Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ineke

Ineke

29-09-2008 om 17:32

Brugklassers en fietsen door de (stort)regen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

01-10-2008 om 14:58

Ellen en albana

Ellen Wouters: Nu begrijp ik het beter maar ik kreeg van jouw berichtje de indruk dat je eigenlijk wel met de auto wil gaan maar jezelf er niet aan wil wennen omdat je dan minder vaak met de fiets zou gaan en ik vroeg me af wat het probleem daar mee was. Uit je tweede bericht blijkt dat je wel talloze redenen hebt om met de fiets te gaan. Toch zie ik de kern van het probleem waarom af en toe met de auto zou gaan het ritme in de war brengt niet echt. Ik ga meestal met de bus maar als het zo uitkomt ook wel eens met de auto of soms als ik wat later beginnen kan en het prachtig weer is dan loop ik wel naar werk. Of ik ga met de scooter. En elke ochtend maak ik de keuze uit die vervoersmiddelen gebaseerd op waar ik zin in heb en wat het handigst is. Ik zie niet in waarom je die keuze niet per dag kan maken of wat daar zo lastig aan is maar waarschijnlijk redeneren we heel anders. Dus ik zou inderdaad als ik een keer zin heb om met de auto te gaan dat gewoon doen.

Albana: Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik zelf niet van fietsen hou. Heb er nooit lol ingehad en vind het gewoon niet leuk. Een keer een tochtje maken door de bossen als het mooi weer is vind ik nog wel aardig. Ik heb niet eens een eigen fiets maar gebruik een fiets van mijn dochter als ik een keer naar het winkelcentrum hier in de wijk ga wat ik weleens op de fiets doe. En mijn man kan geloof ik niet eens fietsen. Hij beweert van wel maar ik geloof er niets van. Maar door het feit dat ik niet dol ben op fietsen kan ik ook heel goed meevoelen met kinderen of volwassenen die geen zin hebben om in de regen te fietsen. Fietsen is best leuk als het mooi weer is, niet te veel regen en niet te veel wind maar verder ben ik niet zo'n adept.

Geen keuze

Ik heb ook geen keuze. Iedere ochtend en middag door weer en wind. Er is èèn auto en die is `s morgens al vroeg van de oprit verdwenen. Dus deze week weer regelmatig een regenpak aan, kind ook en fietsen. Alleen als het meerdere dagen achter elkaar regent dan heb ik er wel eens de balen van. Fietsen met droog weer is wel een stuk aangenamer. Dus zoon moet over een paar jaar echt iedere dag fietsen, ook dan geen keuze. Och, hij overleeft het wel. Maar als het echt zou hozen en ik zou wel een auto hebben, hmmm, zou `m wel even brengen denk ik....

"over een paar jaar"

Ik bedoel daarmee nòg grotere afstanden en dan naar het voortgezet onderwijs.

Tihama

Tihama

01-10-2008 om 16:25

Twee auto's

Die hadden we. Vorig jaar hebben we bewust er een weg gedaan. Nu moet ik dus alles op de fiets. Ook met slecht weer. Maar ik heb een goed regenpak. En ja, net zoals rode beuk geniet ik van het weer. Ik ben zelfs zo'n idioot die dan "it's a beautiful day" gaat zingen

Ik heb jarenlang 30 km per dag gefietst om naar school te gaan. Mijn man hoefde maar een schamele 5 km. Vanochtend heb ik het met hem over dit draadje gehad. Hij is nog steeds van mening dat verplicht zooooooooo ver fietsen gelijk staat aan mishandeling. Hij háat fietsen. Hij heeft me al minstens 10 keer gevraagd of ik écht, écht niet weer een auto wil. Hij begrijpt totaal niet dat ik er geen probleem mee heb.

En hij begreep ook niet waarom ik het belachelijk vind als ouders het belachelijk vinden om een kind met snertweer een lift te geven, terwijl hij weet dat IK geen probleem heb met ver fietsen door slecht weer.

Ik heb uitgelegd dat IK het weliswaar geen probleem vind, maar dat ik weet dat sommigen het wél een probleem vinden. Dat ik wéet hoe diep zíjn aversie tegen fietsen zit (vergelijkbaar met die van Tirza) en dat ook al begrijp IK dat gevoel niet, ik wel vind dat je kinderen met soortgelijke aversie een stukje mag helpen.

