oregano
04-05-2012 om 20:40
Dochter (15) mag geen bikini aan in sauna.
Omdat ik het leuk vond eens iets samen te doen met mijn dochter (15) zijn we vandaag naar de sauna geweest. Zij wil niet naakt, en ik snap dat wel op die leeftijd. Ik had een kleine sauna uitgekozen in de buurt, was ik al eerder geweest, fijne sfeer. Nu werd ik op een gegeven moment aangesproken dat het echt niet kon dat mijn dochter badkleding aanhad. Mensen zou er aanstoot aan nemen en het was niet hygienisch. Het kwam op mij nogal verwijtend over en ik vond het heel vervelend. dus dit soort uitjes zitten er niet meer in. Ligt het aan mij dat ik het zo naar vond? De tranen stonden me bijna in de ogen. Ik vind het zo begrijpelijk dat een puber niet naakt naar de sauna wil. Nou dat moest je maar niet komen werd er gezegd. Wat vinden jullie hiervan? (mijn dochter vond natuurlijk al die naakte mensen veel minder hygienisch, maar dat terzijde ☺ )
Groeten oregano

guera
04-05-2012 om 20:47
Logisch
Ik vind het logisch van de sauna. Je gaat ook niet naar n naturistenstrand in bikini. Kan me voorstellen dat je het niet leuk vond, maar ik vind dat de sauna een punt heeft. Er zijn saunas met badpak dagen. Misschien is dat iets ?

Mach
04-05-2012 om 22:01
Ik vind het ook logisch
Ik ga binnenkort met mijn 15 jarige dochter naar een badkledingdag van mijn favoriete sauna. Want ze gaat echt niet bloot!
Op gewone dagen is het dus bloot. En ik vind dan ook dat je je daaraan moet aanpassen. Ook je dochter van 15. Ga dan naar een badklediingdag, die hebben de meeste sauna's.

oregano
04-05-2012 om 23:54
Tja....
Ik snap het punt toch niet helemaal. waarom zou je nu storen aan een puber in een bikini...Het is toch overduidelijk waarom ze dit doen. Misschien is dat het wel, ik zou er me helemaal niet aan storen. Maar goed anderen dus wel. Maar waarom precies begrijp ik niet zo goed. Wat is daar nu zo storend aan? Het gaat ze er toch niet om om 'gekleed'naar anderen te kijken, ze willen alleen zelf niet bekeken worden op deze leeftijd.En het oogpunt van de hygiene, je neemt toch ook steeds je handdoek mee waar je op ligt of zit in de sauna, daar gaat toch ook zweet inzitten.
Maar goed, we zullen ons aan de regels houden en dit dus niet meer doen.
Groet oregano

dirksmama
05-05-2012 om 06:06
Sauna is nou eenmaal bloot
dus in je bikini in de sauna is vragen om aangestaard te worden, net zoals je aangestaard zou worden als je in je blootje in het zwembad zou springen.
Voor pubers met gene: uitleggen dat je voor schut loopt in je bikini en helpt dat niet naar een preutsdag gaan, of gewoon niet gaan.

Sancy
05-05-2012 om 08:17
Ik snap het niet
Je schrijft dat je zelf al eerder naar de sauna was geweest. Dan weet je toch wat de regels zijn? Waarom dacht je dat er voor jouw dochter wel een uitzondering gemaakt zou worden?

Fiorucci
05-05-2012 om 09:59
Oregano
Het gaat om het principe. Als ze het goed vinden van jouw dochter, moeten ze het van anderen ook goed vinden, dat werkt niet. Sauna is bloot, badkledingdagen niet.

Mach
05-05-2012 om 10:00
Andere situatie
Ik snap je dochter best. De mijne is net zo. Maar stel je voor dat iedereen die dat niet prettig vindt in badkleding gaat lopen. Ik zou het denk ik niet zo prettig vinden als er bijvoorbeeld een paar mannen van rond de 25 in hun zwembroek zouden komen. Ik zou me dan ineens wel bekeken voelen, alhoewel ik dat normaal in de sauna nooit heb. Die mannen kunnen net zo veel moeite hebben met het bloot lopen als jouw dochter. En dan moet je dus niet in de sauna zijn op een gewone dag.

