Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-01-2012 om 18:01
Ik heb een zoon van ruim 16 jaar in 5 VWO. Hij heeft een paar vrienden op school maar aangezien ze niet bij elkaar in de buurt wonen zien ze elkaar vooral op school. In de avond zitten ze vaak zo'n 1,5 samen te gamen en praten dan ook samen via skype. Verder heeft hij nog een vriend hier in de buurt die hij al sinds de lagere school heeft. Hier spreekt hij in het weekend regelmatig af 's middags maar ook dan wordt er voornamelijk gegamed. Mijn zoon vindt dat maar een korte tijd leuk maar de vrienden willen vaak niets anders doen. Zoon gamed thuis ook regelmatig en wil juist als hij ergens anders is iets 'leuks' doen. Maar wat dan precies 'leuk' is weet hij niet. En bovendien willen de vrienden ook niets (of weten niets anders om te doen). Mijn zoon heeft regelmatig het idee dat er meer moet zijn in de wereld maar weet niet wat. Helaas heeft hij een matig gezondheid en is vaak erg moe door een chronische aandoening. Hij moet sporten om een beetje conditie te houden en zit daarom op fitness. Dat vindt hij maar een eenzame sport. Maar in het verleden bleek vaak dat hij bij een groepssport het tempo niet vol kon houden en dat maakte hem bedroeft. Hij (en wij) zijn op zoek naar ideeën voor andere bezigheden, bij voorkeur overdag (aangezien hij 's avonds echt geen energie meer heeft). Helaas is het een jongen met niet zo veel eigen inititief maar daar zal hij echt wat aan moeten doen. Wie o wie heeft ideeën? Wat doen jullie zonen van die leeftijd? Wij wonen in een niet zo grote stad.
06-01-2012 om 18:34
Overdag
Als het overdag moet zou hij een baantje kunnen overwegen. Daar maakt hij ws ook weer nieuwe vrienden door.
06-01-2012 om 18:34
Overdag
Als het overdag moet zou hij een baantje kunnen overwegen. Daar maakt hij ws ook weer nieuwe vrienden door.
07-01-2012 om 15:50
Bezigheden
bezigheden van mijn zoons (15 en 16) in willekeurige volgorde:
- Gitaar oefenen/spelen
- Piano oefenen/spelen
- boeken lezen
- verhalen schrijven
- schaken
- Dungeons & Dragons spelen
- Sporten (schermen, paardrijden, tennis...)
- toneelclub
- televisie/films kijken
- naar de bioscoop (een van de jongens heeft een bioscoop abonnement waarmee je onbeperkt naar de film kan & verder heb je op school een filmclub waar je elke week gratis een oudere film kan zien)
- activiteiten op school zoals klassenraad, schoolkrant, organiseren van open podium bijeenkomsten
- stad in met vrienden
- een van de zoons vindt het leuk om met hout van alles te maken; Daar hebben wij ook regelmatig profijt van want hij heeft al stoelen, bankjes en kasten voor ons gemaakt)
- modelbouw (treintjes, vliegtuigen, schepen)
- skaten
- mountainbiken
- naar de klimwand met vrienden
- surfen
Ze doen overigens niet allebei al deze activiteiten. Ik heb gewoon opgeschreven wat ik voorbij zie komen bij beide jongens als een soort inspiratie bron.
Er is wel een groot verschil. De oudste vindt niets fijner dan van alles bouwen, knutselen en in elkaar zetten & kan daarnaast uren lezen en oefenen op de gitaar. Verder is paardrijden een grote hobby van hem. De tweede is veel ongeduriger; Type jack of all trades, master of none. Hij gaat ook veel met vrienden op stap en hij onderneemt heel veel sociale activiteiten via school. Hij is dol op toneelspelen, films, met vrienden de stad in & verschillende sporten zoals schermen en tennis.
Samen gaan ze regelmatig het bos in om te mountainbiken of hier voor het huis rollerhockey spelen en skaten.
Ze gamen allebei ook regelmatig; zeker de tweede.