Ina Koning
01-08-2013 om 09:54
Bent u ouder van een 14 t/m 16 jarig kind?
toestemming forumredactie
Heeft u een kind van 14, 15 of 16 jaar?
Dan ben ik op zoek naar u! Ik heb een nieuw onderzoek opgezet waarin ik wil kijken naar een aantal nieuwe aspecten in het middelengebruik van jongeren en hoe ouders hierover denken.
Wilt u meedoen aan dit nieuwe onderzoek? Het duurt ongeveer 20 minuten en is geheel anoniem. Het bestaat uit een test en een aantal vragen. Er wordt gebruik gemaakt van codes, waardoor uw antwoorden niet herleid kunnen worden tot uw naam en email-adres.
Na uw deelname wil ik ook uw zoon/dochter vragen om mee te doen. Hij/zij ontvangt hier dan een hele leuke gadget voor!
Het is heel belangrijk dat zoveel mogelijk ouders meedoen, dus ik hoop heel erg dat u bereid bent om een bijdrage te leveren aan nieuwe inzichten rondom het risicogedrag van jongeren.
Als u meer kinderen heeft in de leeftijd van 14 t/m 16 jaar, vul dan de vragenlijst in met één kind specifiek in gedachten. Na afronding van de vragenlijst heeft u de mogelijkheid om nogmaals via de link toegang te krijgen tot de vragenlijst en deze voor uw andere kind in te vullen.
Klik op onderstaande link om het onderzoek te starten:
https://www.test.uva.nl/stest/tst_project.php?prj_id=3878" title="verwijzing
onderzoek" target="_new" >Link Onderzoek
Alvast bedankt!
Mocht u vragen hebben over het onderzoek of meer informatie willen hebben, stuur dan een mail naar dr. Ina Koning: [email protected].
Vriendelijke groet,
Ina Koning
Universiteit Utrecht
(i.s.m. Universiteit van Amsterdam)

Leen13
01-08-2013 om 10:16
Even geprobeerd
Ik kan niet kiezen dus ik ben gestopt. Je moet kiezen tussen leuk of vervelend bij een trefwoord. Bij het woord alcohol heb ik meteen een blokkade. Er komt het woord pils, kan ik ook niets mee. Voor mij is deze test niet in te vullen.
Ik vind alcohol niet hetzij leuk danwel vervelend. Misschien dat iemand anders er wel iets mee heeft. Ik vind een drankje lekker, pils goor en dronken worden best wel acceptabel voor een keer in je leven maar elk weekend dronken lijkt me niets. Alcoholstrandvakanties een nachtmerrie en ik hoop dat mijn kinderen er nooit aan meedoen, maar dat valt allemaal niet in de categorie leuk of vervelend.

Ina Koning
01-08-2013 om 10:56
Belangrijk: ook niet-drinkende kinderen
Juist dan is het heel belangrijk om te weten hoe u denkt over het alcoholgebruik bij jongeren. Als zowel ouders van drinkende als niet-drinkende kinderen meedoen, krijgen we een goed beeld. Mocht u toch mee willen doen, heel graag! Alvast bedankt!
Vriendelijke groet,
Ina

Ina Koning
01-08-2013 om 10:59
Uw mening is belangrijk
Het is de bedoeling dat u de categorie kiest die vooraf is aangegeven. Dat staat los van wat u er werkelijk van vindt. Dit wordt vervolgens gevraagd in de korte vragenlijst die na de test volgt. Ik vind het namelijk heel fijn om te weten wat uw mening is, daar draait het ook om. Om een goed beeld te krijgen van hoe ouders denken over het alcoholgebruik onder jongeren, is het van belang dat zoveel mogelijk ouders meedoen. Wellicht wilt u het nog een keer proberen? Bedankt!
Vriendelijke groet,
Ina

Rosa van der Zanden
01-08-2013 om 15:13
Suffe enquete
Als je nooit iets vernield hebt/nooit gespijbeld hebt en je vindt dat goed moet je dan 'heel tevreden' invullen? Verder drink ik af en toe, misschien één glaasje in de maand. ik heb nu één keer per week ingevuld maar dat klopt dus niet. Bovendien maakt voor mij de dag niet uit en ik denk dat dit voor veel mensen geldt: een weekend betekent niet automatisch vrij zijn, net zomin dat doordeweeks betekent dat de volgende dag de wekker om 6.00 gaat. Mijn kind mag absoluut niets drinken tot 16 en als het aan mij ligt wordt het nog langer uitgesteld. Verder gaat mijn bijna 15-jarige echt niet stappen. Behoorlijk zinloze enquete, als dit de eerste vraag was geweest had je bij 'nee' meteen door naar het einde kunnen gaan. Ik mis een vraag over alcoholvrij bier.
Rosa van der Zanden

Leen13
01-08-2013 om 16:24
Makke
Het is de makke van veel enquetes. Je moet je eigen situatie zo versimpelen dat de ene keuze net iets meer van toepassing is dan de andere maar meestal ligt het toch genuanceerder.

