Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (bijna 17) drinkt op camping zonder dat ik het weet

Waarschijnlijk krijg ik nu de stempel "overbezorgde moeder", maar ik ben er zojuist achter gekomen dat mijn oudste dochter, (bijna 17) die altijd faliekant tegen alcohol was, 2 glazen rosé en een biertje heeft gedronken. Ook kwam ze pas tegen 6 uur in de ochtend terug in de tent. Jongste zusje had ze in vertrouwen genomen. Die liep daar moeilijk van, omdat ze weet dat we hadden afgesproken: voor je 18e geen alcohol.
Het lastige is dat ik het nu weet via mijn andere dochter, waar oudste het aan heeft verteld en haar heeft laten beloven het niet aan mij te vertellen. Ik kan dus eigenlijk niets met bovenstaande info.

Oudste heeft sinds een paar dagen een campingvriendin ontdekt. Dit meisje heeft een sterke invloed op oudste. Ze is een jaar jonger, mag erg veel van haar ouders, oa het zo laat thuis komen wanneer ze wil. Wij zijn daar in mee gegaan, dus die geest is uit de fles...

Mijn vraag: moet ik het laten rusten, om het vertrouwen van beide dochters niet kwijt te raken?

Hoe zorg ik ervoor dat ik deze week mijn bezorgdheid toch bespreekbaar maak? Het vriendinnetje is heilig en mama staat sowieso met 1-0 achter...


Laat het rusten

Om vewel redenen.
Je jongste dochter had het niet moeten vertellen.
Als jij er nu over begint weet de oudste dat ze niets meer kan vertellen tegen de jongste en dat is niet gunstig.
Je oudste dochter gaat een eigen leven ontwikkelen, onder moeders vleugels vandaan, en dat is ook goed. Al zal ze zelf wel tegen grenzen aanlopen. Ze heeft met het vriendinnetje (afschuwelijk kind natuurlijk, slecht opgevoed en zo) ontdekt dat er in de wereld te koop is. Dat zal ze voor zichzelf moeteng aan evalueren.
Ze weet heel goed wat jij tegen haar gaat zeggen als ze het tegen jou had verteld, dus dat hoef je niet te gaan herhalen.
Het is een campingvriendinnetje. Naderhand blijven de kontakten nog even via de app, maar dat zal ook wel weer wegsudderen. Wonen ze in Nederland dicht bij elkaar? Dan heb je een ander probleem.
Kortom: gun haar even het snuiven aan een ongehoorzaam leven, zodat ze zelf later haar eigen beslissingen leert nemen.

Tsjor

joe

joe

02-08-2019 om 22:32

eens met Tsjor,

Je jongste had jou dit nooit mogen vertellen, dat ten eerste en dat zou ik als eerste reactie tegen je jongste gezegd hebben. ( klikken is wat mij betreft a no-go ! )
Inderdaad kun je dus niets met de informatie die jou ter ore is gekomen anders dan: dat je als ouder nooit zeker kan zijn wat je teenager doet als jullie niet in de buurt zijn
Het is een mooi streven om ''af te spreken'' voor je 18tiende geen alcohol, nog mooier zou het zijn vóór ja 24tigste, want dan de hersens volgroeid, maar dat terzijde.
Ik ben van mening dat gesprekken over wat alcohol doet met je brein en dat het verstandig is niet te gaan drinken vóór je 18tiende( in dit geval) meer oplevert, kortom veel informatie over alcoholgebruik, het indrinken, de Wodka die veel te snel naar binnen wordt gegoten met nare gevolgen soms.
Verder zou ik mij zeker niet druk maken nog over dat ze die nacht wat gedronken heeft.
Hou het wat in de gaten en begrijp dat teenagers experimenteren, das vrij normaal.
Het feit dat ze tegen 6-zen thuis kwam vind ik wel erg over the top maar allas... als het bij die ene keer blijft, who cares.
Zou ze nu vaker zo laat of vroeg thuis komen dan zou ik dat niet accepteren, dat zijn geen tijden meer om thuis te komen.

