Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
A zorac

A zorac

12-07-2013 om 17:00

Beloning voor goed rapport

Annet

Annet

14-07-2013 om 20:02

Af en toe iets ludieks

Puber probeer ik soms te stimuleren wat betere cijfers te halen. Met een beetje extra moeite is dat zo gebeurd. Overgaan is nooit in gevaar.
In de 2e klas VO hebben we samen naar haar puntenlijst gekeken, 6 weken vóór de laatste proefwerkweek. Toen hebben we een lijstje gemaakt van doelen per vak.
Voor elk behaald doel zou ze een bolletje ijs bij de Italiaan krijgen. Voor elke punt hoger een bolletje extra. Broertje van 5 jaar jonger zou hetzelfde krijgen.
Dit was erg leuk. Broertje vroeg na elke proefwerkdag hoe het gegaan was. Het binnenkomen van cijfers werd soms een klein feestje van twee kinderen op weg naar de Italiaanse ijsboer. Voor haar was het een leuke stimulans om er nog even aan te trekken.

Ik heb ook wel eens beloofd dat ze bij een bepaald vak het eten uit mocht kiezen bij een 7 en uit eten bij een 9.

Geld geef ik niet. Opa's en Oma's wel maar die geven elk kleinkind hetzelfde, variërend van 5 tot 15 euro per rapport. Het hogere bedrag aan het eind van het schooljaar.
Ik neem wel voor allebei een aardigheidje mee aan het eind van het schooljaar, om de vakantie te vieren.....

Oudste heeft bijles gegeven aan een jongen in de brugklas die een iphone zou krijgen als hij naar het vwo zou gaan.

Conference

Conference

16-07-2013 om 11:01

Wat wij doen

Wij gaan altijd naar een door de kinderen uitgekozen pretpark, ongeacht goed eindrapport of niet. Wij zitten het hele jaar achter hun broek aan m.b.t. huiswerk en toetsen en op zich laten ze dat allemaal over zich heen komen en doen ze wat er gevraagd wordt, dus daar mag best wel iets leuks tegenover staan aan het einde van het schooljaar. Althans, iets wat zij leuk vinden.

Gaat om je best doen

Als een kind een heel jaar zijn best doet (ongeacht of het een goed of slecht rapport is) mag daar aan het eind van het jaar best een beloning tegenover staan. Maar dan in de categorie leuk boek of dvd o.i.d. Honderden euro's??? Zou ik nooit doen. Hier kreeg zoon 2 euro van de ene oma en opa. De andere oma en opa geven misschien iets meer, een tientje.

Misschien wordt dat anders op het VO - geen idee - mijn kinderen zitten nu nog op de basisschool.

Nee

Tot nu toe hebben wij zoon niets gegeven voor zijn rapport. Opa's en oma's ook niet. Wel krijgt zoon aan het begin van de zomervakantie een flinke stapel nieuwe interessante boeken. Zijn resultaten zijn super, zijn inzet iets minder dus op de middelbare school zouden wij best wel eens zo'n beloningsconstructie kunnen verzinnen.

Fiorucci

Fiorucci

17-07-2013 om 09:43

Gonniegans

Nee hoor, op het VO doe ik het net zo. Gewoon, twee tientjes of een aardigheidje. Alleen mijn oudste, die zijn propedeuse haalde kreeg een wat groter kado, een mooi boek wat hij geweldig vindt en wat veel te duur is voor een student..

ilona

ilona

17-07-2013 om 11:18

Hier

krijgen de kinderen met een goed tussenrapport een tientje en met een overgang naar de volgende klas 20euro (of een kadootje van ongeveer dat bedrag)

Zoon is dit jaar blijven zitten dus geen geld.
Dochter is over naar de examenklas en heeft een cd uitgezocht.
Schoonouders hebben ook rapportgeld gegeven, wat ik dan maar gauw als "zomergeld" heb benoemd, anders vind ik het niet eerlijk dat m'n zoon ook het geld had gekregen, maar dat komt toch niet echt door bij m'n schoonmoeder....

