Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 12 jaar sluit zich plotseling af


Willempje73 schreef op 08-01-2023 om 13:33:

[..]

School gaat goed, alleen maar zeer ruime voldoendes (7, 8, 9) op haar eerste rapport. Wel alles (huiswerk, leren) op het laatste nippertje, maar dat is dan maar zo.

Vriendinnen heeft ze niet veel, vindt ze moeilijk (ik ook...). Wel twee nieuwe vriendinnen gemaakt in haar klas, waarvan er eentje redelijk in de buurt woont en met wie ze naar school fietst. Heel af en toe spreekt ze daar ook mee af.

Vriendinnen en erbij willen horen kan heel belangrijk zijn .

Is zij somber ? Eet en slaapt ze goed ?

Ja maar begrijp ik nu goed dat ze een week lang nergens haar kamer voor uitkwam? Ook niet voor maaltijden met het gezin? Dat is echt geen normaal pubergedrag hoor, klinkt meer als dat enge Japanse fenomeen waarbij jongeren zich voor heel lange tijd opsluiten in hun kamer. 

Dat pubers veel meer op hun kamer te vinden zijn dan in de kindertijd is op zich niet vreemd. Ik zou me wel zorgen maken als ze contact echt weigeren.

Oh wacht, niet goed gelezen. Dat was niet een hele week dat ze helemaal niet van haar kamer af kwam. Nouja, ik zou als ze het vaker gaat hebben er wel iets mee doen.

Willempje73 schreef op 08-01-2023 om 13:30:

[..]

Pfff, de hele dag beneden op die manier lijkt me ook heel erg irritant. Dochterlief zit soms ook beneden op haar telefoon Tiktok te kijken, daar word ik al helemaal niet goed van...😅

Afpakken van elektronica zijn wij niet zo van, maar we proberen haar wel andere dingen te laten doen (caviakooi moet schoon, even naar buiten, een spelletje of puzzel maken) maar meestal gaat dat niet van harte. Paardrijden doet ze dan wel weer graag

Haha ja precies, tiktok had ik verboden en verwijderd maar dan kijkt ze dezelfde videos gewoon op instagram en youtube... ongelofelijk he! En idd ik word gestoord van t geluid, ze heeft wel oortjes maar vaak is ze die kwijt of zijn ze weer kapot... hier ook een paardenmeisje dus gelukkig is dat wel echt een passie van haar maar ja dat is eens per week, de rest vd tijd zou ze t liefst in haar schermen zitten denk ik 😅 het is ook de tijd waar we in leven nu, zo anders dan toen wij tieners waren... 

Willempje73 schreef op 08-01-2023 om 13:36:

[..]

Dat was ook mijn idee, ik heb ernaar gevraagd, en ze gaf aan dat dat niet speelde. Wat niet wil zeggen dat dat ook echt zo is. Dat vind ik wel het lastige, hoe kom je daar achter? Ik ben nog niet zover dat ik haar Tiktok-account ga doornemen op haar telefoon. Ik heb haar gezegd dat als er iets is, ze altijd bij mij of mijn man terecht kan.

En tegelijkertijd ligt nu de hele wereld aan haar voeten, de mooie dingen maar ook de slechte. Ze is pas 12 jaar, waarom fietsen we wel eindeloos mee in het verkeer, maar laten we onze kinderen in goed vertrouwen het internet op. Ik zou mijn kind dus wél controleren, niet uit wantrouwen naar mijn kind, maar wel uit wantrouwen naar mensen die  (bewust of onbewust)  mijn kind mogelijk beschadigen. En net zoals met leren fietsen, alleen thuis blijven, zelf de straat op gaan, en dat gefasseerd afbouwen. 

Is de minimale leeftijd van oa tiktok niet 13 jaar? Je kind mag er überhaupt nog niet op.

Dat pubers meer op hun kamer zitten is normaal. De plotselinge verandering in gedrag en het toch wel extreme ervan (dagenlang niet uit de kamer komen, niet aankleden, niet aan tafel eten) vind ik wel zorgelijk. Het kan met menstruatie samenhangen, maar ook dan is het geen gezonde reactie. Ze kan zich moeilijk elke maand een aantal dagen volledig opsluiten. Nu is het vakantie, maar als ze naar school moet kan dat ook niet.
Lichamelijke en emotionele ontwikkeling lopen lang niet altijd gelijk op, maar het is op zich wel een normaal iets waar ze op een of andere manier mee om zal moeten leren gaan. 
Wat betreft haar telefoon houd ik persoonlijk niet van controleren, maar op deze leeftijd, als beginner in een nieuwe sociale situatie, zou ik, zeker gezien je zorgen, overwegen om af en toe samen met haar kijken wat er online allemaal gebeurt. Bijvoorbeeld hoe mensen zich online gedragen, wat ze daarvan vindt etc. 

Bijtje82

Bijtje82

09-01-2023 om 01:14

Mijn zoon kan zich ook uren op zijn kamer verbergen met Roblox. Af en toe vind ik niet erg, maar ik heb regels. 

Smorgens kleed je je eerst aan en beeldscherm gaat niet aan voordat er ontbeten is.
Bij goed weer ga je naar buiten sociaal doen. Hij is nogal op zichzelf en heeft weinig vrienden, dus ik wil dat hij de weinige vrienden die hij heeft wel persoonlijke aandacht geeft. Dat ze vervolgens samen op een van beider kamers gaan zitten gamen vind ik dan niet eens een probleem. Ze zijn immers samen en hebben echt contact ipv via een beeldscherm. 

Er wordt zonder morren geholpen in het huishouden. Kattenbak samen met zusjes en we doen de afwas dagelijks samen na het avondeten. En natuurlijk eigen kamer netjes houden en af en toe eens een wat extra's. 
En last but not least, af en toe kom je gewoon gezellig ff beneden op de bank zitten met je game. Dan heb ik ook nog een beetje contact. 

En moet zeggen dat dit echt heel goed werkt. Hij is lekker aan het puberen, dus zondert hij zich soms graag af. En dat is helemaal prima. Maar hij helpt doorgaans echt heel goed in huis en er is zelfs nog ruimte voor knuffels.
Soms.moet je die ettertjes gewoon ff lekker laten puberen en niet continu op de huid zitten. Maar zorg wel dat er duidelijke vaste regels zijn. Niet alleen maar zeuren dat ze iets moeten puur omdat jij wil dat het gebeurt, omdat ze toch alleen maar op hun kamer zitten.

Willempje73

Willempje73

18-01-2023 om 12:53 Topicstarter

Dank voor alle reacties, fijn om te horen wat anderen ervan vinden. Korte update: haar afzondering werd geleidelijk aan minder, ze kwam weer naar beneden om te eten, en een dag later 's avonds met ons tv kijken op de bank. En na een paar dagen was ze weer de bekende puberende dochter. Dit sloot helemaal aan op haar menstruatie, dus ik ben er nu wel van overtuigd dat het daarmee te maken heeft. En ja, dat is wel een dingetje. Want nu kon het inderdaad in de vakantie, maar als ze gewoon naar school moet niet. Tenzij ze er echt ziek van is, maar die indruk heb ik (nog) niet. Dus daar moeten we het met elkaar over hebben. 
Online was en is er niets aan de hand, hier hebben we het over gehad en samen naar gekeken. Ik zou het wel fijn vinden als ze wat minder 'schermt' en wat meer fysiek contact heeft met vriendinnen, maar dat vindt ze lastig. En dat herken ik dan wel weer, ik zoek niet voor niets naar antwoorden op een forum... 😊 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.