Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Therese

Therese

14-04-2013 om 11:00

Biseksualiteit

Dochter heeft een nieuwe vriend die biseksueel is. Nu weet ik wel dat dat iemand is die op beide geslachten valt maar meer ook niet (kan zo iemand wel een vaste relatie hebben, wat is bisseksualitiet nou precies etc). Als bezorgde moeder wil ik hier natuurlijk meer over weten zonder het aan die jongen of dochter te vragen (weet het namelijk via zijn facebook, niet van hem of dochter zelf). Ik heb op google gekeken maar word hier niet veel wijzer van. Heeft iemand een goede link voor mij of kan iemand wat meer vertellen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor zover

ik het heb begrepen, is bisexualiteit een gevoel waarbij je meer op de persoon (karakter enzo) verliefd wordt, dan op de sexe. Dat is dan eerder ondergeschikt, zeg maar. Zo iemand kan op allebei de sexen verliefd worden, maar kan nog steeds monogaam zijn in die relatie, hoor!
Tja, de concurrentie verdubbelt natuurlijk wel, als je partner op allebei de sexen kan vallen, maar verder zie ik niet zoveel verschil (mits veilig sex!!!).

Fijn dat je er zo open naar informeert en niet meteen in allerlei paniektoestanden staat! Fijn voor je dochter!

groetjes,
Jons

Jun

Jun

14-04-2013 om 11:59

Eigen ervaring

Ik kan je geen wetenschappelijke garanties geven maar uit eigen ervaring kan ik je alleen maar mijn kant vertellen.

Ik heb een dochter die biseksueel is, vertelt toen ze 15 werd, ondertussen 19. Zij valt dus ook op beide seksen en de afgelopen 4 jaren hebben we ook al de verschillende seksen op de bank gehad. Lang relatie gehad met een meisje, lang relatie gehad met een jongen. Uitgegaan niet omdat ze verlangde naar de andere sekse maar gewoon omdat het niet werkte. 1 relatie was met een lesbisch meisje, ander met een hetero jongen. Beide vonden het prima en hadden geen "moeite" met het feit dat dochter bi is omdat dochter niet uit is op avontuurtjes. Zij wil ook gewoon een vaste relatie en zelfs het huisje boompje beestje op de langere termijn.

Je hoort ook wel eens van bi zijn dat vaste relaties moeilijker zijn maar dat zal dan ook aan de persoon liggen, net zo goed als dat sommige hetero's het ook niet bij 1 partner kunnen houden. Voor mijn dochter, zoals ze er nu tegenaan kijkt, is dit niet het geval. Zij wil een monogame relatie met een persoon die zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn.

Als je nog meer wilt vragen, ga je gang.

Gesprek

http://nl.wikipedia.org/wiki/Biseksualiteit
Uiteindelijk gaat het er om wie iemand is, dus ik denk dat je een beetje geduldig moet zijn en de vriend van je dochter gewoon moet leren kennen.
Vroeger was het moeilijker om je te identificeren als biseksueel, dan was je in de gayscene ook maar een windvaantje die niet echt uit de kast hoefde te komen voor gelijke rechten. Als ik dat zo hoor is het in elk geval in sommige groepen jongeren inmiddels meer geaccepteerd dat die vakjes niet zo absoluut zijn. Uiteindelijk gaat het erom hoe iemand zichzelf ervaart en presenteert. Hoeveel je er verder van leest of je informeert.

Egel

Egel

14-04-2013 om 13:36

Maar is het waar?

...heel goed dat je er meer van wil weten buiten dochter en haar vriend om. Sowieso.
Maar...is het wel waar dat hij bi is? Als je het alleen hebt van het gedeelte op de facebookpagina waarop staat: geïnterresseerd in...en hij schreef daar: mannen en vrouwen, dan zegt dat weinig. Het kan betekenen dat hij in allerlei mensen geïnteresseerd is, maar voor een relatie toch voornamelijk meisjes/vrouwen.

Therese

Therese

14-04-2013 om 15:17

Jons

Dat klinkt heel mooi, verliefd worden op de persoon/karakter en zo. En dat is natuurlijk heel mooi voor dochter.
Ja, natuurlijk sta ik open voor van alles en ik wil ook altijd graag van alles weten. Het gaat om mijn dochter. Alleen hoop ik dat haar niet al teveel verdriet etc gaat overkomen. Zij zal er een weg in moeten vinden en als dat niet lukt, dan zal ze wel weer een volgende stap nemen, ook al kost dat haar veel verdriet, daar ben ik van overtuigd. Ze heeft al een en ander meegemaakt. Ik heb haar wel de noodzaak van veilig vrijen weer eens verteld. Je zou er bijna wat van denken, als dochter zijnde

Therese

Therese

14-04-2013 om 15:21

Jun

Ik vind het heel fijn om jouw praktijkverhaal te lezen. Daar ben ik een beetje naar op zoek. Hoe werkt het in de praktijk. En je stelt me toch wel wat gerust. Het is inderdaad aan dochter hoe zij er mee omgaat. Dochter is volgens mij "alleen maar" hetero.
Mocht jou nog wat te binnen schieten, vertel het gerust, ik zal jou vragen, als er wat langs komt waar ik wat over wil weten.
En, zo te lezen, heb je een geweldige dochter!