Rosa van der Zanden
01-08-2013 om 17:49
Tuurlijk maar
Ik snap die vragen over iets wat je al dan niet gedaan hebt gevolgd door of het wel of niet leuk is niet.
Bedoelen ze bij zo'n tweede vraag dat je het niet leuk vindt als iets dergelijks zoals vandalisme gebeurt, of bedoelen ze dat je al dan niet tevreden bent over je eigen handelen destijds?
Vragen, vragen, vragen.
In de Balans van ik meen afgelopen maand stond een prachtige column over toetsen. De vragen zijn vaak niet heel duidelijk als je wat dieper dooordenkt en de conclusie was dat je eerst een autist er naar zou moeten laten kijken. Misschien ben ik ook wel een beetje auti want ik snap nooit wat van enquetes.
Rosa van der Zanden

Moppeke
01-08-2013 om 17:51
Andere rubriek?
Hebben we hier niet een aparte rubriek voor? Ik was juist zo blij dat die oproepen niet kriskras door de andere draadjes staan.
Overigens even snel gekeken, maar net zo snel weer afgehaakt. Geen idee wat er technisch mis gaat, maar ik strand al gelijk bij de eerste vraag, ik kan geen keuze maken. Als het al niet lekker doorloopt dan haak ik al snel af....

Karmijn
01-08-2013 om 21:21
Rare test
Ik kon alleen op een mogelijkheid klikken per woord. Hij doet het niet denk ik? Ik had er na drie woorden al geen zin meer in.

Forumbeheer Ouders Online
01-08-2013 om 21:24
Hier geplaatst
Beste Forummers,
Deze oproep is door de Redactie van Ouders Online expres hier geplaatst. Het is vakantie (dus er zijn weinig mensen thuis) en we vonden dit zo'n specifiek puber iets dat het voor deze keer in de rubriek zelf mocht.
Leg al je problemen en/of commentaar aan de onderzoekster voor, daar kan ze dan misschien wat mee.
Forumbeheer Ouders Online

Ina Koning
01-08-2013 om 21:51
Pilot
Beste ouders,
Dit onderzoek is een pilot. Er zitten juist nieuwe aspecten in, die juist door ouders opgemerkt kunnen worden. Jullie opmerkingen zijn dus heel waardevol. Die worden na deze pilot verwerkt in het uiteindelijke onderzoek. Dus als jullie de test en vragenlijst willen maken, heel graag!
Vriendelijke groet,
Ina

Ginny Twijfelvuur
01-08-2013 om 23:28
Driemaal geprobeerd op de ipad
Maar ik krijg 'm niet gestart. Jammer...
Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Ina Koning
02-08-2013 om 08:56
Op de ipad doet hij het niet
Beste Ginny,
Ja, het is heel jammer maar op de ipad doet de test het niet. Als je het nog een keer wilt (en kunt) proberen op en gewone computer/laptop, heel graag!
Bedankt!
Ina

Vic
02-08-2013 om 08:58
Stomme vraag
Maar wat is precies het nut van die leuk / niet leuk antwoorden? Vooral bij het laatste onderdeel had ik erg veel rode kruisen. De vragen over alcohol voor mijn 14-jarige (en binnenkort t/m 18) waren dan weer een inkoppertje. Dat is niet toegestaan, ook niet incidenteel.

Rosa van der Zanden
02-08-2013 om 10:48
Wel op ipad
Ik heb hem wel op de iPad gemaakt. Eerst een lege pagina en toen heb ik geloof ik op refresh geklikt en toen op next. Daarna startte de enquete. Ik blijf er bij dat het een suffe enquete is, zou goed op mobiele apparaten moeten werken.
Rosa van der Zanden

Karmijn
02-08-2013 om 10:51
Dat is het idee
Volgens mij is dat juist het idee van het onderzoek. Een groep wordt gedwongen om alcohol bij de negatieve woorden te plaatsen, de andere groep bij positieve woorden. En dan gaan ze kijken in hoeverre dat de uitkomsten op de andere vragen beinvloed. Ten minste, dat denk ik. (ik heb nooit geleerd om onderzoeken te doen)
Maar het geeft mij een heel vervelend en opstandig gevoel. Ik moet dat ene pijltje aanklikken. Brrrr. Dat zal vast wel zijn uitwerking hebben op de beantwoording van de vragen uit het tweede gedeelte.
Ik vind overigens de vragen uit het tweede gedeelte erg apart. Eerst moet ik invullen of ik winkeldiefstallen heb gepleegd in die periode. En dan hoe ik het vond. Hoe ik het plegen van winkeldiefstallen vond, toen? Of hoe ik het feit vind dat ik dat wel of niet gedaan heb? Of hoe ik het zou vinden als mijn kind dat zou doen?

FayW
02-08-2013 om 11:11
Meer informatie
Kan er informatie gegeven worden over het doel van het onderzoek? Is het in opdracht van? Wat gebeurd er met de uitkomst?
Ook wil ik graag eerst alle vragen lezen en dan pas invullen. Kan daar een pdf van gemaakt worden?
Het lijkt mij wel een interessant onderzoek, maar graag iets meer info.

