Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter dwars over vakantie

Moosey schreef op 07-08-2025 om 08:49:

[..]

Hè ja, lekker dochter meteen al de redenatie leren dat je meteen álles goed moet doen, anders is het hypocriet dat je maar een paar dingen probeert goed te doen. Dat is zo’n lamleggende redenatie die zoveel gebezigd wordt, zonde is dat. Liever inconsequent goed dan consequent fout.

Mooi dat dochter zich druk maakt om het milieu, maar een beetje onhandig getimed als ze er nu pas mee komt. Dus ik zou ook zeggen: meegaan, en verder lekker veel praten over wat ze op korte termijn wél kan doen voor het milieu. Als het milieu inderdaad de echte reden is dat ze niet mee wil.

Mee eens hoor, het gaat er imho om dat we allemaal iets doen (of laten) waar we dat kunnen. En niet elkaar vliegen af gaan vangen wie het meeste doet of mensen die zich wel inzetten voor het milieu denken klem  te moeten zetten door dat ene dingetje dat ze nog niet doen. Zoals ik al vaak ondervonden en gezegd heb: de mensen die niets doen verwijten de mensen die iets doen dat ze niet alles doen. 

Een heel rapport weten we wel inderdaad, maar foto's van de minder mooie kanten van zo'n zonvakantie vind ik wel een goed idee.
De meeste foto's op Instagram zijn toch mooie plaatjes, een tegengeluid is nuttig.

Thuis laten zou ik zeker niet doen. Vakantie is ook tijd met familie, samen leuke dingen doen. Niet leuk als ze dan er niet bij is. 
Nu zal ze mee moeten, daar zou ik ook duidelijk over zijn en niet in discussie gaan. Je gaat mee, punt, voor volgend jaar kunnen we andere plannen maken.

Niet iedereen hoeft alles leuk te vinden, maar er zal toch wel een gemeenschappelijke deler te vinden zijn? Als zij naar noorwegen wil met de auto, maar de rest van de familie vind dat te koud, dan kan je wel met de auto gaan, maar bijvoorbeeld naar frankrijk. Dan is het niet alleen wat dochter wil, maar wordt ze wel meegenomen in het besluit.

TO wil je morgen nog even een berichtje doen als je op het vliegveld staat ?

ben ook benieuwd hoe het nu af is gelopen.

Ik denk dat het minste wat je kan doen is je dochters zorgen erkennen. Voor wat ik zie zegt zij over vliegen niks dat feitelijk onjuist is.

Bakblik schreef op 07-08-2025 om 09:05:

Ik snap het niet, met kinderen van die leeftijd maak je toch samen plannen voor de vakantie?
Je luistert naar wat de kinderen willen, je bepaalt een budget, je overlegt over het soort accomodatie, je kiest hoe je er heen gaat (auto bus of vliegen).
Toen mijn kinderen die leeftijd hadden was de accomodatie duidelijk, kamperen met eigen vouwwagen op een of meerdere campings. Land en welke camping bepaalden we met zijn allen. Dan wisten ze al snel dat die dure campings van 80 euro per nacht niet mochten.
Niet alles is 100 % de wens van iedereen maar mee moesten ze wel een doordat ze al maanden wisten wat de bedoeling was konden ze niet 2 dagen voor vertrek nog met bezwaren komen.

Tot op zekere hoogte. Ze mogen kiezen uit de drie accommodaties die ik heb uitgezocht, maar de keuze voor transport is toch echt niet aan hen. 

Bakblik schreef op 07-08-2025 om 09:05:

Ik snap het niet, met kinderen van die leeftijd maak je toch samen plannen voor de vakantie?
Je luistert naar wat de kinderen willen, je bepaalt een budget, je overlegt over het soort accomodatie, je kiest hoe je er heen gaat (auto bus of vliegen).
Toen mijn kinderen die leeftijd hadden was de accomodatie duidelijk, kamperen met eigen vouwwagen op een of meerdere campings. Land en welke camping bepaalden we met zijn allen. Dan wisten ze al snel dat die dure campings van 80 euro per nacht niet mochten.
Niet alles is 100 % de wens van iedereen maar mee moesten ze wel een doordat ze al maanden wisten wat de bedoeling was konden ze niet 2 dagen voor vertrek nog met bezwaren komen.

