Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bertje1

bertje1

03-07-2014 om 15:50

boek/serie 13 jaar (als gr.jager, h.potter)

dochter heeft de neiging als ze eenmaal iets leest en leuk vindt, de serie 10x te lezen.. een soort neofobie (eigen verzonnen woord of misschien bestaat het wel maargoed, wie weet een leuk boek of serie gelijkend op grijze jager. Dus niet echt een meisjesboek en niet te veel magie.

hier

populair bij 13 jarige zoon die ook graag series leest: Gone, hongerspelen, In de ban van de ring trilogie + De hobbit, Broederband (is van zelfde schrijver Grijze jager)...

Divergent

Is de Divergent-serie misschien iets? Van Veronica Roth. Zelf nog niet gelezen, maar staat op mijn lijstje.
"Futuristisch Chicago. De wereld van de zestienjarige Tris is opgedeeld in vijf zuilen die elk staan voor een bepaalde waarde: eerlijkheid, onbaatzuchtigheid, dapperheid, perfectie en intelligentie. Ieder jaar weer moeten alle zestienjarigen kiezen bij welke zuil zij de rest van hun leven willen horen. Tijdens de brute ontgroening moet Tris bepalen wie haar werkelijke vrienden zijn. Ook heeft Tris een geheim dat ze voor iedereen verborgen moet houden. Als de ogenschijnlijk perfecte maatschappij verhardt en tegenstellingen uitgroeien tot een steeds groter conflict, komt Tris erachter dat haar geheim levens zou kunnen redden, maar ook haar eigen dood zou kunnen betekenen".

en natúúrlijk......

Geef me de ruimte/Triomf van de verschroeide aarde/Rad van Fortuin van Thea Beckman. En alle andere boeken van Thea Beckman

neteret mut

neteret mut

03-07-2014 om 16:45

artemis fowl

was hier een hit, net als eragon met opvolgers, klifkronieken heeft ook veel delen

Katniss

Katniss

03-07-2014 om 16:47

Lemony Snicket

Mijn dochter heeft alle delen van Lemony Snicket gelezen. Ik weet niet of dat van voldoende 'niveau' is want ze leest ze in het Engels. Verder de Hunger Games en In de ban van de ring.
Van J.K. Rowling heeft ze behalve Harry Potter ook de andere boeken die te maken hebben met de Wizard World.

hunger games

Ik weet niet wat het precies is, maar ik heb een instinctieve afkeer alleen al van het woord 'hunger games'. Mij te heftig.
Ik weet het, ik val al om als Bambi zijn moeder verliest in het eerste bedrijf van een Disneyfilm, of platvoet gescheiden wordt van zijn familie door scheurende werelden, maar teenagers die elkaar bloedig afmaken? Het idee maakt me ziek.
Het is hypocriet denk ik, Harry Potter doet me niets, dat is zo duidelijk symbolische en allogorisch, maar de hungergames is mij te realistisch misschien. Een te grote link naar de huidige egocentrische en liberalistische samenleving.
Het verschil met de Matrix, 1984, Brave New World, is dat de helden meer bewegingsvrijheid hebben om echt held te zijn. Ze verlagen zich niet tot immorele moorden uit existentiele noodzaak.

bertje1

bertje1

03-07-2014 om 17:36

haha

wat snel reakties; ja hunger games heeft ze al gelezen; inderdaad leek me een beetje gruwelijk.
ben trouwens nu zelf aan het lezen, een schrijver die je niet vaak hoort maar eigenlijk zijn alle boeken (5) die hij heeft geschreven geweldig: van Ira Levin (nu aan het lezen de dag der dagen, erg leuk). volgens mij ook allemaal verfilmd.

Minthe

Minthe

03-07-2014 om 17:37

Hier

Hier leest zoon (net 13) graag de boeken van Ender's Game (lange serie, genoeg leesvoer), Hero's Guide to... (weet niet of die al in het NL vertaald zijn, maar die zijn echt superleuk!), Hunger Games en Artemis Fowl.

Ze vind ik Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events geweldig, maar die krijg ik er bij mijn kinderen niet in. Harry Potter trouwens ook niet.

stukje geschiedenis

de trilogie van de Broederband is een aanrader, ook omdat aan paar hoofdpersonen uit de grijze jager in de Broederband terug komen, best grappig.

van Thea Beckmann het boek De Gouden Dolk, erg realistische met de tolerantie naar allochtonen vandaag de dag; acceptatie van andere gelovigen in een veilig jasje omdat het in de verleden tijd afspeelt. dat dit boek zelfs is uitgegeven is een raadsel; de islamieten in het verhaal worden heel zwart neergezet.