Succes
Joe

Emmawee

Emmawee

02-08-2019 om 22:41

Wel bespreken

Het ligt erg aan nuances, het leeftijdsverschil en hoe jullie gewend zijn om met elkaar om te gaan, maar in ons geval zou ik oudste laten weten dat ze jongste niet medeverantwoordelijk moet maken. Zij kiest ervoor om stiekem te drinken en moet daar zelf de verantwoordelijkheid voor dragen. Jongste heeft niks fout gedaan en zit nu met een rotgevoel.
Op het drinken zelf en het laat thuiskomen zou ik verder niet ingaan. Daar heb je immers niks van gemerkt.

Emmawee

Emmawee

02-08-2019 om 22:49

Vervolg

Ook je mening over het andere meisje zou ik voor me houden. Ik zou wel vragen of dochter zich vrij voelt om nee te zeggen, of dat ze grote druk voelt om mee te doen.

Ik leg mijn zoon uit dat ik hem van alles kan verbieden, maar dat ik niet alles kan controleren. Ik voorzie hem dus van informatie en leg uit waarom ik "geen alcohol" eigenlijk altijd de beste optie vindt (maar zeker tot zijn 18de). Uiteindelijk moet hij zelf kiezen wat hij doet, maar laat het dan echt zijn eigen keuze zijn en niet "omdat hij geen nee durfde te zeggen."

Veer

Veer

02-08-2019 om 22:53

Ik vind het

juist fijn dat mijn kinderen elkaar in vertrouwen nemen soms.

Klikken doen ze niet, de enkele keer dat ze dat wilden doen hoef ik het niet te horen. Klikken mag bij ons alleen in geval van drugs, loverboys of andere ernstige zaken.

Ik zou dus je jongste dochter zeggen dat ze het niet had hoeven door vertellen. Behalve als zij zich echt bezwaard voelde, in dat geval ga ik mee met Emmawee. En ja, tegen de jongste zeggen dat je tegen alcohol bent, maar dat iedereen wel eens iets doet wat niet mag of grenzen op zoekt. Verder zou ik het laten rusten.

Emmawee

Emmawee

02-08-2019 om 23:25

"die (s)liep daar moeilijk van"

Daardoor dacht ik dat de jongste zich inderdaad bezwaard voelde.
Maar inderdaad, het is wat ik bedoelde met de nuance. Ik zie mijn eigen jongste voor me, die zou zich vreselijk voelen, denk ik. Maar verder hebben zij ook heus wel hun dingen waar ze ons buiten laten.

Anders kun je inderdaad gewoon zeggen dat het niet nodig was om het tegen jou zeggen. Ze kan zelf tegen haar zus zeggen wat ze ervan vindt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-08-2019 om 23:48

Aantal dingen

Veer, wat maakt dat je gebruik va. drugs wel een reden vindt dat het ene kind kennis erover met de ouders mag delen maar gebruik van alcohol niet?

Verder ben ik tegen klikken maar vind ik dat oudste dochter jongste niet met deze kennis mag belasten. Ik zie het feit dat jongste dit aan ouders verteld heeft dus niet als klikken en deel hetgeen Emmawee zei in #4: oudste moet de boodschap krijgen dat ze jongere zus medeverantwoordelijk moet maken.

Wat oudste doet is grenzen verleggen en het is aan de ouders om te bepalen hoever ze dochter daarin willen laten gaan. Je mag gerust je grenzen aan je dochter duidelijk maken. Ze hoeft het er ook niet altijd mee eens te zijn, maar je mag wel aangeven tot hoever ze kan gaan en wanneer het wat jullie betreft consequenties heeft. Ook kan het een optie zijn om samen af te spreken wat nieuwe grenzen zijn.

Extra

Wat ik wel zou doen is: als dochter weer een avondje naar vriendin gaat, goed opletten dat ik wakker word als ze thuis komt. Dan kun je direct zelf stampei gaan maken over te laat in bed en waarschijnlijk ook alcohol gedronken. Eventueel zelfs om een uur of twee gaan kijken waar ze uithangt.
En als je iets op het programma hebt staan voor de volgende dag, haar gewoon mee laten doen. 's Avonds een grote meid, 's morgens ook.

Tsjor

Act

Act

03-08-2019 om 11:52

Ander geluid

En nu zal ik wel als de losbandige ouder gezien gaan worden maar ik vind het nogal een storm in een glas water. Ja, onder de 18 NIX maar kom op, je gaat niet dood van af en toe een glaasje, in dit geval stiekem op de camping ver weg van je ouders. Thuis hanteer je weer het NIX beleid en is het makkelijker te controleren. Je dochter weet (waarschijnlijk)echt wel dat er thuis andere regels gelden en dat ze nu een keer stiekem heerlijk stout is. En ja, het kan ook uit de hand lopen, die voorvallen kennen we allemaal maar omdat nu meteen te denken vind ik nogal voorbarig en zwaar op de hand.

