Liz
24-10-2015 om 18:14
Betalen rijlessen
Kind wordt over een tijdje 16 en kan dan beginnen met theorie(lessen) en met 16,5 met rijlessen.
Lijkt me wel prima om daar snel mee te beginnen, kan kind veel oefenen naast ons. We kunnen het allemaal makkelijk betalen en dat willen we ook wel.
Maar ik hou niet van een "blanco check".
Dus denk eraan bij bijv. te zeggen dat wij alleen de kosten tot het eerste theorie examen betalen. Als kind het niet haalt (is slim genoeg om dat met voldoende oefenen in 1x te halen) dan zijn de kosten van een herkansing voor kind.
Maar wat met het praktijkexamen? De een is getalenteerder dan de ander.
Zou het qua kosten (als kind weet dat het na het 1e examen een deel zelf moet betalen) uitmaken hoe serieus iemand met de lessen is en zich inzet bij het afrijden? Of legt dat juist een verkeerde druk op iemand?
Ideeën hoe we dat met kind kunnen afspreken? Wat doen jullie/hebben jullie gedaan?
En dan alleen reacties als je het wel makkelijk allemaal KUNT betalen.
Als je nl. niet genoeg geld heb, maak je - vanzelfsprekend - andere afspraken.

Juno
25-10-2015 om 17:46
Aanvulling
O, en ik doe er vijf kwartier met OV over om bij een treinstation te komen. Toch valt mijn woonplaats onder de Randstad.

Leen13
25-10-2015 om 17:54
faciliteren en niet dwingen
Zijn vader wil hier wel rijles betalen voor zoon. Maar zoon wil dat op dit moment zelf niet. Hij heeft zijn handen vol aan zijn studie en kan niet van alles tegelijk. En hij heeft ook genoeg aan zelf bewegen met fiets en longboard en ov. Hij heeft goede abonnementen en komt overal.
Zelf heb ik ook pas autorijles genomen toen het een voorwaarde leek voor een bepaalde opleiding.
Ik heb met veel enthousiasme auto gereden maar kan ook al heel lang zonder. Af en toe een taxi als het nodig is is veel goedkoper dan een auto op de weg houden. En je beweegt automatisch veel meer en fietst veel meer.
Het nadeel als je auto rijdt is dat je aan ov en fiets vaak veel minder toekomt. Het is veel te makkelijk om even in de auto te springen en bovendien maak je dan extra kosten als je naast autogebruik ook gebruik wil maken van ov en fiets.
Het hangt er ook vast vanaf waar je woont. In leeggelopen gebieden waar je overal ver zit van goed ov, winkels, ziekenhuizen en andere voorzieningen voel je de noodzaak gewoon meer.

Marjoleine64
25-10-2015 om 18:02
Jamie, OV
Wij wonen echt niet heel ver van een treinstation af (5km), maar na 7 uur 's avonds rijdt hier geen bus meer, overdag ééns per uur behalve in de school-spits, en op zondag helemaal niet. Dus OV is überhaupt geen optie dan. De dichtstbijzijnde plaats waar op zondag nog wel een bus langskomt is (behalve het station) zo'n 7 km ver weg. Zelfs met de auto is de SEH een half uur rijden (dan hebben we wel keuze uit 4 in verschillende ziekenhuizen, afhankelijk van de verkeersdrukte). We wonen gewoon precies aan de rand van welk verzorgingsgebied dan ook... De huisartsenpost zit daar dus ook. Gewoon door de week overdag duurt het met OV ruim een uur naar de SEH. Niet zo extreem als bij Juno, maar NL is heel groot als je net buiten de routes zit.

Ad Hombre
25-10-2015 om 18:36
Katniss
"Jullie vinden het dus geen probleem als je kind helemaal geen rijlessen wil? Ik vind een rijbewijs eigenlijk onmisbaar, en een grote meerwaarde bij het vinden van een (bij-) baan."
Twee jongens hier en de kans dat ze straks geen rijbewijs willen lijkt me nihil.
Zou wel prettig zijn als ze het allebei halen, itt de meeste mannen, hou ik er nl. erg van om rondgereden worden.

