KevinLefevre
06-08-2025 om 22:12
Dochter dwars over vakantie
Ik heb al maanden geleden een vliegvakantie naar een Grieks eiland geboekt voor mij, mijn vrouw en onze 3 kinderen. We vertrekken overmorgen. Dochter is 14 jaar en zegt stellig niet mee te gaan. Ze heeft op school geleerd dat vliegen slecht is voor het klimaat en dat luchtvaartpersoneel op Schiphol slecht wordt betaald. Ze dreigt zelfs weg te lopen van huis zodat ik de politie haar moet laten zoeken, en ze denkt dat in dat geval de politie zegt dat ze ook niet op vliegvakantie mag van hen omdat ze gelijk heeft. Haar koffer weigert ze ook stellig in te pakken.
Iemand tips in hoe ik dochter tot rust laat komen zodat we vrijdag normaal als gezin op vakantie kunnen?

AnnaPollewop
12-08-2025 om 19:55
Schemerlampje schreef op 12-08-2025 om 13:26:
[..]
Maar het is natuurlijk wel een heel ander gevoel als je niet op vakantie gaat omdat je ouders het geld niet hebben, dan wanneer je niet gaat omdat je zus niet met jou op vakantie wil. En ik kan best begrijpen waarom de zus dat niet wilde, maar dan kun je toch nog steeds aannemen dat dat MamaE gekwetst heeft en dat ze daar verdrietig van was?
Ik snap niet waarom iedereen maar overloopt van begrip voor de zus van MamaE. Ik heb hier 5 kinderen (incl pleegkind) door de 14 jaar leeftijd heen zien gaan, en ze waren allemaal even asociaal op die leeftijd. Geen enkele zin om rekening met een ander te houden, wisten alles beter, lieten zich liefst alleen maar verzorgen en zelf iets doen ho maar.
Dat een 14 jarig kind zegt niet meer met MamaE op vakantie te willen zegt helemaal niets over MamaE, en alles over de 14-jarige zelf. Dat de ouders dat een op een naar hun kind doorgeven vind ik ronduit wreed. De ouders van MamaE komen op mij niet erg compassievol over, to say the least.
Er wordt door MamaE een persoonlijke verdrietige ervaring gedeeld en een aantal reacties komen neer op "ja hoor eens, geen wonder dat je zus niet meer met zo'n debiele ASSer op vakantie wilde, logisch".
Wie is er dan niet empathisch, denk ik dan maar.
En waarom gaat het daar uberhaupt zo lang over.
TO begon over een kind dat niet met het vliegtuig wou. Nou, ik heb ook wel eens geweigerd met het vliegtuig te gaan (ik werd panisch van vliegen in die tijd), ik wilde met de trein. Dat mocht ik niet alleen (ik was 15) dus toen ging een tante met mij mee met de trein (nee, ik vond dat niet zo leuk, zo'n babysit maar het was wel een aardige tante gelukkig) en de anderen met het vliegtuig. Qua prijs maakte dat maar weinig uit vermoed ik.
Ik ben wel benieuwd hoe de reis is verlopen, TO is nooit meer terug geweest en dan vliegt zo'n draad wel vaker alle kanten op, bij gebrek aan klosje om een en ander omheen te winden (TO).

Anoniemvoornu
12-08-2025 om 19:58
AnnaPollewop schreef op 12-08-2025 om 19:55:
[..]
Ik snap niet waarom iedereen maar overloopt van begrip voor de zus van MamaE. Ik heb hier 5 kinderen (incl pleegkind) door de 14 jaar leeftijd heen zien gaan, en ze waren allemaal even asociaal op die leeftijd. Geen enkele zin om rekening met een ander te houden, wisten alles beter, lieten zich liefst alleen maar verzorgen en zelf iets doen ho maar.
Dat een 14 jarig kind zegt niet meer met MamaE op vakantie te willen zegt helemaal niets over MamaE, en alles over de 14-jarige zelf. Dat de ouders dat een op een naar hun kind doorgeven vind ik ronduit wreed. De ouders van MamaE komen op mij niet erg compassievol over, to say the least.
Er wordt door MamaE een persoonlijke verdrietige ervaring gedeeld en een aantal reacties komen neer op "ja hoor eens, geen wonder dat je zus niet meer met zo'n debiele ASSer op vakantie wilde, logisch".
TO begon over een kind dat niet met het vliegtuig wou. Nou, ik heb ook wel eens geweigerd met het vliegtuig te gaan (ik werd panisch van vliegen in die tijd), ik wilde met de trein. Dat mocht ik niet alleen (ik was 15) dus toen ging een tante met mij mee met de trein (nee, ik vond dat niet zo leuk, zo'n babysit maar het was wel een aardige tante gelukkig) en de anderen met het vliegtuig. Qua prijs maakte dat maar weinig uit vermoed ik.
Ik ben wel benieuwd hoe de reis is verlopen, TO is nooit meer terug geweest en dan vliegt zo'n draad wel vaker alle kanten op, bij gebrek aan klosje om een en ander omheen te winden (TO).
De 14 jarigen die ik ken herken ik totaal niet in jouw omschrijving..