Over het tijdstip van thuiskomen: ja, dat is laat maar schaar ik ook onder de noemer uitschieter. Je dochter weet dit zelf ook anders had ze het niet tegen zusje verteld. Ze vindt het zelf dus blijkbaar ook wat spannend.

Maar nog even over dat tijdstip doorgaand: mijn inmiddels boven en net onder de 20 kinderen gingen met 16 jaar naar muziekfeestjes die pas om 11 - 12 uur begonnen. Daar moest ik ook wel even aan wennen maar dat tijdstip van begin stond vast. Leeftijd 16 jaar. Dat kwam op die leeftijd dan iedere maand eens voor. Het vertrouwen in mijn kinderen is zo groot dat ik dat toestond. Tijdstip van thuiskomen zeker 5 - 6 uur of nog later als er met de eerste trein meegegaan moest. Jouw dochter klinkt verder ook niet als een losgeslagen kind dus relativeer dit voorval een beetje.

Ik snap je echt niet

Je tilt overal heel zwaar aan, maar je gaat wel gewoon slapen terwijl je zestienjarige dochter nog de hort op is en de kans krijgt pas om pas half zes aan te komen zetten. Als ze in al die uren echt maar 2 wijn en 1 bier op zou dat vertrouwen moeten geven in de toekomst, want dat is echt heel matig. Wat deed je zelf op die leeftijd. Ik ging al uit, dronk van mijn schamele zakgeld 1 bessen jus en 1 graves superieur. En met mij hele volksstammen die niet in de goot zijn beland.

Toen mijn kinderen die leeftijd hadden overlegde ik over het tijdstip waarop ze thuis moesten zijn, en bleef een van ons tot die tijd op. Even een kletspraatje hoe de avond was geweest, wie er nog meer waren. En zolang er nog samenhangende zinnen uitkwamen deed ik niet moeilijk. Een en ander was nog afhankelijk waar ze heen waren (feest of stappen) en hoe ze thuis konden komen (alleen of samen) maar later dan twee uur werd het niet. En dat was al een uitschieter.

Kenfan

"Wat deed je zelf op die leeftijd. Ik ging al uit, dronk van mijn schamele zakgeld 1 bessen jus en 1 graves superieur. En met mij hele volksstammen die niet in de goot zijn beland."

Maar dat was vroeger, toen je ook je kind in zijn blote kontje op het strand kon laten spelen en er zelf topless naast kon staan, kinderen urenlang buiten konden spelen zonder GPS-tracker of telefoon zodat elke beweging getraceerd kan worden en pubers op hun 16e op een brommer mochten rijden zonder brommerrijbewijs

Tegenwoordig moet je tot je 25e met je ID zwaaien als je een alcoholvrije (!) Radler wil kopen, ervaren mijn inmiddels volwassen kinderen.

Kan best

Ik geloof dat van die Radler wel. Winkeliers en cassieres zijn zo doorgeschoten dat ze geen risico meenemen. Ik stond bij de Lidl achter een moeder en een dochter die problemen kregen omdat er een fles wijn bij een volle band weekboodschappen stond en dat meisje haar ID niet bij zich had. Ik had niet de indruk dat de dames van plan waren die fles bij de auto soldaat te maken.

Pollewop

Pollewop

03-08-2019 om 17:26

Kenfan

ik wist het toevallig omdat een van onze kinderen zojuist een uitgebreide instructie heeft gehad ivm bijbaan in de supermarkt. En wat wel en niet mag qua alcohol bijvoorbeeld.

Voor TS

TS schreef :"dat mijn oudste dochter, (bijna 17) die altijd faliekant tegen alcohol was, 2 glazen rosé en een biertje heeft gedronken"

Het kan zijn dat ze gezwicht is voor de druk van leeftijdsgenoten maar ook dat ze faliekant tegen was omdat ze bang was de controle te verliezen bij alcholgebruik. Juist het feit dat ze zo'n lange avond niet meer dan drie drankjes nuttigt, geeft mij de indruk dat ze zich zelf goed in de hand heeft. Ik zie niet zoveel reden tot bezorgdheid. Maar goed, ik ben van de school dat je van ademen dood gaat, niet elk gebruik leidt tot misbruik, en een wijntje vind ik een betere aanvulling op een goede maaltijd dan een spa rood.

