Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter dwars over vakantie

Fiorah schreef op 07-08-2025 om 18:38:

[..]

Het is misschien makkelijker omdat ik 1 kind heb, maar mijn kind heeft veto-rechten op de vakantie zoals we dat allemaal hebben.

Dus we gaan naar een land dat ons allemaal aanspreekt, voor een tijdsperiode die voor allemaal ok is, met een vervoersmiddel waar we ons allemaal in kunnen vinden.

Vakantie hoeft niet én is duur, dus die moet leuk zijn voor iedereen. Ik zou mijn kind dus zeker niet laten vliegen als het dat niet wilde. Maar dan moet je dat wel met boeken al weten.

Ik kies natuurlijk een vakantie uit die voor de kinderen leuk is, maar ik ga absoluut niet met de trein op vakantie en ik blijf ook niet in Nederland. Wij hebben óók vakantie (en werken veel harder dan zij ), dus ze mogen binnen onze kaders een keuze maken (tussen accommodatie A en B, verder is het aan ons). 

Thy

Thy

07-08-2025 om 22:11

Wij hebben twee kinderen die heel verschillend zijn. Als we echt alles zouden overleggen qua vakantie, denk ik niet dat we er samen uit zouden komen.
Wij geven voor het boeken aan dat ze elk twee dingen mogen aangeven die zij belangrijk vinden. Die wensen nemen we mee. Bij ons werkt dat goed.

Hier mag dochter wel meepraten, maar uiteindelijk beslissen wij. Ze mag ook aangeven wat ze graag wil doen, houden we rekening mee. Maar soms ook iets wat wij leuk vinden. Dingen die niet geschikt zijn voor haar doen we dus niet. Of alleen en dat de ander dan met dochter iets doet.

Dat je rekening houdt met je kinderen lijkt me logisch. In de zin van niet naar een kindercamping met pubers als ze dat leuk vonden toen ze zes waren. Met 16 stuur je ze bij de Mac ook niet meer naar de ballenbak toch?

Bij ons thuis wilde mijn zus met net 14 ook niet meer op vakantie. Althans, niet als gezin, want dan zat ze met mij opgescheept (haar woorden). Dus toen gingen we gewoon niet meer. Ik vind nog steeds niet dat een kind van 14 deze keuze zou mogen maken voor een heel gezin. Voor mij voelde het als gestraft worden voor niet leuk genoeg zijn.

Wij zijn ook gaan zitten en ik heb gevraagd wat ze belangrijk vinden.
Dat we gaan kamperen met de auto staat vast, het worden ook niet de duurste campings, maar verder wil ik graag horen wat hun leuk lijkt.
Hun droomvakantie doen ze maar als ze zelf groot genoeg zijn, maar ik vind het wel leuk dat ze zich welkom genoeg voelen om nog een poosje mee te gaan met ons.

Kampeerder schreef op 07-08-2025 om 18:53:

[..]

Dat denk ik wel. Met twee of meer kunnen de wensen nogal uit elkaar liggen en is het budget pp misschien wat minder ruim.

Met twee of meer kinderen moeten kinderen soms ook iets doen omdat het voor de ander leuk is. Met één kind van tien ga je niet zo snel meer naar de kinderboerderij, maar met een broertje van vijf nog wel. Met een vier jarige bezoek je geen museum over WO II, maar met een broertje van 12 loopt die vierjarige misschien toch mee. Zo kun je de vakantie ook inrichten.

Dit! Met grotere kinderen kan je soms ook iets doen met maar 1 kind of splitsen als gezin. Wij waren een keer als gezin in de omgeving van le Mans waar man en zoon maar het circuit en automuseum zijn geweest terwijl ik met dochter ging shoppen. 

Dit jaar waren de mannen fietsen en dochter en ik verkennen de wereld van de lavendel. De tijd dat broertje mee moest naar iets wat echt voor meiden is die hebben we achter ons gelaten. Niet alles hoeft leuk te zijn voor iedereen en volle mep betalen voor een museum dat je niet wil zien doen we dus ook niet meer. 

