Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jojo

Jojo

25-01-2020 om 02:48

Dochter (14) friends with benefits


Toch wel

Dat is allang en uitgebreid aangetoond: verbieden helpt wel degelijk. Kinderen wier ouders drank, roken en vrijblijvende seks afkeuren doen dat minder en later. Maar daar worden we het toch niet over eens.
En mijn kinderen zijn de 14 voorbij (ruim) en nee, dit soort kwesties dook toen niet op. Dat kan geluk zijn, maar het tekent wel mijn beeld. Maar bij geen van mijn vriendinnen / familie is dit gedrag normaal op die leeftijd en ook mijn leerlingen beginnen echt pas later! (Je hoort nogal eens wat....)

sam

sam

02-02-2020 om 00:50

Er is een groot verschil

tussen gemiddeld en normaal. Niet alles dat afwijkt van gemiddelden is per definitie niet normaal!

Ik ken ze wel, de pubers die jong in aanraking kwamen met alcohol, drugs en seks.
Gelukkig niet mijn kinderen, daar ben ik ook wel eerlijk in.
Maar ik heb niet per definitie een oordeel klaar over die andere pubers. (of hun ouders)
Uiteraard zou ik zelf als ouder wel heel dicht op ze zitten, hoe jonger hoe kwetsbaarder natuurlijk.

Wendelmoed

Wendelmoed

03-02-2020 om 12:21

Laten weten wat je vindt

Wat ik wel vind als ik de draad zo lees, is dat als je ergens een mening over hebt ("ik vind het niet normaal om dat zo te doen") het me goed lijkt om dat ook uit te dragen en vol te houden.
Ergens iets van vinden maar er dan niet voor durven gaan staan geeft al helemaal geen goed beeld naar je kind, want dan laat je merken dat wat anderen mogelijk van je mening vinden veel belangrijker is dan zelf voor je standpunten staan.
Dat is weer iets anders dan een ander veroordelen en wegzetten omdat hij of zij dingen anders doet dan je zelf zou doen.
Maar pappen en nathouden geeft het signaal af dat je eigen innerlijke grenzen niet belangrijk zijn, en dat lijkt me voor opgroeiende pubers een slecht signaal.

Dus als je vindt dat er bepaalde grenzen zijn, spreek het uit en sta ervoor. Als je kind zich daar niks van aantrekt leert het in ieder geval dat het okee is om zelf je mening te vormen en je niet iets van anderen aan te trekken.
Ook niet van leeftijdsgenoten die vinden dat je te preuts, braaf etc bent...

Ad Hombre

Ad Hombre

03-02-2020 om 20:50

Wendelmoed

"Als je kind zich daar niks van aantrekt leert het in ieder geval dat het okee is om zelf je mening te vormen en je niet iets van anderen aan te trekken."

Zal een lekker sociale volwassene worden die geleerd heeft zich niets van anderen aan te trekken!

(gelukkig overschatten de meeste ouders hun eigen vaardigheden om kinderen iets te leren)

Emmawee

Emmawee

05-02-2020 om 09:04

Sociale volwassene (misschien een beetje o.t.)

"Zal een lekker sociale volwassene worden die geleerd heeft zich niets van anderen aan te trekken!"

'Je niets van anderen aantrekken' is een belangrijke vaardigheid, net als 'rekening houden met anderen'. Deze vaardigheden kunnen prima worden gecombineerd. Je hoeft niet te kiezen. Je moet wel leren doseren en weten wanneer je beter het één of het ander kunt doen. Wat je van huis uit bent gewend speelt daarin wel degelijk een rol. Daarvoor hoeven ouders niet eens veel opvoedvaardigheden te hebben. Pubers en adolescenten doen vaak wel degelijk wat ze van hun ouders leren (zien en horen), maar ze nemen er soms wel jarenlang de tijd voor.
In de tussentijd lijkt het mij vooral van belang om te begrenzen, voor te lichten en een goede vertrouwensrelatie te behouden.

Mensen (in dit geval Ad) zijn soms zo geneigd om gedrag in een bepaalde leeftijdsfase te extrapoleren naar de volwassenheid. "Als je kind nu dit of dat doet of leert, dan zal hij later zeker wel de overtreffende trap van dit of dat doen." Maar dat is meestal helemaal niet hoe het werkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.