Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bedtijden


Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 14:59:

[..]

Waarom zou je snachts bij mensen terecht moeten kunnen? In geval van nood bel je 112 en niet een kennis of familielid lijkt mij.

Ik kan zoveel situaties opnoemen. Maar goed, jij kunt ze blijkbaar niet bedenken. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 25-01-2023 om 15:06:

[..]

Mijn moeder rijdt geen auto meer. Vader was in de late avond van de trap gevallen en moest naar de huisartsenpost voor hechtingen. 112 komt daar niet voor en een taxi is best prijzig. Als je oud bent en de dingen niet meer zo goed overziet is het dan fijn dat een dichtbij wonend kind even kan komen regelen en doen.

In dit geval 2 zelfs. De een met vader naar de hap, de ander bij moeder die niet top-fit niet graag alleen is en zeker niet na zo'n schrik.

Nog meer uitleg en voorbeelden nodig?

Ja,  als mij dat zou over komen zou ik gewoon een taxi bellen, daar ga ik een ander niet voor bellen die 's morgens weer vroeg op moet, zou ik me bezwaard bij voelen. Mijn ouders en schoonouders regelde dit soort dingen ook tot op hoge leeftijd zelf.  Maar ik kan me voorstellen dat andere families dat anders afspreken, daar is ook niks mis mee, zeker als je heel dicht bij elkaar woont. Hier is dat echt niet praktisch. 

Maar het gaat in dit topic over pubers.

Miepjecody schreef op 25-01-2023 om 15:08:

[..]

Ik kan zoveel situaties opnoemen. Maar goed, jij kunt ze blijkbaar niet bedenken.

Ik heb het nooit nodig gehad.  En in nood bel ik de daarvoor bestemde diensten. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 25-01-2023 om 15:06:

[..]

. 112 komt daar niet voor en een taxi is best prijzig. 

Dat is wel vervelend, ja. Maar in ons geval zou mijn man denk ik toch zeggen bel maar een taxi, want ik zit  te ver weg. (Mijn ouders zijn er al niet meer, maar die zaten nog verder weg.)

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 15:14:

[..]

Ja, als mij dat zou over komen zou ik gewoon een taxi bellen, daar ga ik een ander niet voor bellen die 's morgens weer vroeg op moet, zou ik me bezwaard bij voelen. Mijn ouders en schoonouders regelde dit soort dingen ook tot op hoge leeftijd zelf. Maar ik kan me voorstellen dat andere families dat anders afspreken, daar is ook niks mis mee, zeker als je heel dicht bij elkaar woont. Hier is dat echt niet praktisch.

Maar het gaat in dit topic over pubers.

Ik haakte even aan op waarom je in de nacht bereikbaar zou willen zijn.  Pubers hier zijn niet bereikbaar in de nacht. Hele goede vrienden hebben het nummer van de vaste lijn, als die in emotionele nood zitten is bellen ook mogelijk. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 25-01-2023 om 15:23:

[..]

Ik haakte even aan op waarom je in de nacht bereikbaar zou willen zijn. Pubers hier zijn niet bereikbaar in de nacht. Hele goede vrienden hebben het nummer van de vaste lijn, als die in emotionele nood zitten is bellen ook mogelijk.

Ja hier geen vaste telefoon meer. Mobiel gaat altijd op stil want het gebeurd zo vaak dat je voor niks gebeld wordt met flauwekul telefoontjes van bedrijven of verkeerde nummer gekozen etc. Mn nachtrust is me ook wat waard. Dat ik misschien daardoor die hele zeer uitzonderlijke noodsituatie mis dat is dan maar zo. Maar goed dat is in ruim 40 jaar ook nog nooit aan de orde geweest dus die gok durf ik te nemen. Maar ik snap het helemaal dat ieders situatie anders is. 

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 15:39:

[..]

Ja hier geen vaste telefoon meer. Mobiel gaat altijd op stil want het gebeurd zo vaak dat je voor niks gebeld wordt met flauwekul telefoontjes van bedrijven of verkeerde nummer gekozen etc. Mn nachtrust is me ook wat waard. Dat ik misschien daardoor die hele zeer uitzonderlijke noodsituatie mis dat is dan maar zo. Maar goed dat is in ruim 40 jaar ook nog nooit aan de orde geweest dus die gok durf ik te nemen. Maar ik snap het helemaal dat ieders situatie anders is.

Met (schoon)ouders van boven de 80 ben ik nog niet vaak gebeld op rare tijden maar vrees wel dat het eraan zit te komen dat 1 van de 4 binnenkort het tijdelijke voor het eeuwige verruilt, zeker met alles wat schoonmoeder op dit moment mankeert. Dan wil ik dat we gebeld kunnen worden en dat we er naartoe kunnen om schoonvader bij te staan, al is het om 02.00 in de nacht. 

Ik denk dat ik mijn bel me niet dingen goed op orde heb het aantal telefoontjes van bedrijven met fantastische aanbiedingen is al tijden bijna 0.

OnherkenbaarAnoniem schreef op 25-01-2023 om 15:06:

[..]

Mijn moeder rijdt geen auto meer. Vader was in de late avond van de trap gevallen en moest naar de huisartsenpost voor hechtingen. 112 komt daar niet voor en een taxi is best prijzig. Als je oud bent en de dingen niet meer zo goed overziet is het dan fijn dat een dichtbij wonend kind even kan komen regelen en doen.

