Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter gaat studeren & op kamers; inschatting kosten?

Dochter (17) doet eindexamen, slaagt vast want staat er heel goed voor. Dan: de volgende stap.
En dat is een studie die dermate ver reizen is dat ze op kamers zal gaan/moeten.

In voorbereiding daarop willen we, met haar, een soort kasboekje maken. Voor haar, maar ook voor onszelf. Ook om te zien hoeveel uur ze moet inschatten erbij te werken.
We rekenen met een kamerhuur van 450 (er is zicht op een kamer), incl gas, licht, internet.
Maar verder: wat ben je in je eentje kwijt voor boodschappen? Zorgverzekering? Andere verzekeringen? Ze zal door de week geen OV gebruiken, maar wel in het weekend.

Kortom: wie van jullie heeft al een kind op kamers, en heeft een helder beeld vd maandelijkse kosten en uitgaven?
En zou je dat met mij willen delen? Andere 'denk-ook-aan' tips ook zeer welkom natuurlijk!

Grt,
Mare


Moni

Moni

20-02-2015 om 20:45

Boekje ontvangen van overheid?

Mijn oudste is ook zo ver. Zij is enthousiast over een boekje dat ze heeft ontvangen met een aantal kosten op een rijtje, ook over op kamers wonen.
De blablabrief is gelijk weggegooid.

Even. Over de ov

Weet niet waarom ze een weekend kaart wil, maar door de week is meer dagen. En ook kan ze dan in haar studieplek met stadsbus, tram enz. En een keer ergens heen door de week.
Mijn dochter heeft een week ov omdat ze als ze het weekend thuis komt ( niet elk weekend) op vrijdag komt en maandagochtend heel vroeg weer vertrekt. En dan door de week heel veel gebruik maakt van de ov in haar studiestad en omgeving.

Moni

Moni

20-02-2015 om 22:21

Hangt van de stad af

Met een weekendkaart kun je op vrijdag reizen vanaf 12.00 uur. De maandagmorgen kan dan alleen met korting.

Er zijn steden met een studentencampus waar alle faciliteiten geconcentreerd zijn. En waar je ook woont in de stad, je kunt makkelijk met de fiets naar elke plek. Het ov wordt niet gebruikt.

En er zijn natuurlijk ook steden waar de tram/bus wel in aanmerking komt.

Goed opletten dus.

Lynna

Lynna

20-02-2015 om 22:34

Mijn dochter

Mijn dochter is een euro of 20 per week kwijt aan boodschappen. Ze is wel vrij zuinig en koopt hooguit 1x per week iets lekkers. In het weekend is ze thuis.
Ze heeft een weekov, dat pakte voor haar goedkoper uit.

Verder is ze een paar tientjes kwijt aan internet, heeft natuurlijk haar eigen mobiele abonnementskosten. Inboedelverzekeringen/gas/water/licht hoort bij haar kamer.

Extra fiets is handig. Ze zit nog bij mij in de reisverzekering en in de aansprakelijkheidsvezekering. Kijk goed na welke van je eigen verzekeringen gelden voor studerende uitwonende kinderen voor je iets apart voor haar afsluit.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-02-2015 om 23:42

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 05:18

elisa

Alleen de uitgaven. Er staat niets over bijv de zorgtoeslag... ook denk ik dat straks de kamerhuurprijzen dalen met het studievoorschot maar dat kan nog wel twee jaar duren.

Katniss

Katniss

21-02-2015 om 09:59

Dat kan minder

De bedragen voor kleding en uitgaan kunnen natuurlijk best lager. Ik besteed daar ook geen 180 euro per persoon aan per maand.

Limi

Limi

21-02-2015 om 10:13

boodschappen

Het maakt ook nog wel uit of je huisgenoten hebt en wat die aan gemeenschappelijke boodschappen kopen, of dat ze altijd samen eten enz.

kliem

kliem

21-02-2015 om 12:59

en:

En ga even na of je dochter geen huurtoeslag krijgt. Mijn dochter kon beter een duurdere kamer nemen waardoor ze 90 euro huurtoeslag kreeg en daarna toch goedkoper uit was. Ingeschreven bij een woningstichting in Maastricht.
Verder zou ik het dochter moeten vragen, ben me niet helemaal bewust van haar uitgaven.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2015 om 13:37

Dochter

Wij betalen de premie van de zorgverzekering. Wij zijn sinds dit jaar allemaal verzekerd bij Zekur. Extra Zekur, met daarin ook een reisverzekering voor vakanties, kost 109 euro. Zorgtoeslag 78 euro, dus 31 euro 'schade' voor ons.

