Fabienne
11-11-2014 om 16:29
bijbaantje
Zoon van 15 is op zoek naar een bijbaantje. Hij heeft bij diverse supermarkten een formulier gehaald, deze ingevuld en weer ingeleverd. Op 1 daarvan heeft hij nu een reactie gehad. Hij dient eerst een vragenlijst online in te vullen, duurt 15 a 20 minuten en naar aanleiding van de resultaten wordt hij uitgenodigd voor een geaprek. Er staat dat gekeken wordt oa of hij bij de bedrijfscultuur past. Waar hebben we het over een 15-jarige die vakken wil vullen! Herkennen jullie dat?

Fabienne
14-11-2014 om 08:54
serieus
Oh, maar als je iets als een bijbaantje beschouwt, betekent dat niet dat je dat niet serieus opneemt of je werk niet serieus doet. Maar numero 1 voor mijn kinderen is toch echt school en werk is bijzaak dat ze overigens prima doen en waar ze de kantjes er zeker niet aflopen. Ze hebben niet de ambitie om carriere te maken bij de supermarkt, anders dan nu bij het vakkenvullen en/of kassa. Misschien dat ze ooit na hun opleiding bij het hoofdkantoor gaan beginnen maar dat denk ik niet. Het gaat hen om een extra zakcentje, niet meer en niet minder. Ik vind het al erg dat steeds meer "vaste" krachten van overdag gaan verdwijnen (worden niet meer vervangen, als ze vertrekken), omdat die kinderen een stuk goedkoper zijn.
Overigens heb ik met zoon naar die vragenlijst gekeken en wat een idiote vragen. Lijkt me niet dat die van het hoofdkantoor afkwam.

Kaaskopje
15-11-2014 om 11:54
Mach
Als je als 18 jarige een baan vindt die beter verdient, moet je dat zeker doen. In dat opzicht is een vaste baan voor jongeren die nog thuiswonen wel 'relaxed'. Die paar vierkante meter waarop hun bed staat en het eten zit ook zonder vast contract wel snor. Maar als ze gaan studeren en op eigen benen moeten, juist de leeftijd waarop werkgevers vinden dat ze 'te oud' zijn, is het wel fijn om zeker te zijn van een inkomen. Daarom is mijn uitgangspunt toch dat je op elke leeftijd moet insteken op dat je je werk zodanig doet dat ze heel erg hun best moeten doen om een reden te vinden waarom ze je niet willen houden.
Door ervaring weet ik dat ook een vast contract geen eeuwigheidswaarde heeft overigens.

Barvaux
15-11-2014 om 12:46
Kaaskopje
Een 18 jarige is te oud voor vakkenvullen maar precies goed voor de horeca. Ik vind ook dat die ouderen niet de vakken bezet moeten houden. Opschuiven dus.
Verder bedoelt men met 'maar' een bijbaantje dat het er BIJ is, dus niet naast je studie maar NA je studie. Dat heeft niets te maken met minder belangrijk zijn of niet van belang dat je ontslagen wordt.

Mach
15-11-2014 om 14:21
Kaaskopje
Mijn dochter studeert ook. Woont niet meer thuis. Dat was voor haar geen reden om maar bij de supermarkt te blijven. Sowieso is ze ons dorp uit. Sinds een half jaar doet ze dus dat restaurant. Maar dat is hier in de buurt en kan dus alleen maar in het weekend. Ze wil niet meer elk weekend naar huis. Dus heeft ze al weer een nieuw baantje in de horeca in de stad waar ze studeert. Ze kon kiezen uit een aantal.
Ook haar vriendinnen vliegen van het ene baantje naar het andere.
Ik ken niemand met een vast contract bij 18 jaar. Is ook helemaal niet zo handig, ze gaan met minors en stages vaak heel het land of de Europa door en zijn dan zo maanden afwezig.
Ik vind een vaste bijbaan niet erg passen bij de flexibiliteit die bij de huidige student past.

