Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Azorac

Azorac

13-02-2016 om 14:27

Call of duty voor een 13-jarige

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 11:07

waarom....

Moet het spel, als ze ouder worden, levensechter worden? Is minecraft (waarin je elkaar ook achter na kunt zitten en wedstrijden kunt doen) niet goed genoeg? Ik denk dat dat het is wat me dwarszit. Als de riddertjes/piefpafpoeftijd voorbij is, waarom heb je dan nog als opgroeiende jongen of volwassenen piefpafpoeftijd nodig? Antwoord: ze spelen het omdat het er is.En dat vind ik geen reden om het toe te staan.
gr Angela

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:08

Angela

Dat jouw zoon niet bij anderen speelt is inderdaad een voordeel maar daar had TS het dus niet over. Geef dan ook adviezen vanuit die achtergrond en niet helemaal vanuit die van jezelf zonder dat er bij te zetten. TSzoon speelt al bij anderen en het wordt ook duidelijk dat er bij haar niet meer gespeeld wordt en dat vind ik een slecht uitgangspunt. Dan moet je ook zo hard zijn om het spelen bij anderen te gaan verbieden want hier, bij mij, heb ik tenminste zicht op wat ze doen en vooral hoe ze spelen. Bij anderen niet.

Verder: als twee meisje-meisjes een kind krijgen (kan niet, volgens mij ben je getrouwd met een meisje-jongen of iets dergelijks): heb je dan ook niet een beetje vertrouwen in jouw kind? Denk je niet dat jouw kind dit soort spellen dan ook wellicht helemaal niet leuk vindt?

Algemeen: ik heb wel eens moeite met mijn zus en zwager die helemaal anti-leger zijn terwijl mijn man (en onze broer) zijn dienstplicht moest vervullen, overigens wilde mijn broer daar nog zijn werk van maken. Zo vonden ze het verschrikkelijk dat mijn zonen een legerverkleedpak hadden maar ik vind nu eenmaal niet dat ze hoeven te verloochenen wat mijn man een jaar heeft moeten doen. Dat was op een leeftijd van een jaar of 8, een tweede wereldoorlog naspelen in een game zie ik als ook zoiets. Dat is gebeurd, dat is een deel van de geschiedenis. Oja (weet niet meer wie dat zei) en waarom mag doden met een zwaard wel en niet met een vuurwapen? Omdat dat zo lekker romantisch en ridderlijk is?

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 11:11

adviezen?

ik was geen adviezen aan het geven, Jamie, ik was aan het discussieren, met jou.
En mijn man is een man, maar in jouw oorlogsspelletjesterminologie is ie een meisje toch?
science fiction, middeleeuwse saga's etc hebbnen nog als voordeel dat ze niet levensecht zijn i.r.t. Islam-strijders bombarderen. Geeft in mijn optiek (in mijn optiek dus hè, het is geen wetenschappelijk bewijs want dat is er niet, het is allemaal mening en opvoeding) een minder heftige vertroebeling.
gr Angela

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:12

levensechter?

Dat vraag je je niet af bij films? Je vraagt je niet af waarom ze beginnen met het onrealistische teletubbies en via Dora en Capsclub overgaan naar James Bond en dan vervolgens een realistische oorlogsfilm?

Nogmaals: er zijn genoeg mensen op dit forum die al niet willen dat hun kind met een playmobiel autootje een poppetje omver rijdt of een minecraftvarken doodt met TNT. Nogmaals ik kan niet onthouden hoe jullie mening precies is maar ik vind steeds wat realistischer iets wat normaal is, een kind begint ook met een plastic keukentje

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 11:14

geweld...

dat hoeft helemaal niet realistisch te worden. Keukens worden vanzelf realistsich omdat iedereen een levensechte in huis heeft. Bij ons schieten ze niet in de straat dus daar hoeft niet voor geoefend te worden.

En het gaat niet over films (doelpalen-verzet-alert!), het gaat over actief schieten met een geweer-vermomd-als-muis en daarmee een mens vermoorden omdat je wilt winnen. Of over een mens heenrijden met een auto of een vrouw verkrachten. Daar zit niets geen verhaal of moraal in. En dat zou dan vermaak zijn?
gr Angela

Jamie

"Ik moet nog lachen om diegene hier die zelfs haar kind verbood om met een playmobil auto een houten varken omver te rijden. Kom op zeg, waar zijn we mee bezig?"

