Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


Bakblik schreef op 21-01-2023 om 20:47:

[..]

Ik verwachtte/hoopte ook dat de grootouders dingen met de kinderen zouden doen. Naar vermogen welteverstaan. Van de oma die niet meer durfde te fietsen verwachtte ik echt niet dat ze met de kinderen ging fietsen. Maar elkaar bekijken op afstand of op schoot zittend is niet iets doen met elkaar.

Een spel doen of koekjes bakken is wel iets doen samen.

Waarom viel je mij aan terwijl ik duidelijk geschreven heb dat ik graag koekjes en cupcakes bak met mijn kleinkinderen? En ja, spelletjes doen we hier ook hoor! 

o, wel een herkenbare situatie (vanuit het kindperspectief). Ik had ook zo'n opa en oma. Kwam je daar en werd er niet tegen je gepraat en zat je maar op de bank. Gelukkig woonde daarnaast een fantastische buurman. Dankzij hem heb ik gekozen voor de studie die ik heb gedaan. De tijd bij hem was altijd fantastisch.

Ik zie het nu een beetje bij mijn ouders gebeuren. We komen met de kinderen op bezoek, maar ze doen niets met de kinderen, behalve ze verbannen naar een ander gedeelte van de kamer waar ze het vooral niet vuil mogen maken. En mijn ouders zijn echt heel lief en menen het goed maar ja... Mijn oudste vindt het toch al een stuk minder leuk om naar die opa en oma te gaan. Die van mijn man vindt ze fantastisch (en dat zijn ze ook echt).

grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 20:57 Topicstarter

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 20:38:

@TO, ik lees dat je verwacht van grootouders dat ze daguitstapjes doen met jouw kinderen.
Wel; dat kan ik dus echt niet doen met mijn kleinkinderen omdat ik lichamelijk beperkt ben.
Ik kan amper 100 meter stappen.
Wat ben ik blij dat mijn kinderen dat niet van mij verwachten!

Jammer dat je zo selectief leest Zwaankip. Uitstapjes doen was een voorbeeld. Aandacht, daar gaat het om. Een spelletje, iets bakken, iets lekkers voor ze in huis halen, interesse tonen, allemaal prima. Maar niets van dat alles.

Die post die ik had aangehaald daar stond dat niet in.  Zoals ik het las kwam het op mijn over alsof je je dat niet kon voorstellen. Sorry
Ik ben overigens niet het type forummer dat van iedereen onthoudt wat er is geschreven en ik zoek het ook niet terug. Nogmaals sorry.

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 20:57:

[..]

Jammer dat je zo selectief leest Zwaankip. Uitstapjes doen was een voorbeeld. Aandacht, daar gaat het om. Een spelletje, iets bakken, iets lekkers voor ze in huis halen, interesse tonen, allemaal prima. Maar niets van dat alles.

Lees aub eens terug wat ik hier geschreven heb. Spelletjes; JA. Koekjes en cupcakes met de kleinkinderen bakken : JA.

Aandacht: Ja zeker.  Iets lekkers : Ja! Wel meestal gezonde dingen zoals fruitbrochetten, panacotta. Maar ook wel een klein bakje chips of een ijsje.

Bakblik schreef op 21-01-2023 om 20:58:

Die post die ik had aangehaald dat stond dat niet in. Zoals ik het las kwam het op mijn over alsof je je dat niet kon voorstellen. Sorry
Ik ben overigens niet het type forummer dat van iedereen onthoudt wat er is geschreven en ik zoek het ook niet terug. Nogmaals sorry.

Je hoeft echt geen sorry te zeggen hoor Bakblik!  Ik begrijp het wel. Ik reageer ook weleens te fel en dan heb ik daar achteraf spijt van.

grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 21:26 Topicstarter

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 21:13:

[..]

Lees aub eens terug wat ik hier geschreven heb. Spelletjes; JA. Koekjes en cupcakes met de kleinkinderen bakken : JA.

Aandacht: Ja zeker. Iets lekkers : Ja! Wel meestal gezonde dingen zoals fruitbrochetten, panacotta. Maar ook wel een klein bakje chips of een ijsje.

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen Zwaankip; ik heb het niet over jou, ik heb het over de opa en oma van mijn kinderen. Als deze opa en oma zo waren als jij dan prees ik me gelukkig!

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 21:13:

[..]

Lees aub eens terug wat ik hier geschreven heb. Spelletjes; JA. Koekjes en cupcakes met de kleinkinderen bakken : JA.

Aandacht: Ja zeker. Iets lekkers : Ja! Wel meestal gezonde dingen zoals fruitbrochetten, panacotta. Maar ook wel een klein bakje chips of een ijsje.

TO heeft het over de grootouders van de OP, niet over jou.

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 20:07:

[..]

Mijn kinderen weten wel beter want ze hebben ook nog een andere opa en oma waar ze een hele warme band mee hebben en zelfs alleen met de trein naar toe gaan omdat ze het zo leuk vinden daar.

