Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
A zorac

A zorac

12-07-2013 om 17:00

Beloning voor goed rapport

Onze dochter heeft in de brugklas hard gewerkt en nu is ze vandaag met een goed rapport thuis gekomen. Als ze zonder onvoldoendes over zou gaan, kreeg ze een dvd die ze heel graag wilde. Die is dus besteld.
Toch zit ik met een kater. Haar beloning verliest nogal wat van zijn glans, zowel voor mij als voor haar, omdat klasgenoten gigantische bedragen incasseren. Ons lousy dvd'tje moet opboksen tegen bedragen tot 200 euro van de ouders plus gulle bijdrages van opa's en oma's, waardoor sommige kinderen aan een rapport zomaar 300 tot 400 euro overhouden. Ook voor de tussenliggende rapporten hebben zij flink geïncasseerd. Kinderen die thuis 20 euro krijgen voor hun overgangsrapport en per opa en oma 10 euro klagen steen en been.
Wij hebben voor tussentijdse rapporten niets gegeven, één opa en omastel is overleden, de anderen geven geen grof geld, hooguit een eurootje ofzo omdat ze al flink sparen voor de kleinkinderen.
Eigenlijk sta ik nog steeds wel achter onze aanpak, maar tegelijk vind ik het zielig voor haar.
Hoe is dat bij anderen?
Azorac

P

P

12-07-2013 om 18:28

Tja

Wij hebben nooit wat gegeven voor een rapport maar soms krijgen ze wel eens een donaldduckpocket of een vakantieboek en dan 'noemen' we dat wel eens 'voor je rapport'.

Hier krijgen de kinderen ook nooit wat van opa en (aangetrouwde) oma omdat ze die bijna nooit zien en mijn vader wil altijd wel naar zijn portemonnee grijpen maar dat wil ik niet (ik weet hoeveel hij rood staat).

Mijn oudste vertelde vorig jaar (toen ook brugklas) hoe vrienden uitrekenen hoeveel geld ze zouden verdienen met het rapport van hem (uitbetaling per cijfer). Ik vertelde hem dat ze nooit zoveel zouden betalen als ze een kind hadden zoals hem en daar gaf hij mij wel gelijk in (en zijn vrienden zelfs ook).

Of het allemaal wel waar is moet je je ook afvragen, brugklassers zeggen wat ze willen zeggen natuurlijk.

Ach ja geld

Als dat geld geven echt zo'n locale gewoonte is dat je kind een uitzondering wordt zou ik ook geld gaan geven. Het is niet leuk als je kind er buiten valt. Maar verder denk ik dat het nogal meevalt. Ik heb ook mijn vader weleens tegengehouden als hij geld wilde geven voor rapporten. Ik heb het ook weleens oogluikend toegelaten. Je haalt die goede cijfers voor jezelf. De goede cijfers zijn de beloning en ik wil graag dat mijn kinderen dan niet afgeleid worden door het geven van geld. Maar dat is ook maar een mening. Ik heb ook weleens gelezen over een experiment op een school waar de school voor elk goed cijfer geld gaf en ik meen dat de cijfers daarmee flink stegen. Dan denk ik dat het wel een materialistische levenshouding stimuleert maar is dat ook zo?
Wel geld, geen geld, ik zou me er maar niet te druk over maken. En zeker niet jaloers worden. Het gras is elders altijd groener. Er zijn ook genoeg kinderen waar de ouders helemaal geen geld hebben maar ook hun kinderen niet kunnen steunen met hun schoolgang en samen blij kunnen zijn met de resultaten.
Er zijn ook kinderen die elke vakantie een verre reis maken met hun ouders. Er zijn ook kinderen die nooit op vakantie gaan. Tja.

Mona

Mona

12-07-2013 om 19:48

Hier ook hoor

Tja, hier in de omgeving gebeurt dat ook. Dochter en zoon zijn inmiddels 17 en 15 en ik leg ze altijd maar uit dat wij dat echt niet gaan doen. Hoe trots ik ook ben op hun prestaties (en dat horen ze het hele jaar door) daar krijgen ze hooguit een 10tje tot 20 euro voor als beloning. Ik ga liever iets doen als een vorm van beloning, bijvoorbeeld naar de Efteling o.i.d. (zouden we toch al gaan maar met de mededeling dat we speciaal naar de efteling gaan omdat ze zulke goede cijfers hebben gehaald geeft toch een extra leuk randje (en we slaan twee vliegen in één klap) we hebben n.l. geen geld om ieder kind 200 euro te geven voor hun goede cijfers en ik vind het niet nodig.