Dat zal ik wel geweest zijn, al parafraseer je erg.
Ik vind dat je het nogal in het belachelijke trekt. Wat ik indertijd gesteld heb (en waar nog steeds achter sta), is dit: ik wil niet dat mijn kinderen in een game geweld-om-het-geweld toepassen. Dus allerlei dorpelingen verzamelen, die in een schuur zetten en er dan gillend van de lach TNT op gooien. Als dat lol oplevert, wordt er iets bekrachtigd wat ik niet bekrachtigd wil hebben. Ik vind het (ff groot woord gebruiken om mijn punt scherp te stellen) sadistisch gedrag. En hoe virtueel ook, ik wil dat hier niet hebben. Strijden om een gebied/diamond sword/whatever vind ik iets anders. Je krachten meten ook. Mijn kinderen (2 jongens, 1 meid) kunnen echt prima met deze regel uit de voeten. Totaal geen punt hier. Dus ik snap wel vanuit jouw optiek dat je het onzin vindt, maar niet dat je dit (ik kom het vaker tegen) er steeds bijhaalt alsof dit werkelijk het achterlijkste is wat je op opvoedgebied ooit gehoord hebt. We kunnen hier toch verschillend over denken?
Verder sluit ik me aan bij Kenfan:
“Nou moet er veel meer met een kind aan de hand zijn wil er een Dylan Klebold uitgroeien, maar mijn keus zou het niet zijn.” En:
“Dat we niet direct gehoor hoeven te geven aan alles wat we leuk, lekker of opwindend vinden onderscheidt ons van dieren. Noem het beschaving.”

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:28

Anneque

Ja, ik heb moeite met jouw mening als je het zover doortrekt want ik vermoed dat je er ook problemen mee hebt als kinderen van anderen zo bij jou thuis spelen en dat je dan wat denkt over die opvoeding (maar goed dat is maar een vermoeden). Ik vind serieus dat als je dat gaat verbieden je veel te veel denkt vanuit je eigen meisje-meisje achtergrond en je niet kunt verplaatsen in iemand die dat gewoon ingebakken heeft. Ik denk dat competitieve sporten zijn ontstaan omdat mannen zich anders rotverveelden met al dat geklets van vrouwen etc. Zo kunnen ze zich meten aan elkaar maar als je de achtergrond van dit soort sporten begrijpt kun je dat ook weer gaan verbieden, net zoals de playmobiel vrachtauto. Ik vind dat je een kind dan echt begrensd in iets wat niet nodig is. Een kind weet echt wel wat het doet en dat het 'sadistisch' is maar wat is er mis met praten ipv verbieden?

Verder: ja sorry, ik voel me hier ook altijd wel een eenling en als ik dit soort voorbeelden ook al niet meer mag gebruiken dan stop ik er mee en reageer ik niet meer in dit soort draadjes. Het zal ook wel weer een dingetje zijn wat bij dit gemiddeld erg hoog opgeleid forum hoort en ik zou het jammer vinden dat mijn mening niet meer in dit soort draadjes komt. Houd er ook rekening mee dat ik mijn kind op vmbo-basis met zijn peers moet leren omgaan, ik wil hem niet apart zetten van de rest door hem dit soort spellen te verbieden. Natuurlijk let ik op hem en praat ik met hem maar verbieden maakt mijns inziens bij hem meer kapot dan mij lief is. Ik praat vaak met hem over 'verkeerde vrienden' en dat niemand hem verbiedt om met bepaalde mensen om te gaan die een slechte invloed op hem zouden kunnen hebben maar hij moet zich niet laten beïnvloeden door ze en dat begrijpt hij. Hem apart zetten van de rest betekent voor hem dat hij niet leert omgaan met zijn toekomstige collega's en dan voorzie ik een heel eenzaam bestaan aangezien hij ook een aansluiting vindt bij hoger opgeleide mensen. Ik verkies dus het niet verbieden maar praten en adviezen geven.