Maar ze weten niet beter dan dat die ene opa en oma zo zijn, dus daar missen ze dan niet veel aan. Mijn kinderen hebben in ieder geval geen automatische verwachtingen van een opa en oma omdat her een opa en oma zijn. Die denken meer in termen van 'ouders van.mijn vader' en over andere mensen van die.leeftijd, 'leuke mensen'. Ze koppelen de familieband los van het leuk zijn ,zeg maar. En nu zijn 3 van de 4 grootouders al overleden, maar die leuke andere mensen zouden ze wel missen.

deze opa en oma klinken als mijn opa en oma. Ik ben de puberteit ver voorbij en heb vrijwel geen contact meer met ze. Ze tonen wat interesse sinds wijzelf kinderen hebben, maar de communicatie bestaat nog steeds uit zendtijd. Ik vind het goed dat je je kinderen zelf laat kiezen. Ik zou willen dat ik dat jaren terug ook al mocht.

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 18:04:

[..]

Het is 2 uur enkele reis he, dus na een uur weer weg is natuurlijk niet aan de orde...

Die 2 uur enkele reis zou voor mij dus juist een reden zijn om niet elke vier weken op bezoek te gaan; dat je schoonouders daar zin in hebben joh! 

Mijn ex heeft familie in onder andere regio Enschede en Zuid-Limburg, maar daar gingen wij (Utrecht) dus ongeveer 2 keer per jaar heen ofzo, hoogstens.

zwaankip schreef op 21-01-2023 om 19:22:

Ik vind het heel vreemd en ook sneu dat kleinkinderen niet graag op visite gaan bij hun grootouders.
Mijn kleinkinderen zijn hier bijna wekelijks.
Hier is het altijd gezellig!

Ja als je zelf anders in elkaar steekt is het soms moeilijk voor te stellen dat het ook anders kan zijn.

Mijn opa had niks met al zijn kleinkinderen. Daar kwam hij ook openlijk voor uit en hij heeft werkelijk nooit iets leuks of gezelligs met ons gedaan. Mijn oma daarentegen (die dus ooit met die opa was getrouwd maar al snel van hem gescheiden) was het tegenovergestelde. Haar leven stond in het teken van haar kleinkinderen en ook de achterkleinkinderen. Ze ging voor ons door het vuur en we werden werkelijk tot op het bot verwend, vooral met liefde en genegenheid. Niets was haar teveel, en deed met veel plezier wat in haar mogelijkheden lag.  En iedereen ging altijd met veel plezier naar haar toe, tot en met haar dood. We waren er ook allemaal kapot van toen ze er niet meer was maar we hebben lang van haar mogen genieten. Ze is pas een jaar of 4 geleden overleden, ik was toen 45 en het oudste kleinkind ongeveer 55. 

grasspriet1980

grasspriet1980

21-01-2023 om 22:14 Topicstarter

Cookielover schreef op 21-01-2023 om 21:55:

[..]

Die 2 uur enkele reis zou voor mij dus juist een reden zijn om niet elke vier weken op bezoek te gaan; dat je schoonouders daar zin in hebben joh!

Mijn ex heeft familie in onder andere regio Enschede en Zuid-Limburg, maar daar gingen wij (Utrecht) dus ongeveer 2 keer per jaar heen ofzo, hoogstens.

Tja, schoonouders hebben verder niks; geen hobby's, geen vrienden, geen vrijwilligerswerk, niks. Maar heb met man gesproken en we gaan de bezoeken inperken, ook qua tijd. 11-17 of 14-20 is gewoon te lang en teveel van ons kostbare weekend.

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 20:57:

[..]

Jammer dat je zo selectief leest Zwaankip. Uitstapjes doen was een voorbeeld. Aandacht, daar gaat het om. Een spelletje, iets bakken, iets lekkers voor ze in huis halen, interesse tonen, allemaal prima. Maar niets van dat alles.

Herinneringen maken! 

Mijn oma nam me mee naar mijn nicht, met de bus en daar gingen we wat eten.

Later begreep ik dat ze er naar toe ging met een tas vol boodschappen, omdat mijn nicht niet rond kon komen en oma daarmee hielp.

Of die opa, die een plastic tafelkleed op de tafel had, er de patat op gooide en de klodders mayo op de tafel kwakte en er met de handen gegeten mocht worden.

Dat zijn herinneringen waardoor je ze herinnert op een fijne manier.

Ik heb wel eens gehoord dat ik op mijn oma lijk vond ik dat een groot compliment, want bij mijn oma kon alles en iedereen was welk. 

En of je die herinneringen nou maakt door met ze naar Disneyland te gaan, of door gezellig samen met ze hutten te bouwen in de woonkamer. Zolang ze merken dat het uit het hart komt...... Dan zijn het warme herinneringen!

grasspriet1980 schreef op 21-01-2023 om 22:14:

[..]

Tja, schoonouders hebben verder niks; geen hobby's, geen vrienden, geen vrijwilligerswerk, niks. Maar heb met man gesproken en we gaan de bezoeken inperken, ook qua tijd. 11-17 of 14-20 is gewoon te lang en teveel van ons kostbare weekend.

Goed zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.