweldig, oppassen: soms even aanpoten (3 jongens die op de bank springen en zeggen dat het van hun ouders altijd mag en je uitdagen aankijken....hoe krijg ik die in bed?), soms erg makkelijk (ze liggen al in bed, worden niet wakker, je kunt huiswerk maken en tv kijken in een rustig, fijn en opgeruimd huis en verdient prima).

Dochter in de tussentijd accepteert het wel en heeft een formuliertje ingevuld voor postnl. Ik zei nog: iemand bij OO had het over geld krijgen en dan eventueel delen van de kosten daarvan! Maar daar moet ze niets van hebben, dat is oneerlijk want ze kent je niet. Sorry!

Postbezorger

Postbezorger

05-01-2019 om 23:33

nee

Ze had het ook aan jullie eigen postbezorger kunnen vragen, zonde dat er nu 100 euro verloren gaat!

Bosbes

Bosbes

05-01-2019 om 23:46

zo is ze niet

mijn dochter is principieel, ze zou hem nooit aanspreken om geld te vangen (en hem dan ook geld te bezorgen natuurlijk, dat wel), vindt dat ook niet kunnen tegenover de werkgever. Ze denkt dat het alleen de bedoeling is als een werknemer iemand overhaalt die hij/zij echt kent. Dit is dan teveel een trucje.
Ik snap haar wel, zou misschien zelf inmiddels wat minder principieel zijn (omdat er geen beginnen aan is om roomser dan de paus te willen zijn, je wordt er maar gefrustreerd van).
In ieder geval ben ik blij dat er een stap gezet is. Nu afwachten.

In de tussentijd ben ik wat bezorgd dat ze dit draadje gelezen is want ze ruimt nu constant de tafel helemaal af, uit zichzelf.

Langzaam zakgeld en kleedgeld verminderen

Ik ben bang dat jullie die situatie inderdaad een beetje zelf hebben gecreëerd. Mijn man en ik vonden het toch vrij belangrijk dat de kinderen goed op eigen benen kunnen staan. Daar horen zelf geld verdienen en huishoudelijke taken uitvoeren natuurlijk ook bij.

Je kunt het geld stukje natuurlijk heel makkelijk oplossen door de geldkraan langzaam aan dicht te draaien. Ze komt nu toch echt wel op een leeftijd dat ze eens naar een bijbaantje kan gaan kijken. Daarnaast lijkt het mij in jouw situatie ook een goed idee om eens een goed gesprek met je man te voeren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.