Andere verhalen die afspelen in de Middeleeuwen, de tijd van Keizer Karel, zijn de verhalen van Anne van Kruijsen; goed voor de algehele kennis van de Nederlandse geschiedenis.

Ender inderdaad

Wat me het meest is bijgebleven is Spreker voor de doden. Ender, die verantwoording aflegt voor de moord op een soort door de geschiedenis te vertellen. Hoe iemand doden verschillende betekenissen kan hebben, zelfs iemand eren, door een volgend leven mogelijk te maken. En dat je die verschillende betekenissen met andere soorten moet communiceren om elkaar geen kwaad te doen.
Hier zijn de kinderen teveel gedemotiveerd door de boekenlijst om nog zelf te lezen. Ik zou ook niet weten wat te adviseren. Ik laat het maar over aan de bieb op school. Of soms worstelen we samen door een boek uit mijn boekenkast, echt wel van de vorige eeuw.
Soms dwaal ik met dochter in een boekhandel en lezen we de kaften. Soms komt daar wel een boek uit. Zo vonden we de Nevelprins, echte opoffering, niet zoals de Hungergames. Hij heeft nog 3 meer jeugdromans geschreven. Hmmm, misschien toch ineens een idee voor dochter.

Ender online

http://www.ebook2u.org/sf/Orson38/
Met meer boeken van Ender Scott Card

Jessica O

Jessica O

03-07-2014 om 18:52

De serie van de geheimen van de onsterfelijke nicolas flamel vind mijn zoon helemaal geweldig, deel 5 is hij nu aan het lezen. Verder vond hij de helden van olympus ook heel leuk.

ik ga ook eens kijken wat hier eventueel nog voor hem bijstaat, dol op boeken draadjes.

Inanna

Inanna

03-07-2014 om 19:18

zoon (bijna 13) zegt:

Hongerspelen
Geestenjager serie - Jospeh Delaney
Gladiator serie - Simon Scarrow
Gregor de Bovenlander - Suzanne Collins (zelfde schrijver als Hongerspelen, maar wel veel makkelijker)
De Hobbit (maar dan moet je wel geduld hebben)
Yougian serie - Latoya Moirae

Flanagan

Ik denk dat jij Agave Kruijssen bedoelt? Of is er ook nog een Anne van?

Anneque,

Agave Kruijssen, ja die bedoel ik. Op de BS werd de geschiedenis rond Karel de Grote gewoonweg overgeslagen. Zo van de ME naar de Franse Revolutie terwijl Karel de grondlegger is van het onderwijs.

Angela67

Angela67

03-07-2014 om 21:19

nog twee

Warrior cats (hele serie) van Erin Hunter

Angela67

Angela67

03-07-2014 om 21:22

oeps

en is Percy Jackson al langsgekomen (van Rick Riordan)? Drie delen, en de eerste is verfilmd (leuk gedaan).

13-jarige jongen hier heeft net eerste deel van de Alchemist uit, belooft veel goeds voor de rest vd serie - ik google even en het blijkt Nicolas Flamel te zijn (die werd hierboven al genoemd zie ik).

gr Angela

Jesse_1

Jesse_1

03-07-2014 om 23:09

Hier ook

zoon heeft de boeken van Rick Riordan (er zijn er toch al minstens 5 van Percy Jackson?) en de Gladiator serie ook graag gelezen.

Leuk die tips hier, zal ik eens wat van meenemen van de bieb die hij nog niet gelezen heeft.

Thursday Next

Thursday Next

04-07-2014 om 08:08

De boeken over de Tillermans van Cynthia Voight.
Lemony Snicket is hier ook verslonden, dochter van 11 heeft ze gelezen maar ook in het engels geluisterd.
De serie van Septimus Heap, geschreven door Angie Sage, vind ik ook erg mooi, het is wel een magische wereld dus ik weet niet of bertje1s sochter dit mooi vindt maar er lezen hier ook anderen mee.
En Thea Beckman, de kinderen van moeder aarde-serie misschien? Brief voor de koning en Geheimen van het wilde woud, van Tonke Dragt?

Divergent

Bedankt voor de tip Divergent!Gekocht voor mijn dochter van 14, maar ik houd zelf ook (nog steeds) erg van dit soort boeket (young adults), vooral met stoere meiden in de hoofdrol, toekomstverhalen, heerlijk.(idd ook the hunger games)
Ontdekte nu pas dat het ook al is verfilmd, en heel succesvol ook.
Graag meer van deze tips!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.