Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bezorgd om puberzoon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spiegelneuronen

Er is ook een onderzoek waaruit blijkt dat bij veel mensen met Asperger spiegelneuronen zich gewoon op veel latere leeftijd ontwikkelen. Tot die tijd kun je zaken gewoon navragen. Hopelijk heb je genoeg mensen in je omgeving die je een antwoord op een begrijpelijke vraag kunnen geven.

Pesten

Is gewoon slecht gedrag waarmee mensen/kinderen reageren op anderen die iets doen wat ze niet begrijpen of als ze zich niet begrepen voelen.
Het overkomt mensen met een ass nogal vaak helaas, en soms gaan ze uit onbegrip zelf pesten, soort keerzijde van de medaille of omdat het ze fout voorgehouden wordt. Het is handiger als je zelf wel goede manieren hebt en anderen in hun waarde laat.
Hoe ouder je wordt hoe makkelijker het wordt, er zijn meer volwassenen dan kinderen die logische kunnen communiceren.

Merel

Merel

06-04-2013 om 17:27

Geen probleem

Mara wat mij betreft mag je hier gewoon blijven schrijven hoor, alleen zou het fijn zijn als je je niet voordoet als een ander (je moeder bijvoorbeeld) als iemand iets boeiends inbrengt om over te discussiëren dan doe ik wel mee. Ik vind het leuk om mensen te helpen, of juist te lezen hoe anderen dingen zien/voelen/ervaren/oplossen. Als je mensen in de maling wilt nemen, dan zou ik dat niet zo leuk vinden, en misschien in het begin niet eens doorhebben, ik reageer hier te goeder trouw en ik hoop dat anderen dat ook doen en dat de mensen die hier draadjes starten ook zo zijn.

Mikado

Mikado

06-04-2013 om 17:59

Nah

Even getwijfeld of ik zou reageren en hoe. Ik denk dat "mara" er alleen op uit is om zich te profileren en te shockeren gezien zijn gruwelijke plaatjes die hij hilarisch noemt en mensen voor de gek houdt en er een verdeel en heers tactiek op na houdt. Je kunt ook zonder die "hilarische" plaatjes verwoorden hoe je met bepaalde dingen omgaat. Ik betwijfel of het een puber is en ik vind hem/haar op zijn best een creapy einzelganger en op zijn ergst een psychopaat. Hij/zij helpt nu ook niet bepaald mee om begrip voor iemand met asperger op te brengen op deze manier. Voor de begripvolle knuffelaars; volgens mij voeden jullie een (aankomend) tbs'er.

Mikado

Je bent een mooi voorbeeld van de spraakverwarring die je zo makkelijk kunt hebben en de criminalisering van normaal menselijk gedrag dat gewoon wat minder vaak voorkomt.
Dit is precies waarom je zaken moet doen met mensen die wel verstand hebben van autisme en niet met jeugdbeschermers.

Psychopaat

Het is ook een vorm van tunnelvisie. Ik denk inderdaad dat er relatief wat veel afwijkende karakters in de TBS zitten. Een reden kan zijn dat ze op jonge leeftijd niet de concrete antwoorden hebben gekregen die ze wel vroegen maar genegeerd, gekleineerd en vernederd zijn. Dat kan zich uitbetalen op zo'n manier.

Overigens zijn mensen met Asperger eerder slachtoffer van criminaliteit dan dader.

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 19:38

Psychopaat

Om even mijn dochter als voorbeeld te nemen: het is een erg emotioneel meisje, kan niet tegen ruzies, boosheid. Maar van de andere kant is ze ook behoorlijk "koud". Bij de plaatjes die Mara als voorbeeld geeft zou ze denk ik (ik laat ze maar niet zien, ze is pas 12) ook geen bibbers krijgen. Hooguit iets van: "goh, die vrouw ligt met haar benen omhoog in een put". Een constatering zonder verdere emoties dus. Ook zij kan, net als Mara, absoluut niet liegen. Is eerlijk op het pijnlijke af. Zegt ook alles zonder blad voor haar mond, sociale regels zijn haar vreemd. En ook geen fouten willen/durven maken herken ik. Dat begon al heel vroeg in haar leven. Ze is niet los gaan lopen tot bijna 3 jaar. Toen wist ze dat ze het kon, zonder te vallen. En is dus ook nooit gevallen.
Ik vind de benamingen als psychopaat, aankomend tbs-er en dergelijke erg beledigend en kwetsend. Niet alleen voor Mara (die dat waarschijnlijk toch niet boeit ), maar ook voor mij als moeder van een kind dat anders is.
Maar goed, wel een eerlijk kijkje in de denkwijze van andere ouders en hoe zij mijn kind waarschijnlijk zullen zien. Fijn...

