Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
moeder van C

moeder van C

11-12-2012 om 20:40

C weigert lunchpakketten van thuis op school te eten

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2012 om 15:33

Nuance

Volgens mij doet een beetje nuance in dit soort discussies wonderen. Het lijkt nu net alsof er alleen maar uitersten bestaan (regels versus geen regels, goed versus slecht). Het is toch allemaal niet zo zwart wit.
Volgens mij begin de discussie door de opmerking van Moeder van C dat zij boos was omdat de lunchkaart al na een of twee weken op was, en dat C geen brood mag kopen van haar zakgeld. Ik vind het persoonlijk altijd wel interessant om te merken hoe ouders op verschillende manieren omgaan met dit soort situaties. Op zich zou ik hetzelfde doen als Moeder van C (pas na een maand een nieuwe kaart kopen), maar ik zou mij er zeker niet boos over voelen. Mijn insteek zou zijn: jammer voor je dat ie al op is, je weet dat je nog een paar weken moet wachten op een nieuwe. Ik zou dit als een leermoment voor mijn kind zien. Net zoals wanneer het zakgeld of kleedgeld al binnen een paar dagen op is, en de maand nog lang is. Voor beltegoed hetzelfde. Misschien is het effect dat kind een volgende keer het geld/lunchkaart/beletegoed beter over de maand spreidt. Misschien ook niet, ook prima. Ik zie zelf niet het nut van een verdere invulling van regels door vast te leggen op welke momenten geld (lees: lunchkaart) mag worden uitgegeven. Dat doe ik ook niet met zakgeld, of beltegoed. Op=op vind ik persoonlijk meer dan voldoende.

Merel

Merel

17-12-2012 om 17:02

Inderdaad

Het gaat om het strikte ervan. Ik zou niet verbieden dat mijn kind eten koopt van haar zakgeld. Dat moet ze zelf weten. Zakgeld is vrij te besteden en daar bemoei ik me niet mee. Ook al zou ik het onzin-uitgaven vinden. Ook ik heb wel eens een 10 strippen kaart voor de lunch voor mijn dochter gekocht. Met de bedoeling dat ze dan een keer in de week een broodje mocht kopen. Na 10 weken krijgt ze dan weer een nieuwe kaart. Ik zou het geen drama vinden als dochter al na 10 dagen een lege kaart heeft. Jammer dat ze dan de rest van de weken geen broodjes kan kopen, dan moet ze het doen met het gesmeerde brood. Over echt belangrijke dingen heb ik trouwens wel strikte regels en verwacht dat ze die opvolgt. (en dat doet ze ook)

moeder van C

moeder van C

17-12-2012 om 18:00

Nuance?

"Volgens mij begin de discussie door de opmerking van Moeder van C dat zij boos was omdat de lunchkaart al na een of twee weken op was, en dat C geen brood mag kopen van haar zakgeld. "

NEE! Ik vraag of jullie pubers ook al het eten weggooien omdat mn dochter niet eet op school! En ik het niet GEZOND vind dat ze van 7:45 - 18:30 uur op lucht leeft of op een evergreen.

't hele draadje krijgt een andere wending omdat mensen van alles in zitten te vullen hoe ik opvoed (dingen die ze niet eens weten) maar dat zo stellig doen alsof het een feit is.

Maar zal ik jullie eens wat leuks vertellen? De dames smeert tegenwoordig zelf en neemt het ook nog mee. Missie geslaagd, dus.

Oh en Albana: over 1 x in de week opruimen van de kamer die "jij en ik niet zo zouden doen" *je wult het weer in* Dat is hier dus wel zo. I don't care of het een zwijnestal is. 1x per week verplicht uitbaggeren...

Missie geslaagd. Dank voor jullie reacties.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-12-2012 om 18:41

Ja, nuance

Eh moeder van C... waarom doe je nu zo fel tegen mij? Jij stelde een vraag, en vervolgens ontstond er discussie op dit forum. En die discussie ging met name over regels, en ontstond door wat jij schreef over jouw regels, en ging vervolgens een eigen leven leiden. Dat is wat ik zojuist in mijn reactie beschreef. Jammer dat je blijkbaar zelfs dit als aanval op jou persoonlijk ziet.

Nanny

Nanny

17-12-2012 om 21:41

Hcl

Gebruik alsjeblieft hoofdletters, je verhaal leest zo heel vervelend!

Gevat?

