Tango
28-12-2016 om 22:18
Dochter heeft het altijd koud
Het valt me op dat dochter van 15 het zo vaak koud heeft. De verwarming staat hier in huis op 19 of 20 graden. Wij vinden dat prima, maar zij heeft regelmatig de neiging om hem op 23 of zelfs 25 graden te zetten met gevolg dat wij lopen te puffen.
Ik vind het eigenlijk raar dat ze het steeds zo koud heeft. Vroeger als jong kind had ze het nooit snel koud eigenlijk. Iemand een idee waardoor dit kan komen? Ze kleed zich normaal, meestal een trui met een hemdje of shirt eronder.

M.A
25-01-2017 om 15:08
Tips
Ik zou me afvragen of mijn kind vaak beweegt? Vaak naar buiten gaat of alleen een beetje op de bank ligt? Eet ze genoeg? En als ze bijna altijd een trui aan heeft.. ontwikkelt ze een eetstoornis? Voelt ze zich goed? Zit ze goed in der vel? Is ze gelukkig? Want mensen die bv. ongelukkig zijn hebben het ook sneller koud en zijn vaak moe en uitgeput..
Doeg

Lalena
17-02-2017 om 16:08
random reactie
* zuiniger: om 's nachts thermostaat laag te zetten en alleen op te warmen als je thuis bent. De energie in opwarming is niet hoger dan behouden van temperatuur. Als je echt naar de zuinigheid wilt kijken, zorg dan dat je goed ventileert. Want vochtige lucht kost meer energie om op te warmen dan droge lucht. Dat gaat misschien tegen je gevoel in van warme lucht verliezen, maar is echt beter om goed te ventileren.
* thermometer: een thermometer koop je voor weinig bij Action of blokker enzo. Erg goedkoop. Ik had er 1 in de koelkast liggen om te controleren of de temperatuur inderdaad dezelfde was als de display. Verder zou ik dan die thermometer op dochters kamer leggen, maar ook op je zoons kamer en in je woonkamer. Gewoon om een idee te krijgen van de temperatuur in die vertrekken (en dan met name daar waar je zit)
* wollen ondergoed: zou ik niet snel doen. Vaak niet modieus, en zeker niet warmer dan bijvoorbeeld een thermohemdje. Warme sloffen en thermo-ondergoed zou ik dan zeker wel doen, alsmede zorgen dat shirts tot hoger zijn gesloten, koele lucht langs de nek zorgen ook voor een onprettig koud gevoel als je daar gevoelig voor bent.
* bijverwarmen met olie-radiator zou ik niet snel doen vanwege de enorme stroomslurper die hij is. En aangezien dit een structureel probleem is, heb je dan ook structureel stroomverbruik.
* eigen ervaring: als levenslange koukleum werk ik qua kleding met laagjes, dus hemdje, t-shirt, trui en eventueel nog vest. Tevens heb ik een electrische deken voor in bed. hoe ik maar een halfuurtje voor naar bed gaan aan te hebben op half-hoge stand voor een behaaglijk bed. Gewoon weten dat je bed warm is scheelt al zo, dan hoef je niet perse helemaal warm te zijn voor je tussen de kille lakens stapt.
* thermostaat: hier ook: ook al staan de knoppen boven open, soms is het heel koud. Dat komt omdat de sensor beneden is. Dus als de woonkamer 20 graden is, slaat de cv-ketel af. Al is het boven 15 graden, de radiatoren worden daar niet meer warm. Toen ik veel boven zat om te studeren deed ik dus in de woonkamer een aantal radiatoren dicht zodat de temperatuur in de woonkamer niet meer bij de 20 kwam en de cv-ketel dus bleef loeien. Alleen zo bleven de radiatoren in de kamers boven het doen. Verder staan ze eigenlijk uit in alle slaapkamers omdat de rest in huis van koel houdt.
* andere oorzaken van kougevoel anders dan de werkelijke temperatuur in huis: slaapgebrek, langzamen bloeddoorstroming, vit D te kort, B12 tekort, ijzer tekort etc. Dus als eea in huis is uitgesloten zou je eventueel bij de dokter kunnen vragen of ze haar bloed wilt laten nakijken op zaken die het kougevoel kunnen veroorzaken.