Kaaskopje
15-11-2014 om 23:47
Mach
Ik zie er eerder van komen dat mijn dochter een tweede baan in haar woonplaats zal zoeken. Het leven is duur
Het is niet zo dat ik iedere jongere in een vast contract wil hebben. Er is ook nog zoiets als laat ze nog maar even lekker rondkijken, maar ik ben dus wel een beetje allergisch voor "het is maar een bijbaantje".
Ook met een vaste baan is een jongere vrij om Europa in te trekken. Je mag ontslag nemen. Dat je niet veel jongeren van 18 kent met een vast contract is wel logisch. Mijn dochter is op haar 16de bij de supermarkt begonnen en was 19 toen ze haar vaste contract kreeg.
Maar als die studenten zo maanden van huis zijn, geven ze dan ook hun woonruimte op? Of betalen vader en moeder dat zolang dat nodig is?
Werkgevers vinden dat iedereen zo flexibel moet zijn om van baan naar baan te hoppen. Iets van de huidige tijd.

Kaaskopje
15-11-2014 om 23:56
Barvaux
Wie bepaalt dat iemand te oud is voor vakkenvullen? En waarom zouden ze de horeca in moeten?

Barvaux
16-11-2014 om 00:04
Kaaskopje
Jij begon met 'zie maar weer eens wat anders te vinden' en dan zeg ik: de horeca. Daar mag je niet werken als je nog jong bent dus door het opschuifsysteem komt iedereen aan bod. Ook daar piesen de ouderen naast de pot omdat ze te duur worden en dan is er plaats voor jongeren. Het is nu ook weer niet dat je zo vreselijk veel ervaring mist als iemand er na drie jaar uit gaat bij een supermarkt.
Maar goed, ik zou ook niet in de horeca willen maar dat heeft een andere reden, ik was erg tevreden in de kwekerij vroeger.

Mach
16-11-2014 om 00:32
Kaaskopje
Tuurlijk zorgen ze dat ze geen dubbele woonlasten hebben! Je kan je kamer makkelijk een tijdje onderverhuren. Of inderdaad opzeggen. Bij alle universitaire en hbo studenten die ik ken ( en dat zijn et veel!) gaan een half jaar oid naar een andere plaats of buitenland. Verplicht of vrijwillig. Woonruimte en werk is niet meer automatisch voir jaren. Mijn kind zat al een een paar maand in duitsland (waar ze ook weer wat bijkluste met bijles nederlands) en haar vriendin van de hbov ook. Alles is veel flexibeler dan vroeger. De bijbaantjes ook.
Het lijkt als je ervan uit gaat dat alle andere studenten het makkelijker hebben dan jouw dochter. Maar ze moeten allemaal aan de bak om hun geld bijeen te krijgen. Tuurlijk heeft niet iedereen een ouder die zomaar de huur betaalt.

tsjor
16-11-2014 om 10:50
't kan verkeren
Mach: 'Dus vind ik het logisch dat ze haar ontslaan na 3 jaar.' Op de eerste plaats gaat dat ontslag over alle kinderen, niet alleen jouw kind. Als jouw kind geen carriére wil maken in de supermarkt kan jouw kind zelf ontslag nemen, daarvoor hoeft niet een landelijke regel te komen dat alle kinderen na 3 jaar worden ontslagen.
Mijn tweede zoon kreeg indertijd (nu alweer zo'n 6 jaar geleden) wel een vast kontrakt voor zijn bijbaantje. Hij deed een studie die hem niet beviel, heeft daarna een BOL-opleiding gevolgd in de richting van zijn bijbaantje, het MBO beviel hem helemaal niet, heeft toen BBL geprobeerd. Daarvoor moest zijn kontrakt worden uitgebreid in uren. Inmiddels volgt hij een bedrijfsopleiding met een vast kontrakt voor net genoeg uren om min of meer zelfstandig van te leven. Hij doet het goed op zijn werk. Zijn oorspronkelijke ambitie lag ergens anders, maar hij is blij dat hij nu een vaste baan heeft waar hij van kan leven.
Hij is nog jong, wie weet wat het leven voor hem in petto heeft. Hij zal zeker wel verder gaan met iets, zich verder ontwikkelen. Maar hij heeft in elk geval een basis, en dat is meer dan veel jongeren kunnen zeggen. Ongeacht hun opleiding.
Tsjor

Mach
16-11-2014 om 11:00
Tsjor
Maar dat is precies wat ik zeg! Werknemers die carriere willen maken in de supermarktbranche moeten natuurlijk niet ontslagen worden na drie jaar.
Hier was ook een meisje dat op haar 16e was begonnen en later via BBL kon blijven en nu voor 30 uur in dr week werkt, maar dan praat je niet meer over een bijbaan.
Wat mij betreft mag de regel zijn: ontslag na 3 jaar tijdelijk contract, tenzij de carriere echt in de supermarktbranche ligt. Maar dat is van die hele massa vakkenvullers en caissieres maar een enkeling.