Maylise
05-05-2012 om 11:38
Oregano
Ik snap ook niet waarom andere mensen het vervelend zouden vinden als je dochter een bikini aan heeft. Ik snap sowieso niet waarom het vervelend zou zijn voor de andere saunagangers als een deel van de bezoekers wel badkleding aan heeft. Dat dwingt hen toch niet tot het dragen van badkleding? Maar goed dat is nu eenmaal de cultuur binnen de sauna. Ik ben geen sauna bezoeker dus ik snap het daarom waarschijnlijk niet. Ik zou voortaan naar speciale badkledingdagen gaan en niet meer op een gewone dag.
Ik ben het trouwens geheel met je eens dat ik het bezwaar van de andere bezoekers niet snap maar goed als dat nu eenmaal de manier is waarop het daar toegaat dan kan je daar weinig mee.

ilonka1970
05-05-2012 om 12:37
Leuk samen naar een bikinidag gaan
Waarom zouden ze wat anders "leuks' moeten gaan doen?
Zelf vond ik de sauna als tiener al heel erg fijn. (en ja...altijd in m'n blootje gegaan)
De eerste keer is misschien een beetje vreemd, maar iedereen is bloot, dus dat went snel.
En anders inderdaad samen naar een "bikini dag".Misschien vind ze het dan wel leuk en fijn. Is toch heerlijk om samen zo'n geniet dagje te hebben!

Karin*
05-05-2012 om 12:51
Badkledingdag, leuk
Deze week zijn dochter (13) en ik ook naar een badkledingdag geweest. Erg geslaagd. Dochter piekert er niet over om in haar nakie te gaan. Ik ga zelf ook liever niet in mijn blootje, en ik wil kennissen of clienten die hier in de buurt gaan ook liever niet in hun blootje te zien eigenlijk. Als dat dan preuts heet, vooruit dan maar.

koentje
05-05-2012 om 12:58
Huh
Tranen in je ogen omdat je aangesproken wordt op de badkleding van je dochter? Vanwaar zo'n emotionele reactie dan?

sus-anne
05-05-2012 om 13:50
Stel je eens voor
draai het eens om.
jij gaat met je 15 jarige dochter naar de badkledingdag van de sauna.
iedereen loopt in badkleding en er loopt 1 meneer bloot.
Hoe zou je dat vinden?
Regels zijn regels,ik zou daar geen drama van maken en gewoon met je dochter naar de badkleding dag gaan.

Maylise
05-05-2012 om 14:33
Maar
Is een sauna gemengd dan? Ik dacht dat het alleen vrouwen waren (of alleen mannen) dus vandaar dat ik niet goed begreep wat het bezwaar tegen gemengd naakt/badkleding zou zijn. Als echter mannen en vrouwen door elkaar zitten dan snap ik het beleid van de sauna veel beter. Dan kan er inderdaad een wat vervelende sfeer ontstaan van in zwembroek geklede mannen die te veel staren naar vrouwen.

Leen13
05-05-2012 om 14:48
Bewustzijn
Inderdaad denk ik ineens het doorbreken van de illusie dat we doen alsof het normaal is en dat iedereen daar met zijn makkes bloot loopt en dan wordt je er door wel geklede mensen aan herinnerd. Ik ben slechts 1x in de sauna geweest op een damesdag om te wennen. Bleek er een aangeklede barman te zijn. Dat was dus de laatste keer. commercieel is het dus ook niet handig.

