Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Danone

Danone

01-05-2012 om 19:00

Dochter (13) wil niets

Hoe actief zijn jullie 13-jarigen, en krijg je ze nog mee op een moeder/dochter-uitje? Mijn dochter heeft deze vakantie alleen nog maar op de bank gezeten, gelezen, gecomputerd, gelezen en haar nagels gelakt. Alleen als ik dreig met zeer ernstige straffen (laptop achter slot en grendel) laat ze zich het huis uitjagen om een boodschapje te halen o.i.d. Morgen zouden we samen iets gaan doen, voor de andere kinderen heb ik oppas geregeld. Dochter wilde graag dat er een vriendin mee ging. Hoewel ik dat minder leuk vind (dan wordt je gedegradeerd tot wandelende portemonnee), had ik gezegd dat dat mocht. Vanmiddag vroeg ik wat we zouden gaan doen (ze had min of meer carte blanche), kreeg ik het antwoord dat ze geen zin heeft om iets te doen omdat die vriendin niet mee kon. Alleen met mij vindt ze niets aan want ze is 'geen kleuter meer'. Nou ja, helemaal niet leuk dus en ik vraag me af of dit ooit weer goed gaat komen. Moet ik haar dan dwingen om 'gezellig' met mij iets leuks te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella

Isabella

01-05-2012 om 20:09

Komt goed.

Het komt vast ooit weer goed maar misschien moet je nog wel even geduld hebben. Waar gaat haar interesse naar uit? Winkelen, bioscoop? Misschien toch gewoon doorzetten en hopen dat het goed uitvalt?

Rosase

Rosase

02-05-2012 om 10:29

Ja nieuwe kleren

Je moet het niet zo zwaar maken. Verplicht gezellig doen is nooit leuk.

Als je het brengt onder het mom van: je hebt nodig een paar nieuwe schoenen, broek, jas.... nodig. Daar wil morgen samen met jou voor gaan kijken. Dan wordt het gewoon een basisbehoefte, net als eten en slapen.

En als je dan toch in de stad bent, kun je natuurlijk best samen een broodje gaan eten en een beetje kletsen.

Overigens snap ik je dochter eigenlijk ook niet. Ik ging vroeger altijd heel graag winkelen met mijn moeder. Nog steeds eigenlijk. Toch altijd fijn om een sponsor mee te hebben

Tinus_p

Tinus_p

02-05-2012 om 15:49

Twee dingen

1. Pubers hangen. T hangt op de bank en het hangt -dat staat in de functieomschrijving.
2. Verplicht samen gezellig iets doen is voor veel pubers een gruwel, want ouders zijn per definitie schamend. Alleen andere pubers zijn de moeite waard.

Ik zeg het wat ongenuanceerd, maar er zit wel een kern van waarheid in. Ga het dus niet verplicht-gezellig maken.

Danone

Danone

02-05-2012 om 22:41

Tja

Daar is niets gechargeerds aan, het hangt op de bank en het hangt. We zijn vandaag ook nergens heen geweest. Vanmiddag besloot ze dat ze dan wel nieuwe meubels wilde gaan kopen voor haar kamer. Hoe zo'n idee dan weer in haar hoofd beland, en dan enorm verontwaardigd als ik zeg dat dat niet in de planning zat. Hopelijk is dit ook weer zo'n fase die vanzelf overwaait.

neteret mut

neteret mut

02-05-2012 om 22:54

Hoort bij de leeftijd

Maar ik ben wel benieuwd wat jullie dan eerder wel deden voor uitjes.
hier willen mijn dochters vaak wel mee naar de meeste winkels ook al is het niet speciaal voor hen ( in de supermarkt is er geregeld iets te proeven en het is mogelijk dat ze mee mogen kiezen wat er gekocht gaat worden voor snoep of koekje of dessert). Kleren gaan kopen scoort hoog maar idd wel als het hen uitkomt, niet als het mij uitkomt. En die nieuwe meubelideeen ken ik ook, die gaan alleen maar door als ze zelf flink meebetalen.

Laten doen

Laat het uitstapjes gebeuren maar doen, voor de gezelligheid moet je nu geen moeder-dochter shopping tripjes willen houden. Met je moeder door de stad is shame-full, mijn dochter wou alleen de hoogstnodige dingen samen met mij gaan kopen om 9 uur 's morgens op zaterdag, want dan ligt de rest van de pubers nog in bed. Kleding kopen doen ze liefst met vriendinnen. Dus kies je belangrijkste punten (bij mij: ik ging mee voor BH's, schoenen, winterjas) en geef je puber voor de rest wat geld + opdracht mee naar de stad ( bijv: geef 30 euro mee en zeg dat ze 2 t-shirts moet kopen en dat je wisselgeld + bonnetjes wilt) of laat helemaal los en geef kleedgeld.
Dus laat je puber maar wat bankhangen, stimuleer dat ze afspreekt met vrienden en besteed je eigen tijd aan iets anders.

En aan de positieve kant: Hier is dochter bijna 16 en is het gedoe weer over. Ze wil nu wel samen naar de stad en het maakt haar ook niet meer uit of heel de wereld het ziet. En ik ben niet gedegradeerd tot wandelende pinpas.

