Jujube
24-11-2008 om 15:58
Column Sarcas weg?
Zeg, de column van Sarcas is al 2 maal niet verschenen. Echt jammer! Komt 'ie helemaal niet meer? Heb ik iets gemist?
Groet,
Jujube
Rembrand
30-11-2008 om 19:16
Andries.
Wil ik ook wel zien. Ik heb vroeger les van hem gehad, en hij boeide mij toen al enorm.
M.
mirreke
01-12-2008 om 11:17
Ha ha! geboden
Ik schoot spontaan in de lach bij het lezen van de geboden! Jaa, het is zooo herkenbaar. Ik print ze uit en laat ze lezen, wat! kleef ze alvast op de ijskast! Weten we allemaal waar we de komende periode aan toe zijn! ![]()
Overigens: inmiddels zijn wij verhuisd naar Duitsland waar onze puber met afstand de ergste puber in de wijde omtrek is. Kinderen hier in de omgeving zijn veel braver, worden kind gehouden en hebben nog nooit gehoord van lomp gedrag richting ouders. Mijn dochter is helemaal verbaasd. Ik ook. Dus misschien ook wel een beetje cultureel bepaald, dat pubergedrag. Maar dat is weer een andere, interessante, discussie.
mirreke
01-12-2008 om 11:24
Toevoeging
Ik lees net mijn tekst terug en heb denk ik iets teveel in telegramstijl geschreven.
Allereest, onze dochter is dan wel helemaal herkenbaar puber, maar nog steeds erg gezellig en vrolijk, en doet meestal wel wat haar gevraagd wordt, en draagt ook wel eens spontaan haar steentje bij. Kortom, puber, maar echt niet in het extreme. Nu is ze hier dus echt wel de ergste in haar soort, en dat zegt wel iets over het pubergedrag hier. Ik herken hier wel het nukkige of zwijgzame bij jongeren, maar kinderen zullen hier echt niet tegen hun ouders ingaan, of een discussie aangaan. Eigenlijk moet ik het andersom zeggen, ouders gaan geen discussie aan met hun kinderen. Een kind vraagt iets, ouder zegt ja of nee, en that's it. Heel opvallend.
Het is ook het grootste probleem waar mijn dochter op haar nieuwe school tegenaan loopt. Zij is gewend te discussiëren, leraren hier zijn gewend dat leerlingen kritiekloos doen wat ze moeten doen, ze leggen niet eens uit waarom.
mirreke
01-12-2008 om 14:12
Nee hoor alex!
De autochtonen die ik hier spreek zijn juist heel positief over Nederlanders. Zij vinden ons allemaal zo 'locker' en de Duitsers zelf zo saai en stijf. Serieus!
Maar misschien is het meer jouw stijl, kinderen die kritiekloos doen wat de ouders zeggen (maar daarover wel ontevreden zijn, en zich machteloos voelen omdat ze niet weten hoe ze het kunnen veranderen, niet eens weten dat het überhaupt veranderen kán). Ergens denk ik toch van niet, jij wil toch ook dat het zelfstandig denkende wezens worden.
reina
01-12-2008 om 15:44
Alex
"Als je zoon haar zus op haar puberende gedrag aanviel en haar daarover voor schut zette bij haar vriendinnen zal mijn theorie wel kloppen." welnee, Alex, hoe kom je daar nu bij dat hij dat deed, juist niet. Hij sprak er tegen mij over, verder niet. En 'kinderen voeden elkaar ook op... 'juist in de puberteit zie ik dat broers en zussen elkaar veel meer loslaten (tenzij ze uit probleemgezinnen komen, dan hebben ze elkaar vaak nodig, al gaat dat ook altijd niet op natuurlijk. Mijn kinderen gingen als jonge kinderen met elkaar om en nu kunnen ze het ook weer prima vinden samen, maar de jaren ertussen leefden ze ieder hun eigen leventje.
Genista
02-12-2008 om 22:01
Sjemig
alex, ik vind het echt onvoorstelbaar hoe snel jij altijd met conclusies weet klaar te staan over mensen en kinderen die je helemaal niet kent.
Kaaskopje
03-12-2008 om 00:12
Oh wat naargeestig
Ik kan me nu toch even niet inhouden. Wat een negatieve reactie nou weer Alex. Werkelijk waar jij weet van een frisse groene appel nog een verrot stuk fruit te maken.
