Mara123
24-03-2013 om 11:05
Bezorgd om puberzoon
(De eerste keer werd het niet gepost volgens mij.)
Mijn 16 jarige zoon weet veel meer van internet en computers dan ik! Ik heb geen idee wat hij allemaal op internet uitspookt. Ik heb geprobeerd om er met hem over te praten, maar dan zegt hij dat hij gewoon nogal veel voor school doet. Ik kan nooit op zijn computer zonder hem te vragen (hij vergrendelt het als hij weggaat, al is het maar voor een halve minuut), en als vraag of ik er even op mag kijken is er nooit iets te zien (geen tabbladen open, niets!).
Ik heb gevraagd of ik er wat op mocht installeren om hem veilig te houden op internet, maar blijkbaar kan dat op zijn computer niet (hij gebruikt een "Chromebook", waar je dus geen software op kan zetten!).
De laatste tijd heb ik me er weinig meer mee bemoeit, ik vond het goed, hij is intelligent genoeg om op het internet zijn weg te vinden. Echter, een paar dagen geleden zag ik dat zijn laptop open stond, en dat hij vergeten was hem te vergrendelen. Hij bleek nogal verontrustende tabbladen open te hebben, bijvoorbeeld dit: http://i.imgur.com/dPkVcd4.jpg en http://i.imgur.com/1hSMkUl.jpg . Ik weet zeker dat dat niet per ongeluk is gedaan, hij weet erg veel van internet af. Ik ben enigszins bezorgd dat mijn kind in zulke dingen geïnteresseerd is.
Ik heb er nog niet met hem over gepraat, maar het deed me denken aan een eerder gesprek waar hij in uitlegde dat hij niet van emoties hield, hij vind het fijn om rationeel te zijn. Hij vindt dat mensen geen waarde hebben, dat ze alleen maar structuren van materie zijn, massa en informatie, en dat de enige reden dat mensen om elkaar geven de evolutie en de structuur van de hersenen zijn. Hij heeft zelfs gezegd dat de enige reden dat ik om hem gaf is door evolutie. Gezien het feit dat hij niet al te veel vrienden heeft (één maar, die hij op het internet ontmoet heeft, die ook nogal... vreemd is; hij heeft eens verteld over een discussie die hij met hem had gehad over de beste martelmethode, volgens hem direct-interfacing met het brein, elektrische schokken dus, en volgens die vriend verbranding) maak ik me zorgen over hem.
Enig advies over wat ik moet doen? Bedankt!!

Leen13
07-04-2013 om 12:32
Cave
Gelukkig gaan we niet allemaal af op gaten in de beveiliging. Maar gelukkig zijn er ook mensen die dat wel doen en gelukkig ook vaak voor het goede doel. Om aan te tonen dat er een gat is en om dat waar nodig te beveiligen. Out of the box denken is ook een kwaliteit waar de samenleving als geheel een voordeel van kan hebben.
Ik denk dat de meeste mensen toch vooral willen bijdragen aan het grotere geheel, een rol hebben in de samenleving die voor henzelf en voor anderen positief is. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde want de vragen van de samenleving zijn ook divers.
Maar je vraagt naar onderwerpen waar boeken vol over geschreven zijn door schrijvers, wetenschappers, filosofen, de vragen van religie, naar patronen en verbanden die in het dagelijks leven van mensen niet zo bewust en consequent meegewogen worden in de keuzes van elke dag. Het perspectief van de meeste mensen is gefragmenteerd en niet volledig. En dat hoeft ook niet om je eigen plek in deze wereld in te nemen.
Mensen met Asperger kunnen alles bereiken wat andere mensen ook kunnen en inderdaad kun je op een logische manier beredeneren waarom altruisme van belang is, ook voor jezelf, en wat liefde is. Het vermogen om dat te ervaren is er ook, het groeit met je eigen groei en ontwikkeling. Als het je niet boeit houdt je er mogelijk wel langer afstand van. Ik zou niet zo in mijn hoofd willen blijven zitten. In feite heb ik veel gehad aan haptotherapie om meer in mijn feitelijke zijn te komen, als in het nu en het ervaren van je lichaam en gevoelens. Zoon, met Asperger, heeft zich verdiept in Mindfullness en het lukt hem uitstekend om het nu, gevoelens en lichamelijke sensaties te ervaren en er van te genieten. Soms heb je daar dat soort bruggetjes voor nodig.

Leen13
07-04-2013 om 12:35
Reactie
Als reactie kun je de naam van degene op wie je reageert in de onderwerpbalk zetten. Of je kunt met een woord verwijzen naar het bericht waar je op gaat reageren of met een samenvattend woord van de inhoud van je reactie in de onderwerpbalk aangeven waar het over gaat.
Dan maak je een verband tussen het bericht en jou antwoord dat er nu niet is waardoor het meer puzzelen is voor lezers om uit te vinden waar de reactie voor bedoeld is.