Ik zou als ik je dochter was ook voor een weekkaart gaan. Mijn dochter moet met de bus (als ze niet met haar eigen auto gaat) en komt dan ook vrijdag thuis en maandag gaat ze weer.

Zij betaalt 375 huur alles inclusief.

Voor eten schat ze in dat het gemiddeld op 35 euro per week uitkomt.

Op kleding heb ik geen zicht en ik denk ook niet dat ik daar een goed antwoord op zal krijgen. Ze koopt de ene maand zomaar een paar dure schoenen, de andere maand gaat ze lekker shoppen. Maar ja, ze werkt daar voor en ze is ouder dan jouw dochter, waardoor ze een hoger inkomen heeft. IK bemoei me daar totaal niet mee.

Deze dochter is nogal gestructureerd, dus ik vertrouw erop dat ze in de gaten houdt hoeveel tijd ze kan gebruiken voor studie en baan. Net als ik ervan uit ga dat ze zelf goed weet hoe ze met haar geld om moet gaan. Ik ervaar dat als luxe. De oudste dochter zou dit lang niet zo goed kunnen overzien.

lennest

lennest

21-02-2015 om 15:08

kosten op kamers

Van een vriendin hoorde ik: 500-600 per maand, inclusief kamerhuur, eten/drinken, extra ov, verzekeringen. Kleding/uitgaan: hangt heel sterk van je kind af, dat is haast niet in te schatten. Sommigen hebben genoeg aan 50 euro per maand, sommigen hebben zeker 200 euro per maand nodig. Dan uiteraard ook nog de studiekosten, ook hier geldt: afhankelijk van de studie. Een studie ICT kent nauwelijks boeken, accountancy heel veel dure boeken.

Barvaux

Barvaux

21-02-2015 om 16:48

Lennest

Ik geloof dat niemand 200 euro NODIG heeft voor kleding per maand.

Hortensia

Hortensia

21-02-2015 om 18:44

wat dingen

Mijn (meerderjarige) zoon is sinds een paar maanden op zichzelf, niet op kamers maar in een spotgoedkoop appartementje. Als je elektra, verwarming en internet meerekent ben je bruto ongeveer hetzelfde kwijt als met kamerhuur. Maar hij krijgt ook huurtoeslag omdat de woningbouwvereniging de huurprijs onder de max.grens (rond de 370-380) voor mensen onder de 23 jaar houdt. En dan wordt het opeens heel aantrekkelijk, plus je hebt een eigen opgang en hoeft niks te delen!

Informeer eens bij de woningbouwvereniging of de gemeente waar je dochter gaat studeren. Hij woont dan wel in een gebied zonder veel woningnood (wel relatief veel mbo-studenten), hij heeft 4 maanden ingeschreven gestaan.

Bij jouw dochter is internet inclusief, hoe zit dat met vaste telefonie en televisie?

Waar je verder rekening mee moet houden: studiekosten (scheelt per studie), waar haalt ze haar inkomsten vandaan (niet overal is het makkelijk om werk te vinden, en niet alles is te combineren met studie of opleiding), verzekeringen (kan ze voor ziekte- en/of aansprakelijkheid nog met jullie meeliften omdat ze minderjarig is? En verzekeringen voor inboedel en eventueel laptop en telefoon), eten en drinken (mijn zoon probeert het met 35,= te redden en dat lukt tot nu toe; heeft natuurlijk wel voorraad moeten opbouwen de eerste tijd).

Hebben jullie je/heeft zij zich al verdiept in "consuminderen", low budget leven? Op internet en facebook is daar veel over te vinden. Voor veel mensen zijn vanzelfsprekende (vaak al als kind met de paplepel ingegoten) gewoontes vaak goedkoper mogelijk.

Hoe zit dat met de inrichting? In hoeverre is het gestoffeerd en gemeubileerd? Op weggeefhoeken en met brutaal rondvragen kun je heel ver komen met je inrichting want er is altijd toevallig net iemand die gaat samenwonen, de inrichting vernieuwen of een boedel moet opruimen van een overledene.

Hoe zit het met vaste lasten als gemeenteheffingen, zuiveringsheffing en zo? Zijn er mogelijkheden tot kwijtschelding? Krijgt een 17-jarige zelf zorgtoeslag en eventueel huurtoeslag als ze zelfstandig woont? Ik weet het niet, maar kijk het eens na.

