Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Druif

Druif

01-03-2015 om 19:53

Discussie met 15-jarige (alleen op vakantie)

Ook ik moet er aan geloven. Verliep de puberteit tot nu toe zonder al te veel discussies, nu is het zover!
Puberella van vijftien is van plan om met drie vriendinnen op vakantie te gaan. Leuk, ben ik zeker niet op tegen! Maar de plannen die tot nu toe voorbij komen zijn: werkvakantie in een B&B in Portugal, druivenplukken in Frankrijk, dat soort dingen. En nee, die B&B en wijngaard zijn niet van vrienden of familie, de info komt van marktplaats (???).
Ha, dat gaat dus mooi niet door. Overigens mogen die andere meiden wel alles (jaja..)
Mijn vraag aan ouders met iets oudere pubers: Wat mochten jullie pubers wel en niet op hun vijftiende? Ik denk zelf aan een vakantie bij Stayokay, of iets in Nederland in de buurt van familie.
Ben ik echt zo streng en overbezorgd als puberella vindt?

Barvaux

Barvaux

01-03-2015 om 20:08

neuh

Ze is vijftien, niets mis met een vakantie in Nederland en zelfs dat kan lastig zijn omdat je overal terecht kunt.

Maar wees eens eerlijk: een jongerencamping op Terschelling. Vind je dat prettiger dan ergens in het buitenland?

Katniss

Katniss

01-03-2015 om 20:08

Nu het zover is...

Ik had vooraf bedacht dat mijn kind zeker niet voor haar 17e alleen op vakantie zou mogen, maar nu ze bijna 16 is ben ik ineens een stuk makkelijker. Ze zou van mij best een paar dagen met een vriendin naar het buitenland mogen, als alles daar goed geregeld is. Druivenplukken bij een adres van Marktplaats zou ik dan weer niet doen, tenzij ik mensen zou kennen met ervaring en het daar een beetje betrouwbaar is. Zonvakantie naar Turkije gaat hem ook niet worden. Ik wil wel dat ze ergens heen gaat waar ik zelf met niet al teveel gedoe heen kan, mocht het nodig zijn.
In de praktijk is mijn dochter niet zo'n avonturier, dus ik hoef er nog niet over na te denken.

Kamperen

Kamperen Op schiermonnikoog deed mijn dochter op haar 15e.
Op de andere eilanden moest je 16 zijn.
Ook stayokay moet je 16 zijn.
Was trouwens erg leuk op schiermonnikoog. Veilig geZellig en 1 soort van disco.
Met 16 was het terschelling, wat erg veel ruiger en alcoholischer was. Voor hun groepje leuk, maar nooit weer.

Tja..

Tijden zijn niet veranderd hoor. Ik ging op mijn 17e voor het eerst met de bus op vakantie naar Spanje en mijn zusje (toen 15) ging mee. We gingen met een groep vrienden (jongens en meisjes). Ik denk dat mijn ouders het juist wel prettig vonden dat er ook jongens meegingen die zij kenden. Het was wel een stapvakantie, maar zeker geen zuipfestijn. Daar waren wij eigenlijk helemaal niet mee bezig.

Werken op een wijngaard in Frankrijk? Ik zou me afvragen of het wel vakantie is en niet alleen maar hard werken (uitbuiting dus).

Maar ik snap dat het schrikken is als dat idee ineens wordt voorgesteld.

Moni

Moni

01-03-2015 om 22:08

Heeft ze al gekeken hoe oud ze overal voor moet zijn

Volgens mij kom je als 15-jarige in het buitenland nergens binnen om druiven te plukken, in een B&B te werken of zoiets.
Laat haar het eerst helemaal uitzoeken en vertel haar dat jij verwacht dat zij aantoont dat het veilig en verantwoord is.
Grote kans dat er niets van terecht komt.

Oudste ging met 15 jaar met 5 vriendinnen kamperen, gewoon in Nederland. Was lastig genoeg om een camping te vinden die dat toeliet.
Zij had echt niet naar het buitenland gemogen toen. Gemiddeld mogen haar vriendinnen minder dan zij op dit gebied.

Misschien dat ze dit jaar (17 jaar) een week of zo naar het buitenland gaat met vriend of vriendin. Dat zou ik prima vinden. De zuipplekken hebben haar interesse niet, dat scheelt.

Yura

Yura

02-03-2015 om 10:33

tienertour

Mijn dochter heeft vanaf haar 13e getienertourd met een vriendin. Ze hebben dat zowel vanuit ons huis gedaan als vanuit dat van de de vriendin, die in een heel ander deel van het land woont. Dit jaar (bijna 16) wil ze geloof ik op een vakantiekamp ofzo, moet er nog even naar kijken, maar dat is dus iets georganiseerds. Zoon is op zijn 15e zelfstandig naar de VS gevlogen (zonder begeleiding), maar daar verbleef hij wel bij bekenden. Een groep vrienden van zoon (dan 17) gaan dit jaar wel op een zuipvakantie in Zuid-europa, zoon gaat niet mee, hij heeft niet zoveel met drinken om het drinken.