En wat bedoel je met heftig? Waar ben ik dan heftig? Ik probeer alleen in verschillende stukjes jouw uit te leggen wat ik precies bedoel....En als jij dat niet wil of wil zien, ook goed. Dan is het klaar wat mij betreft, ook prima, ook goed.
En dat van dat oogsten en zaaien lijkt me hier overduidelijk aan de orde. Ik merk aan de overige reacties dat ze grotendeels dezelfde teneur hebben.
Dat hele verhaal van Rutte vat ik ook al niet en de context ontgaat me ook compleet, zeker in een discussie over pubers. Of bedoel je dat pubers die zo 'losbandig' worden opgevoed, dat het daar wel mis mee moet gaan? Troost je dan want voorzover ik weet is dat met vrijwel alle pubers van ouders die hier reageren niet het geval en zijn de meesten pubers ook al stukken ouder.
Ik denk ook dat je de nuance een beetje kwijt bent....Door elk stukje hoe goedbedoeld ook voel je je aangevallen en dat lijkt me in z'n geheel nogal overdreven. Je vraagt toch iets? Dus krijg je antwoord, misschien een ander antwoord dan verwacht,maar je vraagt er toch om? Je hoeft je wat mij betreft ook niet te verdedigen....dat is niet nodig, zou niet weten waarom. Want ik lees amper aanvallende reacties of boze reacties of heftige reacties. Ja die van jouw. En verder niet. Dat is ook wat ik negatief vind. Jouw houding dan, in zowel de opvoeding als ook hier. Tenminste zoals je je hier uit in deze stukjes.
En wat bedoel je met die laatste zin? Daar kan ik écht niks van bakken.
groeten albana

Uh albana..

Lees je je eigen berichten niet....?! dat je alleen vervelende reacties van moeder van c ziet... )

Ik heb dit draadje met verbazing gevolgd. Waar ging het mis? Ik heb het idee dat er meer speelt dan in dit draadje? Het is ook een keuze om de acties van MVC zo vervelend te interpreteren. Ik zie er niet zo veel raars in. Althans tot het veroordelen begon.

Merel

Merel

18-12-2012 om 09:37

Nou serra

Ik heb ook meegelezen en zie meerdere goedbedoelde reakties, van anderen en dus ook van Albana. De toon is vriendelijk en niet aanvallend. Misschien wordt er hier en daar wat ingevuld, maar dan nog op een voorzichtige manier. Vervolgens sabelt C iedereen neer die iets verkeerds neerschrijft in haar ogen.
Zo voer je toch geen discussie? Toch niet op die toon? Niemand hoeft het met een ander eens te zijn uiteraard, maar het gaat ook een beetje op de manier waarop.

Dan ga...

... Ik het nog eens lezen, later. Wat ik tot nu toe zag was misschien wat onhandig maar kan met een beetje welwillendheid ook prima minder negatief uitgelegd worden.

hcl

hcl

18-12-2012 om 11:32

Beste albana en nanny

dat van dat oogsten was niet voor jou bedoeld maar dat draadje had je waarschijnlijk gemist.

dat je oordeeld over mijn opvoeding in zeer negatieve zin, verwijt ik je,dat gaat te ver en dat doe ik bij jou ook niet, dat is namelijk de kunst van een discussie voeren.

ik vroeg je simpel waarom je reactie zo heftig was op de opmerking;als je ze 1 vinger geeft pakken ze je hele hand.meer niet, ik begreep het niet namelijk en vroeg enkel om een uitleg van die opmerking.

dat van rutte was een grapje om je er van te overtuigen dat je alles niet zo serieus moet nemen

en je moet inderdaad even je eigen teksten terug lezen voor je iemand antwoord geeft.

en nanny;zou je graag geven wat je vraagt maar mn shiftknop ligt eraf en is nu moeilijk in het gebruik vrijdag weer gefixt sorry, gebruik hem nu af en toe,enkel om iets te benadrukken ofzo.

raar draadje dit, helemaal niet gezellig.

Nanny en n@nny

Beetje verwarrend dit, maar ik ben dus niet de Nanny die zich druk maakt over hoofdletters. Vind het toch wel belangrijk om dit even duidelijk gemaakt te hebben!
n@nny

Huh wie is nou wie?

Is hcl dezelfde als moeder van c?