Tihama

Wat reacties

1. Ik heb weinig tot niets met de vrije school. Mijn kinderen zitten er niet op en ik vind het een rechtse naar binnen gekeerde sekte. Ik ben gewend aan de jaarfeesten omdat mijn moeder komt uit een europees land waar ze veel meer gevierd worden. Ik vind het waardevol voor groot en klein om met vaste rites het jaar door te komen.

2. Leuk dat sommige mensen wat herkennen.

3. Ik krijg de indruk dat veel mensen nog nooit met adequate regenkleding hebben gefietst. Ademend (bij Agu onder de 100 euro te krijgen, de jas is iets van 50) en met overschoentjes die aan de achterkant sluiten of met rubber laarzen die je op de plaats van bestemming verruilt voor je schoenen. Zou nog wel een zuidwester willen, lijkt me lekker met hoofd draaien. Als je zo'n uitrusting aan hebt word je echt niet nat!

4. Wat Tihama al aanhaalt: gewoon lekker zingen onderweg. Je moet je afkeer overwinnen. Vaak span je spieren aan en krom je je schouders als het koud en/of nat is. Niet doen! Goed ontspannen en lekker in het moment gaan zitten. Als het toch al regent kun je er maar beter van genieten.

5. Wil: jij vat het mooi samen hoe het voor mij ook voelt. Ik kan niet anders, met kind is het vaak gezellig en natuurlijk heb ik er ook wel eens genoeg van als het meer dan een week aan een stuk is.

6. Wat ik het meeste mis in jullie reacties is een respons op dat het echt mooi kan zijn. Dat het erbij hoort. Dat de lente en zomer mooier worden als je een flinke herfst en winter hebt gehad. Je ijkt je systeem. Als je een beetje oefent kun je net zo genieten van een regendag als van een zonnedag. Gewoon die knop om zetten. Alles hoort erbij en alles heeft zijn mooie kanten. Vandaag reden we naar het westen terwijl van die kant een zwaar regenfront aan kwam. Die wind vlak voor de regen begint, de herstbomen in de zon tegen een blauwzwarte wolkenhemel, de eerste druppeltjes op de Oudegracht... we waren net te laat vertrokken, of juist precies op tijd. Ik blijf een zendeling!

Mooie herfst gewenst allemaal!

Rode beuk

Ps onderwerp blijft hangen

Ik heb het er al met collega's en met echtgenoot over gehad. Grappig hoe zo'n alledaags onderwerp de verbeelding kan prikkelen.

Tirza G.

Tirza G.

01-10-2008 om 20:27

Albana

Vervang fietsen in jouw bericht door borstvoeding en je ziet meteen waarom wat voor jóu geldt en voor jóu prima redenen zijn, door andere mensen héél anders wordt gezien.

Tirza

Slechter inschatten

Leuk dat stukje van Pelle over het inschatten van het weer. Soms zeggen mensen die net uit de auto stappen: "Wat een rot weer hè?" En ik denk dan?"Hoezo, die paar druppels?"Het is zelfs zo erg dat mensen soms een zomer ervaren als verknald en slecht, terwijl ik het een heerlijke zomer vond. Maar ik zit met 16 graden al buiten met een bak koffie in een lauw zonnetje. Ben wel wat gewend zullen we maar zeggen en vindt het al gauw warm en mooi weer. En de herfst begroeten doet mijn bijna 10 jarige zoon zeker wel. Hij ziet de bomen kaal worden, de weg vol met kastanjes en verteld me dat de eekhoorns weer eikels gaan verzamelen voor de winter. In de lente, amper 15 graden vraagt hij al "of we gaan picknicken ,het is zo heerlijk buiten mama." Of hij dat vele buiten zijn als puber ook nog kan waarderen...geen idee.

Ineke

Ineke

01-10-2008 om 21:54

Dwalen een beetje af geloof ik

Ik ben dit draadje gestart en ik geloof dat we nu wel erg afdalen. In wie voor of tegen fietsen is. Ik ben helemaal niet tegen fietsen, integendeel, ik fiets zelf graag en veel en ook door de regen, no problem. Maar we wonen erg buitenaf en hebben nu eenmaal ook een auto en als het echt pokkeweer is, dan breng ik man en kinders naar het werk met de auto en fietsen achterop.Bovendien in het boekje: "eerste hulp voor bruggers" dat ik heb gewonnen op school staat ook dat je een brugger best af en toe naar school mag brengen.
Wat ik wl opvallend in de discussie vind is de soms wat spartaanse kijk op de dingen. Een brugklasser moet al zoveel, er verandert veel, er is ineens heel veel huiswerk en dan het fietsen ook nog. Natuurlijk breng ik niet elke dag, maar heel af en toe en daar is niks mis mee volgens mij.
Gaan die ouders die hun kind altijd door weer en wind laten fietsen zelf ook altijd op de fiets naar hun werk?