Tbs en psychopatie

Je krijgt TBS als je een delict hebt gepleegd waar minimaal 4 jaar voor staat en bij het plegen van dit delict niet toerekeningsvatbaar was vanwege een ernstige psychiatrische stoornis. Heel vaak is dit delict een levensdelict. Dit zou je kunnen omschrijven als 'bijzondere karakters", maar professionals gebruiken daar de DSM IV voor.
Autisme is een geheel andere stoornis als een antisociale persoonlijkheid (in de volksmond psychopaat) en van beiden is het hebben van een tunnelvisie geen doorslaggevend symptoom. 20% van de delicten wordt gepleegd door mensen waarbij sprake is van een autistische stoornis of zwakbegaafdheid. Ik weet niet hoeveel levensdelicten daarbij zijn.
Wat dit alles te maken heeft met een dwarse puber die graag de aandacht zoekt van volwassenen weet ik niet. Wellicht is het leuk voor hem/haar om met zijn interesses de psychologie en psychopathologie te gaan bestuderen, maar je kan ook een forum bezighouden

Andere ouders

Niet alleen andere ouders maar ook getriggerde hulpverleners kunnen je kind met autisme betichten een psychopaat te zijn en een aankomend tbs-er. Dat is een ervaring die we hier ook hebben mogen meemaken. Notabene van zogenaamde autismedeskundigen.
Het verschil is, met dank aan Mara en Jansje, de eerlijkheid, niet kunnen liegen, en juist het gebrek aan sociale vaardigheden waar psychopaten manipuleren met hun juist uitstekende sociale vaardigheden.

Aankomend tbs-er

Werkend in de reguliere psychiatrie met veel ernstig zieke patiënten is één van de doelstellingen het voorkomen van een ernstig delict en daarmee een TBS. Ook ernstig zieke mensen willen geen delict plegen en hebben hulp nodig om te voorkomen dat zij in grote problemen komen. Zeggen dat iemand een aankomend TBS-er is behalve gewoon dom een wrede vorm van stigmatisering.

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 21:01

Vraag aan mara

Mara, zoals gezegd vind ik jouw bijdragen boeiend om te lezen.
Daarom zou ik je willen vragen om gewoon onder je "eigen" naam te posten en op die manier je vragen te stellen/meningen te geven.
Het kan ook een leuk experiment zijn om te kijken hoe mensen op jou reageren in plaats van op een fictief iemand

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2013 om 21:53

Cave eerder mara

Ik vind het eigenlijk vooral vermoeiend dit kijkje in jouw gedachtenwereld. Ik meen meerdere draadjes te zien waar jij je nu mee vermaakt. Je laat steeds merken dat het je koud laat hoe anderen over je denken. Kun je je voorstellen dat anderen zich wel iets aantrekken van jou opmerkingen? Mikado suggereert dat je een toekomstige tbs' er bent. Je ziet dat men dat beledigend vindt voor jou. Zo vind ik het beledigend voor 'ons' dat zegt dat je op ons neerkijkt. Waarom vind jij dat je mag neerkijken op andere mensen?

Psychopaten en intelligentie

Er is onderzoek naar gedaan. De meeste psychopaten hebben een zeer hoog IQ. Het ontbreekt ze vaak aan een redelijk EQ. Mijns inziens heeft Mara ook een behoorlijk laag EQ. En of hij daadwerkelijk een autistische aandoening heeft? Mara overschreeuwt zichzelf steeds door heel hard te roepen dat het hem allemaal niets doet. Mensen overschreeuwen zichzelf juist als het wel zo is maar stevig willen ontkennen voor zichzelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mikado

Mikado

06-04-2013 om 22:27

Kaaskopje

Je slaat de spijker op zijn kop. Vandaar ook mijn niet aaibare reactie. Hij/zij kondigt aan deze zieke manier van communiceren voort te zetten en doet dat ook, verdeel en heers. Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet. Ik vind het ziek en eng, terwijl ik met psychiatrische en dementerende werk (NAH). Dit heeft weinig met Asperger te maken maar alles met een zieke geest, zo ziek dat bepaalde mensen die het allemaal zo goed bedoelen om de tuin geleid worden, heel eng in mijn ogen.

Dat mensen met een autistische diagnose minder empatisch vermogen hebben en veelal onbegrepen worden in hun gedachtengang is 1. Een zieke geest is wat anders. Dit is de laatste keer dat ik reageer, in het land der blinden is 1 oog koning. Deze manier van communiceren en shockeren zegt mij genoeg. Tot slot Annej, ik heb altijd met respect en begrip je bijdragen gelezen, je boet nu echt in voor mij aan geloofwaardigheid, heel jammer. Je schiet echt door en zit in een tunnelvisie miz. Dit zou je (schoon)zoon maar zijn, of je zus, je broer...

