Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lucia

Lucia

13-02-2020 om 20:07

dochter 15 jaar wil met vrienden carnaval vieren

Mijn dochter van 15 wil carnaval gaan vieren met vrienden. er is een soort tienerbal (zonder alcohol uiteraard) waar ze heen wil met vrienden, en dat duurt tot 01:00 (en natuurlijk wil ze tot het einde blijven). ik vind 01:00 wel laat... zou haar liever gewoon om 24:00 thuis willen hebben, of is dat overdreven?
Daarnaast wil ze in het weekend ook met de vrienden carnaval gaan vieren op de Grote Markt (Breda). Dat vind ik al helemaal lastig, want dan zijn ze dus buiten, tussen volwassenen, en heb je helemaal geen zicht waar ze zijn en wat er gebeurt - ook daar wil ze tot ś avonds laat blijven. Dat vind ik helemaal niks!
Wat is wijsheid? Laten jullie je kinderen van die leeftijd al uitgaan op die manier?
en welke afspraken maken jullie met je kinderen? Ik ben benieuwd.

Guera

Guera

13-02-2020 om 20:22

Ik ken het niet maar

Ik ken carnaval niet zo goed dus lastig inschatten maar lijkt me juist wel veilig en leuk zo'n feest.
Ter vergelijking hier mocht zoon van 15 tot 12uur de stad in met Koninginnenacht. Daarna teveel dronken gedoe op straat. Al zal d a t met carnaval wel de hele dag door zijn?
1 uur op zo'n frisfeest zou van mij wel mogen.
Wel goede afspraken maken over hoe ze thuiskomen. Samen fietsen enzo.

Juline

Juline

13-02-2020 om 21:15

Mijn ervaring...

Ik vond het ook onzin dat dochter tot het eind op een feest bleef, maar voor puberdochter was het heel belangrijk dat ze niet eerder weg hoefde dan de eindtijd. Dus voor dat frisfeest zou 01.00u geen probleem zijn voor mij.

Het feest op de Grote Markt zou ik niet zo goed weten. Ik zou dochter een aantal vragen stellen en afspraken met haar maken. Wat is voor haar 's avonds laat? Met wie gaat ze? Samen blijven, dus ook niet alleen op zoek naar een toilet. Zorg dat je telefoon niet gejat wordt in het gedrang. Naar huis bellen als het nodig is. En inderdaad samen terugfietsen.

Puberdochters worden groot!

Hellie

Hellie

13-02-2020 om 22:28

Hier mag het wel

Vorig jaar, dochter was 15, ging ze pas echt goed op stap met carnaval. Maar het jaar ervoor gingen de meeste van haar vriendinnen ook al langer.
Vorig jaar mocht ook iedere vriendin van haar gaan, tot best laat. (later dan 01.00)
Ik vond het eng maar snapte haar wens heel goed, het is ook gewoon erg leuk.

Helemaal veilig is op stap gaan natuurlijk nooit.
Maarja, om het daar nu voor te laten, dat is ook weer zoiets.
Uiteraard veilig thuiskomen ed en samen blijven.
(nu ze 16 is gaat ze wel vaker op stap)

Ach

Zo'n tienerbal zou ik geen probleem vinden. Ook niet als het tot 1 uur duurt. Wij hebben onze dochters ook wel eens om 1 uur van een schoolfeest opgehaald. Het grootste probleem was om zelf zo lang wakker te blijven ☺.

Dat feest op de Grote Markt weet ik niet. Daar zou ik wel goede afspraken willen zien. Zoals zorgen dat je mobiel opgeladen is, en aan staat.

Konijn

Konijn

14-02-2020 om 07:04

Frisfeest

Dat frisfeest vind ik geen probleem, en om 12 uur of om 1 uur thuis maakt me ook niet uit (als ze alleen naar huis komen, dan liever om 1 uur als de rest ook gaat, maar zelf haal ik ze liever op). Maar in Breda komen ze met 15 jaar toch helemaal nergens binnen? Hier gaan de 15/16 jarigen bij voorkeur naar Fijnaart of Oud Gastel.

@Emma

@Emma

14-02-2020 om 07:30

Frisfeest

Persoonlijk zou ik meer problemen hebben met een Frisfeest dan met carnaval op de markt.
Als inderdaad iedereen tot 1u blijft zou ik haar ook laten blijven. Wel afspraken maken over drank, telefoon opgeladen en aan, ophalen of samen met anderen naar huis fietsen.

Nietje

Nietje

14-02-2020 om 16:08

frisfeestje- versus hossen op de grote markt

Frisfeestje is prima. Maar.... vorig jaar is mijn 15 jarige zoon vanuit het frisfeestje naar een vriendin gegaan om daar aan de Bacardi cola te gaan. Hij sliep bij een vriend dus ik heb hem niet gezien....
Carnaval op de grote markt in Breda is vooral een groot gezellig feest. Veel hossen/ gek doen en gezellig. Maar wij zijn meestal bijtijds weer naar huis. Ze mogen inderdaad verder nergens naar binnen met 15.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-02-2020 om 18:21

Tienerfeest

Zo’n feest voor tieners, zonder alcohol, vind ik prima voor een keertje. Stappen in de grote stad gaat hem niet worden met 15 jaar. Mijn dochter mag hier naar de dorpskermis, met een vriendin, tot uiterlijk 22.30 uur. Daarna wordt het druk met lallende types en daar vind ik haar te jong voor (met het oog op veiligheid). De kermis is overigens 2 minuten lopen, dus in geval van nood ben ik er zo.

@Emma

'Persoonlijk zou ik meer problemen hebben met een Frisfeest dan met carnaval op de markt.'

Echt? Mag ik vragen waarom?

@Emma

@Emma

16-02-2020 om 10:29

Sidney offtopic

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit-12-18/fris-feest-niet-veilig

Daarnaast ook persoonlijke ervaringen van mijn dochter en andere meisjes.
Het is inmiddels 2020 en ik hou me er niet meer zo mee bezig. Maar voor mij hoeft het niet.

lucia

lucia

20-02-2020 om 20:10

bedankt

bedankt voor jullie meningen. geeft net weer wat extra steun en zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.