Sancy

Sancy

03-05-2012 om 11:51

Ach ja

Hier een dochter van bijna 13 die best nog met haar moeder wil winkelen. Ze heeft op dit moment veel behoefte aan 1-op-1 aandacht van mij. Maar nóg liever winkelt ze met haar tante (mijn zus) omdat die én bij een leuke winkelstad woont én 2 dochters heeft die wat ouder zijn dan zij. Die nichten zijn zo goed als uit gepuberd (dus voelen zich verantwoordelijk) en weten ook de leukste kledingwinkels voor de zachtste prijzen. Dus ze heeft nu een mini-vakantie bij haar tante. ik verwacht haar ieder moment terug en kan niet wachten om haar verhalen te horen en haar aankopen te bewonderen

help

help

03-05-2012 om 15:36

2 tienerdochters 13 en 14,5

Ik moet er nog altijd aan wennen, maar het is zo niet 'cool' om met je moeder op stap te gaan
Soms wil ik best eens de film die zij willen gaan zien, ook gaan bekijken, maar vooral de jongste vindt het 'mega schaamtelijk' om met moeder in cinema gespot te worden door haar 'vrienden'.
Ach oudste is gelukkig wat minder op dat vlak, maar is dan weer moeilijker uit haar zetel te krijgen (klaagt steeds dat ze bijna niks heeft om aan te trekken, maar als ik voorstel om te gaan winkelen, trekt ze haan neus op, heeft echt geen zin en met haar vriendinnen gaat ze ook al niet shoppen).
Ik probeer gewoon rustig af te wachten en natuurlijk helpt de portemonee wel (als je zakgeld op is en je wil een film zien die moeder ook wel interesseert, dan is het plots wel ok om met haar op stap te gaan).
Volhouden

Cicade

Cicade

03-05-2012 om 19:03

Moeite met altijd maar 'hangen'

Hebben jullie dat niet?
Hier 2 meiden, 1 van 12 en 1 van bijna 14. Vooral de oudste is niet in beweging te krijgen. Ja, wel als ik me boos zou maken, maar dat gaat wel weer erg ver en dat doe ik dus niet.
Ik heb gewoon een slecht gevoel erbij. Ze zit altijd maar op haar kamer te tekenen of computeren (of inderdaad nagels lakken e.d.)
Dus mij gaat het er nog niet eens om dat ze met mij iets doet; ik snap best dat ze dat niet wil. Maar dat ze überhaupt niks wil doen. Althans ze zal zelf echt nooit het initiatief nemen en uiteindelijk gaan vriendinnen dan ook afhaken. Maak me best een beetje zorgen, ze is al zo gesloten en verlegen...

Zoals hierboven al gezegd, je kan ze moeilijk dwingen leuke dingen met je te gaan doen. Je kan je er beter bij neerleggen en ooit zal het heus weer veranderen.
Ik zou wel blijven proberen dingen te bedenken die je samen kan doen. Bijv. samen koken of taart bakken, tuinieren, hond uitlaten/wandelen, lunchen in een eetcafé etc. Wie weet krijg je ze een keer zover.
Kwestie van niet opgeven en vooral een lange adem hebben.
(hoe lang duurt de puberteit ook al weer?..

Fiorucci

Fiorucci

03-05-2012 om 19:46

Komt goed

Ik zat ook altijd boven, te lezen, lp's draaien, rommel maken....rond mijn 16e werd ik uithuiziger. Een beetje te, naar mijn moeders zin..)
Dochterlief van 12, al hevig aan de puber, wil nog steeds winkelen en samen bakken, al zal ze dat nooit toegeven met haar vriendinnen erbij.

Anne

Anne

03-05-2012 om 20:34

Heerlijk een zoon

Wat heerlijk is dan een zoon van die leeftijd.

Pubert totaal nog niet, speelt nog buiten, gaat graag mee winkelen, wil met mij naar de film en doet spontaan boodschappen voor mij als ik moet werken.

Klinkt mooi -anne

En ik help het je hopen. Maar dat heeft toch ook met inborst te maken?
Ik hoop van niet hoor want ik heb 2 zoons

Fiorucci

Fiorucci

04-05-2012 om 08:28

Anne

Mijn zoons puberden allebei al in groep 8, dus geslacht zegt helemaal niks.

Danone

Danone

04-05-2012 om 10:19

Fijn

Ik ben heel erg blij met de herkenning. Dan heb ik misschien toch gewoon een 'normale' puber in huis. Ik word inderdaad ook moe van de lamlendigheid, en erger me nog het meest aan de enorme verontwaardiging die ze uit over van alles en nog wat. Volgens mij ben ik best een leuke lieve moeder, en ze mag best wel veel, maar het is nooit goed genoeg voor haar. Als er dan iets niet mag (zoals nieuwe slaapkamermeubels) doet ze net of dat belachelijk is en dat ik niet eerlijk ben. 'Want ik mocht toch kiezen wat we gingen doen en dan verzin ik iets en dan is het wéér niet goed'. Gelukkig is ze nu een weekendje aan het logeren bij haar oma. Daar gaat ze ook niet meer mee winkelen trouwens

Moontje

Moontje

04-05-2012 om 11:18

Goed vinden

Gewoon goed vinden, dat winkelen van je dochter. Tuurlijk mag ze meubeltjes gaan kopen, heeft ze haar bankpasje mee?

Nee, mijn dochter houdt niet van zo'n cynische opmerking hoor, maar ik zeg het heel vriendelijk (dat werkt toch het beste) dat ze echt van mij meubeltjes mag kopen maar dat ik het geld er niet voor heb.(heb ik wel maar dat weet ze niet) Of dat ze het voor haar verjaardag of sinterklaas mag vragen. Dus het màg wel

Tirza G.

Tirza G.

04-05-2012 om 13:36

Meubeltjes?

O, dan slof je het nog. Ik ben afgesnauwd over mijn uber-smerige brood (volkoren) wat ik uiteraard alleen maar koop om hen te pesten.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.