Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ineke

Ineke

01-10-2008 om 11:41

Benieuwd hoe het met jullie brugpiepers gaat

Ik heb al meer geschreven hier over onze dochter die in de brugklas zit. Over het fietsen door de regen etc. Ben benieuwd hoe het met jullie kinderen in de brugklas momenteel gaat. Hebben ze veel huiswerk, zijn ze erg moe en hebben ze al nieuwe vrienden?
Ze vindt het al met al een beetje tegenvallen. nu de nieuwigheid eraf is en sommige vakken/docenten toch echt heel saai zijn...het huiswerk maken, het fietsen en dat ze weinig tijd voor haar zelf heeft. Het vraagt allemaal veel energie. Herkennen jullie dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

01-10-2008 om 12:14

Druk...

Hoi

Hier veel huiswerk bij mijn zoon, nog geen echte nieuwe vrienden. Hij heeft ook veel moeite om te zorgen dat hij op de goede dag de goede spullen meeheeft en vergeet vaak iets, vandaag zijn agenda, vorige week zijn brood.
Gelukkig hoeft hij niet ver te fietsen anders zou er geen ruimte meer zijn voor zijn hobbies (sport, muziek en scouting). Het is eigelijk al duidelijk dat hij niet met alle 3 door kan maar hij kon vorig jaar nog niet kiezen en zal door ervaring het moeten leren.

Mijn dochter had 2 jaar geleden veel lesuitval in de brugklas, nu bij mijn zoon alleen nog een invaluur.

Maar we zijn nog maar 4 weken bezig dus het is nogwel nieuw en spannend.

groet

Saar

wosy

wosy

01-10-2008 om 13:25

Uitval

Dochter kijkt hier elke ochtend op het online-rooster. En in de vier-en-halve week dat ze nu naar het V.O gaat is er minstens 2x per week lesuitval(1e en/of laatste uren) of vervangende lessen (tussenuren). Oké, nu zijn ze nog steeds bezig met de introductie-dagen, dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben, maar het is wel iets waar ik mij aan stoor. Zij uiteraard niet
Verder heeft ze inderdaad een behoorlijke hoeveelheid huiswerk en zit ze nog volop in de fase van het leren plannen. Het maakwerk vind ze erg leuk, het leerwerk vooral saai. Toch zijn haar cijfers vooralsnog erg hoog (enkele tienen, negens en achten). Ik kan niet merken dat ze moe is van school (maar ja, op loopafstand, dus geen lichamelijke vermoeidheid door kilometers fietsen!) en heeft ze toch nog wel tijd en energie over om 4x per week te sporten. Wat haar wel wat tegenviel was dat er geen echt huiswerkvrije weekeinden weer zijn. Want een s.o op maandag betekend ook op zondag (zeker) nog even doornemen...
Conclusie tot nog toe: dochter vind het v.o leuk, kan nog goed met de hoeveelheid huiswerk omgaan en vind gelukkig aansluiting in de klas (had op het b.o niet echt veel vriendinnen).

rosa

rosa

01-10-2008 om 14:24

Gaat goed

Tot nu toe heb ik niet de indruk dat onze brugger het erg zwaar heeft. Ze maakt uit zichzelf keurige schema's van wanneer ze wat moet doen. Veel huiswerk is er nog niet.
Maar.. er zijn nog geen cijfers, dus misschien ben ik te voorbarig.
Fietsen gaat prima, met regenbroek.
Ze heeft wat aardige meiden in de klas, dus dat lijkt wel te lopen. Ze wonen wel allemaal vrij ver van elkaar, dus na school zien ze elkaar niet.
Kortom, ze vindt het leuk en alles loopt soepel. Maar ik weet dat na de herfstvakantie alles een tandje omhoog gaat, dus nog even afwachten hoe dat gaat.

Rosa

mel

mel

01-10-2008 om 14:36

Goed

Hier gaat het met zoon erg goed,terwijl we eigenlijk wel wat problemen verwachte met plannen,fietsen e.d.
Maar gaat dus goed,heeft vriendjes op school,gaat met plezier elke dag,heeft weinig huiswerk,maar ook nog geen cijfers. Als blijkt dat er slechte cijfers komen gaan we er ons meer mee bemoeien.
ook hier verwacht ik dat het na de herfstvakantie wel zwaarder wordt.(hij gaat nu een week of 4 naar school)

Jujube

Jujube

01-10-2008 om 22:36

Goed!

