Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 18:16 Topicstarter

Caroline80 schreef op 21-01-2023 om 18:09:

Ik vind van 11 tot 17 heel lang. Ook al is een enkele reis 2 uur. Mijn ouders wonen op 1,75 uur enkele reis. Een bezoekje (zonder een verjaardag of kerst) duurt bij ons zo'n 3 a 3,5 uur. Begint rond koffietijd in de ochtend en duurt t/m de lunch. Hebben je schoonouders weinig sociale contacten of zo?

klopt, zie eerdere posts: geen hobby's, geen vrienden, paar kennissen. Maken niks mee. Van 11 tot 14 zou ik prima vinden, maar hoe werk je ze het huis uit als ze blijven zitten? Want dat is wat ze doen: zitten. Je zit echt in de visite modus; als andere opa en oma komen, of als we daar zijn, dan doet iedereen gewoon ook zijn eigen ding. De een doet een spelletje mee met oma,  de ander zit even op zijn telefoon etc. Niet zo in de visite modus. 

Waarom stel je dan zelf niet voor een spelletje te doen of een wandeling te maken? En ik zou als je man er tenminste achterstaat een smoes verzinnen dat je om bv 15 uur weg moet.

grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 19:15 Topicstarter

Caroline80 schreef op 21-01-2023 om 18:44:

Waarom stel je dan zelf niet voor een spelletje te doen of een wandeling te maken? En ik zou als je man er tenminste achterstaat een smoes verzinnen dat je om bv 15 uur weg moet.

Doen we ook, maar willen ze niet. Oma krijgt overal stress van; als wij een spelletje doen, kaarten (pesten) bijvoorbeeld, dan krijgt zij buikpijn van de stress, dat iemand bijvoorbeeld 10 kaarten moet rapen, dat vindt ze dan naar.

Wandelen willen ze vaak niet, te koud, te nat, te warm. Wij snappen nooit hoe ze dat in Oostenrijk doen; daar zijn ze elk jaar op wandelvakantie

Ik vind het heel vreemd en ook sneu dat kleinkinderen niet graag op  visite gaan bij hun grootouders.
Mijn kleinkinderen zijn hier bijna wekelijks.
Hier is het altijd gezellig!

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 14:24:

Ik ben een oma.
Ik heb zware lichamelijke beperkingen en kan dus niet zomaar met de kleinkinderen naar een pretpark, naar een kinderboerderij, naar een binnenspeeltuin enz.
Toch komen ze allemaal heel graag bij mij; minstens om de 2 weken.
Ze vervelen zich hier nooit.
Mijn tuin grenst aan een grote speeltuin en daar kunnen mijn kleinkinderen zich uitleven terwijl ik ze door mijn raam in't oog kan houden. Verder heb ik een slaapkamer ingericht als 'speelkamer'.
Zowel voor de kleinsten als voor de pubers.
Voor elk wat wils:
Poppen, playmobile, legpuzzels, racebaan, Play-doh, Polly Pocket, barbies, auto's , K'nexx enz.
Voor de pubers ook een laptop en een playstation.
Maar ik kan ook ontzettend genieten om met de kleintjes koekjes te bakken of cupcakes.

Top oma!

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 19:22:

Ik vind het heel vreemd en ook sneu dat kleinkinderen niet graag op visite gaan bij hun grootouders.

Sneu voor wie?

Valeria schreef op 21-01-2023 om 19:35:

[..]

Sneu voor wie?

Zowel voor de kleinkinderen als voor oma en opa.

De kinderen weten niet beter. Het is alleen sneu als ze verplicht mee moeten, maar wat ze niet kennen missen ze ook niet. Heel veel kinderen groeien perfect gelukkig op zonder wekelijks leuke dingen bij oma te doen. 
Ik denk niet dat het sneu is voor opa en oma, want die doen zelf ook niets om leuk te worden. Het zit er niet in.

Mijn kinderen hadden een opa en oma vergelijkbaar met die van Grasspriet.

Ik heb me dat in het begin ook afgevraagd hoor, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er gewoon niks in zat. En omdat ze geen idee hadden van wat leuk of gezellig was, misten ze zelf ook niks.