maaike1

maaike1

15-02-2016 om 11:29

'het zit er nu eenmaal in'

vind ik niet helemaal juist, mijn man is voor zo ver mogelijk nog meer tegen dit soort spelletjes dan ik en heel pacifistisch ingesteld, en toch echt van de andere sekse. Er valt hier een hele nature/nurture discussie over te voeren maar ik ben het met Angela eens dat er niets vermakelijks aan zulke gewelddadige games is.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:30

mist een letter

GEEN aansluiting in één na laatste zin natuurlijk

Angela67

Angela67

15-02-2016 om 11:32

waarom

zou je niet om kunnen gaan met vrienden om het vmbo die geweldadige spellen spelen? Het lijkt me juist een prima opvoedingsles dat je je leert staande houden hierin. En denk je dat ik hier niet over praat? Ik vind dat jij teveel toegeeft, dat zou ik ook kunnen stellen. Als iedere moeder wat minder zou toegeven aan een zoon met dit soort 'speel'wensen, zouden de verkoopcijfers lager liggen, zouden er minder jongens vader worden die het 'gewoon' vinden en het dus ook weer doorgeven aan hun kinderen.

En je gaat dus niet in op de stelling dat geweld helemaal niet realistisch hoeft te worden.

En hoezo ingebakken? Jij laat het toe bij je zonen en dus raakt er iets ingebakken. Dat is prima, want zo werkt opvoeding, maar denk dan niet dat het zo geboren is.

gr Angela

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:43

Angela

Ga me nou niet verwijten dat ik niet overal op in ga, ik kan ook wel eens wat missen

Ingebakken bij veel jongens en sommige meisjes is het competitieve en nee dat hoeft niet via wapens maar gelukkig schieten ze niet echt om aan die behoefte te voldoen. Dat zou pas levensecht zijn. Ik begrijp jouw mening, daarin komen we toch niet tot elkaar. Ik mag de filmdoelpaal niet gebruiken dus dan zijn we uitgepraat. Verder zijn er ook mensen die niet willen dat hun kind schiet bij een schietvereniging, hoe sta jij daar tegenover? Altijd nog een stukje levensechter dan een FPSgame

Verder verkies ik dus niet het verbod bij mijn jongste omdat ik wil dat mijn kind zich daar staande houdt. Dit doe ik omdat ik naar mijn kind kijk en omdat ik zie dat hij niet gelukkig wordt van een moeder die dit soort spellen gaat verbieden. Daarmee zet ik hem apart van zijn 'collega's' en dat wil ik niet. Hij heeft het al moeilijk genoeg met zijn achtergrond daar maar wellicht begrijpen jullie dat weer niet?

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:46

maaike

Ik heb nooit gezegd dat het er bij IEDEREEN in zat en mocht je dat denken, dat bedoel ik niet. Mijn zwager is vast nog veel erger dan jouw man maar als het er in zit en als je kind met anderen omgaat waar het er nog veel meer in zit wordt het gewoon lastig. Zoals TS in dit geval: ga je nu ook verbieden dat je kind elders speelt? Wil je je kind zo apart zetten van de rest?

Natuurlijk zou het prima zijn als deze spellen er niet zouden zijn maar ik denk niet dat je in sprookjes moet gaan geloven en daar naar handelen.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 11:47

oja en angela

Vmbo-basis is echt niet vmbo, verwar die twee alsjeblieft niet.

Elisabeth

Elisabeth

15-02-2016 om 11:51

Uhm....

Hier eentje van 16, een meisje...die het spel wel eens gespeeld heeft met vrienden ergens thuis. Ze vond het verschrikkelijk, iedereen neerknallen en die jongens helemaal 'in' het spel. Geen reet aan, zei ze.
Maar goed, jij hebt een jongen. Hij moet nog 14 worden, hij kent en speelt het spel al, maar het is een 18+ spel...Ik vind of je nou 13 of 18 bent, het spel blijft even gewelddadig en 'fout' in mijn ogen.
Ik zou kijken naar je kind, kan je er zinnig mee praten? Snapt hij dat het niet echt is en dat je eigenlijk ook bang bent dat ie zich er helemaal in verliest? (Zou mijn 'angst' kunnen zijn)

Ik denk dat ik het niet zou kopen, omdat ik er niet achter sta, maar ik zou hem wel kunnen zeggen dat als ie het echt graag wil hebben en voor moet sparen en geld vragen aan familie voor zijn verjaardag, zodat ie het zelf kan gaan kopen.