Dochter zit in 1 gymnasium en ze vindt het leuk. In het begin schrok ze enorm van het huiswerk. Ze dacht dat ze dat allemaal nooit af zou krijgen en dat ze misschien beter TL kon gaan doen.....
Maar het gaat prima. Ze leert plannen, maakt en leert haar huiswerk trouw (tot nu toe ) en heeft cijfers tussen de 8 en de 10. Ze is van zichzelf ook een streber. Hier krijgen ze meteen veel huiswerk; ze beginnen niet langzaam. Ze heeft een groepje meisjes waar ze mee optrekt en vorige week kwam haar 'new best friend' bij ons. Leuk meisje! Dochter wordt steeds meer ontspannen, omdat ze nu merkt dat ze het wel kan.
Groet,
Jujube

Lietje

Lietje

02-10-2008 om 08:50

Goed

Hier een relaxte brugpieper. Ik heb hem nog weinig huiswerk zien maken. Ze werken op school met een 80 min. rooster en hij maakt al veel in de les. De eerste cijfers komen nu binnen en die zijn goed, dus ik ga me er nog niet te veel mee bemoeien. Aan de manier waarop hij z'n broertje af en toe behandeld (zeeeeeer geirriteerd) kan ik alleen merken dat hij soms toch wel moe is.
Groet Lietje

Al 7 weken

en dan nóg eens 2 voordat de herfstvakantie begint. Ik vind het zelf idioot lang. Zoon lijkt er geen moeite mee te hebben. Idd die so's nogmaals doorlezen op de dag voor het zover is, heeft zoon ook moeten leren. Maar met een vette onvoldoende op zak, had hij dat veel sneller door, dan toen ík het hem zei. Verder maakt ie braaf zijn huiswerk, en heeft inmiddels door dat met een beetje opletten en doorzetten, hij in de les zelf ook al veel kan maken. Omdat zoon dichtbij school woont, is het hier een zoete inval van vriendjes die meekomen. Ik kook tegenwoordig standaard voor 6 personen ipv voor 5 Gezellig voor zoon, die het laatste jaar op de basisschool weinig aansluiting meer had.

Jolijt

Jolijt

02-10-2008 om 18:10

Best goed

We hadden verwacht dat het voor onze zoon een grotere kluif zou zijn, na de ervaringen met oudste dochter. De eerste drie dagen hebben we allerhande steenkoolengels zitten omvormen tot iets redelijkers maar hoe dat moest had ie al snel door. Veel huiswerk, ook al veel werk in groepjes. Hoe en wanneer te leren is nog wel een beetje moeilijk, maar hij wil wel graag. Sport en muziek zaten elkaar en het huiswerk fors is de weg. Gelukkig hebben we muziek kunnen verzetten. Al met al valt het tweetalig hem mee en denkt ie al over volgend jaar... wel of geen latijn erbij

Wilma

Wilma

14-10-2008 om 09:52

Erg moe

Mijn brugpieper is erg blij dat het nu herfstvakantie is (na pas 5 weken school). Ze zit in de brugklas HAVO/VWO en de lange dagen en hoeveelheid huiswerk vielen haar erg tegen. Ze kan goed leren maar is niet snel en vaak te zorgvuldig. Vooral met het maakwerk is ze lang mee bezig. Ze is ook bang het niet goed te doen. Kortom erg wennen en vaak emotionele uitbarstingen.
Er zijn leuke contacten bijgekomen, al is dat allemaal op school in de pauzes. Na school heeft ze alleen nog maar tijd voor huiswerk (vindt ze zelf) en 2 uur sporten (moet ze van ons voorlopig blijven doen).
Het is vooral de hoeveelheid nieuwe dingen die maken dat haar hoofd nog omloopt. Ben benieuwd hoe het na de vakantie gaat.

Groet, Wilma

Suzanne

Suzanne

14-10-2008 om 10:16

Wennen aan het leren

Wilma, ik herken veel in je verhaal. Ook hier een serieuze Havo/VWO brugpieper die wat traag werkt. Al een paar keer bij wiskunde een s.o. niet helemaal af: te weinig tijd. Hij snapt het wel, maar is gewoon nog wat te traag. Ook aardrijkskunde en bio gaan nog niet helemaal lekker, de rest wel. De hoeveelheid huiswerk vind ik te doen, hij ook. Een flink deel doen ze gelukkig al op school, het meeste maakwerk wordt op school gedaan, dus thuis kan hij zich op het leerwerk storten.
Verder is ie helemaal happy, heeft een erg leuke klas getroffen en al leuke nieuwe contacten. Eerste verjaardagsfeestje van een klasgenootje is ook al geweest, met grootste deel van de klas.
Hoewel hij bijna een uur fietsen heen en een uur terug heeft, vindt hij dat geen enkel probleem. Voordeel is wel dat hij al in prima conditie was voordat het schooljaar begon (sport behoorlijk veel).
Wel blijft er veel minder tijd over voor vrienden buiten schooltijd om. Hier is het volgende week pas herfstvakantie na 9 weken school maar ik geloof niet dat hij daar problemen mee heeft.

Josje

Josje

14-10-2008 om 22:42

Wilma en suzanne

een heel herkenbaar verhaal wat jullie schrijven. Mijn dochter is precies zo, ook havo/vwo alleen dan in de 2e brugklas. En het is nu het 2e jaar wel beter geworden omdat ze heeft geleerd dingen wat losser te benaderen. Daar het trage en het precies willen doen is er te weinig tijd voor huiswerk, of er moet 4 uur per dag aan besteed worden. Nu doet ze wel eens iets half, bv een vak waarvoor iets geleerd moet worden maar waar geen so of proefwerk voor gegeven wordt, dit zou ze vorig jaar niet gedurfd hebben! Aardrijkskunde/topo leren doen we samen en dat gaat nu prima. Herhalen herhalen herhalen tot het erin zit, zelf krijgt ze dat niet goed voor elkaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.