*Sophie*

*Sophie*

01-10-2008 om 21:57

Na jaaaaren snikhitte

maandenlang achtereen in het mooie Italie ben ik vanaf de eerste dag dat ik terug ben blij weer thuis te zijn en klaag ik nooit meer over het weer ;- ) En dat is echt zo! En zo voel ik het ook! Al 18 jaar lang.

Maar dat hoeft nou ook weer niet te betekenen dat ik er een sport van maak me drijfnat te laten regenen op de fiets. Maar ik verkeer wel in een luxepositie met alle tijd van de wereld (geen baan buitenshuis) en altijd de auto voor de deur ;- )
We (kinderen en ik) gaan met droog weer lopend en met de fiets en bij regen lopend met de plu of met de auto.

Manlief gaat of met de fiets of met de motorscooter naar zijn werk. Met de auto is voor hem geen optie ivm parkeerproblemen en files. Boffen ik en de kinderen even!

groetjes, Sophie.

Zeker gedwaald

Inderdaad Ineke, het was wel lekker dwalen maar we hadden het over bruggers brengen. Ik probeer me in die situaties ook vaak in mijn kind te verplaatsen. Voor een volwassene is het zo veel duidelijker hoe hij/zij zijn energie over de dag gaat verdelen, een heel verschil met kinderen die telkens weer nieuwe onbekende situaties tegenkomen waarin er veel van ze verwacht wordt. En ik kan me best voorstellen dat je vanuit die invalshoek een keer brengt. Gewoon, omdat het in je macht ligt om de boel wat makkelijker en prettiger te maken.

wosy

wosy

02-10-2008 om 00:15

Extremen

Ik ben nog maar een jaar in het heerlijke bezit van een rijbewijs (en in de luxe positie dat er altijd een auto voor de deur staat). Ik moet echt zeggen dat, ook al had ik geen keus, ik er nog nooit van genoten heb om door weer en wind te moeten fietsen. Ik zat echt regelmatig zwaar mopperend op m'n fiets hoor, zwoegend tegen windkracht 7, de regen striemend in mijn gezicht. En weet je, hard ben ik in al die jaren nooit van geworden. Ik heb alleen maar een grotere hekel aan fietsen gekregen, en aan het feit dat ik geen keuze kon maken, want geen rijbewijs.
De situatie doet zich nu nog niet voor, want dochter zit op het V.O op loopafstand, maar zoon zal volgend jaar wellicht van het dorp af moeten. Uiteraard gaat hij dan op de fiets, maar bij slecht weer met veel wind en regen (zoals vandaag) zal ik hem zeker naar school willen brengen áls ik daartoe in de gelegenheid ben.
Voor de ouders die hun kinderen graag willen harden en weigeren hen weg te brengen, ongeacht de weersomstandigheden, heb ik een vraag: Laten jullie je kinderen ook fietsen tijdens hevige onweersbuien (vanavond zag ik na voetbaltraining enkele kinderen huilend op de fiets stappen in een -langdurige- onweersbui) of fikse storm waarvoor bijv. een weeralarm (oké, die zijn discutabel ) afgegeven wordt. Zijn jullie nu echt van mening dat een kind er hard van wordt als het geraakt word door de bliksem of omvallende bomen? Ik vind sommige reacties namelijk zó stellig: ik heb wel de mogelijkheid om te brengen, maar ik weiger het!