Justin
18-02-2017 om 13:37
Sport & bewegen
Of het nou een te lage bloeddruk of een slechte doorbloeding is of niet. Ik zou een fatsoenlijke hoeveelheid beweging zeker aanraden.

Wolfan
20-02-2017 om 12:26
Lalena en wol
Nu trigger je mij als rechtgeaarde Wolfan
Thermokleding beter dan wol? Hoe kom je daar nou bij? Wollen (onder)kleding is warmer en ventileert veel beter, ja, ook veel beter dan al die smart fabrics. Daar is al heel wat onderzoek naar gedaan. wol wint iedere keer. Grote pool- en bergexpedities stappen de laatste jaren over naar wol, of liever: gaan terug naar wol. Alleen de buitenste laag (jas) is nog van Gore-tex/andere kunststof.
En nee, wol prikt tegenwoordig niet meer. Het wordt behandeld.
Het is zeker even modieus, als je even rondkijkt (bijv. http://www.camaieu.fr/c/1574282/merinos). Er zijn allerlei leuke kleurtjes, er zijn sportieve, neutrale en inderdaad ook oubollige ontwerpen. Net als bij alle mode.
Wol is wat duurder, dat is een natuurlijk drempel voor veel mensen, ik koop het daarom vrijwel altijd in de uitverkoop. Maar het is ook veel duurzamer. Mijn oudste wol-zijden hemdje kocht ik in de winter van de laatste Elfstedentocht ('96 toch?) en is nog prima. Uiteindelijk is het dan toch veel goedkoper per draagbeurt dan een goedkoop hemdje dat je 2 jaar draagt. Wol is een natuurproduct en ook nog eens bacteriewerend, dus je hoeft het minder vaak te wassen waardoor het nog minder slijt. Op alle vlakken beter voor de planeet. Ik draag ook regelmatig thermokleding, je krijgt soms wat voor of na een loopwedstrijd, maar dat stinkt na één dag al naar zweet. Mijn wollen kleding die ik op de huid draag, was ik na een aantal dagen dragen, maar dan stinkt het echt nog niet. Ik ga zelfs hardlopen in mijn dunne wollen shirts, maar daarna gaan die wél meteen de was in
Mijn onderhemdjes zijn wol met zijde, heerlijk zacht en warm. Ik heb vooral zwarte en blauwe met glanzende spaghettibandjes, echt niks lelijks aan.
T-shirts en truitjes heb ik in allerlei verschillende diktes, kleuren modellen, van heel eenvoudig tot wat netter voor mijn werk zoals dit: http://www.hessnatur.com/de/langarm-shirt-aus-bio-schurwolle-mit-seide/p/4427549?adv=ZU2,ZU1,ZU3
Dit hier was duur maar is echt warm en na 5 winters draagplezier ziet het er nog als nieuw uit: http://www.farmersmarket.is/products/45-Underwear/107-Varmaland-ladies-top. Ik heb de halflange onderbroek er ook bij. Ik vind het ontwerp wel grappig ouderwets-sexy, maar smaken verschillen natuurlijk.
Mijn wol-zijden onderhemdjes draag ik trouwens het hele jaar door. Wol is namelijk warm in de winter maar koel in de zomer. Wist je dat?
Ik was mijn wollen kleding in de machine op het wolwasprogramma. Ik laat het aan de lijn of liggend op de verwarming drogen. Strijken hoeft meestal niet, ik vind het echt supermakkelijk.
Zo, uitgeraasd

Lalena
22-02-2017 om 13:40
Wolfan
Ok, nou here goes. Ik houd van rekbare kleding die in de droger kan en gewoon met het programma van de gewone was mee kan. Daarnaast is het bij de herkomst van wol enorm moeilijk om iets te kunnen zeggen over het dierenwelzijn. Maar dat is niet voor iedereen erg belangrijk. (daarom is zijde voor mij ook een no-go).
Verder wel wat gezien in mijn overige tips?

maria
22-02-2017 om 20:00
lief is kortgeleden naar
Antartica geweest voor een expeditie. Daar was willen thermo echt de enige optie...

Half a twin
23-02-2017 om 08:44
1997 laatste elfstedentocht
Ben nog al van de kloppende jaartallen, sorry.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.