En als ze dan gezakt zijn?

Het lijkt me ook lastig als ze dan om soms volstrekt begrijpelijke redenen gezakt zijn of een paar fikse onvoldoendes hebben om dan maar niets te geven of minder. Gezien de uitdagingen van mijn kinderen vind ik dat geen goed idee. En hun best doen ze al dat hoef ik ook niet te belonen gelukkig.
We kunnen het wel gaan vieren omdat we tevreden zijn en opgelucht dat het weer allemaal goed gegaan is. Maar eerlijk gezegd is dat hier ook niet gebeurt. Wel is het heugelijke feit hier wat eindeloos herkauwt. Heerlijk dat die kinderen zo'n rustig jaar hebben gehad waarin ze beiden goed hebben gepresteerd. Wat een opluchting. Daar zijn ze zelf ook heel blij mee aan de vakantie begonnen. Dat is wel eens anders geweest.
En dan gingen we iets leuks doen om ze af te leiden.

Koolmees

Koolmees

12-07-2013 om 20:42

Belachelijk

Ik vind het een vreemde gewoonte om beloningen te geven voor een goed rapport. Wat doe je dan als je kind onvoldoendes haalt? Moet ie jouw dan betalen? Ik vind die verhalen van berekenende kinderen echt triest hoor.

En ik weet dat er soms kinderen zijn die helemaal geen motivatie meer op kunnen brengen en dat een beloning dat weleens wil helpen. Maar ik begin er niet aan.
Hier is het trouwens ook zo, dat wij meerdere kinderen hebben op verschillende niveau's. Hoe zou je daar ooit een eerlijk systeem voor moeten bedenken? Mijn oudste dochter poept de achten eruit met haar vingers in haar neus, terwijl mijn zoon zich de tandjes leert voor een zesje voor Duits. Wie verdient er dan een beloning?

Ik geef ze altijd een compliment, als ze hard geleerd hebben. En we zijn allemaal blij dat het eindelijk vakantie is. Daar moeten ze het maar mee doen.

Koolmees

Koolmees

12-07-2013 om 20:43

Titel

Oeps, mijn titel 'belachelijk' is een beetje fel. Ik had eerst een hele negatieve post geschreven en hem later wat genuanceerd. Maar ik ben vergeten de titel te veranderen....

Ilva

Ilva

12-07-2013 om 21:02

Tja

Hier krijgen ze wel geld. Oudste die over is gegaan naar de twee klas heeft 20 euro gekregen. Maar dat is een beetje omdat hij een (tweedehands) laptop had gekocht (zelf gespaard) en daar heel graag een spel op wilde. Die kostte 20 euro. Normaal krijgen ze 10 euro.
Ik weet dat kinderen hier op de basisschool soms 10 euro krijgen als ze een 10 halen (per overhoring). Mijn kinderen kunnen vrij goed leren. Daar ga ik dus nooit aan beginnen. Als ze vooruit gaan ben ik blij maar ik ben blijer als ze vooruit gaan op punten waar ze minder goed in zijn. En 200 tot 300 euro per rapport ophalen. Wow, die hebben dan rijker mensen in de familie dan wij.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2013 om 00:19

Buitenproportie

200 euro voor een rapport vind ik echt absurd. Ik weet wel dat kinderen een klein bedrag krijgen voor een rapport. Met 10 euro heb ik ook niet zo'n moeite. Ik moet hard piekeren, maar er staat me vaag bij dat ik het ooit bij wijze van hoge uitzondering een keer gedaan heb, maar dat was meer omdat ik ze toen onder het mom van dat moment eens iets extra's wilde toestoppen.
Ik heb ook wel eens kinderen meegemaakt, die met hun rapportje iedereen langs gingen. Daar kan ik echt niet tegen. Dan kun je haast niet weigeren om iets te geven. Ik vraag me dan af waarom die ouders dat aanmoedigen of gewoon goedvinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2013 om 00:43

Zakken en onvoldoendes

Ik vind niets geven als iemand is gezakt niet zo'n probleem hoor. Diegene weet de reden en ook dat als hij/zij slaagt er wél iets gedaan zal worden. En als iemand over is gegaan met een onvoldoende in het rapport, dan telt voor mij alleen dat diegene overgegaan is. Ook al staan er alleen maar zessen op het rapport. Over is over.
Meen je nou echt dat jij toch geld zou geven als de rest van de kinderen in tegenstelling tot jouw kind wel geld krijgt? Daar kun je toch niet aan beginnen?