Stenna
07-04-2013 om 12:47
Een interessantere titel
Cave, en als je nu vervolgens de titel gaat gebruiken die ik nu gebruik, toon je jezelf zeeeeer voorspelbaar als puber en als asperger.
Volg de concrete aanwijzingen van AnneJ maar.

Stenna
07-04-2013 om 13:49
Puberaal en zuchten
Puberaal omdat ik het pubers om me heen (zoon en vrienden) voortdurend hoor doen, en het nogal flauw is: Ik: Kun je met twee woorden spreken, zoon: Jaja. Ik: kun je je sportkleding even in de wasmand gooien, zoon: Ja dat kan ik. etcetc. Je deed het zelf hierboven ook eerder, met je "meer mannelijke naam". Het is ook Asperger vanwege het alles letterlijk nemen (maar dan is het niet voor de lol, zoals bij puberaal, maar zonder het zelf door te hebben).
Het spijt, maar de reactie: "zuchten" is voor mij niet duidelijk. Zuchten van opluchting? Zuchten van vermoeidheid? Zuchten van de zorgen om de mensheid? Zuchten van herkenning? Kun je het wat beter specificeren, wat precies de betekenis van je zuchten was?
Ook al maakt het jou niet uit wat anderen vervelend vinden, dan nog is de samenleving ook voor jou prettiger als niet iedereen elkaar zomaar de hersens inslaat of voorliegt, gewoon omdat het kan. Ook jij profiteert van bepaalde ethische spelregels en het is ook direct in jouw belang je daar in zeker mate aan aan te passen.

Stenna
07-04-2013 om 13:51
Nog meer zuchten
Zuchten op een forum of in email is hetzelfde als het opschrijven van uitroepen. En zuchten geeft meestal een gevoel weer, dat is dan wel weer apart voor jou..

Maylise
07-04-2013 om 14:07
Wat ik dan weer niet begrijp
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er zulke heftige reacties komen op Mara/Cave
Deze persoon doet zich voor als moeder en vraagt vanuit dat profiel advies. In werkelijkheid gaat het dus om een jongen die zelf zulke dingen doet.
Dit is een internet forum. Je kan er vanuit gaan dat er hier allerlei mensen zitten die zich anders voordoen dan ze zijn. Hier schrijven is tenslotte (gelukkig) anoniem.
Zo bijzonder is vast niet dat iemand vanuit een fake profiel een onderwerp aan de man brengt.
De reacties van Mara/Cave vind ik ook niet zo schokkend. Natuurlijk is hij aan het provoceren (deels) en deels heeft hij een wat aparte blik op de wereld. Maar tegelijk is die blik niet zo apart. Wat Mara/Cave schrijft zijn echt geen unieke gedachten waar alleen hij op is gekomen. Er zijn talloze wetenschappers die over dezelfde dingen nadenken en ongeveer op dezelfde conclusies uitkomen. Ik heb niks van Mara/Cave gelezen wat ik nog nooit ergens anders ben tegengekomen. Ik heb niks met zijn filosofie en levenshouding verder maar ieder volgt zijn eigen pad naar verlichting zullen we maar zeggen.
Wat ik veel aparter vind zijn de heftige reacties. Ik snap werkelijk niet zo goed waar het pijnpunt nu ligt. Dat iemand zich heel anders voordoet dan hij/zij is? Dat iemand provoceert/reacties uitlokt? Dat iemand wat ideeën heeft die minder gangbaar zijn en daarmee aan het experimenteren is?

wil40
07-04-2013 om 16:00
Maylise
Als je aangeeft de uitlatingen niet interessant of bijzonder te vinden krijg je ook geen reactie van Mara/Cave. Daarom ook steeds de herhalingen in zijn/haar reacties met dezelfde vragen en opmerkingen, alleen voor mensen die "happen".
Er wordt een cassettebandje afgedraaid. Ik heb inderdaad ook niets nieuws gelezen. Ik was er al klaar mee. Ik wacht nog op de iq uitslagen in dit draadje. Wie is de slimste?

Stenna
07-04-2013 om 17:13
Wat anderen en jijzelf vervelend vinden
Aha: zuchten van lichtelijke irritatie! Je vond het dus vervelend. Interessant...

Kaaskopje
07-04-2013 om 17:19
Maylise
Misschien ben ik ook nog wel een beetje puberaal en vind ik het leuk om Cave/Mara aan de praat te houden. Ik ben dan stiekem toch benieuwd hoe lang hij/zij het leuk blijft vinden Wat Cave/Mare zegt zal niet uniek zijn, maar ik heb dit nog niet eerder op OO in deze vorm meegemaakt. Een beetje hoofdpijn van al die genialiteit uit een puberbrein (voor zover we dat als waar kunnen aannemen) krijg ik er wel van.