Barvaux
16-11-2014 om 11:20
mach
Het woord ontslag klopt hier helemaal niet, je krijgt gewoon geen vast contract na drie tijdelijke contracten of na een eerste tijdelijke contract geen verlenging. Je spreekt dan niet over ontslag.

Fabienne
16-11-2014 om 11:23
3 jaar
De praktijk is nu 2 jaar (als je niet tussentijds vertrekt) want in/aan het begin van het 3e jaarcontract gaan de meesten al op zoek naar een andere baan. Degenen die het lukt, verdwijnen dus in het 3e jaarcontract en alleen degenen die het niet lukt dienen hun 3e jaarcontract uit. Het geld is toch nodig (ik noem maar wat telefoon, rijbewijs, scooter, ps en games) en trouw aan de baas hoef je toch niet te zijn. Jij bent inwisselbaar (en de baas natuurlijk ook Sterker nog, het maakt niet uit of je je werk goed doet of minder goed, een extra beloning staat daar niet tegenover in de vorm van geld of jawel, een vast contract. Mijn dochter vulde eigenlijk al nooit meer vakken, deed veel andere dingen maar daar stond verder financieel niets tegenover behalve dat ze de werkzaamheden leuker vond. Ze heeft wel in haar nieuwe baan voordeel met datgene wat ze in haar vorige baan heeft geleerd.

tsjor
16-11-2014 om 15:11
Carriére
Mach, mijn zoon had geen 'carriére'' gepland al verkoopmedewerker. Na 3 jaar was het nog steeds een bijbaantje (donderdagavond en zaterdag) naast zijn opleiding, die in een totaal andere richting ging. Hij had alleen wel een vast kontrakt. Dus toen die opleiding niet was wat hij wilde kon hij op zijn bijbaantje terugvallen, hij had immers een vast kontrakt. Anders was hij er na drie jaar al lang uitgegooid. Hij heeft van de nood een deugd gemaakt, zeg maar. Zo gaat het soms in het leven.
Tsjor

Mach
16-11-2014 om 16:30
Barvaux
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Geen ontslag.
Maar gewoon einde contract eb geen verlenging. Geen probleem.

Kaaskopje
17-11-2014 om 01:09
Mach
Het lijkt als je ervan uit gaat dat alle andere studenten het makkelijker hebben dan jouw dochter. Maar ze moeten allemaal aan de bak om hun geld bijeen te krijgen. Tuurlijk heeft niet iedereen een ouder die zomaar de huur betaalt. ===
Oh nee juist niet! Ik heb het gevoel dat mijn dochter er meer ontspannen bij kan zitten omdat ze een vast contract heeft. Daarmee is ze er redelijk van verzekerd dat ze het zelfstandig kan redden. De rest gaat van een studiebijdrage en -lening.
Onderverhuren van de kamer wordt natuurlijk niet door iedere verhuurder gewaardeerd. Mijn dochter zou dat niet zomaar kunnen doen denk ik.

Kaaskopje
17-11-2014 om 01:17
Barvaux
Het is nu ook weer niet dat je zo vreselijk veel ervaring mist als iemand er na drie jaar uit gaat bij een supermarkt. ===
Dat is afhankelijk van welke functie je hebt in de winkel. Als je vakkenvuller bent, terwijl je een studie doet voor totaal iets anders, dan is het vakkenvullen vooral een kwestie van geld verdienen, dat kan makkelijk vervangen worden door ander werk waar je niet erg bij na hoeft te denken. Maar als je stilletjes aan wel een soort van carrière maakt en meer verantwoordelijkheid krijgt is dat wél een ervaring waar je iets aan hebt en je kunt het mooi op je cv zetten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.