Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter 12 jaar sluit zich plotseling af

Onze dochter van (net) 12 jaar, 1e klas VO, sluit zich sinds de tweede week van de kerstvakantie helemaal van ons af. Ze zit op haar kamer of op zolder, waar ze een 'nestje' heeft gemaakt. Zit veel op haar laptop en telefoon. Er is moeilijk met haar te praten, ze zegt dat ze genoeg heeft van ons gezeur. Ze heeft een sterke wil, altijd al wel gehad. Ze wil dingen zelf bepalen. Dit past natuurlijk helemaal bij de puberteit, het grote losmaken is begonnen!
Maar wat me wel bezighoudt: ik had het terugtrekken en op de eigen kamer zitten wat later verwacht. Ze is net 12 en zit nu een groot gedeelte van de dag boven. Herkent iemand dit, gebeurt dit vaker, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
Wat wel mee zou kunnen spelen: ze is voor de tweede keer ongesteld geworden, en dat vindt ze helemaal niks. Ze wil er ook niet over praten. Iemand die dit ook heeft meegemaakt?


Welkom in de fase: depuberteitisinallehevigheidlosgebrokenmijnkindisveranderdineencompleetanderwezen.

Hoort erbij, er gebeurt nu veel in haar leventje gun haar de rust en privacy.

als het van de een op de andere dag is gebeurd. Heb je zicht op haar online leven en haar voorgelicht en voor gedaan wat de geneugten en gevaren zijn online?
En wat is helemaal, doet ze ook niet meer mee met de familie activiteiten/momenten?

ik zat als puber ook 24/7 op mn kamer, kwam enkel naar beneden om te eten volgens mij... mijn dochter is ook net 12 en wil juist beneden zitten, tot onze irritaties toe want ze zet de tv keihard, haar cd speler neemt ze gwn mee naar de bank en dat ding gaat ook op max en ze ligt als t aan haar ligt de heleee dag op de bank met haar ipad en telefoon waardoor ik juist soms zeg ga op je kamer zitten maar dat wil ze dus niet... hier pakken wij regelmatig de elektronische dingen af voor een dag of soms langer, geven haar klusjes, stuur haar naar de bakker etc waardoor ze igg wel beweegt en buiten komt zal maar zeggen, maar tis allemaal met diepe zuchten... tja pubers denk ik dan maar😅

Hoe gaat het verder? School? Vriendinnen ?

Inderdaad, heb je zicht in haar online leven? 

Op zich is het wel normaal pubergedrag. Gezien hoe plotseling het is zou ik alleen ook wel willen weten of er online iets is gebeurd. Ik heb op mijn school (ben afdelingsleider) alleen al in de afgelopen drie maanden vier keer moeten ingrijpen bij hevig pestgedrag via TikTok, allemaal bij meisjes in de brugklas. 

Willempje73

Willempje73

08-01-2023 om 13:24 Topicstarter

Tatemae schreef op 08-01-2023 om 12:06:

als het van de een op de andere dag is gebeurd. Heb je zicht op haar online leven en haar voorgelicht en voor gedaan wat de geneugten en gevaren zijn online?
En wat is helemaal, doet ze ook niet meer mee met de familie activiteiten/momenten?

Ja, we weten (ongeveer) wat ze online doet (Roblox, StarStable, Snapchat, WhatsApp), en ze weet wat de online gevaren zijn. 

En helemaal was in het begin echt helemaal. Ik denk nu dat dat toen met het begin van haar ongesteldheid te maken had. Ze at toen ook bijna niks, ze zei dat ze geen hap door haar keel kreeg. Langzaamaan is ze weer wat gaan eten (wat we naar boven brachten) Sinds een paar dagen komt ze weer naar beneden voor het eten. En vanaf vandaag lijkt het weer wat genormaliseerd te zijn, ze heeft zich ook weer aangekleed, heeft gezellig meegeluncht (doen we altijd op zondag) en is nu weer naar boven met haar laptop 🙂

LittleIbex87

LittleIbex87

08-01-2023 om 13:24

Mijn jongste doet het ook. Zij heeft dan ruimte nodig om zich terug te trekken om dingen te verwerken of om na te denken.Wel zorg ik dat ze zich niet helemaal afzondert. Dan drinken we wat samen beneden en alle maaltijden gebruiken we ook gezamenlijk. 

Willempje73

Willempje73

08-01-2023 om 13:30 Topicstarter

Titiv schreef op 08-01-2023 om 12:22:

ik zat als puber ook 24/7 op mn kamer, kwam enkel naar beneden om te eten volgens mij... mijn dochter is ook net 12 en wil juist beneden zitten, tot onze irritaties toe want ze zet de tv keihard, haar cd speler neemt ze gwn mee naar de bank en dat ding gaat ook op max en ze ligt als t aan haar ligt de heleee dag op de bank met haar ipad en telefoon waardoor ik juist soms zeg ga op je kamer zitten maar dat wil ze dus niet... hier pakken wij regelmatig de elektronische dingen af voor een dag of soms langer, geven haar klusjes, stuur haar naar de bakker etc waardoor ze igg wel beweegt en buiten komt zal maar zeggen, maar tis allemaal met diepe zuchten... tja pubers denk ik dan maar😅

Pfff, de hele dag beneden op die manier lijkt me ook heel erg irritant. Dochterlief zit soms ook beneden op haar telefoon Tiktok te kijken, daar word ik al helemaal niet goed van...😅

Afpakken van elektronica zijn wij niet zo van, maar we proberen haar wel andere dingen te laten doen (caviakooi moet schoon, even naar buiten, een spelletje of puzzel maken) maar meestal gaat dat niet van harte. Paardrijden doet ze dan wel weer graag

Willempje73

Willempje73

08-01-2023 om 13:33 Topicstarter

Roos55 schreef op 08-01-2023 om 12:26:

Hoe gaat het verder? School? Vriendinnen ?