In dit geval 2 zelfs. De een met vader naar de hap, de ander bij moeder die niet top-fit niet graag alleen is en zeker niet na zo'n schrik.

Nog meer uitleg en voorbeelden nodig?

Daarvoor heb ik mijn ouders en kinderen op favoriet gezet en die telefoontjes komen wel door ‘s nachts. Ik zet hem ‘s nachts op niet-storen 

Zullen we weer ontopic gaan en ons beperken tot pubers en hun bedtijd en evt. telefoongebruik 's nachts van je minderjarige kinderen?

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 17:52:

Zullen we weer ontopic gaan en ons beperken tot pubers en hun bedtijd en evt. telefoongebruik 's nachts van je minderjarige kinderen?

Ik vind inderdaad dat het een groot verschil is met pubers dan volwassenen. Mijn oudsten hoefden toen ze puber waren echt niet ' s nachts bereikbaar en beschikbaar te zijn voor vrienden. Vanaf een bepaalde leeftijd mogen ze het zelf weten maar zeker bij jonge pubers zeg 14 jaar vind ik het niet heel gek dat ze hun mobiel inleveren of beneden laten. Verschilt ook per kind; mijn ene kind kon daar wel prima mee omgaan maar de ander moest daar wel in begrensd worden want anders zat hij midden in de nacht nog op zijn foon. Worden andere ubers en hun ouders ook niet gelukkig van. 

Gingergirl schreef op 25-01-2023 om 15:15:

[..]

Ik heb het nooit nodig gehad. En in nood bel ik de daarvoor bestemde diensten.

Mijn vriendin was anders heel blij dat nadat ze haar kan gereanimeerd had en de hulpdiensten waren er, zij haar zus kon bellen om op haar kinderen te passen.

Zelf was ik heel blij dat mijn moeder op mijn andere kind kon passen toen we met spoed met de jongste naar ziekenhuis moesten met hersenvliesontsteking. 

Vandaar dat ik niet begrijp dat mensen onbereikbaar willen zijn.

En natuurlijk ging het over een 15 jarige, maar het is toch een paar keer gebeurd dat het ook gewoon helpend was voor degene die belde

Mijn 16-jarige bepaald dit zelf. Wij hebben vaste bedtijden tijdens de corona pandemie een beetje losgelaten. Zij is verantwoordelijk voor haar eigen slaap. En dat gaat eigenlijk goed. In vakanties wil ze nog wel eens vaak echt laat gaan maar op een gegeven moment krijgt zij dan fysieke klachten ( buikpijn, misselijk etc). Dan bespreken we dat ze op tijd moet gaan slapen, doet zij over het algemeen ook en het is weer ok.

troelahoep schreef op 25-01-2023 om 17:52:

Zullen we weer ontopic gaan en ons beperken tot pubers en hun bedtijd en evt. telefoongebruik 's nachts van je minderjarige kinderen?

Bij ons mochten ze vanaf een jaar of 15 zelf beslissen wat ze deden met bedtijden en mobieltjes. Maar wel een voorwaarde: wij wilden er geen last van hebben. Dus laat gaan slapen, prima, maar ik wil niet wakker worden van onnodig nachtelijk gestommel en geen last hebben van je slechte humeur. En ook school mocht er niet onder lijden. Ging vrijwel altijd goed, soms een mondelinge correctie nodig. En nu zijn ze beide de deur uit, heb ik er geen zicht meer op (behalve dan een nachtelijk appje als er iets bijzonders is gebeurd)

Jongeren hoeven echt niet midden in de nacht bereikbaar te zijn, ook niet voor vrienden. Vroeger hadden we geen mobieltjes en werd er ook niet door vrienden gebeld op de vaste lijn in de nacht. 

Mijn ouders hadden een vaste lijn naast het bed voor mijn vader, voor als hij oproepdienst had. Dat waren ook de enige keren dat er bij ons in de nacht gebeld werd en ik vond dat altijd storend, want ik werd er wakker van. Niet erg, het hoorde erbij en gebeurde een paar keer per jaar. Maar ik zou toch niet blij worden van een puber die regelmatig in de nacht wakker gebeld wordt door vrienden. 

Als volwassene voor oproepdienst of voor noodgevallen met bejaarde ouders of zo, snap ik het wel. 

Het zou mooi zijn als pubers het zelf leren reguleren, maar sommigen kunnen dat nog niet of zijn er erg hardleers in. Die denken dat al die berichtjes heel belangrijk zijn en ze meteen moeten reageren. Al die groepsapps waarin tot diep in de nacht dingen gestuurd worden geven wel aan dat het best een probleem is. Dan help je zo'n puber wel door een regel in te stellen waardoor hij/zij kan ervaren dat hij/zij beter slaapt, uitgeruster in de klas zit en meer opneemt qua leerstof als er niet steeds afleiding is.

En mensen die een scherm 'nodig hebben' om in slaap te vallen, daar geloof ik niet in.
Voordat er schermen bestonden, kon ook iedereen gewoon slapen. 

MamaE schreef op 26-01-2023 om 10:07:

Jongeren hoeven echt niet midden in de nacht bereikbaar te zijn, ook niet voor vrienden. Vroeger hadden we geen mobieltjes en werd er ook niet door vrienden gebeld op de vaste lijn in de nacht.

Dat vind jij, maar niet iedereen denkt daar hetzelfde over, en wij vinden dat wel belangrijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.