Kaaskopje

Het lijkt me een onwaarschijnlijke situatie en gelukkig hoor ik dat hier ook nooit dat klasgenoten van mijn kinderen geld ophalen met hun rapport. Maar als ze echt de enige zijn dan gelden er andere prioriteiten.
Normaal meedoen met de rest heeft hier ook een hoge prioriteit. Zolang het niet om strafbare zaken gaat natuurlijk.
Onzin natuurlijk. Kinderen kregen nog weleens geld als ze jarig waren. In mijn familie worden de verjaardagen van de kinderen met de hele familie gevierd zolang ze op de basisschool zitten. Zoon, inmiddels 17, zou dat nog weleens met familie willen vieren vanwege het geld dat hij dan kreeg. Hij snapte zelf wel dat dat niet ging gebeuren. Volgende week begint zijn vakantiebaantje.

A zorac

A zorac

13-07-2013 om 03:44

Lekker nuchter

Bedankt voor jullie nuchtere reacties. Ik vond de bedragen ook absurd. En inderdaad, het is maar de vraag of brugklassers in kwestie, inclusief dochter, niet wat overdrijven.
Wij voeden onze kinderen vrij sober op. Niet omdat dat per se nodig is, maar omdat we vinden dat je met weinig tevreden moet kunnen zijn. Dat zijn onze kinderen ook. Ze vragen niet om merkkleding, zijn tevreden met de spullen die ze hebben, willen geen dure apparatuur en willen ze toch eens iets heel graag, dan moeten ze wachten tot hun verjaardag of sinterklaas (als het een betaalbaar cadeau is) of ervoor sparen. Alleen zakgeld en de oudste heeft kleedgeld. De oudste begint nu een beetje te verdienen met oppassen.
Geld geven we eigenlijk nooit. Niet voor rapporten, niet voor karweitjes in huis en niet voor verjaardagen. Het is ook geen gewoonte in onze families. Rapporten nemen we nooit mee op toernee,
Maar juist omdat ze zo tevreden zijn met weinig, wil ik ze soms wel eens met iets extra's verwennen

A zorac

A zorac

13-07-2013 om 03:46

Twee tienen

Het meisje dat tweehonderd euro incasseerde kreeg van haar ouders voor iedere tien honderd euro. Ze had twee tienen. Misschien was dat wel een ondoordachte actie van ouders die nooit hadden gedacht dat ze met tienen thuis zou komen

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 11:03

Koolmees

Hier drie kinders op drie niveaus, ik maak geen onderscheid daarin. Op hun manier doen ze alledrie hun best,simpel.

Koolmoes

Koolmoes

13-07-2013 om 11:56

Fio

Snap ik nu dat je ze alle drie beloont voor hun rapport, maar dat ze alledrie hetzelfde krijgen?
Dan doe je dus niet wat a zorac bedoelt, toch?
Bij ons krijgen ze altijd 'zomervakantiegeld' , een bedrag wat ze mogen verbrassen in de vakantie. ( twintig euro per kind of zo) Dat kun je daar dan mee vergelijken.
Ik vind het gewoon geen goed idee om geld te geven voor achten, negens en tienen, als je meer kinderen hebt, want kan ik het niet eerlijk krijgen, zonder heel ingewikkelde rekenregels. Daar beginnen we dus niet aan.

Brianna F

Brianna F

13-07-2013 om 13:13

Hier

Lieten de kinderen hun rapporten wel aan oma en opa zien en kregen daar dan een paar euro voor. Bij een tussentijds rapport kregen ze hier van ons ook een paar euro en bij het overgangs rapport iets meer. Tientje of zo? Is al weer lang geleden.
Ik ben me nu meer aan het afvragen wat je een kind geeft die zijn master heeft gehaald. Toch iets blijvends denk ik.