Reacties en wie?

wat reacties
tirza; wil je nu écht beweren dat autorijden 'gezond', goed voor het milieu en goedkoper is? of snap ik je niet???
en voor een aantal anderen hierboven??? wie van de reageerders hier heeft dan gezegd dat ie er iets in ziet z'n kinderen te 'harden'?? volgens mij heeft niemand dat namelijk gezegd.......alleen de ouder van het kind wat meereed van de vragenstelster van dit lijntje..... en die reageert hier voorzover ik weet niet.

en als laatste, zoals ik het ervaar, valt het 'slechte weer' altijd best mee als ik eenmaal buiten ben. binnen lijkt het nogal hopeloos. soms ben ik ook in twijfel zal ik met de auto of niet? meestal dus toch de fiets. soms wacht ik even tot het wat droger is,soms kan dat niet meer. maar áltijd, áltijd valt het mee. zo ervaart puber dat hier ook. ze kon b.v. gisteren best met de trein. de rest van de groep schijnt dat ook gedaan te hebben. ze heeft een nog lege ongebruikte strippenkaart hiervoor zodat ze dat zelf kan beslissen. maar ze is tóch gaan fietsen. had helemaal niet gehoeven van mij. toen ik vroeg of ze dat niet 'beter' had kunnen doen, het waaide behoorlijk, kreeg ik als antwoord dat het wel meeviel en dat je met die wind ook lekker voor uit waait bij tijd en wijle (ja dat is ook zo) en dat ze dan zo vroeg weg moet (ong. 15 min. eerder) en daar geen zin in had.
ze schijnt zelfs te overwegen om d'r regenbroek mee te nemen!! (hoera ze krijgt verstand!) dat liever dan dat eeuwige gewacht op de trein (haar woorden).

en als laatste gelooft zelfs puber dat het gezond is. er gaan wat kinderen standaard met de trein, maar daar wil ze absoluut niet eens op 'lijken', laat staan daar bij horen.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2008 om 11:25

Harden

Harden is inderdaad een te groot woord. Als er hier gehard wordt is het door mijn oudste dochter. Die zit op scouting en is zelfs afgelopen weekend nog wezen kamperen onder niet veel meer dan een afdakje. Ik verklaar ze voor gek als ik me lekker omdraai onder mijn warme dekbedje.
Ik vind wel dat je 'hollands weer'-schuwe kinderen kweekt als de auto steeds staat te ronken bij een druppel regen. Ik heb het nu niet over mensen waarvan de kinderen 15 km heen en 15 terug moeten. Alleen dát vind ik al een gegeven om het kind zielig te vinden en ben ik blij dat ik in een stad woon waar alles voor handen is. Maar vroeger woonde ik niet in deze stad en moest ik voor alles met de fiets of de bus 5-10 km fietsen. En ook al hadden mijn ouders een auto, reken maar niet dat die een milimeter van zijn kant kwam voor mij. Het kwam niet eens in ze op en bij de meeste van mijn schoolgenoten en vrienden ook niet. Persoonlijk heb ik er geen hekel aan fietsen aan overgehouden, een stevige wind zoals deze week waait houdt me niet tegen, ik vind het zelfs wel lekker dat ik wat meer kracht moet gebruiken (moet niet te lang duren hoor) maar door de regen fietsen is niet bepaald een hobby van me. Mensen die zeggen dat ze door vroeger een hekel aan fietsen hebben gekregen hadden volgens mij ook zonder die ervaring nu een hekel aan fietsen gehad.
Als ik een auto had zou ik mijn jongste dochter (die zit hier in de stad op school) bij heel erg slecht weer wel die kant op willen brengen, maar ik betwijfel of ze het zou willen. Hoe komt ze dan weer thuis? Dan moet ze lopen. Zij zit ook op voetbal en ze past op. Beide activiteiten zijn een stukje fietsen. Ze heeft het er voor over en die instelling vind ik veel plezieriger dan wanneer ze zou verzuchten dat het veel te ver is bij slecht weer. En ik denk dat daarbij toch meespeelt dat ze niet is verwend door het feit dat pa of ma steeds klaarstond met een auto.
Ik ben overigens met Albana eens dat dat slechte weer in Nederland best meevalt. Daarbij speelt wel mee waar je woont volgens mij. Ik woon in het noordwesten. Op de een of andere manier schuiven de wolken hier vaak overheen en valt de regen iets verderop. Ik hoef dus zelden een paraplu te gebruiken naar mijn werk. Deze week was het dan raak, nou vooruit, maar over het hele jaar gezien valt het heel erg mee. Ik kan me voorstellen dat in Groningen bijvoorbeeld gemiddeld meer regen de sfeer tijdens het fietsen verpest. En juist daar zullen meer mensen verder moeten fietsen voor school (denk ik?).

wendelien

wendelien

02-10-2008 om 12:27

Zelfstandigheid en bijval

voor Albana, Tihama en Rodebeuk (heb overigens niet alle bijdragen gelezen). Wij beperken ons bewust tot 1 voiture, die door de week altijd weg is met man vanwege diens werkzaamheden. Ik heb van meet af aan alles met de kinderen op de fiets gedaan. Zo wenden zij snel aan het verkeer en was de overgang naar bijv. de middelbare school niet zo groot. Zelf forens ik ook op de fiets en geniet met volle teugen van welk weertype dan ook. Het is een aangename overgang tussen de beslommeringen van thuis en die van de werkvloer en heel adequaat tegen rugklachten.
Verder vind ik het een zeer prettige bijkomstigheid dat onze kinderen voor hun vervoer naar school niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van de vierwieler en de besturende ouder.