Nou, nee hoor. Er werd rekening met ons gehouden maar we hadden niks te zeggen over de bestemming. 

Bij mij ligt het toch echt een beetje eraan of op het moment van boeken dochter er al zo over dacht.. ik zou mijn kind geen vlees geven als deze dit niet wilt , en dus ook dit soort klimaatvriendelijke keuzes steunen , wel zou ik aanstippen dat toerisme ook positief is en na de verschrikkelijke bosbranden een beetje geld in het laatje brengen daar ook voordelen heeft want ook een beetje van dat geld gaat weer naar de wederopbouw van een land.

Dubbel

Jullie kunnen nu alvast gaan brainstormen over een milieuvriendelijke vakantie voor volgend jaar.
Er gaan tegenwoordig redelijk luxe nachttreinen naar allerlei bestemmingen. Als je op tijd boekt, zijn die best te betalen. Wij hebben dat vorig jaar gedaan en het is goed bevallen.

DeOnbekende schreef op 07-08-2025 om 13:58:

[..]

Tot op zekere hoogte. Ze mogen kiezen uit de drie accommodaties die ik heb uitgezocht, maar de keuze voor transport is toch echt niet aan hen.

Zoiets inderdaad en met meerdere kinderen werd kiezen uit drie sinds al lastig. Wij gingen wij altijd met de auto dus dat stond vast. Zouden we hebben gevlogen en zouden kinderen dat niet gewild hebben dan zou ik dat waarschijnlijk wel gerespecteerd hebben en een bestemming dichtbij hebben gezocht. 

DeOnbekende schreef op 07-08-2025 om 13:58:

[..]

Het is misschien makkelijker omdat ik 1 kind heb, maar mijn kind heeft veto-rechten op de vakantie zoals we dat allemaal hebben. 

Dus we gaan naar een land dat ons allemaal aanspreekt, voor een tijdsperiode die voor allemaal ok is, met een vervoersmiddel waar we ons allemaal in kunnen vinden.

Vakantie hoeft niet én is duur, dus die moet leuk zijn voor iedereen. Ik zou mijn kind dus zeker niet laten vliegen als het dat niet wilde. Maar dan moet je dat wel met boeken al weten.

Fiorah schreef op 07-08-2025 om 18:38:

[..]

Het is misschien makkelijker omdat ik 1 kind heb, maar mijn kind heeft veto-rechten op de vakantie zoals we dat allemaal hebben.

Dus we gaan naar een land dat ons allemaal aanspreekt, voor een tijdsperiode die voor allemaal ok is, met een vervoersmiddel waar we ons allemaal in kunnen vinden.

Vakantie hoeft niet én is duur, dus die moet leuk zijn voor iedereen. Ik zou mijn kind dus zeker niet laten vliegen als het dat niet wilde. Maar dan moet je dat wel met boeken al weten.

Dat denk ik wel. Met twee of meer kunnen de wensen nogal uit elkaar liggen en is het budget pp misschien wat minder ruim. 

Met twee of meer kinderen moeten kinderen soms ook iets doen omdat het voor de ander leuk is. Met één kind van tien ga je niet zo snel meer naar de kinderboerderij, maar met een broertje van vijf nog wel. Met een vier jarige bezoek je geen museum over WO II, maar met een broertje van 12 loopt die vierjarige misschien toch mee. Zo kun je de vakantie ook inrichten. 

We maakten altijd met de kinderen een lijst waar de vakantie aan moest voldoen. En daar zochten we wat bij....Strandvakantie werd saai....dus werd het surfen, in een dorp, waar de meiden ook konden shoppen... ..

En ja, met overleg ging dat heel goed met 5 pubers.  

Raar dat je een kind van 14 niet vraagt  

'Raar dat je een kind van 14 niet vraagt' twee weken voor vertrek bedoel je. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.