TS schreef:" Wij zijn daar in mee gegaan, dus die geest is uit de fles..."

Vaar je eigen koers zonder die van anderen te veroordelen, al kan het geen kwaad je inzichten eens te vergelijken met de handelswijze van andere ouders.

Pollewop

Ben ik benieuwd wat dan eigenlijk de voorschriften zijn in het geval wat ik aanhaalde. Die mensen kregen die fles wijn echt niet mee. Moeder kreeg de optie haar dochter uit de winkel te sturen, maar dan had ze die al die boodschappen alleen in moeten pakken - en bij de Lidl hebben ze ook nog geen band achter de kassa. Uiteindelijk hebben ze die fles maar laten staan. Absurd.

Pollewop

Het is echt waar. Ook al mag je onder de 18 wel 0,0 kopen, onze supermarkt heeft een eigen beleid. Daar kwamen we voor het eerst achter toen één van mijn kinderen op zijn 17e een Radler 0,0 wilde kopen. Hij wilde er zelf verder geen gedoe van maken omdat het kort voor zijn 18e verjaardag was en het legitimatie-showen nemen mijn kinderen ook niet zo zwaar op.

Wat Kenfan vertelt over die fles wijn heb ik vaker gehoord.

Alcohol en kinderen is geen goede combinatie, en ik snap dat er regelgeving nodig is om te ontmoedigen dat de jeugd vroegtijdig naar de drank grijpt en ouders er te makkelijk mee om gaan, maar e.e.a. is inmiddels verschrikkelijk aan het doorslaan. Niet alleen m.b.t. alcohol. Zie de voorbeelden die ik eerder gaf. Ik zette er een smiley bij, maar ergens bedoelde ik het ook wel serieus. Ik wil absoluut niet beweren dat vroeger alles beter was, maar wat sommige dingen betreft zijn we wel aan het doorslaan.

nog even er op doorgaan

Over alcohol kopen waar je kind bij is: https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/bier-kopen-met-een-kind-onder-de-16

"De supermarkten hebben de regel "Samen alcohol kopen = Samen legitimeren" bedacht. Dit omdat het vaak niet duidelijk is wie de alcoholische drank koopt. Staat een vader met zijn 15 jarige zoon bij de kassa en koopt hij twee kratten bier, voor wie zijn die kratten dan bestemd? De caissière weet dit natuurlijk niet. De supermarkten kunnen flinke boetes krijgen wanneer ze alcohol verkopen aan minderjarigen en daarom willen ze van zowel de vader als de zoon een legitimatie zien.

Het "Samen alcohol kopen = Samen legitimeren" zal voor veel mensen erg vervelend zijn. Sommige ouders kunnen hun kind dus niet meer meenemen als ze naar de supermarkt gaan, tenminste als ze ook gewoon een kratje bier willen kopen."

https://www.ad.nl/economie/supermarkt-weigert-wijn-te-verkopen-aan-moeder-met-dochters~a05ba6b8/

"Toen de caissière de twee flessen wijn zag, vroeg ze om de legitimatie van de dochters. 'Ik gaf aan dat de wijn voor mij en mijn man was. Toch bleef ze volhouden. Ze toonde meerdere keren het briefje met de regel: Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID's van de hele groep gecontroleerd worden: iedereen moet oud genoeg zijn'.

Rita kreeg de bedrijfsleider van de supermarkt niet te spreken; ze verliet daarom de supermarkt zonder boodschappen.

Enige tijd later heeft de Rita Geus haar bevindingen voorgelegd aan aan het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Volgens het ministerie zit de Aldi fout: 'De verkoper heeft onterecht geweigerd u drank te verkopen, omdat hij verder geen aanwijzing had dat de drank voor uw kinderen bestemd was.'"

Het is dus wel onterecht, maar toch gebeurt het.

Pollewop

Pollewop

03-08-2019 om 19:20

We gaan nu een beetje o.t.