Vic
02-08-2013 om 11:30
Braaf
De vragen over jezelf vroeger, ging toch ook over de leeftijd 14-16? Toen was ik braver dan braaf, na mijn 18e heb ik wel het een en ander ingehaald

Ina Koning
02-08-2013 om 20:45
Meer info
Beste Fay,
Bedankt voor uw reactie! Natuurlijk kunt u meer informatie ontvangen. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de rol van ouders in het alcoholgebruik van jongeren. Deze resultaten worden gebruikt voor het opzetten van een groot onderzoek. Dit onderzoek is een pilot, de resultaten en ervaringen hieruit worden dus gebruikt voor het grote onderzoek. De resultaten daarvan zijn natuurlijk beschikbaar. U kunt mij altijd een mailtje sturen ([email protected]). Wel moet ik zeggen dat het wel even kan duren. Maar mailen voor meer info mag altijd!
Wat betreft de vragenlijst; het is helaas niet mogelijk om die te printen vooraf. Er worden vragen gesteld over hoe u denkt over alcohol- en andere middelengebruik, over de regels thuis en over uw eigen alcoholgebruik.
Ik hoop dat dit voldoende info is, anders hoor ik het graag!
Groet,
Ina

Miss Elly
03-08-2013 om 11:30
Onduidelijke vragen
Ik heb de test gedaan, maar vond de vragen niet helemaal duidelijk. Zo wordt gevraagd of ik als 14/16 jarige bv wel eens een bushokje heb vernield. Vervolgens wordt gevraagd wat ik daarvan vind. Dat is, als je nooit invult een vreemde vervolgvraag. Waar moet ik dan iets van vinden. Van het feit dat ik dat nooit gedaan heb, of van het vernielen van bushokjes in het algemeen. Dit probleem doet zich bij al deze vragen voor.

Primavera
03-08-2013 om 12:50
Kiezen en email kind
Ik denk dat het eerste deel van de enquete niet helemaal duidelijk is. Je moet de woorden die bij alcohol horen niet onderverdelen in leuk of vervelend, maar alleen aanklikken in de categorie waar alcohol staat. Dat was bij mij eerst onder leuk en vervolgens onder vervelend.
Ik denk dat men vervolgens conclusies trekt over hoe vaak je een alcoholwoord toch in de verkeerde rubriek zet omdat je het associeert aan leuk of vervelend. Het enige wat daarbij niet meegerekend is is dat ook de macht der gewoonte hierbij meespeelt. Als bij de eerste 20 woorden de alcoholrubriek links staat, dan heb ik de nijging om bij de volgende twintig woorden alcoholwoorden weer links te sorteren. Niet omdat ik ze nou zozeer leuk vind (ik hou helemaal niet van breezers), maar omdat die in de vooropgaande opgave daar ook stonden.
Verder wil ik best mijn dochter de test laten doen, maar ik gaat dus niet daarvoor haar emailadres te grabbel gooien, ook niet voor een gadget. Ik leer haar juist dat ze nooit privacygegevens moet blootgeven voor zogenaamde gadgets of dingen die je zou kunnen winnen en om hier nou speciaal een anoniem adres voor aan te maken is me teveel moeite. Gevalletje jammer dan voor de vraagsteller.

Leen13
03-08-2013 om 13:00
Zuur
Jammer dat de reacties wat zuur zijn maar ik kan er ook niets meer van maken. En ik geef de email van dochter ook niet door. Daar heb ik op zich bij een onderzoek niet zo'n probleem mee, mits ze mij toestemming geeft, maar dochter heeft een vorm van autisme en als ik er al niet doorheen kom is het voor haar ook niet handig. Maar misschien vergis ik me wel. Misschien doorziet dochter het 'systeem' wel en gaat het als een puzzeltje invullen, dat kan ook nog.

Marit
03-08-2013 om 20:08
Iphone werkt niet
Op de iPhone krijg ik geen vraag te zien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dinsk
04-08-2013 om 10:52
Gedaan
Ingevuld. Ook had had moeite met de vragenrij "heb je eens een bushokje vernield" . Nee dat heb ik niet. "Wat vind je daarvan". Ik had graag in de antwoorden een "niet van toepassing" gezien.
Succes ermee

klant
05-08-2013 om 17:55
Jeugd en gezin
Ik heb I Koning even opgezocht. Jij werkt als onderzoeker bij de afdeling jeugd en gezin. Je hebt veel gepubliceerd over de rol van ouders bij het drinkgedrag van jongeren. Ouders zouden daar veel invloed op hebben. (Iedereen die pubers heeft zal nu beginnen te twijfelen aan jouw resultaten, maar goed).
Nieuwsgierig vraagje: Wat moet dit onderzoek nu toevoegen aan deze eerdere uitkomsten?

Ina Koning
09-08-2013 om 14:43
Dank
Bedankt voor jullie reacties! Ik neem die heel serieus en worden verwerkt in het grotere onderzoek. Nogmaals, bedankt!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.