Nur

Nur

02-03-2015 om 12:25

Nee

Ik vind 15 nog wel erg jong voor dit soort avonturen. Het zijn absoluut hele leuke plannen maar ik zou aanraden nog een paar jaar te wachten. Dit kan ook nog als je 18 bent. Mijn zoon zal van het zomer 17 zijn en eigenlijk heb ik hem liever ook nog niet alleen op vakantie. Hij is erg jong voor zijn leeftijd en best impulsief dus liever nog niet. Hij zal zich wel redden waarschijnlijk maar tegelijk zie ik hem ook wel in de middle of nowhere stranden zonder telefoon en geld en dan in paniek raken. Al besef ik dat ik er volgend jaar niks meer over te zeggen zal hebben. Gelukkig heeft hij zelf nog niet hele woeste plannen. Een dagje alleen op stap naar het pretpark met vrienden is het meest zelfstandige wat hij tot nog toe heeft gedaan. Hij is wel meerdere keren zonder ouders weggeweest maar dat was altijd met volwassen begeleiding. Zo zijn ze de afgelopen zomer met een begeleide groep vanuit de kerk naar Taize geweest. Ik ben niet bang voor drinken en drugs gebruik want daar doet hij niet aan maar wel dat hij zich bijvoorbeeld laat uitdagen om gevaarlijke dingen te doen of gewoon zonder enig plan ergens heen gaat en dan verdwaalt of zo.

Ik zal het makkelijker vinden om zijn broer over een jaar of twee alleen op vakantie te laten gaan. Die is verantwoordelijker en minder impulsief. Die zal minder vlug in de problemen komen. Maar met 15 zou ik hem ook nog niet helemaal zelfstandig laten gaan. Ik vind dat nog wel erg jong. 17/18 lijkt me vroeg genoeg voor alleen op reis.

dochter

was 16 toen ze met vriendinnen in een stacaravan ging in zeeland op een rustige camping. Zoon was 15 toen hij afgelopen zomer met 3 vrienden van 15 en 16 naar een stacaravan in de flevopolder ging waar een oudere zus van 1 van de jongens werkte. Dat vond ik wel een geruststellend idee en het is prima gegaan. Ze zijn goed verwend door iedereen daar. Deze zomer wilden ze naar Oostenrijk maar dat vonden we als ouders helaas niet goed
Dus nu gaan ze naar Belgie in een stenen huisje met een afwasmachine, want de heren houden wel van comfort whahaha.
We hadden als stelregel dat we er in 3 uur moeten kunnen zijn voor het geval dat...

Die wilde plannen van je dochter zou ik dus ook niet goedkeuren.

grenpo

grenpo

02-03-2015 om 12:41

alleen nog niet

Dochter ging op die leeftijd met een organisatie op vakantie. Weet niet meer zeker welke het was maar zoiets: http://vinea.nl/vakantie-zoeken?age=1416&country=33&period=-1&theme=2
Zij was toen 15 en wilde een keer alleen weg. Ook zonder vriendinnen. Was goed geregeld. Opstap overal in Nederland en allemaal jongeren. Alcohol was verboden. Wel een supervakantie gehad. 2 oudere jongeren als begeleiding maar zeker geen leiding zodat ze zich beknot voelden.
Dochter is gaan surfen, had ze nog nooit gedaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-03-2015 om 18:35

Organisatie

Mijn zoon (14) gaat al jaren met veel plezier in de zomer naar een vakantie van Simbo; hetzij alleen hetzij met een vriend (die hij op zo'n vakantie heeft leren kennen. Dus wel alleen maar goed georganiseerd en onder leiding van jonge vrijwilligers. Dit jaar of volgend jaar wil zoon met deze organisatie naar een vakantiekamp in het buitenland. Lijkt mij op de leeftijd van jouw dochter een prima optie. Laat haar eens op de site rondneuzen; het zijn echt leuke vakanties en nog redelijk betaalbaar ook. http://simbo.nl

Ik ben in de week waarin ik van 15 - 16 jaar werd, samen met mijn vriend 10 dagen op vakantie gegaan naar Turkije, wij hadden toen een half jaar verkering en waren iets langer aan het daten. Nu bijna 19 jaar later is hij nog steeds mijn grote liefde, man en vader van onze 2 kinderen. Hij is 3 jaar ouder dan mij, dus hij was toen zelf ook nog een broekie van net een maand 19 jaar. Maar wij waren allebei wel al heel verantwoordelijk, zelfstandig en ondernemend op deze leeftijd.
Ook waren de eerste helft van de vakantie zijn oom en en tante, die mijn ouders ook kennen, ook in hetzelfde hotel op vakantie en zijn wij daar toen ook veel mee opgetrokken.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 13:54

ProudMAMA schreef op 13-01-2022 om 13:47:

Ik ben in de week waarin ik van 15 - 16 jaar werd, samen met mijn vriend 10 dagen op vakantie gegaan naar Turkije, wij hadden toen een half jaar verkering en waren iets langer aan het daten. Nu bijna 19 jaar later is hij nog steeds mijn grote liefde, man en vader van onze 2 kinderen. Hij is 3 jaar ouder dan mij, dus hij was toen zelf ook nog een broekie van net een maand 19 jaar. Maar wij waren allebei wel al heel verantwoordelijk, zelfstandig en ondernemend op deze leeftijd.
Ook waren de eerste helft van de vakantie zijn oom en en tante, die mijn ouders ook kennen, ook in hetzelfde hotel op vakantie en zijn wij daar toen ook veel mee opgetrokken.

Kind is inmiddels 22 ofzo 

BlueFawn schreef op 13-01-2022 om 13:54:

[..]

Kind is inmiddels 22 ofzo

Wel grappig, hierboven reageer ik met een stokoude nick over mijn oudste dochter. Zij is inmiddels 22 en liep er juist van de week tegenaan dat een AirBNB geen reizigers onder de 25 wilde hebben (echt hè). Dat terwijl ze erheen wil om te lezen en te schijven, in haar eentje haha.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.