Bij jou ging het dus zo dat zus de waarschijnlijk óudere vrienden soms wel leuk vond en dat broer de jóngere vriendinnen van zijn zus soms wel zag zitten. Daar kan ik me iets bij voorstellen, zo gaat dat vaker dan de situatie bij Reina. Als zus namelijk ouder is, dan zijn de jonge vrienden van broertje niet interessant. Dat hoop je in het beste geval alleen maar dat die vrienden leuke grote broers hebben. Ik weet nog wel dat wij het broertje van mijn vriendin alleen maar irritant vonden, later is dat weer helemaal goedgekomen.
reina
03-12-2008 om 07:09
Alex![]()
Je houdt er echt heel vreemde denkbeelden op na, zoon had dochter voor schut moeten zetten bij haar vriendinnen?? Dat zijn jouw opvoedingsideeën? Ik zou boos geworden zijn áls hij dat gedaan had, want iemand voor schut zetten vind ik helemaal verkeerd. Ik heb mijn kinderen geprobeerd te leren er met ons over te praten als ze iets vervelend vonden.... Ik krijg steeds meer medelijden met jouw kinderen.
En nee, broer en zus hadden helemaal geen hekel aan elkaar, maar de details ga ik jou niet vertellen aangezien jij overal iets negatiefs van weet te maken.
"Als zus namelijk ouder is, dan zijn de jonge vrienden van broertje niet interessant." Inderdaad Kaaskopje, maar wel interessant voor Alex, want dan had hij daar weer ranzige conclusies uit kunnen trekken .... En nu stop ik met reageren op Mr. Negative, want het blijft bij hem toch zoeken naar iets wat hij naar het negatieve kan draaien.
Tirza G.
03-12-2008 om 14:45
Kaaskopje
Mooi gezegd. Van die grote puber-lummels die likkebaardend naar (de vriendinnen van) kleine zusjes kijken, brrrrrrr. Ranzig.
Maar ik snap het nu wel hoor. Je moet je kinderen gewoon flink vernederen en voor schut zetten tegenover de buitenwereld, dan leren ze om zich te schamen. Bovendien wordt de buitenwereld daarmee akelig (immers: daar stond je voor paal) en móet je wel braaf bij je ouders op de bank blijven zitten. Onbegrijpelijk dat iemand die dit serieus predikt zó tegen MSN en Hyves is. Want als er nou één manier is om je kinderen voor gek te laten staan, af te zeiken en te vernederen dan is het wel via die kanalen.
Tirza
Sarcas
04-12-2008 om 15:45
Laat maar horen!
"Sinterklaas geeft allen die dat vieren weer een uitgelezen kans om d.m.v. pittige gedichtjes het ongewenste gedrag van de medemens bij te sturen. Uit vrees ook volgend jaar weer op de hak te worden genomen weten ze zich het komend jaar wellicht beter te gedragen."
Klinkt als een ouderwets heerlijk avondje bij jou thuis, Alex. Even lekker opvoedkundig de kinderen de grond in stampen, uit naam van Klaas.
Maar laat maar horen, geef mij eens zo'n pittig Sinterklaas gedicht. Ik ben een matig knorrige puber, met één van de gedragingen beschreven in het forum. Kies maar wat uit.
Om in stemming te komen en je wat te prikkelen even een snelle voor jouw:
Online-Piet zit altijd op te letten
of Alex' kids niet te veel internetten
Want internetten is taboe
en wie het toch doet krijgt de roe!
Alex glimt dan zeer tevreden
want zo ging het toch ook lang geleden?
Tucht en orde, stevige straf,
begrijpend zijn dat is maar laf
en links en geitenwollensokken
Alex begint bijna te kokken
en spuwt zijn gal dan op het forum
mensen vinden hem krankjorum
De Sint die baart dit grote zorgen
eerdaags gaat gaat iemand Alex nog worgen!
Dus ter bescherming, pais en vree
krijgt Alex een choco-pc!
Niemand wordt u nog gekwetst,
op 't forum wordt niet meer gezwetst.
Online-Piet die kan verkassen
hoeft hier niet meer op te passen
't Internet is veilig afgesloten
door de pc met hazelnoten
Sarcas
Genista
04-12-2008 om 16:15
Oeps
Nou Sarcas, als chocoladesigaretten al niet mogen, zal een chocolade-pc wel helemaal uit den boze zijn ![]()
reina
05-12-2008 om 08:57
Sarcas
Ik las je gedicht met veel plezier
zoals vast alle andere hier
hopelijk stemt het ook alex blij
en gaat hij nadenken over wat je zei!
En weet je wat ik denk, Sarcas,
door zoveel aandacht is ook Alex in zijn sas! ![]()
Manon Bleijenberg.
06-12-2008 om 17:36
Geweldig gedicht
Ik ben het over het algemeen niet met je zienswijzen eens maar mijn complimenten voor je gedicht
Roos
06-12-2008 om 20:29
Super alex
Echt een leuk gedicht en grappig om je mening eens op deze manier te lezen!
Roos
sus-anne
06-12-2008 om 21:52
Alex en sarcas
in mening staan jullie lijnrecht tegenover elkaar.
maar in de dichtkunst doen jullie niet onder voor elkaar.