Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (13) krijgt een buikje

Hallo, mijn dochter is 13 en ze voelt haar dik. 
In 1 jaar heeft ze een groeispurt gekregen en 10 kilo bijgekomen. Ze weegt nu 48 kilo en haar lengte is 160 cm. Volgens haar BMI heeft ze geen overwicht, en dat is nooit zo geweest. In tegendeel, ze is altijd heel mager en slank geweest. Nu is ze wat voller, ik heb haar gezegd dat is niet dik is, maar ze blijft haar dik vinden, in topjes, komt haar buikje volgens haar uit. Ik heb al verschillende keren gezegd dat ze niet dik is. Ze blijft toch geloven dat ze dik is. Soms als haar buik is opgeblazen, is het nog erger of als ze haar menstruatie heeft weeg ze 3 kilo zwaarder. Als ze recht staat ziet ze er ook mager uit, maar als ze zit zie je dat ze wel vetrollen heeft, meerdere. Haar vader had ooit eens gezegd dat ze een buikje had gekregen, maar toen was ik er niet bij. Haar vriendinnen vinden haar ook totaal niet dik. Alleen als ze zit of haar menstruatie heeft kan je een buikje zien, met wat vet, het is ook opgeblazen. Weet iemand hier hoe ik er kan voor zorgen dat mijn kind gelukkig is over haar lichaam? 

Danku alvast 

Niet meer op internet laten en meenemen naar de sauna voor een blik op ‘normale’ mensen. 

48 kilo bij 1.60 en vetrollen dat kan natuurlijk niet.

Hier een 13-jarige die ook écht niet dik is, eerder heel slank. Maar ook zij vindt zichzelf dik. Weet van mezelf ook dat ik dat op die leeftijd vond trouwens… Wij zoeken naar een manier om haar met wat meer tevredenheid naar zichzelf te laten kijken. Want ze is enorm kritisch over haar eigen uiterlijk helaas. Geen tips dus hier, jammer genoeg!

alhambra schreef op 07-05-2023 om 21:25:

48 kilo bij 1.60 en vetrollen dat kan natuurlijk niet.

Klopt, zelfs een mager persoon die zit heeft wat rolletjes op de buik. Maar dat is geen vet, dat is gewoon huid. Als dat als je zit strakke huid is, dan kun je niet meer rechtop staan. 
En laat haar maar eens goed rondkijken, bijna alle vrouwen hebben iets van een buikje, dat hoort gewoon zo.

Maar vervelend dat ze het zelf zo ziet. Ik had dat vroeger ook, terwijl als ik nu foto’s van toen zie, was ik gewoon slank.

Het is normaal dat meisjes in de puberteit rondere vormen krijgen en meer vet.
Ook bij een groeispurt komen kinderen aan. Soms 'sparen' ze energie vooraf om daarna de lengte in te schieten, maar sowieso komen ze aan als ze groeien, want die lengte is niet gewichtsloos (botten, weefsels etc.). 
En voor je menstruatie houd je meer vocht vast, ook dat is normaal en ook vocht is niet gewichtsloos. 

Ik zou vooral zorgen dat ze er niet zo obsessief mee bezig is. Laat haar zien dat haar gewicht gezond is en laat het daar verder bij. Onzekerheid over je uiterlijk is op die leeftijd echt eerder regel dan uitzondering.

Ik weet niet beter dan dat meisjes altijd wat voller worden voor ze de groeispurt in de lengte krijgen. Mijn dochter kreeg toen ineens love handles die ze nooit had gehad. Na de lengtegroei waren ze weer verdwenen.

Jij kunt niet zorgen dat kind gelukkig is over haar lichaam. Je kunt het hooguit niet erger maken door zelf niet al te veel bezig te zijn (in haar bijzijn) met uiterlijk, slank zijn etc. Haar social media-gebruik inperken zou ook kunnen werken als ze veel dingen volgt die erg over uiterlijk gaan. Zeg ook tegen haar vader dat hij opmerkingen over haar uiterlijk en gewicht voor zich moet houden. 