Geef het een spuitje zou ik zeggen...

Demente ouderen mikado?

Oeps en dan werk je met demente ouderen Mikado? Vind je dat niet zelf een nogal cynische vergelijking? Ouderen met dementie kunnen niets doen aan de grote verwarring en hebben jou hulp nodig. Geef ze maar een spuitje? Dat lijkt mij pas eng.

Psychiatrie

Die criminilaisering van patienten zie je nog wel eens als mensen zonder voldoende vaardigheden en steun van de organisatie in een ggz instelling werken.
Het is makkelijker om dan maar te roepen dat mensen eng en gevaarlijk zijn dan om goed voor ze te zorgen.

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 23:11

Cave

Sorry voor de verwarring, ik bedoelde niet dat je met je echte naam hier moet gaan reageren, maar natuurlijk met een nickname. Maar wel als jezelf, dus niet een verzonnen verhaal dat je een moeder bent.
Over je voorstel heb ik nagedacht, maar ik chat liever op een forum. Zou met niemand hier via welke chat dan ook gaan communiceren, dus ook niet met jou.

Dan die "zieke geest". Niemand hier kan vanachter z'n beeldscherm bepalen of jij wel of niet een zieke geest hebt. Maar ja, dat weet je van niemand, ik kan ook wel net mijn goudvissen in het frituurvet hebben gegooit, who knows???

Ik denk dat jij dit forum "gebruikt" om te leren. Om inzichten te krijgen en misschien ook wel antwoorden over hoe "normale" mensen over dingen denken.
En ik denk ook dat je dat stiekem toch wel belangrijk vind...

Sjansje

Sjansje

06-04-2013 om 23:14

Mikado

Tja, wat moet je nou met zo'n reactie???
Eigelijk alleen maar hopen dat als ik of mijn naasten dement of psychiatrisch patient zouden worden, we nooit door jou "geholpen" hoeven te worden.
Walgelijk...

Verdeel en heers

Dat doen mensen zelf hier. Omdat ze vanuit verschillende eigen perspectieven naar andere mensen kijken en iemand met Asperger wekt nog wel eens extreme reacties op, ook extreem verschillend van perspectief.

Mikado

Mikado

06-04-2013 om 23:30

Natuurlijk annej

Wat mij betreft gooi je nu je eigen ruiten in. Ik kan iig geen tot weinig begrip meer voor jouw strijd tegen jeugdzorg opbrengen na deze draad. In tegendeel, ik ga ze steeds meer begrijpen wbt jouw en andere vergelijkbare situaties. Ik zorg heel goed voor mijn clienten, tot aan bitterkoekjes en musketkransjes toe. Maar of ik voor iemand als Robert M zo betrokken zal kunnen zijn? Denk het niet. Jij blijkbaar wel met al je begrip en je tunnelvisie rondom de (jeugd)hulpverlening.

Ik begrijp jouw situatie ook steeds minder eerlijk gezegd, je hebt blijkbaar een zee van tijd naast je baan en je autistische kinderen. Dat je mij afserveert als iemand die zonder jouw manier van denken niet goed en betrokken voor deze mensen kan zorgen getuigt wederom van tunnelvisie en arrogantie. Ik begrijp jou steeds minder en jeugdzorg steeds beter. Blijf jij maar fijn vanaf je eigen eiland knuffelen maar draag er ook de consequenties van in de toekomst als blijkt dat je een nieuwe Dutroux of Robert M zijn paden hebt vereefend.

Zeg nou zelf, ia dit echt kenmerkend voor iemand met asperger?? Wake up and smell the coffee en hou op met projecteren.

Mikado

Tja, dat zit er aan te komen natuurlijk. Niemand heeft een inkijkje in de toekomst van zijn kinderen maar gelukkig hebben mijn kinderen alleen ongevaarlijke interesses en geen pedofiele of hypersexuele.
Ik begrijp niet zo goed waarom je mensen zou willen beoordelen op potentiele misdaden anders dan dat je je aangevallen voelt en terug wil slaan.