Jamie
25-10-2015 om 18:38
Juno en marjoleine
Hoe lang rijd je er over naar dat ziekenhuis waar je 2,5 uur over doet met het OV? Is er in die plaats waar het station is geen ziekenhuis? Moet je met de trein naar het ziekenhuis? Waar is de huisartsenpost? Ook in dat ziekenhuis?
Overigens duurde het vanaf mijn ouderlijk huis ook wel bijna drie kwartier voor ik bij een treinstation was maar het ziekenhuis was wel met een uur OV te bereiken en ja ook in de Randstad.
Marjoleine: We hadden het hoop ik niet over het ziekenhuis bereiken midden in de nacht want in nood bel je natuurlijk een taxi toch? Hier is dat ook een probleem: naar het ziekenhuis midden in de nacht maar dat lijkt me normaal. Overdag 2,5 uur met het OV om een ziekenhuis te bereiken vind ik echt enorm lang. Wij wonen in de Randstad en met 1,5 uur OV ben je volledig de randstad uit. Het duurt dus vooral lang om bij een station te komen maar dat lijkt me niet altijd nodig om daarmee bij het ziekenhuis te komen toch?

Katniss
25-10-2015 om 18:48
Ja hoor
Als wij (wonende in de Randstad) naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis willen is dat 46 minuten met het OV (doordeweeks, kantooruren). Valt mee, maar je moet wel twee keer overstappen en nog een eind lopen. Sowieso gaat er vanaf hier geen bus naar ons station, maar het is slechts 10 minuten fietsen (ik heb geen fiets, maar dat terzijde).
Onze HAP zit de andere kant op en is tussen 42 minuten en 1.26 uur met het OV. De tijden vallen me nog mee, je kunt er tot 00.10 uur en vanaf 04.45 uur met het OV komen.

Elisa Gemani
25-10-2015 om 18:56
Rijlessen
Zoon (moet nog 15 worden) kan niet wachten om te beginnen met rijlessen Ik kan het absoluut niet betalen dus hij zal 1000 euro zelf moeten bekostigen en oma legt de rest bij. Nu heeft hij al bijna 1000 euro bij elkaar gespaard (bijbaantjes, klusjes doen, geld vragen als cadeau) dus hij kan meteen beginnen als hij 16 is
Van mij mag hij; ik haalde zelf pas mijn rijbewijs toen ik 30 was en ik heb maar een paar jaar een autootje gehad. Ik mis een auto echt niet (ik vind het hebben van een auto ook niet een absolute noodzaak) maar toch is het een fijn idee dat hij straks wel een rijbewijs heeft en bijvoorbeeld de Bob kan zijn of als het nodig is een auto kan lenen.

Jamie
25-10-2015 om 19:06
Elisa
Hoe ga je dat doen dan? Je kunt geen auto betalen en als een kind van mij een rijbewijs haalt zal die veel moeten rijden om het bij te houden. Voor zijn 18de een rijbewijs halen heeft dus ook geen zin (omdat je zegt dat hij niet kan wachten)?

Elisa Gemani
25-10-2015 om 19:31
Jamie
Ik heb en hoef geen auto; heel af en toe als het echt niet anders kan leen ik de auto van mijn moeder (die ook heel bewust rijdt dus alleen de auto pakt als het absoluut nodig is). Zoon zal vast wel een tweedehandsje kopen als hij zijn rijbewijs heeft gehaald en gaat studeren ofzo. Tot die tijd kan hij ook de auto van oma lenen als hij perse met de auto moet. Ik ken trouwens vrij veel mensen zonder auto en wel in het bezit van een rijbewijs. Een eigen auto is een enorme onkostenpost en als je bijna alles met het OV en/of de fiets kan doen, kan je prima zonder eigen auto. Als het echt nodig is kan je ook nog een auto/busje huren.

Juno
25-10-2015 om 19:33
Jamie
Je hoeft me niet te geloven maar alles is echt een eind weg. Ziekenhuis in de grote stad is met OV vijf kwartier maar dat is niet waar we automatisch naar doorverwezen worden. Het gewone ziekenhuis is 40 minuten rijden. De HAP in een plaats vlakbij is gesloten, daarvoor moeten we naar een ziekenhuis.
Maar goed, een auto is in dat soort gevallen verrékte handig en ik zou niet zonder willen. We kunnen altijd een beroep doen op de buren en zij op ons maar ik ben graag zelfstandig.
Een vriendin woont op één tramhalte afstand van Amsterdam en heeft geen rijbewijs of auto. Ook niet nodig gehad.