AnnaPollewop
12-08-2025 om 20:06
Anoniemvoornu schreef op 12-08-2025 om 19:58:
[..]
Nou, dat is mooi.
Maar die ik ken, en ik heb er ook heel wat gezien buiten het gezin, blonken niet perse uit in rekening houden met de ouders of andere gezinsleden. Dat trok vanzelf weer recht overigens na een paar jaar. Toen ik dat eenmaal doorhad maakte ik me er minder druk om.

Bakblik
12-08-2025 om 20:11
[..]
Nou inderdaad, de een begint wat jonger en de ander wat later maar zo tussen de start van de brugklas en hun 17e verjaardag heeft iedere puber een poosje geen begrip van/voor/over (de situatie van) ouders en siblings op dat moment. De een wat heftiger dan de ander maar ik ken geen pubers die niet puberen of hebben gepuberd.
Verder een hele goede analyse.

Biebeltje
12-08-2025 om 20:45
Mijn 14 jarige is inderdaad zo'n puber zoals AnnaPollewop beschrijft, tenzij je iets gaat doen wat hij wil. En zelfs dan heb je geen garantie dat hij niet alsnog gaat lopen nukken omdat het toch niet helemaal was wat hij er van gedacht had. Tegenwoordig loopt hij meestal maar gewoon mee met z'n koptelefoon op als het niet anders kan.
Verder is de ene persoon met ASS de andere niet. Ik sleepte 15 kilo aan leesboeken mee op vakantie en vond verder alles goed. Nu was ik ook niet zo moeilijk volgens mij en ging ik graag mee wandelen in de natuur, watervallen bekijken, badmintonnen, zwemmen in een meer etc. Sociaal was ik dan weer niet zo sterk waardoor ik nooit echt aansluiting vond bij vriendengroepjes en vooral aan mijn jongere zusje bleef plakken. Misschien voelde zij zich wel net zo als het zusje van MamaE (maar ik heb er nooit iets van gemerkt en het nooit gevraagd).

Kikki39
12-08-2025 om 20:49
daarom snap ik ook niet zo waarom het autisme erbij betrokken wordt. Je hebt ook kinderen zonder beperking die geen aansluiting vinden, het lastig vinden om contact te maken, het lastig vinden om.met broers/zussen om te gaan, het lastig vinden om zich te verplaatsen in een ander, toch?

Anoniemvoornu
12-08-2025 om 21:24
[..]
AnnaPollewop schreef op 12-08-2025 om 20:06:
[..]
Nou, dat is mooi.
Maar die ik ken, en ik heb er ook heel wat gezien buiten het gezin, blonken niet perse uit in rekening houden met de ouders of andere gezinsleden. Dat trok vanzelf weer recht overigens na een paar jaar. Toen ik dat eenmaal doorhad maakte ik me er minder druk om.
Pubers staan niet bekend om hun empatisch vermogen, jouw beschrijving vind ik wel het uiterste maar ik heb ook hele leuke pubers in mijn omgeving , geef ik zeker toe.. maar MamaE was net zo goed een puber toch? Dat overdreven empathische vermogen behoudt zich in mijn geval niet alleen tot haar zusje hoor ik vind het voor MamaE hartstikke rot dat ze zo'n nare vakantie heeft gehad.

Anoniemvoornu
13-08-2025 om 09:33
DeOnbekende schreef op 13-08-2025 om 06:49:
Open er anders even een topic over.
Of je leest gewoon niet mee kan ook he,
to reageert zelf niet , het gebeurt zo vaak dat het topic dan "overgenomen" wordt

DeOnbekende
13-08-2025 om 09:42
Anoniemvoornu schreef op 13-08-2025 om 09:33:
[..]
Of je leest gewoon niet mee kan ook he,
to reageert zelf niet , het gebeurt zo vaak dat het topic dan "overgenomen" wordt
Over het onderwerp ja, niet over de jeugdtrauma's van één specifieke forummer.