Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter heeft last van eetbuien

Hallo,
Onze dochter van 16 is 175 cm en 65 kg (ze lijkt lichter want ze heeft vooral spier), ze traint 3 keer in de week en ze fietst elke dag zo’n 10 km heen en terug naar school. Dat kost natuurlijk veel energie, dus niet zo gek dat ze veel nodig heeft. Alleen nu vind ze zichzelf al jaren te dik, tot 1,5 jaar geleden was ze dat ook inderdaad (ze weegt al 2 jaar hetzelfde maar is flink gegroeid afgelopen jaar). Maar nu heeft ze last van eetbuien en die compenseert ze ook. Wat kan ik en vooral zij zelf hieraan doen?


Wat bedoel je met eetbuien en met compenseren? Braakt ze? 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

10-10-2021 om 19:02

Zo snel mogelijk hulp zoeken
Huisarts psycholoog

Wat eet ze bij die eetbuien dan allemaal? Is soms 6 boterhammen en nog een snack?
Of gaat om alles eten wat los en vast zit en vooral slecht eten?

Pinokkio schreef op 10-10-2021 om 18:58:

Wat bedoel je met eetbuien en met compenseren? Braakt ze?

Ja, precies, daar ben ik ook nieuwsgierig naar! Als dat aan de hand is: meteen naar de huisarts met dochter. 

Fout

-Nienke- schreef op 10-10-2021 om 19:52:

[..]

Ja, precies, daar ben ik ook nieuwsgierig naar! Als dat aan de hand is: meteen naar de huisarts met dochter.

Precies, als je dat bedoelt met compenseren, TO, dan moet je dat niet zelf op willen lossen. Daar is professionele hulp bij nodig. 

Naar de huisarts: 
“Het is belangrijk om bij vermoedens van een eetbuistoornis zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan, want een eetbuistoornis is moeilijker te behandelen naarmate iemand er langer aan lijdt.”
https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eetbuistoornis.aspx

Poeh poeh, wat is de teneur de laatste tijd toch omgeslagen naar zoveel mogelijk en zo snel mogelijk zo veel mogelijk hulp!!
Wilde het even kwijt, ik lees het zo ontzettend veel.  (hier) 
En waar hebben we het over? Over * eetbuien*. Dat is alles wat we weten. 
Nou, persoonlijk ken ik bijna niemand zonder eetbuien. 
Los daarvan vraag ik me vaak af of we wel snappen dat alle zorg NU al compleet onbetaalbaar is. Ook de hoogst noodzakelijke zorg. 
En dan steeds dat dringende advies om onmiddellijk hulp in te schakelen, standaard, bij alles. Tsja. 
Dr hulpverlening vaart er iig wel bij. 

Ik ga er vanuit dat het Voedingscentrum zijn adviezen wetenschappelijk onderbouwt. 
Als je op thuisarts.nl leest, zie je dat er nog altijd een heleboel kwalen zijn, die je gerust op doktersadvies een tijdje kunt aanzien. 
De discussie over de zorgkosten is niet geschikt voor dit topic. Dit gaat over een individu dat hulp nodig heeft. 

Is het eetbuien en dan sporten/braken? Of eetbuien en even minder eten?
Huisarts is zeker verstandig bij de eerste versie. Maar bij de tweede is mogelijk (misschien hè) is een aanpassing van manier van eten ook al genoeg.

Ik lunch zelf uitgebreid (rijst met groente, iets van salade of een flinke wrap), want als ik tussen de middag alleen brood eet, dan ga ik vreselijk aan de snaai als ik thuis kom. Omdat ik dan vreselijk hoger/trek heb. Het hielp in eerste instantie wel om een bakje snoeptomaatjes neer te zetten en snoep/koek/kaas niet binnen handbereik. Maar de maaltijden wisselen was voor mij het beste. Met name het meer groenten tussen de middag.

Dus zijn er bepaalde momenten waarop ze eetbuiten heeft? Bijvoorbeeld direct als ze uit school komt, net na het sporten enz? 

Trouwens 65 kg bij 175 is niet te zwaar.

Wanneer ze veel sport heeft ze ook echt meer voeding nodig? Eet ze wel voldoende? Of probeert ze af te vallen door minder te eten tijdens de 3 maaltijden, te weinig lunch mee nemen naar school of maar een half bord opscheppen bij het avond eten? Dan is het niet zo raar dat haar lijf vraagt om meer voeding.

Vindt ze het moeilijk om te weten wat haar lichaam nodig heeft, laat haar dan een afspraak maken bij een diëtist of coach bij een sportcentrum. 

Heeft ze echt last van binge eten, dan natuurlijk een afspraak maken bij de huisarts.

Ik kon vroeger ook hele stapels brood naar binnen werken.

Boter, honing, jam, kokosbrood mmm zo lekker.

Vekaloeka

Vekaloeka

11-10-2021 om 23:07 Topicstarter

Ze compenseert voornamelijk door eten over te slaan en veel te sporten! Ze vindt zichzelf te dik maar ik zie het niet

Vekaloeka schreef op 11-10-2021 om 23:07:

Ze compenseert voornamelijk door eten over te slaan en veel te sporten! Ze vindt zichzelf te dik maar ik zie het niet

Ja, dat is dus wel zorgelijk.


Slecht zelfbeeld en obsessief met lijf en voeding omgaan zijn wel degelijk alarmbellen. Vraag is alleen hoe je dit moet aanpakken natuurlijk. Nu er wat van zeggen met als risico dat ze het allemaal stiekem gaat doen?

Maar hoe zien haar eetbuien eruit dan?
Veel sporten en maaltijden overslaan zijn an sich niet ongezond natuurlijk. 
Dat ze zich zelf te dik vindt vind ik ook zorgelijk, helaas is dat een wijdverbreid probleem geloof ik. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.