oregano
04-05-2012 om 20:40
Dochter (15) mag geen bikini aan in sauna.
Omdat ik het leuk vond eens iets samen te doen met mijn dochter (15) zijn we vandaag naar de sauna geweest. Zij wil niet naakt, en ik snap dat wel op die leeftijd. Ik had een kleine sauna uitgekozen in de buurt, was ik al eerder geweest, fijne sfeer. Nu werd ik op een gegeven moment aangesproken dat het echt niet kon dat mijn dochter badkleding aanhad. Mensen zou er aanstoot aan nemen en het was niet hygienisch. Het kwam op mij nogal verwijtend over en ik vond het heel vervelend. dus dit soort uitjes zitten er niet meer in. Ligt het aan mij dat ik het zo naar vond? De tranen stonden me bijna in de ogen. Ik vind het zo begrijpelijk dat een puber niet naakt naar de sauna wil. Nou dat moest je maar niet komen werd er gezegd. Wat vinden jullie hiervan? (mijn dochter vond natuurlijk al die naakte mensen veel minder hygienisch, maar dat terzijde ☺ )
Groeten oregano

Genista
10-05-2012 om 10:18
Ook wel eens gezien
Dat een meisje een heel dikke grote badhanddoek om zich heen gewikkeld had en zo in de sauna ging zitten. Het leek mij niet erg comfortabel, maar uit ervaring kan ik dus niet spreken.

Tijgeroog
10-05-2012 om 13:14
Maar skik
"Ik vind badjas aan in het restaurant of de bar geen rare regel. Handig juist als je zit te knoeien met je veel te rijkelijk belegd broodje gerookte kip met kerriemayonaise en rucola. Dat heb ik liever op mijn badjas dan op mijn blote lijf."
Maar omdat jij dat prettiger vindt, wil toch niet zeggen dat iedereen dat fijner vindt?
Ik knoei liever op m'n blote lijf, even onder de douche (die zijn er genoeg in de sauna) en ik ben weer schoon. Anders moet ik maar zien dat ik die kerrie-vlek weer uit m'n badjas krijg.
Ik zou het dus fijn vinden als je zelf mag weten of je wel of niet wat aanhebt. (handdoekje op de stoel voor je gaat zitten wel natuurlijk) Dan hoef ik ook niet de hele tijd bezig te zijn om m'n badjas weer recht te trekken.

sus-anne
10-05-2012 om 13:19
Hete soep
ik eet graag mét badjas in de restaurantsauna.
Stel je voor dat er een kop hete tomatensoep omvalt op je blote lijf.................

anderss
10-05-2012 om 13:35
Tuurlijk
maar dan zou ik wel graag de keuze willen hebben en nu is die er vaak niet: ik wordt geacht op de ongeklede dagen in het restaurant met badjas aan te zitten en dat vind ik vreemd

Tirza G.
10-05-2012 om 14:29
Restaurant is geen sauna
Het sauna-gedoe is puur alleen dat gesnor met warmte, kou en water in verschillende varianten. De rest is alleen maar om omzet te maken Het restaurant-lounge gedeelte bijvoorbeeld, maar ook de receptie en materiaaluitleen heeft vaak geklede medewerkers. Wat jij schetst, anderss, heeft volgens mij meer betrekking op naturisme.
Tirza

anderss
10-05-2012 om 14:34
Mischien
als je bedoelt dat ik heb prettig vind in de ongeklede sauna ongekleed te lopen een drankje te halen en in de relaxruimte te zitten en graag niet steeds met badjassen zit te hannesen

Fiorucci
10-05-2012 om 18:07
Maar tijgeroog
Het is niet zo fris als mensen etensresten staan af te spoelen onder de douches....

Rosase
10-05-2012 om 21:23
Ja dat kan best
Maar daar verhaalt die link niet over.
Daar wordt alle badkleding op een hoop gegooid.
Lijkt me dat je het dan ook moet hebben over badpakken en shorts. Met zwembroeken en bikini's in de sauna lijkt mij weinig mis.
Ik kreeg eigenlijk meer het gevoel dat dat stukje vanuit nostalgie geschreven was, want in een sauna behoor je nu eenmaal naakt rond te lopen en om dat goed te praten verzinnen we daar dan wat argumenten bij.
Het komt daardoor dat ik het wat gezocht en ongeloofwaardig vind.

Tijgeroog
11-05-2012 om 00:24
Fiorucci
Ik had niet de bedoeling om met m'n borst behangen met spaghetti onder de douche te gaan staan.
Alleen wat van die kerrie-mayonaise van Skik, die ik meteen na het knoeien ook al even afgeveegd heb. Dus zoveel spoelt er niet door het doucheputje. En de douche is tenslotte toch bedoeld om je schoon te maken?
Maar het ging me er eigenlijk om dat als Skik een badjas handiger vindt tijdens het eten, het niet automatisch voor iedereen een regel hoeft te zijn om in de lounge-ruimte een badjas aan te houden.