Hij heeft er wel wat over gezegd, het gaat er omdat dat je denkt dat mensen het samen gaan consumeren geloof ik. Anders zou je een volwassene met een peuter ook geen alcohol mogen verkopen.
En beleid is altijd dat je geen discussie aangaat met de klant, als een klant lastig doet, roep je altijd de mananger (of je leidinggevende of hoe het ook heet).

Maria1611

Maria1611

08-08-2019 om 02:25 Topicstarter

Allemaal

Heel erg bedankt voor jullie tips en bijdrage. Inmiddels heb ik een gesprek met haar kunnen voeren. Via een leugentje om bestwil heb ik gezegd dat ik in de buurt van de campingbar was en dat ik haar zag met een glaasje rosee. Met een grapje vroeg ik of de Franse rosee lekkerder was dan de Nederlandse ook heb ik hand in eigen boezem gestoken en gezegd dat ik wel snap dat ze het mij niet durfde te zeggen, omdat ik wat betreft alcohol zo stellig was. Lang verhaal korr: we hebben nu een afspraak: we bepalen samen de eindtijd en 2 glaasjes rosee is de max. Controleren kan ik dat laatste natuurlijk nooit. Eindtijd controleer ik wel. Ze moet me even wakker maken als ze thuis komt.

Pollewop

Ik heb die vraag ooit gehad bij de kassa van een opgeschoten pubertje.....ik had een krat bier en mijn toen 6-jarige bij mij. Of ik het zelf op ging drinken of dat het voor mijn kind was. Ik was met stomheid geslagen. Controle is goed, maar het schiet soms door.

whahahha annaniem

Wat zei jij..das voor zijn kinderfeestje

Veer

Veer

08-08-2019 om 11:17

Fijn, Maria 1611

Klinkt goed! Zo hadden we dat hier ook op kunnen lossen! Bij ons heeft deze opvoedstijl goed uit gepakt (dat durf ik wel te zeggen nu de jongste van de vier 17 is😃).

Maria1611

Mooi voorbeeld van het opschuiven van de grenzen van het experimenteren en de grenzen van verboden.
Tsjor

Chantelle

Chantelle

09-08-2019 om 01:00

Maria

Hier precies hetzelfde. Ouders toch wel stellig 'tot 18 geen alcohol'. Daar waren we wel een van de weinige ouders in. Zoon heeft opgebiecht dat hij sinds 16,5 wel eens een biertje nuttigde bij uitgaan. Ben blij met zijn eerlijkheid en het bood een opening voor nieuwe afspraken: max 3 biertjes, max 1 keer per week/weekend, geen sterke drank. Dat kunnen we niet controleren. Maar hij moet zich ook iedere keer nog even melden en dan zien/horen we snel genoeg of hij teveel heeft gedronken of niet. Wel dronken heeft wel consequenties... Maar oef, blijft moeilijk

Feesten op de camping

Ik zou met de oudste juist een gesprek aan gaan over eventuele contacten met jongens en de mogelijkheden tot intimiteit als gevolg van een ‘vakantieroes’.
Te veel drinken in de vakantie leidt tot hoofdpijn en kotsen. Maar dat is peanuts in vergelijking met de risico’s van het genieten van vrijpartijen.

Kater

"Te veel drinken in de vakantie leidt tot hoofdpijn en kotsen. "

Dat kan erg leerzaam zijn

Toen ik een kleine 40 jaar geleden eens wakker werd met een kater waarbij zelfs mijn naam pijn deed, nam ik me voor: dit nooit meer.
Ik ben geen geheelonthouder, maar ik heb me er tot nu toe altijd keurig aan kunnen houden dat ik me niet meer zo laat gaan met drank.

Gesprek over intimiteiten en risico's zou ik wel aangaan inderdaad.

Rosie

Hier ook twee keer zo dronken geweest dat mijn hele maaginhoud eruit kwam. Aan een keer had ik blijkbaar niet genoeg. Na de tweede keer nooit meer dronken geweest 😈

Een keer

Een keer zo dronken dat ik de volgende dag bepaalde dingen niet meer wist. Dat was meteen de laatste keer!

Puh

Puh

09-08-2019 om 17:15

Heel vaak

Heel vaak heel dronken geweest op verschillende leeftijden en het hielp niets hoor. Ik drink alleen geen Martini meer sinds ik daar een keer een hele fles van gedronken heb.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.