Ad Hombre
25-10-2015 om 19:38
Jamie
"Hoe ga je dat doen dan? Je kunt geen auto betalen en als een kind van mij een rijbewijs haalt zal die veel moeten rijden om het bij te houden. Voor zijn 18de een rijbewijs halen heeft dus ook geen zin (omdat je zegt dat hij niet kan wachten)?"
Je kunt tegenwoordig best goedkoop auto's huren (via snappcar e.d - mag dat als je 18 bent) dus af en toe rijden moet kunnen. Als je met z'n tweeen ergens heengaat is het al snel goedkoper dan OV.
Voor jongens is het helemaal niet zo gek als ze in de gevaarlijke jaren (ca 18-26) geen auto hebben. De kansen op ongelukken zijn voor die groep aanzienlijk. Meisjes hebben daar minder last van.

Jamie
25-10-2015 om 19:40
Juno en Elisa
Waar staat dat ik je niet geloof? Ik wil gewoon wat meer gegevens omdat ik het wel interessant vind. Ik snap alleen niet waarom het eerst 2,5 uur was en nu vijf kwartier maar ik lees blijkbaar niet goed. Jij bepaalt toch zelf waar je heen gaat? Verder snap ik dat een auto handig is, daar heb ik ook nooit wat over gezegd.
Elisa: ik vind het dus geen goed idee om snel een rijbewijs te willen als er geen geld is voor een auto en voor zijn 18de een rijbewijs halen is dus in jouw geval al helemaal niet slim.

Leen13
25-10-2015 om 19:44
Ervaring
Toevallig gisteren nog een jongeman tegengekomen die net 18 jaar al een rijbewijs heeft en bijna dag en nacht rijdt in danwel de auto van zijn grootmoeder danwel het bezorgbaantje met auto dat hij daarmee heeft weten te bemachtigen in een gebied met weinig andere voorzieningen.
Niets mis het het halen van je rijbewijs zonder eigen auto.

Juno
25-10-2015 om 19:47
Jamie
Beide ziekenhuizen zijn met de auto 40 minuten rijden. Het fijne ziekenhuis is met OV 2,5 uur en de ander vijf kwartier. Aangezien ik een auto heb ga ik naar het fijne ziekenhuis tenzij het echt niet anders kan. Kind was laatst op de SEH en moest de dag erna geopereerd worden. Dat moest in het ziekenhuis van de chirurg die hem geholpen had.

Krullevaar
25-10-2015 om 19:48
Eens
Als er geen auto beschikbaar is om regelmatig mee te rijden, zou ik het rijbewijs ook pas rond z'n 18e halen. Het is nl belangrijk dat je in het begin, als je net je rijbewijs hebt, regelmatig rijdt om ervaring op te doen.

bloemetje
25-10-2015 om 19:57
Jamie
Ben je echt oprecht benieuwd? Nou, zo kom je op mij in ieder geval niet over. Je komt over alsof je Juno ter verantwoording roept. Veroordelend. Alsof je al bepaalt hebt dat ze onzin praat. Misschien moet je je posting nog even nalezen.
(ik ben heel slecht in nickwissels, maar door jouw manier van schrijven, zoals ook hier weer, ben je ontzettend eenvoudig te herkennen)

zebra
25-10-2015 om 20:25
als het geld er is
gaat mijn voorkeur uit naar het betalen van alle kosten die te maken hebben met het behalen van het rijbewijs, dus zowel theorie als praktijk. Wij hebben zelf een puber van bijna 17 jaar maar we kiezen ervoor hem nog te laten wachten met het starten met rijlessen omdat hij in zijn eindexamenjaar zit. Erna zien we wel verder.