Maylise

Maylise

02-10-2008 om 12:41

Rodebeuk

Ok, geen vrije school dus. Het klonk alleen zo gezellig vrije school achtig. Land van je moeder? Duitsland? Daar zijn ze volgens mij ook altijd wat meer bezig met dat soort dingen, natuur feesten enzo. Of zit ik er helemaal naast?

Maylise

Zie je wel (pelle)

wij wonen nu toevallig dus in zo'n plekje waar gisteren maar 5mm was gevallen......oke waar dochter naar toe moet was al randje van de 10mm. maar net belde dochter dus. van school (waar ze dus op de fiets naar toe gaat) ze is nu bij vriendin waar ze samen aan hun werkstuk werken. ze blijft daar eten en komt dan samen met nóg 1 vriendin (woont hier vlakbij) hiernaartoe dan leren ze met z'n drieën engels en dan blijft vriendin van 't werkstuk hier slapen en vertrekken ze morgen samen weer naar school. kijk dat zijn van die dingen die dus niet kunnen als je moeder je brengt (dáár zou ik écht niet intrappen in 3 keer rijden). sociaal verkeer is dus nog een reden om te fietsen.
groeten albana

Maylise

Maylise

02-10-2008 om 14:47

Woonsituatie

Een en ander heeft natuurlijk ook te maken met hoe je woont. Wij wonen in een buitenwijk van een middengrote stad dus alle voorzieningen zijn onder handbereik en er is goed openbaar vervoer. Als ik dus een kind naar school zou brengen hoef ik het kind niet persé op te halen. kind kan dan met de bus terug of desnoods zelfs lopend. Zoon zit in de binnenstad op school dus kan van daar heel makkelijk de stad rondreizen met openbaar vervoer. Ik kan me voorstellen dat als je op het platteland woont of in een kleinere stad het een stuk lastiger wordt en dat brengen dus automatisch ook betekent dat je het kind weer op moet halen. In ons geval is brengen sowieso niet echt nodig gezien die bus er is maar als ik het zou doen hoef ik kind niet daarna weer op te halen.
Als je ver weg van de school woont is het natuurlijk veel lastiger want dan moet je dingen als halen en brengen ook echt goed timen.

Maylise

In de roos. Ik had die term 'Michaelstijd' laten vallen en die is inderdaad besmet. Maar non-sofen hebben ook recht op zo'n woord - en ze kunnen ook leren genieten van de herfst! Vroeger werd ik altijd somber als de blaadjes vielen, misschien dat ik daarom nu zo'n zendeling ben. Ik geniet er nog steeds van dat ik nu niet meer somber word van de herfst.

En wat die jaarfeesten betreft. Wij zijn nu 18 jaar bijelkaar en mijn nederlandse echtgenoot is er nog verzotter op geworden dan ik. Wij maken vooral veel traditionele gerechten die bij feesten horen, je had hem moeten horen toen ik een keer geen zin had om een bepaalde salade te maken voor Oud en Nieuw. Geen sprake van, dan ging hij hem zelf wel maken! Dat vond ik zo grappig, dat hij die seizoensritmen zich al zo eigen gemaakt had. En later toen we kinderen kregen zag ik dat het voor iedereen, groot en klein, prettig is als er een vaste regelmaat is. Hoe meer er vastligt hoe minder je hoeft te kiezen. Dan houd je energie en ruimte over voor andere dingen. Nu is het mijn zoon van 6 die bezwaar maakt als ik een taart wil kopen voor een verjaardag, nee, hij wil de zelfgemaakte chocoladetaart die we dan altijd eten. En net als zijn vader maakt hij hem dan maar zelf.

