Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lidewei

Lidewei

22-03-2012 om 16:37

Dochter is bevriend met jehova getuige

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-03-2012 om 19:16

Goed gesprek

een aantal jaar geleden tijdens een vakantie heb ik op een bankje een heel goed gesprek gehad met een JH. Ik stond er ook voor open en hij stopte tijdens het gesprek met zijn bekeringsdrang en zei: ik snap waarom je niet kunt geloven zoals ik dat doe.
En vervolgens werd ik voorgesteld aan vrouw, kleinkinderen en uitgenodigd om te komen lunchen.

Dat gesprek is nu 3 jaar geleden en ik kan het mij bijna woordelijk herinneren.

Aan de andere kant ook het vakantie verhaal dat wij met de hele groep :man/vrouw of 12 nog lagen te slapen en er werd aangebeld. 1 van mijn vrienden wilde theologie gaan studeren en die hebben we er op afgestuurd. Was ook een leuk gesprek.

Of wel sta gewoon open voor het gesprek, en respecteer elkaars keuzen in elk geval hoe krom je die ook vind.

Vic

Vic

27-03-2012 om 19:50

Izar

Ik vond het geen vreemde vergelijking, en er schijnt in de Koran wel iets te staan waaruit sommige moslims opmaken dat ze hun vrouw mogen slaan. Net als dat er christenen zijn die menen dat in de Bijbel staat dat vrouwen ondergeschikt zijn aan de man of dat je je kind niet mag laten inenten. Ik zal zelf niet snel iemand toegang tot mijn huis weigeren omdat hij er rare ideeën op na houdt. Wat iemand denkt mag hij helemaal zelf weten. Wat hij zegt ook, maar dan zou het kunnen dat je op een gegeven moment niet meer binnen mag komen.

Isabella

Isabella

28-03-2012 om 09:17

Doodbloeden

Ik ken dit soort verhalen inderdaad ook uit de praktijk als verpleegkundige op neonatologie. Als kleine kinderen echt een bloedtransfusie nodig hebben omdat ze het anders niet overleven worden de ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht ontzegd. Eigenlijk alle ouders die ik heb meegemaakt hadden hier geen enkel probleem mee. Kind krijgt toch een transfusie, zonder dat het hun verantwoordelijkheid is.
Maar volgens mij houd je jezelf als JG dan toch wel erg voor de gek.

Hanne.

Hanne.

28-03-2012 om 11:34

Geloof en respect voor elkaar

Het rottige met geloven is dat je het niet kan zien.

Ik geloof dat roken en aan de rand van een afgrond staan levens gevaarlijk zijn.

Een JG gelooft dat niet volgens de geloofsregels leven leidt tot hel en verdoemenis.

Ik heb de mazzel dat ik heel aannemelijk kan maken dat roken en aan een afgrond staan gevaarlijk zijn. De JG kan dat niet aannemelijk maken.

Maar het gevoel en de reactie is het zelfde. Ik verbied mensen om in mijn huis te roken en zal de mensen om mij heen altijd bij een afgrond weg proberen te halen. Een JG zal mensen verbieden om bij hem thuis/om hem heen gedrag te vertonen dat niet volgens de regels is en proberen de mensen om hem heen zo ver te krijgen dat ze de geloofsregels gaan volgen.

In die zin vind ik dat je de 'zendingsdrang' van JG moet respecteren en zelfs wel een beetje moeten bewonderen. Ze proberen als het ware bij de afgrond weg te halen. Omgekeerd moeten zij respecteren dat het antwoord ook 'nee dank je' kan zijn. Iets wat ik tot nu toe altijd heb meegemaakt.

Mensen op grond van hun overtuiging de toegang tot je huis ontzeggen vind ik heel raar. Screen je al je gasten altijd op hun overtuigingen? En op welke overtuigingen screen je dan? Bloedtransfusie, abortus, euthanasie, roken in bijzijn van kinderen, overmatig drinken, gebruik van een corrigerende tik?

Als ik eerst een screeningsprocedure zou moeten doorlopen vraag ik me af of ik nogwel op bezoek zou willen komen. Er is vaak geen sprake van goed of fout. Verschillende ideeen kunnen ook naast elkaar bestaan.

ishtar

ishtar

28-03-2012 om 11:38

Izar

Ik ben ongelovig. Ik heb een vriendin die Jehova's getuige is. We hebben wel gesprekken over religie, maar ze probeert me niet te bekeren. En ze accepteert me zoals ik ben. En ik haar.
Nou is zij niet zo streng als de vader in het beginbericht, draagt ook make-up enzo. Dat zal best schelen. Maar er zit dus veel verschil tussen Jehova's getuigen onderling. Net als bij andere geloven.