School gaat goed, alleen maar zeer ruime voldoendes (7, 8, 9) op haar eerste rapport. Wel alles (huiswerk, leren) op het laatste nippertje, maar dat is dan maar zo.

Vriendinnen heeft ze niet veel, vindt ze moeilijk (ik ook...). Wel twee nieuwe vriendinnen gemaakt in haar klas, waarvan er eentje redelijk in de buurt woont en met wie ze naar school fietst. Heel af en toe spreekt ze daar ook mee af.

Willempje73

Willempje73

08-01-2023 om 13:36 Topicstarter

AlisonH schreef op 08-01-2023 om 13:10:

Op zich is het wel normaal pubergedrag. Gezien hoe plotseling het is zou ik alleen ook wel willen weten of er online iets is gebeurd. Ik heb op mijn school (ben afdelingsleider) alleen al in de afgelopen drie maanden vier keer moeten ingrijpen bij hevig pestgedrag via TikTok, allemaal bij meisjes in de brugklas.

Dat was ook mijn idee, ik heb ernaar gevraagd, en ze gaf aan dat dat niet speelde. Wat niet wil zeggen dat dat ook echt zo is. Dat vind ik wel het lastige, hoe kom je daar achter? Ik ben nog niet zover dat ik haar Tiktok-account ga doornemen op haar telefoon. Ik heb haar gezegd dat als er iets is, ze altijd bij mij of mijn man terecht kan. 

Willempje73 schreef op 08-01-2023 om 13:36:

[..]

Dat was ook mijn idee, ik heb ernaar gevraagd, en ze gaf aan dat dat niet speelde. Wat niet wil zeggen dat dat ook echt zo is. Dat vind ik wel het lastige, hoe kom je daar achter? Ik ben nog niet zover dat ik haar Tiktok-account ga doornemen op haar telefoon. Ik heb haar gezegd dat als er iets is, ze altijd bij mij of mijn man terecht kan.

Dat blijft lastig. Je wil de privacy van je dochter respecteren, maar aan de andere kant: die telefoon met internet is geen dagboek, het is een open verbinding met een wereld waar heel rare dingen kunnen gebeuren, en waar normale puberfouten grote problemen kunnen veroorzaken. Ik heb wel altijd tegen mijn kinderen gezegd dat ik wil kijken als ik denk dat er iets is, maar ik geloof niet dat ik het ooit echt heb gedaan. Maar dit is alweer jaren geleden, mijn jongste is achttien. In gesprek blijven is toch het beste. Dan is de kans dat ze bij je komt als er wel iets is toch het grootst. 

Willempje73

Willempje73

08-01-2023 om 13:42 Topicstarter

Reficul schreef op 08-01-2023 om 13:24:

Mijn jongste doet het ook. Zij heeft dan ruimte nodig om zich terug te trekken om dingen te verwerken of om na te denken.Wel zorg ik dat ze zich niet helemaal afzondert. Dan drinken we wat samen beneden en alle maaltijden gebruiken we ook gezamenlijk.

Fijn om te horen dat het bij anderen ook gebeurt. Hoe oud is je jongste? Ik herken het ook wel bij mezelf, moet ik zeggen. Ik vond het bij haar alleen zo abrupt en heftig (niet willen aankleden en eten), maar ik denk nu dat het de combinatie met haar eerste serieuze ongesteldheid is geweest. Daar was/is ze nog helemaal niet aan toe. Het begint nu weer wat te normaliseren, ik denk omdat we haar nu actief naar beneden halen voor de eetmomenten en samen televisie kijken 's avonds, maar ook omdat haar menstruatie minder wordt.

LittleIbex87

LittleIbex87

08-01-2023 om 13:56

Willempje73 schreef op 08-01-2023 om 13:42:

[..]

Fijn om te horen dat het bij anderen ook gebeurt. Hoe oud is je jongste? Ik herken het ook wel bij mezelf, moet ik zeggen. Ik vond het bij haar alleen zo abrupt en heftig (niet willen aankleden en eten), maar ik denk nu dat het de combinatie met haar eerste serieuze ongesteldheid is geweest. Daar was/is ze nog helemaal niet aan toe. Het begint nu weer wat te normaliseren, ik denk omdat we haar nu actief naar beneden halen voor de eetmomenten en samen televisie kijken 's avonds, maar ook omdat haar menstruatie minder wordt.

Mijn jongste is bijna 13. Het is altijd een rustig kind geweest. Zij werd voor het eerst ongesteld op de basisschool. Haar lichaam verandert en dat vindt ze niet leuk. De lichamelijke ontwikkeling gaat sneller dan haar brein mee wil. Een klein meisje zijn vindt ze misschien veiliger. Valt niet mee opgroeien. 

van je menstruatie kan je je ook gewoon flink beroerd voelen natuurlijk 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.