Jamie
25-10-2015 om 20:39
bloemetje
Ik wilde graag verduidelijking en ja het was pure interesse. Ik vroeg dus om de tijd per auto en of de huisartsenpost ook in dat zkh op 2,5 uur ov zat. Pure interesse, jullie kunnen er wat anders in lezen maar nee dat was echt niet zo. Ik heb overigens ook familie die ver van alles vandaan zit, zelfs binnen de gemeente Amsterdam dus ik ben wel wat gewend.
Verder kwam uiteindelijk toch de aap uit de mouw want er bleek wel een ziekenhuis op 5 kwartier OV te zitten in plaats van de aangegeven 10 kwartier. Dat dat ziekenhuis fijner is is natuurlijk leuk en aardig maar ik kon mij werkelijk waar niet voorstellen dat je binnen de Randstad 2,5 uur met het OV van een ziekenhuis af zat en jawel dat was dus ook niet zo.
Verder gaat het mij er niet om of ik herkenbaar ben of niet maar dat heb ik al tig keer uitgelegd en ga ik niet nog eens doen. Ik heb er geen enkel probleem mee dat je mij herkent als je de naam maar niet noemt in het draadje waarin ik schrijf.

Liz
25-10-2015 om 20:40
bloemetje (OT)
Ahh, ik zit ook aldoor te denken dat ik Jamie herken, maar ben zo slecht in nickwissels en nicks, dat ik niet meer op haar oude nick kan komen. Wil jij het me niet vertellen? (je mag het me evt. mailen via forumbeheer als je het niet hier wilt posten ).
En helaas, ik ben het ook met je eens, dat Jamie door de manier van formuleren (nogal direct, recht toe recht aan), nogal veroordelend en agressief overkomt (niet alleen in dit draadje).
Jamie, als dat niet je bedoeling is (wat zomaar zou kunnen), kan je misschien eens kijken of je iets minder stellig kunt formuleren. Ik ben bang dat je mensen tegen je in het harnas jaagt, wat jammer is, als dat niet je bedoeling is. Het komt dan ook de discussie niet ten goede.

Jamie
25-10-2015 om 20:42
Krullevaar
Ook met 18 vind ik vroeg als er geen auto beschikbaar is. Je doet geen ervaring op door een paar keer boodschappen te doen voor oma vind ik maar goed, als je het rijbewijs eenmaal hebt kun je altijd nog een paar lesjes nemen als je je later weer onzeker voelt, dat is het natuurlijk wel.
Met 17 je rijbewijs halen als er geen auto in het gezin is heeft weinig zin. Iemand naast je laten zitten met een rijbewijs en maar een paar jaar ervaring zou ik ook niet doen. Het mag wel maar die persoon moet minstens 5 jaar een rijbewijs hebben en in mijn ogen ook die ervaring de laatste jaren.

Juno
25-10-2015 om 20:54
Jamie, laatste keer
Dat ziekenhuis op vijf kwartier OV valt niet binnen ons verzorgingsgebied. Maar dat maakt niet omdat we een auto hebben en iedereen die ons al dan niet in een ziekenhuis bezoekt dat ook heeft.
Zo, en nu vervuil ik deze draad niet meer met OV-geneuzel.
Ik heb een flink bedrag gekregen voor mijn 21e verjaardag maar dat was helaas bij lange na niet genoeg om het te kunnen halen. Gelukkig had ik naast mijn studie ook een bijbaan waardoor ik alles heb kunnen bekostigen. Een dag werken was precies genoeg voor één les en in de vakanties werkte ik fulltime zodat ik mijn opleiding kon betalen. Ik leefde van mijn beurs die toen f235,- was. Ging prima.

Jamie
25-10-2015 om 20:55
Liz
Wat is dit nu weer voor flauw gedoe? Openbaar vragen om het uitwisselen van nicks omdat je het niet kan onthouden?
Maar serieus: citeer nu eens waar ik 'stellig' was hier tegen Juno, waar ik haar tegen mij in het harnas jaag en waar dat de discussie niet ten goede komt? Verder hoef je je echt niet zo met mij bezig te houden hoor en ergens bang voor te zijn.

bloemetje
25-10-2015 om 21:36
Jamie
Jammer dat je het zelf niet door hebt. En als mensen je erop wijzen hoe je overkomt, dat je dan op deze manier reageert. Maar volgens mij is dit een terugkerend patroon. Jouw reactie bevestigt juist precies het beeld dat ik (en blijkbaar ook anderen) van je krijg.
Oke, een voorbeeldje. Je schrijft dat je dus echt oprecht benieuwd was. En direct erna te schrijven "Verder kwam uiteindelijk toch de aap uit de mouw want er bleek wel een ziekenhuis op 5 kwartier OV te zitten".
Zie je wat je schrijft? En vooral, hoe je het schrijft? "Zie je wel, ik wist het al zeker, het was onzin!".
Kijk ook eens naar wat je schrijft over een 18-jarige die rijles wil nemen terwijl de ouders geen auto hebben. Je komt daar heel stellig over, jij weet wat zinvol is of niet, en maakt hier echt een statement. Mag je helemaal zelf weten hoor, maar het resultaat is dus dat anderen afhaken.