Rateltje
07-04-2013 om 19:38
Natuurlijk
Moet je het meerdere malen uitleggen, immers, "wij" zijn het domme volk en snappen jouw geniale uitspraken niet direct!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog
07-04-2013 om 20:16
Hmm...
Sorry dat ik er nog even op doorga, maar als je graag wilt weten hoe ouders hun kinderen zien... Zou het dan toch niet een interessant experiment zijn om samen met je ouders eten? Wie weet wat je daar allemaal nog van kan leren?

Stenna
08-04-2013 om 00:45
Misplaatste irritatie
Dat begrijp ik niet Cave. Mijn vraag was wat je voelde toen je iemand anders zich als jou voordeed / de draadstarter, en jouw eerste nick gebruikte. Ik doelde daarbij dus niet op de reden waarom jijzelf je als een ander voordeed. Maar op wat jij je voelt als iemand dat bij jou doet (met evengoed een eigen reden waarschijnlijk).
Genialiteit zou ik inderdaad cynisch opvatten. Zo uniek zijn ze niet, jouw gedachten. Meer de gebruikelijke dingen van een wat boven gemiddeld intelligente, ietwat getroubleerde adolescent die veel leest. Kan het me nog herinneren. Later vind je misschien de antwoorden die maken dat je gaat leven volgens sociaal-culturele regels, al dan niet evolutionair bepaalde wetmatigheden, en voorspelbare patronen. Omdat je daar de voordelen van ziet en er bewust voor kiest, niet omdat je daar nooit over nadenkt.

Kaaskopje
08-04-2013 om 13:08
Genialiteit
Ik bedoelde genialiteit niet helemaal cynisch om eerlijk te zijn. Je ziet bij mensen die op een bepaald vlak geniaal zijn nog wel eens dat er op sociaal of emotioneel vlak nogal eens iets mis is. Om een voorbeeld te noemen... Micheal Jackson. Misschien niet het beste voorbeeld, maar die schiet me te binnen. Ik denk dat je kunt stellen dat hij op zijn vakgebied geniaal te noemen was. Even los van of je van zijn muziek houdt of niet. Maar zijn privéleven en gedrag kun je nou niet bepaald 'doorsnee' noemen. Je kunt dat op zijn jeugd (vader) en min of meer opgedrongen carrière gooien, maar je ziet aan de rest van de broers en zussen dat ze misschien wel last hebben van de gevolgen van hun beroemdheid, maar ze lijken verder wel 'normaal'. Met dezelfde achtergrond dus.
Ik heb geen ervaring met hoogbegaafde kinderen of andere mensen en ook niet van dichtbij met mensen met stevige autistische kenmerken (ja een jongeman, maar die is daarnaast ook geestelijk 'beperkt'), dus in dat opzicht kan ik niet meepraten over waarom iemand als jij doet zoals je doet, maar uit je manier van schrijven maak ik op dat je geen gewone intelligentie hebt en naar mijn gevoel ook geen aansluiting kunt hebben met de gemiddelde jongere van je eigen leeftijd. Die is daar veel te 'simpel' voor denk ik zomaar. Zeker vanuit jouw manier van denken uit gezien. Als je al vanuit de hoogte naar volwassenen kijkt, hoe erg moet het dan niet zijn naar leeftijdsgenoten?
Ik vraag me af hoe het met jouw behoefte aan normaal menselijk contact gesteld is? Doe je dit soort experimentjes echt alleen maar voor de lol? Of heb je toch ook een klankbord nodig, omdat het toch wel wat allenig is zo op eenzame hoogte?
Mischien ben ik nu wel erg op mijn hoede, maar kan het kloppen dat je in meerdere rubrieken 'experimenteert'?

krin
08-04-2013 om 20:58
Zeg cave
Logisch redenerend zou je toch moeten weten dat je meisjes niet als vaag gillende wezens over één kam kunt scheren. Valt me van je tegen.

Stenna
08-04-2013 om 23:14
Cirkel, en saai
Dat van die irritatie wordt nu een soort cirkelredenering. Ik ga de onlogica niet meer uitleggen, want vind het nu ook nogal saai worden. Ik haak af.

Fred de Velde
09-04-2013 om 10:33
Ach gut
"Figuurlijk gezien sta ik op de rand van the box, neer te kijken op al die miljarden mensen die geen idee hebben WAAROM ze doen wat ze doen, en er NOOIT over nadenken. Ze leven hun leventjes, zonder zich af te vragen waarom ze om anderen geven, wat de zin van het leven is en waarom ze in een god geloven (ik ben atheïst overigens, maar ik neem aan dat dat nogal duidelijk is)."
Ach, gut een 16-jarige atheist. Ik herken mezelf zowat. Ken je dit stripje al?