Tja, kleding, en ook persoonlijke verzorging en uitgaan... Dat is zo duur of goedkoop als je het zelf wilt maken. Kleding kun je ook tweedehands scoren en hoe lager je inkomen, hoe meer je tevreden moet zijn met wat je hebt, zo simpel is het. Investeer eventueel op jouw kosten in een goede (aanvulling van de) basisgarderobe en denk ook aan een winterjas in de uitverkoop.
Persoonlijke verzorging idem dito, zelf bezoek ik eens in de 2 maanden de Turkse kapper en ben dan 15,= kwijt.
Shampoo en zo kun je steeds vaker bij goedkope winkeltjes halen i.p.v. de gebruikelijke drogisten, hou ook de hamsteraanbiedingen van de supermarkt in de gaten. AH had afgelopen week bijvoorbeeld tandpasta 2 voor de prijs van 1. Ja, dat kunnen we wel gebruiken

Ook met uitgaan, abonnementen, lidmaatschappen e.d. geldt: hoe minder geld, hoe beter je je keuzes moet maken. Spotify is heilig hier maar dat betekent dus ook: 5 biertjes of kopjes koffie minder buiten de deur, om maar eens een vergelijking te trekken

Qua OV kan ik geen advies geven, mijn zoon heeft OV-studentenkaart. Bel eventueel de klantenservice van de vervoersmaatschappij waar ze onder gaat vallen.

Hortensia ov

Iedereen die hbo of uni gaat doen krijgt ov. Maakt dis niet uit welke vervoerder toch?
En mboer van 18 krijgt hem ook, binnen 2 jaar alle mbo-ers
Ik denk dat je vooral moet kijken of een week kaart toch voordeliger is , ook al ga je op kamers en in het weekend naar huis. Want het zijn 5 dagen ipv 2,5.
En het voordeel dat je ook door de week dingen en mensen kan bezoeken in je studie omgeving

kliem

kliem

22-02-2015 om 01:35

Het is toch zo dat je 2 keer per jaar mag veranderen van soort Ov. Weekend naar week óf andersom? Of is dat weer veranderd? Dochter heeft ook week ov om al genoemde redenen. Thuiskomen op vrijdagavond, gaan op maandagochtend. Kaart wordt doordeweeks veel gebruikt, ook voor bezoek aan andere studentensteden als ze vrij is. Ze dacht eerst dat ze daar weekend ov voor zou kunnen gebruiken met de planning om dat dan te doen maar de meesten zijn toch thuis in het weekend dus afspreken gebeurd vaker doordeweeks.

Totaalplaatje 800 euro per maand incl studiekosten. Studiegeld krijgt ze van ons terug.

Ja je mag wisselen ov

Klopt

Carla

Carla

22-02-2015 om 11:28

barvaux offtopic

Er stond kleding/uitgaan.
Uitgaan is duur, hier delen ze vaak al drankjes. Maar dat zijn kostenposten waar je nog wel eens van kunt schrikken als je die per maand optelt om elke week, al is het maar 1 keer, uit te gaan. En dat hoort er toch wel bij als student.
Misschien is dat voor meisjes weer anders dan voor jongens. Zeker als die alleen maar een biertje drinken, wat de kosten zal drukken.

??? Hoort erbij?

Meeste studenten in omgeving van mijn kjnd gaan echt niet " ook al is het maar 1 keer per week" uit eten! Of het moet al een pizza zijn van 4 euro op de hoek.
Wel vaak bij elkaar eten en het dan gezellig maken. Kost ook wat maar veel goedkoper dan uit eten. Ik weet niet waar jij de studenten kent die zo vaak uit eten gaan.

geld

Zoon trekt op met studenten met en zonder geld. Die met geld gaan bijna dagelijks elders borrels drinken en die anderen gaan ook weleens uit maar hangen voornamelijk bij elkaar om en koken voor elkaar en halen drank als ze dat een keer willen, of iemand heeft geld, want het geld voor luxe is snel op.
Sommigen hebben nou eenmaal meer geld dan anderen.
Ik twijfel weleens of ik zoon daar geld voor moet geven, maar zoon ziet zelf niets in dagelijks borrelen gelukkig. We discussieren ook wel of die borrels iets betekenen in het kader van je netwerk.
M

Moni

Moni

22-02-2015 om 17:45

Wekelijkse borrel van de faculteit

De uni waar mijn oudste naar toe wil, heeft een wekelijkse borrel voor de studenten van de eigen faculteit. Ik begreep dat daar veel studenten heen gaan. Tijdens de open dag hoorde ik ook de tarieven voor de consumpties. Erg laag!