Fiorucci

Fiorucci

13-07-2013 om 13:57

Koolmoes

Ze krijgen hier inderdaad alledrie hetzelfde, inderdaad, ik beloon niet per cijfer. Ze zijn alledrie over en hebben hun best gedaan. Mijn oudste heeft recent zijn propedeuse ook gehaald, en heeft van ons een mooi boek gekregen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-07-2013 om 14:23

Wat ik doe

Wij gaan als gezin uit eten omdat ze zo ontzettend hun best hebben gedaan. Jongste is supertevreden, 'ik heb allemaal één en twee bolletjes op mijn rapport mam.'
Dat dit onvoldoendes en krappe voldoendes zijn weet hij niet of wil hij niet weten en wil ik zo laten. Hij heeft hard gewerkt en daar gaat het om.
Geld geven doe ik niet.
Rosa van der Zanden

Ik beloon wel

Wij belonen wel, maar niet met contant geld. Puberdochter kreeg na de brugklas indien ze over zou gaan zonder onvoldoende op het rapport en met een gemiddelde boven 6,5 (nodig om op het tweetalig gymnasium te blijven) een "nieuwe" tweedehands fiets.
In de tweede ging ze maar net over en met onvoldoende op het rapport en kreeg ze niks. In de derde mocht ze als beloning met een vriendin naar de Efteling. En dit jaar heel ze een "nieuwe" tweedehands laptop gekregen.
Van de grootouders krijgen ze wel contant geld bij het eindrapport maar niet tussendoor. Puberdochter kreeg 75 euro van de ene kant en 50 van de andere. Meer als vorige jaren, maar ze is voor het eerst alleen op vakantie en daar is het geld heen gegaan.
De jongens (7&8 jaar) kregen elk 20 en 10 euro van de grootouders. De jongens kregen van ons elk ook 20 euro "vakantiegeld".
Op de basisschool krijgen ze ook voor goede cijfers een etentje en mogen ze kiezen wat we eten. Hierbij leg ik wel verschillende normen bij de jongens, de een is minder begaafd maar heeft een zeer goede werkhouding terwijl de ander zeer begaafd is maar totaal niet gemotiveerd voor school.

Nee niks

Ik vind dat je best doen als beloning zelf al een goed rapport op levert, of in ieder geval een overgang.
Wat dan toch ook fijn is...want je blijft in dezelfde klas. Ik vind belonen in geld ook niet helemaal eerlijk in verhouding met allerlei problemen die ik van anderen wel eens hoor.Niet iedereen heeft na je best doen een mooi rapport. Het is niet zoiets als een verjaardag die voor iedereen 'gelijk' is.
Wij doen wel iets speciaals als de basisschool verlaten wordt (b.v. ijsje eten met de hele klas) en als ze slagen (krijgen ze iets erg moois om deze afsluiting te symboliseren). En dat is het wel.
Ik wil ook geen geleur met rapporten naar opa's en oma's. Als opa's en oma's er zelf om vragen dan ben ik wel coulanter. Dan zie ik het meer als 'interesse' en vind ik het prima. Dat doen de ene opa en oma wel. De andere niet, die vragen alleen of ze over zijn.
Nichtjes en neefjes die met rapporten komen krijgen van mij een gratis logeerpartij hier of mee naar iets leuks. Meestal 'iets'(denk aan speeltuin ofzo) dat we toch al van plan waren omdat het vakantie is
Maar dat hebben de nichtjes en neefjes toch niet door...Ze zijn er altijd erg blij mee.
groeten albana

Vic

Vic

14-07-2013 om 12:14

Beloningsmodel

Ik heb op de basisschool nooit geld gegeven voor rapporten, maar heb gemerkt dat dat op het v.o. wel een mooie stok achter de deur is. Voor oudste heb ik dus een heel beloningsmodel gemaakt, waarin afgestemd op de vakken voor verschillende cijfers een geldbedrag wordt toegekend en voor onvoldoendes euro's in mindering worden gebracht. Voor bijv. Engels begint het pas te tellen bij een 7 (50 cent) en voor een 8 voor wiskunde staat 5 euro. In de praktijk komt dochter steeds rond de 10 euro uit per rapport, en meestal kiest ze dan voor een cadeautje dat wat duurder is (een heel mooi nagellakje voor 12 euro). Voor de laatste proefwerkweek stond de afspraak dat wanneer ze, buiten Latijn, geen onvoldoendes zou halen we bij de Japanner zouden gaan eten. Dat is helaas niet gelukt. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ze voor een rapport met alleen maar tienen 100 euro krijgt, en verwacht niet dat ik die ooit hoef uit te keren Beide kinderen krijgen als vakantiegeld ca. 15 euro bovenop hun zakgeld. Dat staat los van rapportcijfers.