Fiorucci
11-05-2012 om 07:30
Tijgeroog
Het waarom van die regel: geen idee, ik zal het eens navragen.

FayW
11-05-2012 om 08:04
Naturisten sauna
Naar de sauna gaan vind ik heerlijk, maar ik ben geen naturist. Ik zou niet snel naar een sauna gaan waar mensen bloot in het restaurant mogen zitten. Ik vind een restaurant/terras met uitzicht op het zwembad al vervelend (om zelf naar te kijken en om bekeken te worden).
Hoe onlogisch het ook is, moeite met blote mensen in het restaurant van een sauna, ik zal vast de enige niet zijn die dat zo voelt. Een sauna is een bedrijf, ik denk dat zij uitgaan van wat voor de meeste mensen prettig is. Dus waar ze de meeste klanten mee trekken.

anderss
11-05-2012 om 09:36
Weet ik niet
aan mij is het nooit gevraagd en als dat wel zo was zou ik aangeven dat dat een keuze moet zijn. Er zijn denk ik veel regeltjes die bestaan zonder dat iemand ooit naar reden ervan heeft geinfomeerd. Ik denk ook niet dat klanten zullen wegblijven als een badjas een keuze is. Ik blijf ook niet weg als een badjas verplicht is maar ik blijf het vervelend vinden.

Poezie
11-05-2012 om 10:22
Onsmakelijk
Als iemand naakt of met ontbloot bovenlijf aan een eettafel/bar zitten. Mijn eetlust vergaat dan wel... Daarnaast begrijp ik het dwingende van Annej niet. Dat jij graag naakt loopt moet je zelf weten, maar een ander kan zich daar minder prettig bij voelen. Om dan maar te stellen dat die gene "niets te zoeken heeft" in een sauna vind ik werkelijk te belachelijk voor woorden.
Gr. Poezie.

anderss
11-05-2012 om 13:08
Tja
al die zwemmers in het zwembad en die uitgaanstypes in het cafe .....

FayW
11-05-2012 om 14:07
Anderss
Het restaurant van de sauna is toch wel wat anders dan het cafetaria van een zwembad? In een gewoon restaurant zitten toch ook geen mensen met een ontbloot bovenlijf?
En ja, ik zou denk ik wel weg blijven bij een sauna waar mensen bloot in het restaurant zitten. Net als ik niet meer naar de sauna zal gaan waar het restaurant en terras uitkijken op het zwembad. Voor mij is naar de sauna gaan een (duur) dagje uit. Ik ga dan naar een sauna waar ik mij prettig voel. Mag best wat verder weg zijn.

Ella2007
11-05-2012 om 14:54
Ervaring
Een paar jaar terug was ik op vakantie in een huisjescomplex met saunagedeelte, waar ook een verschrikkelijk lekkere hotpot op een terras stond. Op het bordje duidelijk de mededeling dat badkleding verboden was (echt niet te missen). Toen wij er een uurtje waren kwamen er 3 jonge stelletjes binnen in badkleding, die bijna alleen maar in de hotpot rondhingen. Op zich heb ik geen complex over mijn lichaam maar dat vond ik toch zeker niet prettig. Het evenwicht is gewoon verstoord. Het bordje was duidelijk, dus ja, dan moet je je dus of eraan houden, of wegwezen.
Voor organo: balen dat je niet beter geinformeerd had, beetje naief vind ik het wel. Dat weet je gewoon als je een regelmatige saunabezoeker bent.

Rosase
11-05-2012 om 15:21
Kan kloppen fiorucci
Maar niet iedereen kan even snel reageren. En ik krijg de kriebels van dit soort pseudowetenschappelijk onderbouwde prutstukjes. Dus dat moest er toch even uit.
Hierbij overigens niks ten nadele van de plaatser. Dat was jij geloof ik?

Fiorucci
11-05-2012 om 18:40
Rosase
Klopt, dat was ik. Ik weet dat er kwa saunagebruik wel gedegen redenen zijn om dat niet in badpak te doen. Dat dat niet geldt voor een minikini lijkt me evident. Maar waar trek je dan de grens? Simpel, gewoon geen badkleding.

Rosase
11-05-2012 om 21:11
Als basis vind ik dat prima
Ga er tenminste vanuit dat het merendeel van de saunabezoekers gaat voor de bikinilozedag.
Het gaat me niet om de grote van het badpak. Het gaat me om de nuance. Als je je als authoriteit opstelt
(wat zij in mijn ogen doen), moet je dit ook zorgvuldig doen. Het feit dat badkleding niet goed is had best wat genuanceerder gebracht kunnen worden, want zo ongenuanceerd als zij het stellen, ligt het niet.
Klaar.