Om het nog wat erger te maken zit mijn jongste wel op een sofisch kinderdagverblijf. Kwam zo uit, en ik ben vorige week nog voortijdig opgestapt bij een ouderavond omdat ik het gezever niet aan kon horen. Op zich vind ik hun ideeen voor kinderen van 1-3 wel ok. Daarvoor en daarna ben ik wat kritischer.

Beetje lang en persoonlijk geworden. Beloning voor jouw giswerk.

*Sophie*

*Sophie*

02-10-2008 om 21:35

Rodebeuk...

"je had hem moeten horen toen ik een keer geen zin had om een bepaalde salade te maken voor Oud en Nieuw."
------------------
Kartoffelsalat?

Sophie: italienischer salat

Echt een verschrikkelijk oubollige salade met restjes koud vlees (van kerst) en verder vooral lang houdbare ingredienten als zure haring en augurken. Huzarensalade zegmaar. Veel snijwerk want duitse porties

Kartoffelsalat wordt vooral in de tijd van de nieuwe aardappelen gemaakt, bij ons tenminste. Sowieso mis ik in NL erg de gele vastkokende aardappels.

Veel gezinnen in die streek eten trouwens heel simpel met kerst omdat dan de kerstkoekjes worden aangebroken die in de weken ervoor (Advent) gebakken zijn maar waar ab-so-luut niet van gesnoept mocht worden. De blikken gaan open en de kinderen mogen er onbeperkt van eten tot ze op zijn. Dat is meestal na een week of twee. Beetje zelfde idee als fietsen in de regen: ze mogen er vier weken niet aankomen en dan breekt de zon door!

Leuk draadje is dit! Lekker on topic ook.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-10-2008 om 00:14

Pelle

Ja, deze week hebben wij een keer pech. Ik ben vanmiddag drijfnat geworden, jawel... op de fiets. En dan baal ik ook hoor. Maar stel dat wij een auto hadden gehad, wat dan? Dan had ik dus voor 5 minuten rijden de auto gepakt, had hem in een dure parkeergarage moeten parkeren en had vervolgens evengoed nog in de regen moeten lopen naar de winkels toe. Dan kun je een paraplu opsteken, maar ik heb al gemerkt dat de helft van de regen daar toch onderdoor waait. Kortom, wat een gedoe om niet te hoeven fietsen.
Het ons, nadat we in Groningen op vakantie zijn geweest, opgevallen dat het juist in de hoek van Groningen/Drenthe nog wel eens nat kan zijn. Ik nam Groningen overigens alleen maar als voorbeeld. Er zijn zoveel gebieden waar je flink moet fietsen om weer in de bewoonde wereld te komen. Vergeleken met de afstanden in Canada, Australië en dergelijke afstandjes van niets maar op de fiets wel degelijk ver. Dat is voor mij, als autoloze, een reden om in een stad te willen wonen.

wosy

wosy

03-10-2008 om 00:42

Pelle en onweer

In de tijd dat ik dus nog geen rijbewijs had vroeg ik bij extreem slecht weer of hij met een vriendje mee kon rijden naar de training, want uitgezonderd onweer en windkracht 10, gaat hier de voetbaltraining altijd door Waarom dan met de auto als hij wel in het noodweer buiten gaat trainen: helaas had hij als f'je en e'tje nog niet de kracht om na een intensieve training nog tegen de wind in naar huis te fietsen. En ook nu zou hij daar heel veel moeite mee hebben, hij is niet zo bijster groot en sterk...Gisteren werden alle jongens van het veld gehaald toen de onweersbui dichterbij kwam. Dus nee, ik heb hem niet aan dat gevaar blootgesteld, ik weet dat ze het veld afgaan namelijk.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2008 om 15:45

Vanmiddag

Vertrok ik op de fiets met stralende zonneschijn naar een klusje en zou daarna met vriendin gaan lunchen. Met iets minder stralendheid van klusje naar lunchadres gefietst. Ná de lunch ging het echter mis. Bákken, werkelijk bákken water kwamen er uit de hemel. Ik heb het concept van "begroet de herfst" en "ontspannen in het moment gaan zitten, niet zo in elkaar gedoken" in praktijk gebracht en kan jullie nu mededelen dat ik er niet geschikt voor ben. De mensen die op straat liepen trouwens ook niet. Die schrokken zich een hoedje van mijn enthousiaste Hallo-Herfst geloei. Een regenhoedje uiteraard.