Ik zou er ook een speellimiet bij willen, dus bijvoorbeeld, niet langer dan anderhalf uur per dag als ie met vrienden is na 2 uur uit dat ding. Omdat ie nog maar 14 is.

Ik denk dat het spel verbieden, niks uitmaakt, ze hebben het er op school over, ze spelen het al met vrienden, dus ik denk dat je er op een bepaalde manier mee om moet gaan. Ik weet niet hoe jouw kind is. Die van mij zijn computerspelletjes snel zat, maar dat zijn dan ook meisjes...van die 'echte'

Ik zou naar mijn kind kijken.

Mijn dochter houdt ook van een bepaald soort genre films en boeken, waar ik niks mee heb en waarvan de films naar mate de delen opvolgen steeds voor oudere kinderen zijn, ze is 10, maar het laatste deel van de film is voor 16+ en die heeft ze ook al gezien. Ik vond het vreselijk, maar zij heeft er van genoten en was er vol van.

Er kwam geen seks in voor, wel geweld met veel onechte dingen. Niet mijn smaak en zeker niet iets wat ik haar mee wil geven, maar zij kan het scheiden en is broodnuchter. De oudste bijvoorbeeld had weken niet kunnen slapen en heeft dat deel dan ook pas dit jaar meegekeken met haar zusje van 10.

Dus, tja...ik kan je moeilijk zeggen wat te doen, want ik ken jouw kind niet

Jamie

Nou, als vriendjes hier dorpelingen voor de lol willen opblazen, denk ik daar in zoverre wat van dat ik dat dus niet zo fijn vindt. En dat zeg ik dan: “ik vind het akelig als jullie zomaar mensen opblazen”. That's it.
Het is hier ook helemaal geen groot punt, ik heb dat ooit es gezegd en de behoefte bestaat bij mijn kinderen blijkbaar niet zo dat ze dat keer op keer willen testen. Maar, nogmaals: ze vechten wat af, hoor, in minecraft.

Ik denk trouwens dat ik meer de eenling ben in dezen dan jij. Oha word ik op dit vlak denk ik als watje gezien. Prima. Het is een grens voor mij, die ik mijn kinderen wil meegeven. Veel kwaad richt ik er niet mee aan denk ik. Omdat ze zich verder prima kunnen uitleven.

“Houd er ook rekening mee dat ik mijn kind op vmbo-basis met zijn peers moet leren omgaan, ik wil hem niet apart zetten van de rest door hem dit soort spellen te verbieden.”

Hmm, ik over een jaar ook. Benieuwd hoe groot de groepsdruk zal zijn. Ik ga het meemaken. Als ik me laat overhalen, kom ik het eerlijk melden hier
Maar verder heb ik er geen moeite mee dat jij er anders over denkt. Ik voelde me alleen alweer als halve idioot weggezet, maar ik snap dat je het zo niet bedoelt. Dus blijf het voorbeeld gerust gebruiken Als je dan maar wel de nuance erin blijft houden dat het mij dus niet om geweld an sich (strijden, krachten meten, vechten om mooie minecraft gear) gaat, maar om geweld-om-het-geweld

Jamie

"Daarmee zet ik hem apart van zijn 'collega's' en dat wil ik niet. Hij heeft het al moeilijk genoeg met zijn achtergrond daar maar wellicht begrijpen jullie dat weer niet?"

Dat snap ik heel goed. Mijn oudste is een zeer autonoom kind dat zich weinig van anderen aantrekt. Die geneert zich niet gauw en voelt zich ook niet buitengesloten. Middelste is een IADH-kind waarbij ik misschien inderdaad anders zal opereren. Dat wordt voor mij dan schipperen tussen mijn principes en de zorgen om zijn sociale positie. De toekomst zal het uitwijzen.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 12:47

anneque

Bedoelde je met 'ik over een jaar ook' dat jij ook een kind om vmbo-basis krijgt of dat je een kind hebt die naar het VO gaat?