Therese

Therese

14-04-2013 om 15:25

Anne j

Bedankt voor je link. Ik had inderdaad als eerste wiki gelezen. Ik ben nu op zoek naar wat verhalen uit de praktijk, hoe hoe het bij anderen uitpakt. En ja, wij leren hem al aardig kenen. Het is een hele aardige en open jongen (heel anders dan de vorige relatie van dochter) en duidelijk gek op haar en zij op hem. Hij ligt goed bij iedereen in het gezin.

Therese

Therese

14-04-2013 om 15:28

Egel

Alleen op basis van "geinteresseerd in mannen en vrouwen" zou ik hier de vraag niet neergelegd hebben. Uit allerlei opmerkingen van met name anderen is dit heel duidelijk op te maken. Maar ik geloof wel dat hij meer van de relaties met vrouwen is, zeg maar. Nou ja, als ik hem echt een heel stuk beter ken en hij echt een blijverdje is, dan zal ik met dochter er wel eens een keer over beginnen, denk ik.

Zonnetje

Zonnetje

14-04-2013 om 21:39

Therese

Ik reageer bijna nooit meer op het forum maar hier kon ik het toch niet laten.

Fijn voor je dochter dat je niet gelijk in de stress schiet maar juist moeite doet om een en ander te begrijpen en er open over wilt zijn.

Wat bisexuelen betreft: ik ben begin 30, weet als sinds mijn 15e dat ik verliefd kan worden op zowel mannen als vrouwen, heb ook met beiden relaties gehad maar nooit tegelijkertijd. Inmiddels ben ik getrouwd met een man en moeder, mijn man had er in het begin wel moeite mee omdat hij ook geen idee was hoe het in een relatie zou zijn qua monogaam zijn. Nu weet hij dat ik heel erg trouw ben, ik ben verliefd geworden op hem om wie hij is en ik ben heel erg gelukkig met hem. Ik heb geen enkele behoefte aan een ander, van welk geslacht dan ook

Zonnetje

Zonnetje

14-04-2013 om 21:42

Beetje raar...

Het staat er een beetje raar: getrouwd met een man en moeder maar ik bedoel uiteraard dat ik getrouwd ben met een man en samen met hem kinderen heb.

Collega/oud-klasgenoot

Ik heb een collega/oud-klasgenoot die ik al denk ik meer dan 30 jaar ken die bisexueel is. 'Vroeger' dacht ze dat ze lesbisch was....bisexueel was toen nog niet zo bekend volgens mij. Nou ja, ze had e.a. aan 'losse fladders' zoals de meesten dat wel hadden op hun 16de. Altijd meisjes. Het was/is een leuke collega/klasgenoot om te hebben, beetje de gangmaker. Dus in de groep lag/ligt ze wel goed. Dat lesbisch deed er niet zo toe (kan me er in ieder geval niks van herinneren). Tot ze op een schooluitje verliefd werd op 1 van de jongens een groep hoger. Dat gaf nogal een schok door de school...het pastte niet helemaal in het plaatje van '=lesbisch' dat herinner ik me nog wel. Dikke verkering, jarenlang. Tot dat uit ging (op vervolgopleiding toen hadden wij amper contact). Daarna heeft ze haar man ontmoet en is getrouwd, kinderen gekregen. Voorwaar niet zo schokkend. Het beeld dat ontstond was: "dacht dat ze lesbisch was en dat bleek niet zo te zijn." Tsja...volgens mij was de hele wereld allang vergeten dat dat ooit in haar puberteit speelde. Toen werd ze mijn collega. Nog steeds getrouwd. Kinderen waren al wat 'groter' (basisschool). Pas toen de kinderen puber waren is ze gescheiden. Ook niks bijzonders qua reden...haar man ging vreemd (lijkt me een logisch gevolg ervan) en dat herhaalde zich ook nog 's. En toen werd ze weer (eenmaal alleenstaand) verliefd op een vrouw. Dat verbaasde velen. Want die geschiedenis uit onze puberteit was bij de buitenwereld allang vergeten. Mij nog het minste. Ik had het van dichterbij meegemaakt en wist het nog wel. Niet dat ik er zo veel bijzonders van vond, maar verbaasd nee dat was ik niet. Het 'hoort' bij haar en het is een leuke vrouw, dus ik gun haar alle geluk. En nog niet zo lang geleden hadden wij trouwfeest van haar en haar nieuwe vrouw. Ook leuke vrouw. Ze zijn een hardstikke leuk koppel.
Ik heb nooit wat gemerkt van vele parnerwisselingen. Bij haar was het niet anders dan bij het gros van onze leeftijdsgenoten. En die relaties toen ze eenmaal volwassen was waren ook niet bepaald 'kort'.
groeten albana

Therese

Therese

15-04-2013 om 08:48

Zonnetje

Ik snapte wel wat je bedoelde, hoor Dat klinkt als een hele fijne relatie die je nu hebt. Bedankt voor je verhaal.

