Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bedtijden


En over 's nachts filmpjes kijken... Ik was daar ook tegen, maar mijn man - die soms wijze dingen zegt - zei: En als hij dat nou nodig heeft om in slaap te kunnen vallen?

Uiteraard niet een regel of voorwaarde dat op ieder kind van toepassing is, maar dit kán natuurlijk wel.

En gewoon groot geworden hoor. En verantwoordelijk. En sociaal. En nog niet altijd verstandig, want zijn hersenen zijn nog niet uitgerijpt

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 12:19:

ja precies. Als een vader van een vriend zelfmoord pleegt, is het fijn als je vrienden bereikbaar zijn.
Andere keer was klasgenoot bewusteloos, niemand had nummer van de ouders, mijn dochter wel. Toch fijn hoor.

Daar noem je ook wel wat extreems. En trouwens, als mijn man zelfmoord pleegt 's nachts reageren ook niet al mijn vriendinnen direct op mijn appjes, mocht ik die versturen. Die lezen ze ongetwijfeld ook pas de volgende ochtend. Tot die tijd hoop ik steun te ervaren van degenen die er op dat moment bij mij zijn, en in het geval van een minderjarige mag je hopen dat in zo'n geval een kind al helemaal niet alleen wordt gelaten met zijn dode vader. 

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 13:11:

[..]

Daar noem je ook wel wat extreems. En trouwens, als mijn man zelfmoord pleegt 's nachts reageren ook niet al mijn vriendinnen direct op mijn appjes, mocht ik die versturen. Die lezen ze ongetwijfeld ook pas de volgende ochtend. Tot die tijd hoop ik steun te ervaren van degenen die er op dat moment bij mij zijn, en in het geval van een minderjarige mag je hopen dat in zo'n geval een kind al helemaal niet alleen wordt gelaten met zijn dode vader.

Ik vind snachts bereikbaar zijn belangrijk. Heb al meerdere keren dit heel fijn gevonden, en andersom ook.

dit ook in tijden  met je vaste lijn. Die zette toch niemand uit,  snachts?

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 13:51:

dit ook in tijden met je vaste lijn. Die zette toch niemand uit, snachts?

Mijn ouders legde altijd de hoorn ernaast om niet gestoord te worden in hun slaap. Telefoon ook nooit nodig gehad snachts. Wij hebben geen vaste telefoon meer, maar zet het geluid wel uit.

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 14:08:

[..]

Mijn ouders legde altijd de hoorn ernaast om niet gestoord te worden in hun slaap. Telefoon ook nooit nodig gehad snachts. Wij hebben geen vaste telefoon meer, maar zet het geluid wel uit.

Tja ik kan me er niets bij voorstellen dat je voor vrienden of familie niet bereikbaar wil zijn.

Vaste lijn blijft hier altijd aan in de nacht. In mijn vorige woning weleens nare verrassingen gehad,  gebeld door een hijger en een keer door iemand die om 23.30 3 broodjes shoarma bestelde.  Was heel jammer dat ik vroeg was gaan slapen wegens een vroege dienst de volgende dag. 
Mobieltjes gaan hier uit in de nacht.  Ouders gebruiken de vaste lijn meestal een mensen die mij op rare tijden mogen bellen kennen ook mijn vaste nummer. 
1 of 2 nachten per maand blijft de mobiel van man aan in de nacht, omdat hij dan bereikbaar moet zijn voor het werk, geluid blijft dan dus ook aan een hij wil dan niet alle watts app bespreken individueel dempen maar man man man wat is de nacht dan onrustig.  Collega's die nog tot laat doorwerken of vroeg beginnen en appjes sturen. 
Gewoon uit dat computertje op zakformaat. 

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 14:10:

[..]

Tja ik kan me er niets bij voorstellen dat je voor vrienden of familie niet bereikbaar wil zijn.