Mikado

Mikado

06-04-2013 om 23:43

Sjansje

Je weet echt niet waar je het over hebt. Naast mijn werk doe ik ook nog vrijwilligerswerk voor geriatrische patienten en hun partners. Jouw kortzichtige reactie is pas walgelijk. Gelukkig heb ik irl nooit te maken met kortzichtige mensen zoals jou en verknipte geesten zoals mara.Wie weet verzorg ik je naasten al omdat jij er geen tijd/geduld/liefde voor heb.
Ik blijf erbij, dit is ziek....en als ik pas goed in mijn werk kan zijn door dit soort zieke geesten te begrijpen dan pas ik. Heeft echt he-le-maal niks te maken met asperger/alzheimer en andere diagnose's. Anyhowe, "mara" heeft zijn/haar doel bereikt en geniet met volle teugen.

mikado

mikado

07-04-2013 om 00:21

Gaat heen

niet aardig....ik lig echt dubbel...veel plezier nog tezaam

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2013 om 00:28

Mikado

Ik begrijp je reacties tot op zekere hoogte, maar 'geef het een spuitje' vind ik behoorlijk grof en dus onnodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-04-2013 om 00:46

Waarschijnlijk omdat mensen best voorspelbaar zijn. ze gehoorzam

Jij dus ook Cave. Toegegeven, je hebt ons aanvankelijk verrast, maar nu dat eraf is is je gedrag ook wel weer terug te brengen tot door deskundigen beschreven gedrag. Daarmee ben je dus een van ons.
Mensen kijken vind ik trouwens ook een leuke bezigheid. Het verschil tussen jou en mij is, is dat ik die mensen als soortgenoten zie, terwijl jij ze alleen als 'materiaal' lijkt te zien. Ik weet dat autisten tot gevoelens van liefde in staat zijn, maar hoe kun je materiaal liefhebben?

Mara123

Mara123

07-04-2013 om 09:28

De draadstartster

Jeetje, ben ik eventjes niet op het forum, vanwege druk met andere dingen, is mijn draadje ineens gekaapt door iemand die zich voordoet als een puber / mijn zoon. Dat is hij/zij dus niet, en ik zou graag terug gaan naar mijn oorspronkelijke vraag: Ervaringen met jongens die rare, enge dingen op Internet bekijken en wat je daar als ouder mee moet. Ik blijf het tamelijk zorgwekkend vinden, in combinatie met zijn isolement en gebrek aan menselijk inlevingsvermogen. Of is het toch een min of meer gewoon jongensding?

Mara123

Mara123

07-04-2013 om 09:44

Waarmee

ik maar wil laten zien dat het niet bijzonder knap of intelligent is om je hier als een ander voor te doen.
En dat anderen ook onvoorspelbaar kunnen zijn.

Liefde

Waarom is liefde minder waard als je er logische verklaringen voor hebt gevonden?
Wat is liefde? Hoe voelt dat als je het krijgt en hoe voelt dat als je het geeft.

Mara123

Mara123

07-04-2013 om 11:21

De gaten

in de beveiliging kennen we allemaal. Daar wordt ook heus niks aan veranderd want dat heeft te maken met vrijheid en vertrouwen.
Bewust de keuze maken geen misbruik te maken van gaten die er zijn of dat voor de lol wel doen, is ongeveer het verschil tussen volwassenheid en puberaal zijn. Ik weet niet of Aspergers bij het volwassen worden ook wijsheid en moreel besef ontwikkelen, zoals anderen. Ik hoop het.
Moreel besef bestaat natuurlijk ook uit regels die mensen zelf hebben gemaakt en die je van een afstandje kunt observeren. Maar het heeft wel een evolutionaire functie ze je eigen te maken en je eraan te houden, zelfs als je doorziet wat ze zijn en waarom ze bestaan. Een samenleving van een groep mensen wordt op die manier leefbaar, het voorkomt dat men elkaar zomaar de hersens inslaat gewoon omdat het kan (net als je gewoon omdat het kan hier van de gaten gebruik kunt maken, maar dat het er niet leuker of nuttiger op maakt).

Stenna

Stenna

07-04-2013 om 12:18

De waarom vraag

is ook eigenlijk anders. Ik vind het prima dat je juist de mening en gedachten van volwassenen hier wilt horen. You're welcome, en blij dat je dat waardeert. Maar waarom zou je je daarvoor als iemand anders voordoen? Je zegt dat het min of meer een experiment is: je kunt nou juist hier experimenteren als jezelf, met jouw ideeen en die van anderen. Je krijgt serieuze reacties, dat zie je, en je jaagt mogelijk ook serieuze discussiedeelnemers niet weg omdat je hun vertrouwen beschaamd.
Wat anderen voelen interesseert je niet. Maar wat was jouw eigen eerste gevoel toen het bericht van de zgn draadstartster hierboven las, voordat je het tweede bericht las? Voelde je jezelf toen niet verraden of ietwat ongemakkkelijke?

Kleinigheidje: je bent best slim genoeg om iets interessantere titels te verzinnen dan steeds weer "reactie". Zo voorspelbaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.