Verder wil ik benadrukken dat 'groepsdruk' niet eens echt de issue is. Mijn zoon wijkt op heel veel punten af van de groep en daar heeft hij zich in 1,5 jaar tijd wel leren handhaven maar het is ook het meepraten tijdens de pauzes. Hij wil er toch bij horen, tips en adviezen vragen aan zijn peers over spellen en ook tips en adviezen kunnen geven. Het zijn zijn toekomstige collega's, daar moet hij een groot deel van de dag mee doorbrengen en het is dan fijn dat je gespreksstof hebt. Dat betekent niet dat hij nu ook rookt, verder al zijn zakgeld aan eten en drinken en games uitgeeft, met alle meiden naar bed wil en daarover praat en expres lage cijfers gaat halen en de les gaat verstoren. Dat vind ik groepsdruk

Paddington

Paddington

15-02-2016 om 12:56

De oplossing zou zo simpel kunnen zijn

Als iedereen zich aan de leeftijdsindicatie houdt, dan komen er ook geen scheve gezichten.

Jamie

“Bedoelde je met 'ik over een jaar ook' dat jij ook een kind om vmbo-basis krijgt of dat je een kind hebt die naar het VO gaat?”

Beide Hij zit nu in gr 7, en vmbo basis lijkt een reële optie.
De rest van je post #48 zou ook over mijn zoon kunnen gaan, dus nogmaals: als ik van gedachten veranderd blijk, kom ik het opbiechten. Maar dan nog zal mijn afkeer van dat soort geweld niet afnemen. Ik zal het dan voor mijn gevoel moeten tolereren voor een hoger doel.

Killi

Killi

15-02-2016 om 13:44

Jamie, klopt toch niet?

Oke, mag er geen info uit andere draadjes bijhalen (maar doe jij ook) maar als ik me niet vergis mochten je jongens *altijd* al dat soort spellen? Schoolniveau was vast niet altijd al duidelijk, dus je argument klopt volgens mij niet.
En helemaal eens, als we ons wat meer aan leeftijdscategorieën houden is er minder gezeur bij álle ouders.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 13:59

Killi

Als je dan al info uit andere draadjes haalt moet je dan niet zelf weer een nieuwe naam gaan verzinnen of is dit je vaste nick?

Altijd staat tussen haakjes en dat klopt. Ze zijn gewoon meegegroeid zeg maar een jaar of 2/3/4 voor de leeftijdsgrenzen. Altijd zou schromelijk overdreven zijn. Wel is het zo dat jongste de spellen eerder speelde dan oudste maar dat is bijna iedereen bijna altijd zo voor wat betreft tvprogramma's, games, tijd van thuiskomen na het stappen en ga zo maar door tenzij je tweede kind heel anders van karakter is wellicht. Verder was al lange tijd duidelijk dat jongste basis/kader ging doen ja, is dat een verrassing voor je?

Verder: begin dan ook allemaal eens met die leeftijdscategorieën voor wat betreft tv en film want daar houdt bijna niemand zich aan en dan nog: het is geen verbod maar een advies. Ieder kind is anders (en dat wordt dus ook altijd gebruikt als het om films of tvprogramma's gaat).

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 14:00

Oja

en ik heb de info die ik had niet tégen iemand gebruikt, ik wist niet eens wie dat ooit van die playmobielvrachtwagen of minecraft-TNT had gezegd dus dat is wel iets heel anders.

angel3

angel3

15-02-2016 om 14:16

jamie online?

Ik weet zelf niet alle technische ins en outs van spellen zoals ik al zei....afdeling van man. Maar call of duty en gta worden ook online gespeeld. Doen jouw kinderen dat ook?
Dat vind ik nog het meest zorgelijk. Ik ken iemand van wie 10 jarige kind GTA mag spelen maar die zit dus online met een of andere kerel....Die kerel zegt zelf ook: he...dit is een spel voor 18plus wat doe jij hier? maar toch blijft deze meneer wel met kind 'spelen'. Ik vind dat echt niet ok....