Zelfs alleen met man op vakantie heb ik weleens in het theater gezeten bij Shakespeare terwijl man een boek las op de camping.  Daar doen wij niet moeilijk over.

Maar de een met het vliegtuig naar Griekenland en de ander op de fiets lijkt mij weer een beetje lastig te combineren. 

Ben benieuwd of to al richting Griekenland is en of dochter meegaat?

MamaE schreef op 07-08-2025 om 22:35:

Bij ons thuis wilde mijn zus met net 14 ook niet meer op vakantie. Althans, niet als gezin, want dan zat ze met mij opgescheept (haar woorden). Dus toen gingen we gewoon niet meer. Ik vind nog steeds niet dat een kind van 14 deze keuze zou mogen maken voor een heel gezin. Voor mij voelde het als gestraft worden voor niet leuk genoeg zijn.

Oh dat vind ik inderdaad wel sneu zeg. Schelen jullie veel qua leeftijd en zijn jullie toen echt voortaan thuisgebleven tot je zelf op vakantie kon? 

HelloKitty123 schreef op 08-08-2025 om 08:42:

[..]

Oh dat vind ik inderdaad wel sneu zeg. Schelen jullie veel qua leeftijd en zijn jullie toen echt voortaan thuisgebleven tot je zelf op vakantie kon?

Ik ben 1,5 jaar ouder. Jaar erop ging zij met vriendinnen. Ik had die optie niet omdat mijn vriendinnen ofwel geen geld hadden voor vakantie omdat ze geen baantje hadden ofwel die behoefte niet hadden ofwel hele strenge ouders en niet mochten. 

We zijn nog één keer als gezin geweest toen wij begin 20 waren. Daartussen ben ik een jaar of 8 niet op vakantie geweest. En daarna ging ik gewoon alleen op vakantie. Mijn ouders vonden dat wel een beetje gek. Toen ik tiener was had ik dat ook niet gemogen.

MamaE schreef op 07-08-2025 om 22:35:

Hier mag dochter wel meepraten, maar uiteindelijk beslissen wij. Ze mag ook aangeven wat ze graag wil doen, houden we rekening mee. Maar soms ook iets wat wij leuk vinden. Dingen die niet geschikt zijn voor haar doen we dus niet. Of alleen en dat de ander dan met dochter iets doet.

Dat je rekening houdt met je kinderen lijkt me logisch. In de zin van niet naar een kindercamping met pubers als ze dat leuk vonden toen ze zes waren. Met 16 stuur je ze bij de Mac ook niet meer naar de ballenbak toch?

en wat naar dat je ouders dit hebben laten gebeuren. 

Onze kinderen zijn inmiddels 20, 24, 26 en 28.  Hoewel ze sinds hun 16e mogen kiezen of ze mee willen, is dit het eerste jaar dat we in de zomer zonder kinderen op vakantie gaan. Vorig jaar waren ze er nog allemaal bij 

We zijn kampeerders en houden van rust. Aanvankelijk gingen we 's zomers naar kleine campings op max. 2 dagen rijden, maar sinds +/- 15 jaar hebben we een vaste plek bij een franse boer (geen camping, wel alle vrijheid en een riviertje. Zwemwater binnen 10 min. rijden). In het voorjaar kamperen we soms dichterbij huis en als het geld het toelaat gaan we in de herfst ook nog een weekje naar een huis(je).

Wat inspraak betreft: 
Afhankelijk van hun leeftijd hebben we de kinderen altijd wel ergens inspraak gegeven.
Zo mag elk kind al van jongs af aan tijdens vakanties één of twee keer bepalen wat we die dag gaan doen - binnen een bepaald budget en een bepaalde reisafstand.
Vanaf dat de oudste een jaar of 10 was, bespraken we samen welke van de locaties die ik had uitgezocht, hun het leukste leek. Dit ging dan om een camping tijdens de meivakantie, een huisje in de herfst en campings/hotels/b&b's onderweg naar Frankrijk.
Toen ze zo oud waren als TO's dochter, zochten ze thuis al mbv oa Tripadvisor uit wat de mogelijkheden voor hun keuze-dag(en) waren - iets waar ze zich ook op verheugden. Strand, een stad, raften, festivals ... we hebben dankzij hun allerlei leuke dingen gezien en gedaan. Bovendien gingen we vanaf een bepaald moment met twee auto's waardoor we konden opsplitsen. 
De keuzemogelijkheid voor de herfst heb ik sinds de jongste +/- 12 was, uitgebreid. Aanvankelijk stelde ik alleen verschillende kleinschalige bungalowparken voor, daar kwamen huizen in steden bij. Zo konden ze ook zelfstandig op pad. Dat viel erg in de smaak.
Vanaf hun 16e kunnen ze kiezen òf ze mee willen en zo ja, voor hoe lang - dan betaal ik een enkele reis heen of terug. 