Dat is tot daaraantoe, maar 15-jarigen zijn nog echt niet volwassen. Ik zou mijn kinderen willen beschermen in dat opzicht door ze niet hun nachtrust (en gemoedsrust) te laten verstoren door de drama's van hun pubervrienden. Die mogen de volgende ochtend gedeeld worden. Om je kinderen de verantwoordelijkheid te laten dragen om het eerste en belangrijkste steunpunt te zijn voor andere (instabiele) minderjarigen, vind ik nogal wat. Daar zijn volwassenen en hulpverleners voor volgens mij. 

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 14:31:

[..]

Dat is tot daaraantoe, maar 15-jarigen zijn nog echt niet volwassen. Ik zou mijn kinderen willen beschermen in dat opzicht door ze niet hun nachtrust (en gemoedsrust) te laten verstoren door de drama's van hun pubervrienden. Die mogen de volgende ochtend gedeeld worden. Om je kinderen de verantwoordelijkheid te laten dragen om het eerste en belangrijkste steunpunt te zijn voor andere (instabiele) minderjarigen, vind ik nogal wat. Daar zijn volwassenen en hulpverleners voor volgens mij.

Precies. Dit hoeven zij niet te dragen.

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 14:10:

[..]

Tja ik kan me er niets bij voorstellen dat je voor vrienden of familie niet bereikbaar wil zijn.

Toen wij nog een vaste lijn hadden is er nooit gebeld na 22.00. Nu we geen vaste lijn meer hebben staan de telefoons 's nachts op niet storen.


Valeria schreef op 25-01-2023 om 14:40:

[..]

Toen wij nog een vaste lijn hadden is er nooit gebeld na 22.00. Nu we geen vaste lijn meer hebben staan de telefoons 's nachts op niet storen.


Als je dat prettig vindt moet je dat doen. Ik ben blij dat ik bij mensen terrecht kan, mocht het nodig zijn.

Valeria schreef op 25-01-2023 om 14:40:

[..]

Toen wij nog een vaste lijn hadden is er nooit gebeld na 22.00. Nu we geen vaste lijn meer hebben staan de telefoons 's nachts op niet storen.


Met ouder wordende ouders vind ik het fijn om in ieder geval op 1 nummer in de nacht bereikbaar te zijn. De keuze is dan de vaste lijn, dat zijn zij gewend en kunnen ze hopelijk in paniek ook nog. 

Voor beide kanten moet er op dit moment flink gemantelzorgd worden en soms adhoc, wordt er niet blij van als ouders dan moeten wachten met bellen tot ik wakker ben en de telefoon aan doe. Zou zomaar kunnen dat hulp dan te laat komt. 

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 14:51:

[..]

Als je dat prettig vindt moet je dat doen. Ik ben blij dat ik bij mensen terrecht kan, mocht het nodig zijn.

Waarom zou je snachts bij mensen terecht moeten kunnen?  In geval van nood bel je 112 en niet een kennis of familielid lijkt mij.

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 14:51:

[..]

Als je dat prettig vindt moet je dat doen. Ik ben blij dat ik bij mensen terrecht kan, mocht het nodig zijn.

Ik ook en zij kunnen ook bij mij terecht. Nu zal ik niet zo snel meer hulp vragen aan mijn ouders midden in de nacht, omdat zij op dit moment zelf beter hulp kunnen krijgen dan geven wegens gezondheidsproblematiek. Heb wel nog een zus en zwager redelijk in de buurt die altijd willen helpen en goede vrienden en buren waar we altijd op kunnen terugvallen.

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 14:59:

[..]

Waarom zou je snachts bij mensen terecht moeten kunnen? In geval van nood bel je 112 en niet een kennis lijkt mij.

Mijn moeder rijdt geen auto meer.  Vader was in de late avond van de trap gevallen en moest naar de huisartsenpost voor hechtingen.  112 komt daar niet voor en een taxi is best prijzig. Als je oud bent en de dingen niet meer zo goed overziet is het dan fijn dat een dichtbij wonend kind even kan komen regelen en doen. 

In dit geval 2 zelfs.  De een met vader naar de hap, de ander bij moeder die niet top-fit niet graag alleen is en zeker niet na zo'n schrik.

Nog meer uitleg en voorbeelden nodig? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.