Nee hoor dat is jouw opvatting izar

Izar zegt:
"In dit geval gaat het over het "nut" van een gesprek met een vader die erg uitgesproken opvattingen heeft. Die mijn dochter schijnbaar te vrij vind. Ja, ik kan dan op voorhand zeggen dat voor mij, gelet op mijn opvattingen, een gesprek weinig nut zal hebben"
o, ja?? Heeft die man het gesprek al gehad? Wie zegt dat dat zijn intentie is? Waar staat dat dan????
Want nergens lees ik dit.
Die man gaat naar aanleiding van iets praten met de ouders van de vriendin van z'n dochter. Meer niet. De aanleiding weten we. Waarover hij wil praten echter totaal niet.......Dat die man de ouders gaat vertellen over het 'nut' van zijn opvattingen is iets wat jij helemaal zelf bedenkt.
Misschien gaat hij wel gewoon op tegenbezoek om een beter 'idee' te krijgen van het gezin waaruit de vriendin komt, om ze te zien, om kennis te maken. En wie weet komt het niet eens tot een echt gesprek. En wie weet wil die vader alleen maar uitleggen dat zijn dochter anders wordt opgevoed (zonder dus verdere eisen dat jij dat ook met jouw dochter zou moeten doen).
De mensen die ik ken zouden ook nooit in privé situaties anderen gaan overtuigen van het 'nut' van hun opvattingen, het enige dat ik van ze ken is dat ze evt. uitleggen waarom ze dingen die doen of mogen vanuit hun beleving/geloof.
groeten albana

Hanne.

Hanne.

29-03-2012 om 08:49

Izar

Mijn reactie was vooral gericht op nijntje die letterlijk zegt:

"Deze vader zou, net zoals elke andere Jehova, bij mij niet eens binnenkomen, laat staan dat ik of mijn man met hem een gesprek zouden willen aangaan."

Tav het nut van het gesprek: alleen elkaar aanhoren kan ook heel nuttig zijn. Dan weet je in iedergeval wat je aan elkaar hebt.

Nyntje

Nyntje

29-03-2012 om 10:22

Niet letterlijk

ik heb niet letterlijk mensen doodzien gaan, maar wel 2 situaties waarbij het zeer kritiek was en goddank goed afliep en uiteindelijk bloedtransfusie niet nodig bleek te zijn. Een buurjongetje van ons toendertijd en een vriendin van een oud collega.
En een oud collega van mij heeft zijn vrouw verloren tijdens de bevalling van hun zoontje omdat zij geen bloed toegediend wilde krijgen. Nu zit hij met kind en zonder vrouw terwijl dit zo niet nodig was. Leuk opgroeien met deze gedacht voor zo'n kind.

Nyntje

Nyntje

29-03-2012 om 10:24

Nou ja

Dat is dan ook zo krom, dus als het zo uitkomt dan mag het wel. Dan is dit kind in hun ogen toch ook "besmet". En dan mag het ineens wel. Belachelijk toch. Hoe geloofwaardig is dat dan?
Net als een moslim die zegt moslim te zijn, maar wel rookt en drinkt.

Sancy

Sancy

29-03-2012 om 10:40

Nyntje

"Dat is dan ook zo krom, dus als het zo uitkomt dan mag het wel. Dan is dit kind in hun ogen toch ook "besmet". En dan mag het ineens wel. Belachelijk toch. Hoe geloofwaardig is dat dan?
Net als een moslim die zegt moslim te zijn, maar wel rookt en drinkt."
Dat is even geloofwaardig als een Jood die een plakje Edammer op zijn brood doet en zich Joods noemt, of een Gereformeerde die op zondag de auto pakt en zich gereformeerd noemt. Het is mij te makkelijk en schijnheilig om mensen te veroordelen omdat ze niet altijd alle geloofsvoorschriften kunnen of willen volgen. Ben je elf daartoe in staat?
Oh wacht. Volgens mij staat daar iets over in de Bijbel. Hij die zonder zonden is, werpe de eerste steen.

Nyntje

Nyntje

29-03-2012 om 14:10

Predict what you preach

Klopt, dat geldt voor een ieder die ergens in geloofd. Maar doe het dan wel met volle overtuiging. Niet met halve maatregelen, want dan verloochen je jezelf, anderen en je God en/of Allah.
En wat mij betreft, ik geloof in mezelf en dat is voor mij genoeg.

Juliea

Juliea

29-03-2012 om 14:27

Hamvraag voor nijntje

Wil je wel mensen in je straat zien en binnen laten die hun kinderen zonder gordel in de auto vervoeren? Geef daar dan ook eens antwoord op.

Vic

Vic

29-03-2012 om 14:48

Wat een onzin

"Klopt, dat geldt voor een ieder die ergens in geloofd. Maar doe het dan wel met volle overtuiging. Niet met halve maatregelen, want dan verloochen je jezelf, anderen en je God en/of Allah."
Wat een enorme kul. Ook gelovigen mogen (moeten) zelf nadenken. Bovendien heb je zoveel verschillende stromingen en kleuren zelfs binnen een religie.