Ja dit soort activiteiten

Horen er wel bij. Maar dat zijn de kosten niet, die borrels op de faculteit oid. En je kan zoveel drinken als je wilt. Maar wekelijkse etentjes in een restaurant is niet iets wat de gewoonte is bij mijn eerste jaars studente. Wel zoals Anne J beschrijft. Bijeen rondhangen en gezamenlijk iets halen als er geldt genoeg is. En af en toe Echt uit eten met een sportteam, studiegroepje oid. Maar echt niet elke Week. En dan ook nog in de pizzeria waar alles halve prijs is ofzo. Pizza voor 6 euro of een daghap voor 8,50 . Dat soort prijzen en dan ook nog hooguit eens per maand

Mare

Mare

02-03-2015 om 22:18 Topicstarter

Geweldig, jullie reacties!

(Excuus, weg ivm voorjaarsvakantie).
Wat een inhoudelijke relevante reacties, heel erg fijn. Er gaat een wereld voor ons open...

@Moni, nee, geen boekje ontvangen van de overheid met tips over op kamers gaan. Kreeg jouw dochter dat automatisch toegstuurd, of had ze het aangevraagd? Klinkt wel nuttig.
@ Mach, dochter's studiestad is Breda. Allemaal heel prima met de fiets te doen. We hebben nog een 'oud barrel' staan van voor ze haar scooter kocht, dus die kan weer prima dienst doen. OV door de week is niet nodig, en, zoals ik hier net lees, je kunt dus ook wisselen van OV als toch blijkt dat de hele week handiger is (bv als ze ergens stge gaat lopen of zo).
@anderen, oa Kaaskopje en Hortensia, dank voor julie reacties.
20 euro/week is wel heel zuinig, ik weet niet of dat een reeele insteek is voor dochter. Paar keer is 35 euro/wk genoemd voor boodschappen, dat is misschien een beter bedrag om mee te rekenen. Beter dat het tikje meevalt, dan dat ze al start met tekort komen.

Goede tips mbt verzekeringen, gaan we uitzoeken. Huurtoeslag; idem dito. Kan me idd voorstellen dat iets hogere huur dan met huurtoeslag weer veel interessanter wordt.
We mikken op een kamer op de campus, bij voorkeur kamer met eigen badkamer en keuken. Haar inschrijfnummer is inmiddels laag genoeg dat ze iig in aanmerking komt voor de campus, wellicht het 1e jaar of maanden nog met (met 1 persoon) gedeelde badkamer en keuken. Omdat ze dan pas 17 is, heeft campus ook onze sterke voorkeur. Kan me goed voorstellen dat ze na het eerste of tweede jaar alsnog kiest voor een kamer in een studentenhuis .

Consuminderen werd genoemd. Heel goed punt. Wij leven goed, al doen we geen gekke dingen. Haar levensniveau zal zeker minder ruim kunnen zijn. Wat overigens opvalt: ze kookt al (ihkv leer dat maar) 1 x 2 weken voor ons. Geen haute cuisine, maar voedzame pasta's, chili etc. En dan koopt ze altijd de goedkope eigen merk boodschappen. Heeft ook bijbaan bij AH dus weet zeker goed de prijzen.
Kleding: heeft ze eigenlijk niet zoveel mee. Ik ben meer degene die aandringt om er toch zeker 1 paar schoenen bij te kooen, wat zij onzin vindt want dat ene paar voldoet toch prima? Wel is ze makkelijk met geld in bv bios, of kadootje voor verjaardag. of vergeet OV op te laden en moet dan iedere keer cash (meer) betalen. Moppert dan wel dat het zo duur is, maar neemt niet de moeite naar winkels te fietsen om kaart op te laden. Van die dingen... Valt nog wel wat te leren dus, maar dat gaat vanzelf wel komen.

Inrichting; ze is al aan het verzamelen. Een tante ging verhuizen, dus die kwam met best veel bestek, servies en pannen. Haar huidige bed blijft hier (2-p = te groot voor de kamer daar), dus dat wordt een slaapbank. Die kopen we ws wel nieuw bij Ikea. Verder gaat haar bureau mee dat kan dubbelen als (eet-)tafel. TV heeft ze, afgelopen jaar nwe laptop en iPad gekocht van gespaard geld. Telefoon heeft wel kuren, dus wellicht moet ze toch overstappen van sim-only op een abonnement. Moet ze zelf uitzoeken.