Je ziet op instagram wel eens jonge vrouwen die 2 foto's laten zien (gemaakt binnen 5 minuten na elkaar) op de ene superslank en op de andere zie je een klein buikje ja. (kan nu even snel geen voorbeeld vinden, maar zie het wel eens voorbij komen) Je dochter moet zich realiseren dat zelfs bij de slankste meisjes die huidrollen (het zijn geen vetrollen) er zijn.
Maar als ze zich hier erg mee bezig houdt en erop googled (zoek dat op instagram misschien maar niet op haar telefoon op, maar op de jouwe) dan krijg je steeds meer 'slank worden' pagina's te zien. Een ongezonde fuik waar ze dan inkomt. Maar misschien zit ze daar nog niet op hoor (of op tiktok) anders zou ik dit wel zo nu en dan een beetje monitoren (wat er op haar insta of tiktok tekens naar voren komt)

ze heeft gewoon gezond gewicht, is slank.  Gooi die weegschaal weg.  En leef het voor.  Houd van je eigen lijf. Vind jezelf mooi. 

1968 schreef op 08-05-2023 om 08:52:

Je ziet op instagram wel eens jonge vrouwen die 2 foto's laten zien (gemaakt binnen 5 minuten na elkaar) op de ene superslank en op de andere zie je een klein buikje ja. (kan nu even snel geen voorbeeld vinden, maar zie het wel eens voorbij komen) Je dochter moet zich realiseren dat zelfs bij de slankste meisjes die huidrollen (het zijn geen vetrollen) er zijn.
Maar als ze zich hier erg mee bezig houdt en erop googled (zoek dat op instagram misschien maar niet op haar telefoon op, maar op de jouwe) dan krijg je steeds meer 'slank worden' pagina's te zien. Een ongezonde fuik waar ze dan inkomt. Maar misschien zit ze daar nog niet op hoor (of op tiktok) anders zou ik dit wel zo nu en dan een beetje monitoren (wat er op haar insta of tiktok tekens naar voren komt)

Ik kan op instagram bepaalde posts die mij worden aangeboden (onder het mom van "misschien vind je dit interessant") wegklikken en aangeven waarom: niet geïnteresseerd. Daarna krijg je de optie om in te vullen waarom: geen berichten van XX voorstellen, geen berichten met bepaalde woorden voorstellen, dit bericht gaf me een ongemakkelijk gevoel. Dat helpt bij mij om de boel op te schonen. Misschien op die manier haar sociale media wat aanpassen/bijschaven? Ik weet niet of dit op tiktok ook kan, hoop het wel.

zich

En je niet zo focussen op haar gewicht. 

AlisonH schreef op 08-05-2023 om 06:49:

Jij kunt niet zorgen dat kind gelukkig is over haar lichaam. Je kunt het hooguit niet erger maken door zelf niet al te veel bezig te zijn (in haar bijzijn) met uiterlijk, slank zijn etc. Haar social media-gebruik inperken zou ook kunnen werken als ze veel dingen volgt die erg over uiterlijk gaan. Zeg ook tegen haar vader dat hij opmerkingen over haar uiterlijk en gewicht voor zich moet houden.

Dát dus.

De manier waarop jij haar lichaam beschrijft en de nuances weet te vertellen tussen wel/geen vet, mager, rolletjes bij zitten etc., geeft mij sterk de indruk dat dit voor jou een "thema" is. Ik ben bang dat ze van jou geleerd heeft alert te zijn op vet.
Dus geef het goede voorbeeld en stop met praten, zuchten of wat het ook is dat je doet omtrent je eigen lichaam. Leer jezelf te accepteren. En in dat proces mag je je dochter ook best meenemen, mits dit op een positieve manier gebeurt.

Courage schreef op 08-05-2023 om 14:06:

[..]

Dát dus.

De manier waarop jij haar lichaam beschrijft en de nuances weet te vertellen tussen wel/geen vet, mager, rolletjes bij zitten etc., geeft mij sterk de indruk dat dit voor jou een "thema" is.

Dit is precies wat ik dacht toen ik de topictitel las en daarna over het buikje en de vetrollen. TO, laat het aub los!

Ik vind je sws niet netjes praten over je dochter. Vetrollen wanneer ze zit, waarom ben je daar zo mee bezig?
Het meisje weegt 48 kilo bij een lengte van 1.60.
Ik krijg zomaar het gevoel dat jij degene bent die geobsedeerd is met haar lichaam.
Ook al dat wegen, waarom is dat nodig?
Doe die weegschaal de deur uit en let niet zo op het lichaam van je dochter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.