Therese

Therese

15-04-2013 om 08:51

Albana en de rest

Ik word er steeds geruster op. Een biseksueel kan zich dus wel langdurig binden aan een persoon. Dat kon ik niet zo goed opmaken uit de al de algemene verhalen op internet. Hoe de relatie zich gaat ontwikkelen, weet ik niet. Wat ook nog meespeelt is dat hij een stukje ouder is dan dochter. Desalniettemin is het een leuke jongen en net als de vriendin van Albana een gangmaker.

Jun

Jun

15-04-2013 om 09:19

Zet je zorgen opzij en geniet ervan

Gelukkig dat je wat gerust gesteld bent. Geniet van de relatie met je dochter en haar vriend, het is zo leuk om te zien als je kinderen een beetje aan het ontdekken zijn. En het is ook nog een leuke jongen zeg je, dat is ook weer meegenomen voor pa en ma

Het leuke/fijne van de jongeren van nu is dat(en dit staat nu loodrecht op wat dingen die de laatste tijd in het nieuws komen)het niet hetero zijn veel meer geaccepteerd is dan vroeger. Als ik kijk hoe de omgeving er destijds mee omging toen dochter vertelde bi te zijn, was echt (bijna)geen vuiltje aan de lucht. Ook op school(scholengemeenschap (V-T/H/V) lopen veel kinderen rond die niet hetero zijn en zich daar prima bij voelen(vooral meisjes). Dat had je vroeger toch wat minder heb ik het idee. Het lijkt wel een generatie die veel meer experimenteert op dat gebied. Dochter vraagt zich dan ook wel eens af of al die jongeren die nu niet hetero blijken te zijn, dat ook echt niet zijn of dat ze er later misschien toch op terugkijken als experimentje Voor dochter geldt dat in ieder geval niet.

Therese

ik moet een beetje lachen om jouw opmerking:< Een biseksueel kan zich dus wel langdurig binden aan een persoon.>
Dat klinkt alsof je het over iemand hebt met een stoornis of zo.
Maar ik kan je geruststellen hoor.( al hebben anderen dat ook al gedaan)
Net als june heb ik ook een dochter die bi is, en weet je, het zijn ook gewoon mensen .

Verbaasd

Eigenlijk ben ik verbaasd dat het een issue voor iemand kan zijn of je al of niet bi bent.
Ik weet nog dat dochter eerst een paar keer een vriend had, daarna verliefd werd op een meisje ,en ik constateerde:oh je bent bi. oké. We hebben het er eigenlijk nooit echt over gehad ,het is gewoon zo .Ook in onze omgeving neemt iedereen het gewoon aan als een feit, dat dochter nu een relatie heeft met een vrouw . Natuurlijk bedoel ik hier niet mee dat Therese zich geen zorgen mag maken, ze wil net als elke andere ouder het beste voor haar kind en dat is alleen maar goed, maar het verbaasd me dus wel. Blijkbaar is dit voor anderen nog onbekend terrein.

Therese

Therese

15-04-2013 om 15:27

Sus-anne

Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Ik heb verteld dat dat was wat ik las in algemene verhalen over biseksualiiet. En dat ik graag meer wilde weten over biseksualitiet en dan met name verhalen uit de praktijk. Die opmeking was ironisch bedoeld, ik had er misscien nog een smiley bij moeten zetten, dan was het helemaal duidelijk.
Ik zie biseksuelen helemaal niet als vreemde wezens of zo maar ik weet er gewoon helemaal niets van. Ik wil graag altijd meer weten van dingen met het doel ze te begrijpen. Vandaar dat ik gezocht had op internet. En daar krijg je allerlei informatie waar je wel of niets mee kunt. En omdat ik er niet zo heel veel mee kon, heb ik met de beste bedoelingen en in alle oprectheid mijn vraag hier gesteld: wie kan mij wat meer vertellen over biseseksualiteit in de praktijk. Niks stoornis of zo, alleen belangstelling. En gelukkig is het ook hier zo opgevat.

mijk

mijk

17-04-2013 om 21:37

Interressant blog voor jou

http://www.danoah.com/2013/04/the-harsh-hurtful-reality-of-being-bisexual.html

typen op mijn i-pad is lastig!p

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.