Merel

Merel

18-12-2012 om 15:08

Snap 't ook niet meer

Ja ik zat net ook al iets terug te lezen omdat ik het laatste bericht van hcl niet begreep. Ik dacht juist dat hcl en mtrm dezelfde personen zijn. Door de manier van schrijven en hetzelfde kapotte toetsenbord blijkbaar (geen hoofdletters en ook punten tussen het ene en andere woord hier en daar) dus ik zat hier ook al met vraagtekens.

hcl

hcl

18-12-2012 om 15:44

Voor iedereen die het niet snapt

ik reageerde op het draadje gevat van albana.
in een tekst van haar stond en ik citeer;

en als je die negatieve onzin van:"als je ze 1 vinger geeft nemen ze je hele hand" maar goed volhoud zul je zien welke gevolgen dat heeft.
ik wens je veel succes ermee en voor je puber sterkte.

dat had ik in een reactie gezet dus reageerde ik daarop terug.

maak je niet te druk over de hoofdletters en punten dit krijg ik namelijk als ik mn shiftknop wil gebruiken voor een HHHHHHHoofdletter en moet ik steeds alles verwijderen.

verder zijn er ook nog mensen met dyslectie en wij lezen onze eigen fouten vaak niet.
vergeven jullie me?

ik ben geen mtrm voor de duidelijkheid en waarom dit onduidelijk is snap ik niet, heb t alleen een keertje voor dr opgenomen en dat was alles.
ken deze persoon niet en als ze dezelfde fouten maakt is dat pure toeval of de indruk van een aantal hier.

wat een drukte om weinig maar dat is wel een beetje de trend op het moment geloof ik

Mussie

Mussie

18-12-2012 om 19:35

Albana

ik denk dat moeder van C wat geprikkeld gereageerd heeft omdat je best stellig bent in je advies. Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar je doet best wat wat aannames en trekt ook vergelijkingen over haar man en haar. Of de huisregels ook voor haar man gelden of iets dergelijks. Om heel eerlijk te zijn, snap ik de reactie van de moeder van C wel. Ze vraagt om raad en ervaringen over een puber die haar brood niet opeet en krijgt een stort leid van reacties waarin toch min of meer gesuggereerd wordt dat ze de complete opvoeding verkeerd aanpakt.gegeven door emnsen die het zelf enorm getroffen hebben, en dus alles heel goed doen. Snap je dat het zo kan overkomen bij haar?

Mussie

Mussie

18-12-2012 om 19:40

Vervolg

Het is natuurlijk inherent aan een forum, dan krijg je dit soort adviezen. Maar ik denk dat enige nuancering mbt je eigen aanpak altijd een hoop kan schelen. Er is niet 1 juiste aanpak. En als je dat wel predikt, dan worden mensen geirriteerd.
Ik voor mijzelf heb meer met de aanpak van de moeder van C dan met die van jou. vandaar dat ik haar reactie meen te begrijpen. Maar ik begrijp wel dat het uit een goed hart kwam hoor. Net als dit advies om volgende keer wat meer ruimte voor een andere aanpak over te laten!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-12-2012 om 23:21

Goh apart

Zo had ik Albana's bijdrage dus helemaal niet gelezen.

Ik heb hem nog eens opnieuw bekeken en ik kan me nu wel voorstellen dat je er ook met een andere bril naar kunt kijken. Blijkbaar kan het referentiekader van waaruit je leest nogal veel verschil maken in de interpretatie.

Snap er ook niks meer van..........

Wie wie is in dit draadje....Maar dat doet er ook niet zoveel toe. De reden dat ik zo reageer op dat 'geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand' is omdat het spreekwoord nogal uitgaat van een negatief iets. Iets als 'puber zal altijd proberen het onderste uit de kan te halen'. Misschien is het een kwestie van hoe je alles zélf 'ziet', ik zie graag het goede in de mensen. Ook in pubers. Zelfs in opstandige pubers...Ook in de moeder van C en ook in hcl/mtm. Ik geloof niet dat veel mensen altijd met opzet en bewust dingen doen die verkeerd of kwestsend of negatief uitpakken....Iedereen doet dat met de beste bedoelingen of ze snappen het niet of de ander was te onduidelijk (ik in dit geval) of ze hebben er gewoon moeite mee of voelen zich onzeker of aangevallen......Of wat dan ook.
Maar als wat ik probeer te zeggen gewoon meteen word neergesabeld van 'de toon bevalt me niet' dan denk ik ook zoek het maar uit....En nee die 'grapjes' daar kan ik nog steeds niks mee. Ze passen totaal niet in deze discussie en zijn ook nog niet grappig ook. En nee ik geloof niet dat ik dingen invul. Ik vind het zelf ook te benauwend om met zoveel 'voorwaarden' om te gaan, zou daar gek van worden. Dan maar 'niets'. Dat liever dan een ander zijn invulling en daar je aan 'houden'.
Daarbij vul ik niks in, dat is wat de moeder van c zélf aangeeft. Zij zegt zelf dat ze 'afspraken hebben' over de besteding van het zakgeld en al die andere dingen. En je ziet het heeft effect.....om het los te laten. Nu smeert haar dochter wel elke dag brood en eet het op.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.