duizel schreef op 08-08-2025 om 10:00:

[..]

Of misschien had zusje wel heel erg last van haar grote ASS zus met ASS gedrag, kan ook he, en zagen ouders ook in dat een gezamenlijke vakantie niet meer haalbaar was. MamaE legt altijd de schuld bij dat zusje in tal van dingen, zij is altijd slachtoffer in haar visie. Deze optie om niet meer op vakantie te gaan was voor MamaE niet leuk als ze wel waren blijven gaan had zusje geen leuke vakantie. Lastig voor de ouders om daar een keuze in te maken, en misschien was apart op vakantie gaan te duur.

MamaE schreef op 08-08-2025 om 09:28:

[..]

Ik ben 1,5 jaar ouder. Jaar erop ging zij met vriendinnen. Ik had die optie niet omdat mijn vriendinnen ofwel geen geld hadden voor vakantie omdat ze geen baantje hadden ofwel die behoefte niet hadden ofwel hele strenge ouders en niet mochten.

We zijn nog één keer als gezin geweest toen wij begin 20 waren. Daartussen ben ik een jaar of 8 niet op vakantie geweest. En daarna ging ik gewoon alleen op vakantie. Mijn ouders vonden dat wel een beetje gek. Toen ik tiener was had ik dat ook niet gemogen.

duizel schreef op 08-08-2025 om 10:00:

[..]

Ze was dus bijna 16 toen ze niet meer samen als gezin op vakantie gingen.... zo verschrikkelijk is dat nou toch ook weer niet ? 

Garfield77 schreef op 08-08-2025 om 10:25:

[..]

Of misschien had zusje wel heel erg last van haar grote ASS zus met ASS gedrag, kan ook he, en zagen ouders ook in dat een gezamenlijke vakantie niet meer haalbaar was. MamaE legt altijd de schuld bij dat zusje in tal van dingen, zij is altijd slachtoffer in haar visie. Deze optie om niet meer op vakantie te gaan was voor MamaE niet leuk als ze wel waren blijven gaan had zusje geen leuke vakantie. Lastig voor de ouders, en misschien was apart op vakantie gaan te duur.

Dat zou kunnen. Maar had ook besproken kunnen worden. Ik leg de schuld hiervan helemaal niet bij mijn zus, maar bij mijn ouders. Dat ze het oké vonden dat één kind van net 14 zo'n keuze voor het hele gezin mag maken.

Apart op vakantie was vooral geen optie voor mijn ouders. Vakantie doe je als gezin of niet. Ze gingen voor ons en als wij (of een van ons) niet meer wilden, dan maar niet.

MamaE schreef op 08-08-2025 om 10:41:

[..]

Dat zou kunnen. Maar had ook besproken kunnen worden. Ik leg de schuld hiervan helemaal niet bij mijn zus, maar bij mijn ouders. Dat ze het oké vonden dat één kind van net 14 zo'n keuze voor het hele gezin mag maken.

Apart op vakantie was vooral geen optie voor mijn ouders. Vakantie doe je als gezin of niet. Ze gingen voor ons en als wij (of een van ons) niet meer wilden, dan maar niet.

Jij noemt het haar zin geven , ik noem het luisteren naar de behoeftes van je kind, en als 1 van je kinderen geen behoefte meer heeft aan familievakanties op 14 jarige leeftijd, dan is een mokkende puber meeslepen toch voor niemand leuk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.