Killi

Killi

15-02-2016 om 14:25

Jee Jamie

Ik reageer hier niet om je af te branden joh, was gewoon benieuwd, vind de discussie zinvol. Maar geen gevecht hoor()

Killi

Killi

15-02-2016 om 14:29

maar toch

Nogmaals, niet om je af te branden, maar kan me toch echt herinneren dat deze games jaren geleden al voorbij kwamen, maar je kinderen zijn toch nog lang geen 18?
Mijn nick is geen vaste nee, maar was al onder deze in dit draadje bezig dus tsja.
En zeker, leeftijdsindicaties houd ik voor alles aan, ook films uiteraard. ( volg zeker niet alles op maar geeft me wél een indicatie. Reuze handig want heb echt geen tijd álles zelf te screenen.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 15:04

Killi

Er zijn ook van dit soort games voor 16+ en daar is mijn oudste toch al voorbij. Er was zelfs een vechtgame met tekenfilmfiguren voor vanaf 12 jaar en daar heb ik toen al over geschreven op dit forum. Die leeftijd vond ik belachelijk.

Precies de leeftijd aanhouden hebben wij nooit gedaan, twee jaar ervoor ook niet dus vandaar dat je deze discussies al langer voorbij ziet komen. Ik vind niet dat iedereen dat advies moet opvolgen, nogmaals het is niet verboden, kijk naar je kind. Iets wat dus toch heel normaal is bij films en tvprogramma's maar games schijnt toch bij veel mensen iets heel anders te zijn.

Nogmaals: laten merken dat je hier al lang rondloopt maar dan niet herkenbaar posten vind ik een beetje dubbel maar goed, als dat je al vaker gebruikte nick is heb ik niets gezegd Ik wilde wel benadrukken dat ik die info uit andere draadjes niet heb gebruikt om iemand vast te praten omdat ik niet eens wist wie dat geschreven had. Je zult toch toegeven dat daar een verschil in zit en je begon toch echt met: "Oke, mag er geen info uit andere draadjes bijhalen (maar doe jij ook) "

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 15:09

Angel

Ja, mijn jongste speelt online, heeft daar veel hele leuke vrienden van ongeveer zijn leeftijd met wie hij daarna of daarvoor ook fijn minecraft speelt.

Mijn zoon komt net binnen en roept: Ben je gek? Ik ga toch niet met oudere mensen spelen? Die voeg ik ook niet toe als vriend! Alleen leeftijdsgenoten en dan praten over school enzo! Met oude mensen heb ik niets te praten.

Jamie

Jamie

15-02-2016 om 15:11

oja

Ik vroeg of hij vond dat die spellen Amerika 'vereren' en dat je daarmee Amerika als beste land zou zien en dat het goed is dat de moslims in het algemeen onderdrukt worden en hoe hij tegen Amerika aankijkt.

Antwoord: Daar mogen ze zomaar allemaal wapens dragen, die zijn helemaal gek daar!

Gamer22

Gamer22

15-02-2016 om 19:52

Ik zou.....

Die ouders bedanken dat ze het jou zo lastig maken. Nu ben jij de spelbreker dankzij hun lakse opvoeding. Het is gewoon zooooo makkelijk om ja te zeggen. Nu moet je wel ja zeggen anders krijgt je zoon een hekel aan je en zal hij nooit meer thuis willen zijn en gaat waarschijnlijk jaren eerder het huis uit. Dus of die game het huis in en je zoon terug of eenzaam oud worden. Pfffff mooie ouders zijn het. Eeeeh hoe zit het eigenlijk met de nix leeftijd met roken en alcohol? Zouden ze daar ook laks mee omgaan? Haha grapje hoor. Super irritant is het wel...

Maaike

Maaike

15-02-2016 om 20:21

Jamie

Het verbaast mij eigenlijk hoe inconsequent jij bent: voor games met marteling/geweld vind jij de leeftijdsgrens er niet toe doen maar voor alcohol ben je van de harde lijn. Terwijl er voor beide onderwerpen genoeg onderzoeken te vinden zijn dat het slecht is voor je (geestelijke) gezondheid.

Overigens mocht mijn 10 jarige echt niet naar de James Bond film van 12 jaar en ouder dus dat ouders daar niet naar zouden kijken geloof ik niet. Ik kijk daar zeker naar, die normeringen zijn er niet voor niets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.