Voor m'n dochter heb ik sinds 2jaar een beloningsysteem voor de moeilijke vakken (biologie geschiedenis/aardijkskunde). Als ze een 6of hoger haalt, maak ik hamsterhok een keer schoon. Gelukkig mocht ik afgelopen jaar aardig wat keren het hok verschonen

nathalie

nathalie

17-07-2013 om 16:23

Nee

nooit gedaan hier. Ik zie daar het nut niet van in, het is een kind-taak om naar school te gaan en daar rolt dan automatisch een rapport uit. En wat is dan een 'goed' rapport? En wat is 'je best doen'? Het ene kind kan met niks doen (dus ook niet zijn best) met goede cijfers thuiskomen, prima dan, met tijd die aan andere dingen kon worden besteed dan aan school lukte het blijkbaar ook. Een ander kind moet hard werken en redt het met de hakken over de sloot. Is dan de consequentie dan dat kind 1 geen beloning krijgt en kind 2 wel?
Heb je ook nog scholen die 3x per jaar een rapport uitgeven, anderen 4x, of met legio tussenrapporten werken (yes, cashen!). Je blijft aan de gang.
Wij verwachtten van de kinderen dat ze hun schoolloopbaan met een diploma afsloten en dat is gelukt. En leuke extraatjes of uitjes waren niet gekoppeld aan een rapport.

Begonnen in de brugklas

Wij zijn begonnen met belonen in de brugklas. Daarvoor kreeg ze alleen 5 of 10 euro van de grootouders.
In de tweetalig VWO brugklas hoefde dochter niet hard te werken, maar ze deed steeds minder en haalde veel onvoldoendes. Ze was niet erg gemotiveerd om op het tweetalig VWO te blijven omdat haar beste vriendin afstroomde naar de havo. Omdat wij dat verschrikkelijk zonde zouden vinden van dochters capaciteiten en haar toekomstperspectieven hebben we haar een (door dochter zeer gewenste) andere fiets beloofd als ze over zou gaan en door zou mogen naar 2TVWO. Dat heeft geholpen, de laatste 3 maanden heeft ze hard gewerkt en ging ze over. En hebben wij een andere fiets voor haar gekocht.

Afgelopen jaar (4e tweetalig gymnasium) had ze er ook geen zin meer in. Eerste rapport was heel goed (gemiddelde boven 7), tweede rapport stond op zittenblijven. Dochter heeft gewoon te weinig gedaan, ze kan het best. Dus een andere laptop beloofd als ze over zou gaan zonder onvoldoendes. En dat is haar gelukt. Dochter heeft absoluut de capaciteiten voor VWO maar heeft weinig motivatie voor school. Zo veel andere dingen zijn ook leuk... Dus huiswerk/leren heeft een zeer lage prioriteit. Maar met een beloning in het vooruitzicht is ze wel te motiveren zich een uurtje per dag in te spannen voor school.

Nog nooit

beloond met geld. Ze hebben er ook nog nooit om gevraagd.
Zelf kreeg ik vroeger ook nooit iets voor een rapport.

Judith H

Judith H

17-07-2013 om 22:29

Ook nog nooit

Hier krijgen ze ook niets voor rapport. Althans geen geld of cadeau. En het gaat ook niet mee op tournee. De rapporten zijn privé, en alleen voor ons als ouders. Misschien ook wel omdat oudste kind ondanks uiterste best de eerste jaren altijd een "slecht" rapport had. Wij beloonden vooral inzet, met complimenten. Het niet delen en de privacy was dus ook een stuk bescherming. Inmiddels zijn de rapporten goed maar nog steeds geen beloning of tournee. Sowieso zijn ze niet zo'n big deal, de rapporten van de kinderen. Belangrijker is of ze goed in hun vel zitten en graag naar school gaan. Misschien makkelijk praten omdat dat wel goed zit maar dus ook met oudste die destijds behoorlijke zorg opleverde, was het zo.

Ik zelf herinner me ook niet dat de rapporten bij ons thuis belangrijk waren. Ik heb ook nooit een beloning gehad.