wil40
25-10-2015 om 21:43
En hier.
Mijn zoon is 17 jaar en mocht van ons ook beginnen met rijlessen, maar hij wil nu nog niet. Er kan wat angst bij zitten, onzekerheid.
Zelf zegt hij pas rijlessen te willen als hij zelf een autotje kan kopen en onderhouden.
Wij kunnen het prima helemaal cadeau doen, maar waarschijnlijk kiezen we voor een flinke bijdrage als hij gaat starten.

Ad Hombre
25-10-2015 om 21:44
Liz/Jamie
"Jamie, als dat niet je bedoeling is (wat zomaar zou kunnen), kan je misschien eens kijken of je iets minder stellig kunt formuleren. Ik ben bang dat je mensen tegen je in het harnas jaagt, wat jammer is, als dat niet je bedoeling is."
Als je niet stellig formuleert gebeurt dat ook hoor.
"Het komt dan ook de discussie niet ten goede."
Het belangrijkste punt is dat je het oneens bent met iemand, dat vinden ze nooit leuk. Zeker niet als je ze niet laat wegkomen met een fout. Hebben we allemaal last van, geeft niks. Maar dan gaan zeuren over stellig formuleren is een beetje passief agressief. Een beetje een vrouwendingetje?

bloemetje
25-10-2015 om 21:44
en weer even on topic
En weer even on topic. Wij zijn nog aan het dubben wat we met de rijlessen voor onze kinderen gaan doen. Oudste is 18 en doet nu eindexamen. We zijn nu ook aan het denken op welke wijze we gaan bijdragen aan de studiekosten. Ik denk dat we rijlessen in dit 'plaatje' gaan meenemen.
Wij hebben trouwens zelf geen auto. Rijlessen voor de kinderen zijn daardoor niet zinvoller of minder zinvol. Toen ik mijn rijbewijs haalde, woonde ik op kamers en kond dus ook helemaal niet profiteren van de auto van mijn ouders. Zo vergaat het veel jonge mensen.

Liz
25-10-2015 om 22:15
Ad Hombre
Zeg jij nou dat ik het inhoudelijk niet eens ben met Jamie en dat ik daarom ga "zeuren" over dat ze stellig formuleert?
Zo ja, hoe kom je daar nou bij?
Ik vind die hele OT discussie over de afstand tot het ziekenhuis echt niet interessant, en heb daar dus inhoudelijk al helemaal geen mening over. Was het alleen wel eens met de constatering van bloemetje over de schrijfstijl van Jamie. En ach, ik geef graag mensen, gevraagd en ongevraagd , advies. Jamie mag ermee doen wat ze wil. Ik bedoel het trouwens goed, want als Jamie anders overkomt dan ze bedoelt, dan is het misschien handig om dat te weten. En zo niet, dan niet.

Ad Hombre
25-10-2015 om 22:20
Liz
"En ach, ik geef graag mensen, gevraagd en ongevraagd , advies."
Daar moet je mee uitkijken hoor, dat kan heel vervelend overkomen

Marjoleine64
25-10-2015 om 22:26
Nog één keer voor Jamie
nee Jamie, ons station zit niet in de plaats van het ziekenhuis. Het station staat in de 'middle of nowhere', 5 km buiten het dorp. Ziekenhuizen (net als VO-scholen) zijn allemaal op 15-20 km, wat ca. 25-30 minuten met de auto is (mits rustig verkeer) of een uur met OV (als er OV rijdt dus). En nee, we hoeven niet met de trein, er rijden ook bussen. Die doen er net zo lang over. De bushalte is al 10 min lopen. Dus zoons hebben/krijgen rijlessen, en zullen de auto(s) ook gaan gebruiken zodra ze een rijbewijs hebben. Zolang ze thuis wonen dan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.