Maylise
05-05-2012 om 15:14
Lezer
Nu begrijp ik het. Ik kom nooit in een sauna dus ik ging er vanuit dat het niet gemengd was. Dan snap ik het beleid ook veel beter.
AnneJ schreef dat het een vrouwendag was dat ze in de sauna was. Misschien dat ze daarom de aangeklede barman wat vreemd vond? Ik ging in ons vorig huis altijd naar het plaatselijke zwembad en daar had je ook een vrouwenzwemuur. Tijdens dat uur was er dan ook geen mannelijk personeel aanwezig. Dat lijkt me ook logisch want het hele concept is vrouwen onder elkaar.

Leen13
05-05-2012 om 15:17
Onderons
Die ene ervaring was genoeg. En in het Midden-Oosten zou ik al helemaal niet gaan omdat er vast stiekum gespot wordt, zeker als er blonde buitenlanders te zien zijn.
Maar een hamam hier is misschien nog weleens een optie.

Leen13
05-05-2012 om 15:41
Aanraken
Hmmm, tja, weet ik niet. Misschien juist wel fijn als alleenstaande dat je nog eens gewoon aangeraakt wordt. Mijn kinderen zijn nou ook niet zo lichamelijk, tenzij het spontaan in ze opkomt. Maar bedankt voor de waarschuwing.

mirreke
05-05-2012 om 16:51
Aangeklede barman
Als je in de barruimte zit, met dus een aangeklede barman, heb je zelf ook je badjas aan. Alleen in het saunagedeelte ben je bloot. Daar loopt overigens indien nodig ook gewoon gekleed personeel rond, het is net als in een zwembad, daar lopen ook badmeesters aangekleed terwijl de bezoekers in hun badkleding zijn .
Oregano, vat het niet persoonlijk op, zo is het niet bedoeld. In de sauna gaat gewoon iedereen bloot. Als er ook in badkleding geklede mensen bij zijn, dan wordt pas de sfeer raar. Ik vind het normaal en juist dat jullie erop zijn aangesproken. Hopelijk heeft je dochter het zich niet al te zeer aangetrokken...
Laat haar dit nou niet afschrikken van het saunagebeuren, dat zou jammer zijn.

Leen13
05-05-2012 om 16:57
Badman
Tja Mirreke, die bar keek met glazen panelen uit op het buitenbad met ijskoud water. Dan kun je wel een badjas aandoen maar je hebt al te koop gelopen voor je binnen bent. Bovendien voelde ik me ook in badjas niet fijn met zo'n verassing. Het ligt subtiel blijkbaar.

Leen13
05-05-2012 om 17:00
Lezer
Het verschil is dus de man. Bloot an sich heb ik niet zo'n moeite mee ook niet bij de dokter.

Maylise
05-05-2012 om 17:19
Vrouwendag
Op een vrouwendag verwacht je natuurlijk geen mannelijk personeel te zien; aangekleed of niet. Daarvoor is het een vrouwendag.
Bij het vrouwen zwem uurtje hadden ze ook een keer een mannelijke badmeester. Dat werkte natuurlijk want toen ging een deel van de vrouwen gelijk weg. Zwembad snapte toen ook wel dat dit niet kon en warer er vanaf dat moment voorzichtiger op.
Op een gewone gemengde dat lijkt het me niet vreemd dat er aangekleed personeel (m/v) rondloopt

Leen13
05-05-2012 om 17:47
Lezer
En weer een waarschuwing. Gelukkig op tijd. Dan beperk ik mijn saunaervaring maar tot het Mirandabad. Lekker alleen of met een kind en in je badpak

oregano
05-05-2012 om 19:18
Leuk al die reacties!
Ik snap iedereen wel, er zit wel wat in dat de sfeer anders wordt. Maar toch vind ik 1 puber die duidelijk met haar moeder is wel anders dat bijvoorbeeld een groepje pubers in badkleding. Of mannen met zwembroek aan. Dan zou ik me waarschijnlijk ook wel wat bekeken voelen of niet, maar ik snap dat de sfeer daardoor anders wordt.Dat wel. Verder wist ik het niet dat het verboden was. Misschien ben ik nogal gezagsgetrouw dat ik echt even schrok toen ik wat verontwaardigd werd aangesproken. Ik doe niet graag iets wat niet mag denk ik. Mijn dochter maakte het trouwens niets uit, liet het volkomen langs zich heen gaan.Zij vatte het erg lakoniek op en voor haar werd het er niet anders van. Het was inderdaad mijn idee maar zij vond het ook een leuk idee. We zijn wel vaker samen nd sauna geweest bij bv Landal Green en daar konden we vaak erg van genieten, boekje mee en liggen op de stoelen na de sauna, lekker hapje en drankje. (nu was ze bezig haar Iphone . Op deze leeftijd zijn er weinig dingen die leuk zijn om samen te doen naast shoppen of de bios.
Groeten oregano