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2013 om 13:04

Vic

Hier werkte het dus helemaal niet, zo'n beloningsmodel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-07-2013 om 13:06

Niet, maar

Nee, hier geen geld. Ook geen geleur bij opa's en oma's, hebben we nooit gedaan. Bij oudste hebben we wel een soort van beloningssysteem. Met wat inspanning kan hij hoge cijfers halen, maar een zesje vindt hij genoeg. Een 9 of 10 op een toets levert dus geld op (paar euro). Hebben we pas een paar keer hoeven uit te keren in 4 jaar tijd, ha ha. 100 euro voor een 10 op het rapport: zou ik zo kunnen roepen, lijkt mij een prachtige stok achter de deur. En de kans dat die 10 er komt is denk ik 0,0001 procent.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-07-2013 om 13:12

De beste stok achter de deur...

De beste stok achter de deur, hadden we trouwens dit schooljaar. Zoon wilde komende schooljaar naar highschool (+ gastgezin) in Amerika. We hadden met hem afgesproken dat we hem alleen zouden aanmelden als hij een goed eerste rapport had (geen onvoldoendes, een 7 voor Engels). Hij heeft toen zowaar wat tijd gestoken in huiswerk! En had inderdaad een prima eerste rapport en kon zich inschrijven. Daarna ging hij weer 'gewoon' zo min mogelijk doen voor school. Ja, net genoeg om wel over te gaan, want anders kon hij zijn Amerika-avontuur alsnog op zijn buik schrijven.

Wij voeden de kinderen helemaal niet zo sober op ben ik bang...

...maar betalen voor rapporten heb ik nooit gedaan. Echt, nog nooit. Ik heb ook ergens in mijn hoofd zitten dat het pedagogisch hartstikke fout is om kinderen te belonen voor resultaten, maar dat het veel beter is om ze te belonen voor inspanning & moeite.

Ingrid

Beloningsmodel

Ik zou niet weten hoe ik een fair beloningsmodel zou kunnen opstellen voor mijn kinderen. Eén is blijven zitten en daar kon ze zelf niks aan doen, één is blijven zitten door haar eigen stomme schuld, één is over met mooie cijfers door hard te werken en één is over met mooie cijfers zonder er iets voor te hoeven doen.

Ze krijgen van mij allemaal een mooi boek om in de vakantie te lezen, niet specifiek voor het rapport, gewoon om te vieren dat het schooljaar er weer op zit.

skik

Vic

Vic

14-07-2013 om 14:59

Ingrid

Hier komen de resultaten na inspanning Het is bijzonder frustrerend als ze steeds met net-niet-zesjes thuis komt, terwijl ze ook achten kan halen. Zelf ziet ze het probleem niet zo, of eigenlijk wil ze best wel achten halen maar kan zich er niet toe zetten om wat te gaan doen. Die financiële prikkel heeft dan wat meer invloed dan alleen het goede gevoel dat volgt na goede cijfers.

Tonny

Tonny

14-07-2013 om 15:09

Uitstekend idee skik

In een gezin waarin de situatie zo uiteen loopt ( en welk gezin met meer kinderen heeft dat niet) is dit een prachtige oplossing.

En sterkte met de nare zittenblijf- situatie. Een gemene domper. Hopelijk toch genieten van de zomer, straks moed verzamelen voor de tweede keer die vervelende klas.

P

P

14-07-2013 om 15:43

Vic

Wat ik wel grappig vind is dat jouw dochter dus opeens hard gaat werken voor 4x10 euro per jaar? Hoe lang duurt het voor ze er achter komt dat ze dat met 3 uur werken in de Dirk ook gaat halen

Fiorucci

Fiorucci

14-07-2013 om 16:09

Skik

Zo redeneer ik ook, op hun eigen manier hebben ze allemaal wel hun best gedaan, ongeacht het resultaat. En daarom krijgen ze ook allemaal wat vakantiegeld van opa's en oma's.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-07-2013 om 19:11

Jawel

Onze dochter heeft een kleurboek van Angry Birds gekregen (zelf uitgezocht) voor haar rapport. Natuurlijk zijn goede resultaten leuk, maar ik vind het vooral belangrijk dat ze haar best doet. Ze heeft dat kleurboek dubbel en dwars verdiend. Ik ga mezelf trouwens ook belonen, want we hebben maandenlang dagelijks hoofdrekenen geoefend en dat was beresaai .
Geld is nu nog niet nodig (gelukkig), maar als het moet, zal ik ook gaan betalen voor een (VO) overgangsrapport. Vast vreselijk fout, maar pubers zijn zo gefocust op de korte termijn dat ik daar het noodlot graag een handje zou helpen (tot de hormonen bedaard zijn, zeg maar). Honderden euro's kan kind daarbij op haar buik schrijven, tenzij ik tussen nu en pakweg 2020 een duizelingwekkende carrièresprong maak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.