Tirza

Buienradar.nl

Ik heb even gekeken en het is vandaag heel raar, er ligt een enorme krul over het noorden en westen. Hij draait en draait en het midden van het land blijft maar droog! Wij zijn in stralende zonneschijn naar de boerderijwinkel gefietst (vanuit de stad), de hele ochtend was ik met jongste thuis in de zonnige woonkamer zaaaaligg.

Kwam vast omdat ik de afgelopen dagen al zo intensief de herfst begroet had

Maar ff serieus: buienradar checken plus regenkleding mee, dan zijn je risico's wel ingedekt.

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2008 om 19:55

Ach lieverd

Ik woon in Zeeland. Er staat hier altijd minstens windkracht 3-4 en de laatste paar dagen minimaal 6-7. Zelfs buienradar kan hier niet veel anders dan constateren. Voorspellen lukt niet. Ja, op 5 minuten. Maar niet op een uur. Het kan hier zo idioot snel gaan.

Tirza

Nee joh, dat bedoel ik ook niet!

Niet dat je de buien kunt ontwijken...meer dat je weet of het er honderd zijn of een enkele..

Ik merk idd een groot verschil tussen Rotterdam (waar ik afgelopen jaar heb gewerkt) en Utrecht. Maar zelfs tussen Den Haag en Amsterdam was er al verschil!

Weet je wat we doen Tirza, ik begroet die herfst wel voor jou. Misschien kan ik jouw herfst adopteren? Kun jij alvast met januari beginnen, blijf ik zes maanden in de herfst zitten. Krijg jij mijn winter.

Trusten!

RB

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2008 om 22:42

Fietsen en borstvoeding, voor albana

Nee, Albana, ik bedoel niet dat autorijden zo gezond is enzo. Ik bedoel het andersom! Ik gebruik even jouw posting, zo letterlijk mogelijk:
////////////
waarom is borstvoeding hier 'moeten' (vanzelfsprekend, soms zijn er uitzonderingen).........vraagt maylise

omdat het gezond is, goed voor je gezondheid en die van je kind, voor kleine maaltijden zeer geschikt, vaak ben je sneller met de borst dan met de fles, je belast het milieu en je portemonaie niet en het is al overvol in de ziekenhuizen....

ik zie (behalve uitzonderingen soms) geen enkel voordeel aan flesvoeding. vooral nadelen....lastig te bereiden, geld weggooien, slecht voor de gezondheid,slecht voor het milieu etc.
/////////
Et voila. Wedden dat het zo niet gaat werken

Tirza

Nee hoor, lekker fietsen

....Anders krijgen we alleen maar meer files, milieuschade en gepamperde pubers. Ik heb 6 jaar lang 13 km naar school gefietst ( en weer terug) en zelfs met windkracht 10 hadden mijn ouders geen mededogen.Een keer was er een sneeuwstorm, toen alleen mocht ik thuisblijven, er was geen doorkomen aan, zo reeël was mijn moeder ook wel weer.
Het gevolg is dat ik nu heel stoer ben en me niet laat kisten door een beetje tegenwind.Mijn zoon van 17 vind het niet hip, een regenpak. Nou ja, dat moet hij zelf dan maar weten.Als hij de volgende dag verkouden is krijgt hij hooguit een paracetamol, thuisblijven is er niet bij.

groeten damajo

Ik zal wel dom zijn

maar ik snap de vergelijking nog steeds niet, ben het er wel mee eens trouwens. voor mij is bortsvoeding net zo als fietsen vanzelfsprekend, moeten niet. lich. problemen uitgezonderd. maar ja met een gebroken been is fietsen ook lastig, toch?
misschien is mijn snapverstand wel gelijk met de borstvoeding uit mij gezogen??

nog even over dat fietsen. voor 'ons' is fietsen ook een 'onderdeel van ons imago' (of hoe je het ook wil noemen). iets als: wij zijn sterk, flink, stoer, gezond, sportief en geven om 't milieu. zoiets.....
oudste die 't verste fietst wil beslist niet onderdeel worden van het groepje 'openbaarvervoer' (de school- genoten die treinen dus) omdat hun 'imago' verre van dat is. dat groepje wordt gezien als: 'lui, slap, onsportief, geen conditie, daardoor dik.' zoiets. niet erg 'aantrekkelijk' dus zacht gezegd om daar deel van uit te gaan maken. dan maar fietsen dus, desnoods door regen en wind! alles beter dan bij dat groepje te gaan horen!!
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.