Monique D*
05-05-2012 om 20:39
Organiseert jouw sauna geen vrouwendag?
Als jouw sauna geen badpakkendag organiseert is het misschien een idee om naar een vrouwendag te gaan? Of organiseert jullie sauna dat niet?
Zelf ben ik nooit in een sauna geweest. Mijn vriendinnen hebben mij vaak gevraagd om mee te gaan, maar ik zag het niet zitten om in mijn nakie bij vreemde mensen te zitten.. het idee alleen al! En ik heb zelf niet zoveel behoefte aan dat de partners van die vriendinnen en de andere mannelijke kennissen mij zonder kleren zien. Met vrouwen onderling zou dat nog wel kunnen. Ook die enorme hitte en ijskoud zwembad trekken mij niet aan. Dus geen sauna voor mij. Mijn kinderen (zoon van 17 en dochter van 15) gaan voor geen goud mee. Zij willen ab_so_luut niet dat zij bloot gezien worden!! Dus ik snap wel dat jouw dochter in een badpak in de sauna wil zitten.

Fiorucci
06-05-2012 om 09:20
Of.....
Er zijn ook sauna's bijvoorbeeld bij hotels waar het de bedoeling is dat je niet naakt gaat, en volgens mij heeft Thermae 2000 ook dat beleid. Daar zijn juist maar een paar dagen dat je wel naakt mag.

Fiorucci
06-05-2012 om 09:22
Monique d.
Ik ben een grage saunaganger, maar ik doe niet aan ijskoude dompelbaden hoor, dat hoeft echt niet. Ik ga vaak buiten lopen om af te koelen, neem een neveldouche gecombineerd met even enkels en polsen koud afspoelen.

Sancy
06-05-2012 om 13:06
Ik snap het nog steeds niet oregano
Waarom dacht je nou dat voor jouw dochter een uitzondering gemaakt zou worden?

oregano
06-05-2012 om 13:55
Sancy,
Ik dacht helemaal niet dat er een uizondering voor mijn dochter zou worden gemaakt. ik wist het gewoon niet, ben al vaak nd sauna geweest maat heb nooit geweten dat badkleding is verboden. Als ik dat wel had geweten had ik ook niet zo ontspannen daar rondgelopen met mijn dochter, met het idee dat wij iets deden wat niet volgens de regels was.
Groeten oregano

oregano
06-05-2012 om 15:22
Eerlijk is eerlijk,
Ook nu ik het wel weet vind ik dat ze er niet zo'n punt van hoefden te maken. Maar goed dat denkt iedereen als het om zichzelf gaat...Zo vaak zie je toch geen pubers in de sauna (misschien juist vanwege deze regel.)En nog steeds nu ik het wel weet zou ik geen punt van maken bij anderen. Dat blijft hetzelfde. Maar ik denk dat ik gewoon ook teleutgesteld was dat ons dagje uit zo in het water viel, de lol was er voor mij af. Volgende keer dus maar naar een geklede sauna, maar dan moet ik dus ook gekleed en daar vind ik nou weer niks aan in de sauna, maar ik pas me dan aan omdat ik dit toch leuke uitjes vind om samen te doen. Zal nog wel even zoeken worden trouwens hier in het noorden, ik heb er ook nog nooit van gehoord, zal eens op de div sites kijken.
Groeten oregano.