Stenna
09-04-2013 om 15:34
Dan toch maar
Als we naar het niveau zakken van meisjes zijn stom en stellen zich aan, kun je denk ik toch maar beter terugkeren naar een jongerenforum. Of eens met mijn zoon chatten oid. Zoals ik zei, de sjeu is eraf.

Evanlyn
09-04-2013 om 23:00
De zin van het leven
Over al die dingen denkt mijn zoon ook veel na: zin van het leven, Big Bang, etc.. Alleen is hij pas 10, dus nóg intelligenter? Denk niet dat je uniek bent!

Annet
10-04-2013 om 08:44
Kijk even bij basisschooltijd
bij de draad van Maartje Toch.
Ik heb daar gisteren op gereageerd maar heb nu toch een wantrouwend gevoel over de draadstarter. Ik wil die draad niet vervuilen met vermoedens. Wat vinden jullie?

P
10-04-2013 om 13:26
O dat bedoelde je met kijk even hier
Maartje Toch is voor mij wel een bekende naam hoor.

Stelle
10-04-2013 om 13:34
Annet
ik dacht eigenlijk hetzelfde. en meteen daarna: ach, laat maar waaien. als je hier zo wantrouwend van moet worden, kun je nergens meer normaal op reageren..

Efke
10-04-2013 om 15:53
Houd daar aub mee op
Weetje dat ik die insinuaties over of het nu serieus bedoeld wordt als vraag of niet, veel storender dan een puber die wat vragen stelt waar je misschien nog wel wat aan hebt ook nog. Ik vind de vragen die ik tegenkom prima om eens over na te denken, of ze nou van hem afkomen of niet.
Kunnen we er daarom niet mee stoppen, met dat wantrouwende geschrijf?

KHS
10-04-2013 om 16:54
Gek he efke?
Dat menigeen wantrouwend wordt na Cave's aankondigingen om verder te experimenteren? Verdeel en heers, zoals ik al zei. Cave vraagt niet maar experimenteerd en schockeerd......en bovendien geniet hij/zij van het feit dat hij volgers heeft. Een creap, zoals ik al zei. Bijzonder intelligent of andersdenkend is hij niet zoals al is aangegeven, meer het slijk der aarde met een enge tactiek.

Jippox
10-04-2013 om 18:44
Forumbeheer
Kunnen jullie ingrijpen, svp. Deze troll verstoort meer draadjes en hoort niet hier op een forum voor ouders.

Forumbeheer Ouders Online
11-04-2013 om 13:22
Opgeschoond en door met discussie
Beste mensen,
Zo af en toe jumpt er een persoon op ons forum die wel gewoon kan communiceren maar dat stomweg niet wil. Ik heb 'cave' een mail gestuurd met een aantal vragen en opmerkingen.
Natuurlijk is iedereen hier welkom maar niet om te sarren om te sarren. Wel is iemand welkom met een afwijkende mening. Vanaf nu worden alle 'trollerige' berichten gewoon weggehaald maar ik hoop eigenlijk dat 'Cave' nu ook snapt dat we in het gewone leven ook niet zo met elkaar omgaan en dat hij dus welkom is als hij normaal meedoet ook al heeft hij soms een andere mening.
Zo niet, dat weten jullie ook dat we niet gek zijn en we de dreigementen over emailadressen en proxy's alleen maar kunnen beschouwen als stalken en dat we daar actie op ondernemen.
Ik hoop dat jullie dit gerust stelt.
Door met de discussie zou ik zeggen,

Rosa van der Zanden
11-04-2013 om 14:26
Forumbeheer
Kijk nog even bij kinderwens.
Rosa van der Zanden

11-04-2013 om 21:53
Beste Eric,
We hebben je mail gekregen en weer wat teruggestuurd maar niet naar het jouw opgegeven adres maar gewoon het mailadres waar vandaan je mailde. Daarmee is dat spelletje ook gelijk klaar wat ons betreft.

Annet
11-04-2013 om 22:41
Wat een ongeduldige peuter.....
vast nooit lang hoeven te wachten op zijn koekje.

12-04-2013 om 09:34
Geen geldig emailadres
Beste Eric,
Zolang we geen geldend e-mailadres van je hebben (dus hetgeen waarmee jij je hebt ingeschreven op ons forum(je bent nog steeds te gast in ons huis en hebt je dus te houden aan onze regels) kunnen wij je niets terug sturen. Wij krijgen nog steeds een niet geldig e-mailadres terug op al je adressen en we zijn niet van plan om jouw spelletjes mee te spelen dus zorg eerst maar voor een fatsoenlijk mailadres en dan praten we verder. Voor ons is de discussie nu gesloten en mag je het forum verlaten.