-Flupke-

-Flupke-

18-07-2013 om 13:40

Ergernis

dit fenomeen heeft bij ons in de familie alleen maar tot ergernis geleid. Neven halen met twee vingers in de neus allerlei hoge cijfers en hebben uiteindelijk ook vwo gedaan. Mijn zoon komt met moeite door de basisschool, via speciaal onderwijs. Gelukkig zag mijn moeder, oma, al snel in dat dit geen strijd mocht zijn... En kreeg ieder kleinkind een vast bedrag voor het rapport.

Vroeger

Ik kreeg volgens mij wel iets aan geld van mijn oma. Ik kan me nu nog herinneren dat ik een beetje in het rapport had gekliederd met een pen (ik zal 5 of 6 geweest zijn?) en oma er doorbladerde met de woorden '10 cent eraf, '10 cent eraf'. Volgens mij kreeg ik toch nog het gewone bedrag maar ik vond dat zo kinderachtig.

Fiorucci

Fiorucci

18-07-2013 om 15:44

Flupke

En daarom krijgt in mijn gezin iedereen hetzelfde, en ook van de grootouders. Nooit anders gedaan, dus is er geen ergenis.

Monique D*

Monique D*

18-07-2013 om 17:43

En wat was ik jaloers..

..op kinderen van kennissen die 100 gulden kregen toen ze geslaagd waren en ik kreeg niets bij mijn diploma.. mijn ouders vonden dat niet nodig, maar ze lieten wel zien dat ze heel blij waren dat ik geslaagd was.
Het blijft moeilijk als je ziet dat anderen wel een (groot) bedrag krijgen en jij niet.
En hoe ik het nu doe met mijn kinderen (zoon vorig jaar, dochter is volgend jaar aan de beurt). Van mij heeft hij niets gekregen, behalve een hele grote knuffel. Heb gelijk de tas buiten gehangen bij het raam, zodat iedereen in de straat kan zien dat er iemand bij ons is geslaag. Hij is daarna met zijn zelf verdiende geld gaan feesten in Spanje.
Bij hun rapporten hebben ze ook niets gekregen. Eigenlijk hoeft dit voor mij niet, want het is logisch dat ze goed hun best moeten doen voor school, net zoals ze hun taken in het huishouden hebben. Ook daar krijgen ze geen geld voor.

Monique D*

Monique D*

18-07-2013 om 17:48

Foei monique!

Te snel getypt! Sorry voor de foutjes (te warm misschien?)

Nooit gedaan

Ik ben tegen beloningen omdaty gioede cijfers niet synoniem staan voor hard werken. Mijn kinderen ( inmiddels héél groot kregen soms wel iets aan het eind van het schooljaar, maar niet gebaseerd op cijfers. Zelf kreeg ik een pentekeningvan mijn ouders toen ik mijn HBO-diploma haalde (in 1979!), het hangt nog steeds in mijn kamer, zoiets vind ik meer waard dan geld...

Hier

Krijgen ze niet echt iets voor hun rapporten. Wel zakgeld en kleedgeld. Alleen slagen voor een opleiding verdiend wel iets. Onze tweede had dit jaar zijn mobiel kapot (prepaid) en omdat hij geslaagd is en zijn verjaardag eraan komt kreeg hij een nieuwe mobiel als cadeau. Die was 120 euro dus vonden we duur genoeg. Voor verjaardagen geven we of een cadeau of geld, altijd vast bedrag. En dat is voor alle vier gelijk. 50 euro is dat. Opa's en oma's geven meestal bij rapporten 5 euro per kind.
Krijgen hier zakgeld/kleedgeld maar kunnen door bijzondere klussen. Als ik er juist niet extra om vraag, meer uit zich zelf nog wel eens beloond worden. Maar gaat dan om 5 of uiterlijk 10 euro. Rest hebben ze hun zakgeld voor. Op = Op.
Gr Rymcke