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 19:22:

Ik vind het heel vreemd en ook sneu dat kleinkinderen niet graag op visite gaan bij hun grootouders.
Mijn kleinkinderen zijn hier bijna wekelijks.
Hier is het altijd gezellig!

 Je kan je niet voorstellen dat er opa's en oma's bestaan die het niet voor elkaar hebben gekregen om een goede band met de kleinkinderen op te bouwen en vice versa?  Dat het dus gewoon nooit gezellig is als opa en oma de kleinkinderen zien?

Ik had 50 jaar geleden een opa en oma waar het fijn en gezellig was en een opa en oma waar dat niet zo was. Met dat als voorbeeld heb ik echt geprobeerd om mijn kinderen een band op te laten bouwen met beide kanten en het is niet gelukt. 

Toen onze kinderen nog echt jong waren (en ik geen auto mocht rijden) ging ik met ov naar de "verre" opa en oma op verjaardag om niet te hoeven wachten tot man thuis was en we dan pas konden gaan met chagrijnige kinderen die eigenlijk al naar bed moesten. Maar het was altijd te kort,  op het verkeerde tijdstip en de kinderen maakten teveel rommel, huilden te veel en aten te weinig.  Kinderen die groter worden hebben echt wel in de gaten dat ze altijd commentaar krijgen van opa en oma en gaan dus minder graag mee. 

Dat die hechte band er niet gekomen is ligt niet alleen aan opa en oma maar zij waren wel de eersten die zijn begonnen met het verpesten van het contact. Alleen bij ieder bezoek een zak snoep geven is niet genoeg om geliefd te worden. Een kind dat nog nauwelijks kan praten zegt niet uit zichzelf dankjewel. Als je dan als oma begint te foeteren dat kind zo onbeleefd en slecht opgevoed is dan krijgt die zak snoep een nare lading en is kleinkind bij de volgende zak snoep niet meer blij met de snoepjes maar bang van oma's tirade die er aan komt. 

grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 20:07 Topicstarter

Valeria schreef op 21-01-2023 om 19:57:

De kinderen weten niet beter. Het is alleen sneu als ze verplicht mee moeten, maar wat ze niet kennen missen ze ook niet. Heel veel kinderen groeien perfect gelukkig op zonder wekelijks leuke dingen bij oma te doen.
Ik denk niet dat het sneu is voor opa en oma, want die doen zelf ook niets om leuk te worden. Het zit er niet in.

Mijn kinderen hadden een opa en oma vergelijkbaar met die van Grasspriet.

Ik heb me dat in het begin ook afgevraagd hoor, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat er gewoon niks in zat. En omdat ze geen idee hadden van wat leuk of gezellig was, misten ze zelf ook niks.

Mijn kinderen weten wel beter want ze hebben ook nog een andere opa en oma waar ze een hele warme band mee hebben en zelfs alleen met de trein naar toe gaan omdat ze het zo leuk vinden daar.

Ik snap je pubers en ik geloof niet dat ik het ze nog echt zou verplichten als ik de situatie zo lees. Op zich zou het mss nog wel netjes zijn met de verjaardag van opa en oma, maar het klinkt echt totaal niet alsof ze echt geïnteresseerd zijn in de kleinkinderen en ik vind eigenlijk wel dat zoiets van 2 kanten moet komen en niet alleen van (klein)kinderen naar (groot)ouders. 
  

Bakblik schreef op 21-01-2023 om 19:58:

[..]

Je kan je niet voorstellen dat er opa's en oma's bestaan die het niet voor elkaar hebben gekregen om een goede band met de kleinkinderen op te bouwen en vice versa? Dat het dus gewoon nooit gezellig is als opa en oma de kleinkinderen zien?

Ik had 50 jaar geleden een opa en oma waar het fijn en gezellig was en een opa en oma waar dat niet zo was. Met dat als voorbeeld heb ik echt geprobeerd om mijn kinderen een band op te laten bouwen met beide kanten en het is niet gelukt.