Werk: er woont familie daar, die zitten in de horeca en hebben toegezegd dat ze wel een baantje voor haar hebben. Zelf heeft ze het ook nog over de AH (werkt ze nu ook, erg naar haar zin), maar ze moet maar kijken. Studie moet wel,boventoon voeren.
Uitgangspunt is: wij willen de studie betalen, en de huur incl van haar kamer. Alles daarbuiten moet ze zelf (proberen) te bekostigen - waarbij wij gelukkig prima bij kunnen springen. Denken alleen niet dat we haar echt helpen als we alles gaan betalen. Als ze al zo gelukkig is dat ze na afstuderen snel een baan vindt, zal dat geen vetpot zijn, dus leren budgetteren lijt ons een goede zaak.

Vandaar dit draadje. Dank voor jullie input alvast!

groet,
Marion

Stenna

Stenna

03-03-2015 om 00:18

eigen keuken enzo

Daar zou ik zo jong niet voor gaan. Is een beetje eenzaam. Een studentenhuis of studentenflat met gedeelde keuken en badkamer is gezelliger, je kookt en eet dan meestal samen en daar leer je ook van (anders koken dan je thuis gewend bent, rekening houden met wat anderen niet/wel lusten, zelf dingen eten die je niet gedacht had). En ook van de onvermijdelijke eeuwige discussies over schoonmaakroosters, koelkastplankjes en wiens vuile vaat er nog staat enzo. Goed voor de sociale vaardigheden en aanpassingsvermogen. Ik had het niet willen missen.

kliem

kliem

03-03-2015 om 08:02

aparte keuken

Dochter vindt net de eigen keuken een hemel op aarde Badkamer wel gedeeld, andere bewoners ziet ze niet. Samen koken ed doet ze samen met andere studenten als ze zin heeft. Maar dan heerlijk in je eigen ruimte

Carla

Carla

03-03-2015 om 09:59

Mach offtopic

ik weet niet of je mij bedoelt, kon het niet terugvinden, maar ik heb het nergens over elke week uit eten gaan.

Barvaux

Barvaux

03-03-2015 om 10:43

carla

Wat bedoelde je dan met: "Uitgaan is duur, hier delen ze vaak al drankjes. Maar dat zijn kostenposten waar je nog wel eens van kunt schrikken als je die per maand optelt om elke week, al is het maar 1 keer, uit te gaan. En dat hoort er toch wel bij als student."

Hanne.

Hanne.

03-03-2015 om 11:24

uit vs uit eten

Ik ben niet Carla, maar in de tekst van Carla zie ik alleen iets over 1x per week 'uitgaan' (iets drinken) niets over 'uit eten gaan' (eten én drinken).

inderdaad

Je hebt gelijk Carla, ik verbaasde mij er ook al over dat sommige mensen blijkbaar niet echt lezen wat er staat. je hebt het over uitgaan maar niet over uit eten gaan. Uitgaan hoort er als student wel bij, of je dat nou eens in de twee weken of twee keer per week doet. Uiteten gaan is minder gebruikelijk, dat doen ze liever met hun ouders volgens mij. Veel te duur!
Ik lees met belangstelling mee, zoon is vandaag voor het eerst naar een kamer aan het kijken. Volgens hem is dit een goede tijd; er komt regelmatig wat vrij en er zijn nog geen nieuwe eerstejaars. Nou, ik ben benieuwd!

Carla

Carla

03-03-2015 om 13:08

precies

wat er staat: uitgaan. Er staat niet uit ETEN gaan
Drankjes van 7.50 per stuk of een wijntje van 4.50 als je 35 euro in de week te besteden hebt is best veel geld en dan heb ik het nog niet eens over de entree die sommige zaken ook nog eens durven te vragen, plus soms garderobegeld. Ook als je dat eens per maand doet en niet eens een keer een rondje geeft. Met een biertje kun je er dan wel eentje meer drinken. Een keer een filmpje pakken kost ook tussen de 8 en soms 12 euro. Enfin en dan zijn ze dus he-le-maal NIET uit eten geweest.

Mijntje

Mijntje

03-03-2015 om 13:48

baantje?

Houd je ook rekening met het budget dat ze een baantje zoekt? Van de extra's kan ze uitgaan en evt kleding kopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.