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-07-2013 om 21:48

Hier wel

Ik vind het wel wat hebben om kinderen iets te geven voor hun rapport en soms zelfs voor goede cijfers. Ik vond het zelf ook geweldig als ik wat kreeg. We hebben geen vast bedrag, wisselt in de omstandigheden.
Vorig jaar zat oudste voor het eerst op het vo. Ging op zich niet verkeerd, maar je zag de motivatie wat wisselen zeg maar. En de cijfers veranderden navenant. Toen hebben we een beloningssysteem opgezet ter motivatie. Werkte als een tierelier. Ze werkte echt voor dat financiële doel. Dat jaar week de beloning voor oudste af van die voor tweede omdat die nog op het bo zat en de cijfers daar minder beïnvloedbaar zijn dan op het vo. Dit jaar is het niet aan de orde geweest, maar oudste werkte voor een eigen gesteld doel: de VWO-norm halen. Is gelukt en we vinden het leuk haar er nog iets extra's voor te geven.
Tweede is minder ijverig van nature, maar heeft dit jaar voor haar doen hard gewerkt en ook al heeft dat zeker in eerste instantie niet opgeleverd wat gehoopt was, kind heeft zich zeer ingezet om toch verder te komen. De beloning zal dan ook zeker niet minder zijn dan voor oudste.
Ik vind dat kinderen best een bonus mogen krijgen voor inzet, resultaat of beide.
Aagje

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 21:08

Hier ook

Niet voor de cijfers, wel voor de inzet. Jongste vorig kwartaal weinig gedaan.(Gaf hij ook zelf toe)Cijfers waren dus ook navenant. Sorry, geen beloning waardig. Grappige was dat hij dat zelf ook vond. Laatste kwartaal als een gek geleerd en dus nu wel een geldbedrag ontvangen.

Door

Door

03-08-2013 om 05:31

Het gaat om inzet

Wij zijn niet zo van geld geven voor een goed rapport, we belonen liever inzet. En dan liever in de vorm van lekker met elkar uit eten of naar de film. Opa's en Oma's willen wel eens wat geven, maar dan ook nietmeer daneen tientjebijde overgang. Grootouders willen sowieso af en toe wat geven; is ook hun taak

door

Jong geleerd is oud gedaan

Ik heb als kind vanaf het begin van de basisschool geld voor toetsen én mijn rapporten gekregen en was er erg blij mee toen ik een kleine 20 jaar later mijn eerste meubels kon kopen en niet afhankelijk was van familie of de stort.

En ook de volgende generatie heeft op deze manier een klein vermogen bij elkaar gescharreld. Het is duidelijk te zien dat de betaling invloed heeft op de cijfers. Wij zijn namelijk begonnen geld te vragen voor tekorten en oogsten nu duidelijk minder dan in de beginperiode.

Ik ga ervan uit dat een kind dat hogere cijfers haalt het stof ook beter beheerst dan eentje met lagere cijfers. Mijn man gaat liever voor goede cijfers betalen dan dat hij toestemming geeft voor een bijbaantje.

De tarieven worden jaarlijks aan het begin van het schooljaar, soms per vak, nieuw onderhandelt en variëren tussen niks voor en 6, 50 cent voor een 6.5, 10 euro voor een 10 en 50 cent voor een 5.5, 10 euro voor een 1.
Uiteindelijk betalen wij minder dan kennissen die bvb op het laatste moment 50 euro voor elke 7 hebben beloofd en uiteindelijk 200 euro mochten betalen.

Er bestaat wel de mogelijkheid een gok te nemen op je gemiddelde. Als je iets duurs heel graag wil, kan je onderhandelen vanaf welk gemiddelde wij dat hebbedingetje betalen. Dat hebben wij tot nu toe twee keer gedaan. Een keer werd de fiets gehaald, de andere keer ging de camera net aan de neus voorbij. Maar omdat het resultaat niet gehaald werd omdat één toets een tiende te laag uitkwam, hebben wij te helft van het bedrag gegeven. De rest kwam uit het spaarpotje (en van grootouders en tantes voor het goede rapport .

Vic

Vic

09-08-2013 om 15:33

Maximum

Ik heb hier wel een maximum gesteld. Ze krijgt 100 euro als er alleen maar 8'en of hoger op haar rapport staan (m.u.v. gym). Het zou mooi zijn als ik het een keer zou mogen betalen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.