Toen onze kinderen nog echt jong waren (en ik geen auto mocht rijden) ging ik met ov naar de "verre" opa en oma op verjaardag om niet te hoeven wachten tot man thuis was en we dan pas konden gaan met chagrijnige kinderen die eigenlijk al naar bed moesten. Maar het was altijd te kort, op het verkeerde tijdstip en de kinderen maakten teveel rommel, huilden te veel en aten te weinig. Kinderen die groter worden hebben echt wel in de gaten dat ze altijd commentaar krijgen van opa en oma en gaan dus minder graag mee.

Dat die hechte band er niet gekomen is ligt niet alleen aan opa en oma maar zij waren wel de eersten die zijn begonnen met het verpesten van het contact. Alleen bij ieder bezoek een zak snoep geven is niet genoeg om geliefd te worden. Een kind dat nog nauwelijks kan praten zegt niet uit zichzelf dankjewel. Als je dan als oma begint te foeteren dat kind zo onbeleefd en slecht opgevoed is dan krijgt die zak snoep een nare lading en is kleinkind bij de volgende zak snoep niet meer blij met de snoepjes maar bang van oma's tirade die er aan komt.

Ik kan me wel goed voorstellen dat er grootouders zijn die geen band met hun kleinkinderen opbouwen. Ik was zo'n kind.  Bij mijn ene oma (opa was overleden toen ik 2j was) was het altijd gezellig. Bij mijn andere oma en opa werd ik genegeerd. 

Nooit hebben ze een spelletje met mij gespeeld, nooit hebben ze mij zelfs een snoepje gegeven. Ze zeiden alleen toen ik binnenkwam: 'dag zwaankip'. En toen ik door mijn ouders weer opgehaald werd zeiden ze: 'Tot ziens zwaankip'.Er was ook niks van speelgoed. Ik moest gewoon urenlang op de bank zitten.

Zeg dus niet dat ik niet weet dat er zulke grootouders bestaan. Ik heb het jarenlang ondergaan.

Nu ik zelf oma ben doe ik er echt alles aan om het leuk te maken voor mijn kleinkinderen. Zowel voor de pubers als voor de kleintjes. Ze komen allemaal graag bij mij op bezoek. En dat maakt mij blij! 

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 20:07:

[..]

Mijn kinderen weten wel beter want ze hebben ook nog een andere opa en oma waar ze een hele warme band mee hebben en zelfs alleen met de trein naar toe gaan omdat ze het zo leuk vinden daar.

Daardoor valt het verschil de kinderen zelf ook eerder op. Ik heb 10 jaar voor een oudere buurvrouw mantelzorg gedaan. Zeker de eerste jaren toen buurvrouw nog niet dement was hadden de kinderen daar ook lol in. Fijn we gaan naar mevrouw Jansen, dan dronken de kinderen thee met haar met ieder 2 (!) Droste flikken terwijl ik wat boodschappen haalde bij de supermarkt aan de overkant.

Kinderen hebben weleens gevraagd waarom mevrouw Jansen niet hun oma was. Die was zoveel liever dan oma! De 2 flikken van mevrouw Jansen waren lekkerder dan de kingsize mars van oma. Mevrouw Jansen is al geruime tijd dood maar er wordt nog met veel warmte over haar gepraat hier thuis. 

@TO, ik lees dat je verwacht van grootouders dat ze daguitstapjes doen met jouw kinderen. 
Wel; dat kan ik dus echt niet doen met mijn kleinkinderen omdat ik lichamelijk beperkt ben. 
Ik kan amper 100 meter stappen. 
Wat ben ik blij dat mijn kinderen dat niet van mij verwachten! 

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 20:38:

@TO, ik lees dat je verwacht van grootouders dat ze daguitstapjes doen met jouw kinderen.
Wel; dat kan ik dus echt niet doen met mijn kleinkinderen omdat ik lichamelijk beperkt ben.
Ik kan amper 100 meter stappen.
Wat ben ik blij dat mijn kinderen dat niet van mij verwachten!

Ik verwachtte/hoopte ook dat de grootouders dingen met de kinderen zouden doen. Naar vermogen welteverstaan. Van de oma die niet meer durfde te fietsen verwachtte ik echt niet dat ze met de kinderen ging fietsen.  Maar elkaar bekijken op afstand of op schoot zittend is niet iets doen met elkaar. 

Een spel doen of koekjes bakken is wel iets doen samen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.