Nyntje

Nyntje

29-03-2012 om 15:10

Hele ander orde

dat vind ik een hele andere vraag van een heel andere orde. Het gaat erom dat vaders en moeders hun kinderen bewust laten sterven omdat ze geen bloedtransfusie willen laten toedienen zodat het leven van hun kinderen gered kan worden. Maar als puntje bij paalje komt, dan stappen deze ouders voor even van hun geloof af. Laten een dokter toedienen en dan is alles weer in orde.

Sancy

Sancy

29-03-2012 om 16:12

Lol

"Predict what you preach". Hoe voorspelbaar Ik neem aan dat je bedoelt 'practise what you preach'. Vertel eens Nyntje waar jij in gelooft? En hoe breng jij dat in de praktijk?

Primavera

Primavera

29-03-2012 om 19:37

Bekijk het eens van de andere kant

De vader van dat Jehova-meisje is bang dat zijn dochter gevaar loopt door met jullie gezin om te gaan. Hij wil echter niet gelijk de hele vriendschap verbieden en dus vraagt hij een gesprek met jullie aan om zich ervan te vergewissen dat jullie hun geloof respecteren en niet zullen trachten om het meisje van haar geloof af te halen. Dat lijkt me helemaal niet zo'n vreemde houding voor een ouder.
Stel het was andersom geweest en je had gemerkt dat jullie dochter in dat gezin in het geindoctrineerd werd. Zou je dan ook niet een gesprek aangaan waarin je stelt dat vriendschap prima is, maar niet als daar bij inbegrepen zit dat je dochter 'bekeerd' wordt?

Primavera

Primavera

29-03-2012 om 22:15

In jouw ogen, izar

Izar, het is in jouw en mijn ogen een volstrekt onschuldige opmerking, maar voor die vader dus niet. Alsof een Jehovavriendin van je dochter in jouw bijzijn onverwachts een opmerking zou maken in de trant van: "en vond je de bijeenkomst ook zo leuk?". Dan zou je daaruit ook kunnen concluderem " help, ze proberen mijn dochter naar hun levenswijzen te beinvloeden en die levenswijze lijkt me helemaal niet goed voor haar".
Ik kan me nog een schooldraadje herinneren waarbij het aan de hand van een daarovergaande spreekbeurt uitdelen van stickers met geloofsinhoud gevoelig lag. Over het algemeen zijn mensen nogal gehecht aan hun overtuigingen op geloofsgebied of ze nu wel of niet in iets geloven en wordt het bijzonder slecht ontvangen als je hun 'weerloze' kinderen daarin beinvloed.
Ik denk dat die vader gewoon graag gerustelling wil ontvangen van jullie dat dat niet bij zijn dochter zal gebeuren. Net zoals er Jehovagetuigen zijn, die menen dat ze mensen van de afgrond moeten redden door ze te proberen te bekeren zo zijn er ook genoeg atheisten die nemen dat ze de kinderen van Jehova's moeten redden van een 'beperkt en onvrij' leven door ze al dan niet stiekem van een 'normaal leven' te laten proeven. Ook niet erg respectvol.
Naar jongens kijken wordt denk ik door die vader gevoeld zoal het voor iemand van islamitisch geloof dat z'n kind bij een ander gezin gewoon 'normaal' varkensvlees te eten kreeg, omdat dat bij hen een gewoon broodbeleg is en ze er niet aan hadden gedacht.
Als reactie dan iemand willen overtuigen dat zijn geloofsovertuigingen niet kloppen lijkt me dan niet echt costructief voor de vriendschap.

Geloven in jezelf

geloof je dan ook onvoorwaardelijk en met volle overtuiging in jezelf?
M.à.w. neem je altijd beslissingen waarbij jouw belang boven dat van een ander staat? Sta je altijd 100% achter wat je zegt en doet, en twijfel je nooi?

Als je in jezelf gelooft moet je het natuurlijk niet met halve maatregelen doen, anders verloochen je jezelf.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2012 om 07:18

Dirksmama

Zoals jij het beschrijft, zie ik geloven in jezelf helemaal niet. Integendeel zelfs.

Vic

Vic

30-03-2012 om 08:51

Fio

Ik denk dat Dirksmama het tegen Nijntje heeft. Even spiegelen.

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2012 om 12:04

Vic

Weet ik, maar dan nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-03-2012 om 23:24

Primavera

Je richt je reactie aan iemand anders, maar ik haak toch even in. Jij maakt de vergelijking dat een opmerking 'knappe jongen' vergelijkbaar zou kunnen zijn met 'leuke bijeenkomst', maar dat vind ik toch echt iets heel anders. Ten eerste: Hoe wil een vader zijn kind verbieden het andere geslacht te 'waarderen'? Als je van zo'n opmerking als die van Liedewei's dochter uit je plaat gaat dwing je je kind (zeker van die leeftijd) tot stiekem gedrag, maar stel je ook abnormale eisen aan dat kind. Die vader kan er beter mee om leren gaan in plaats van het uit te bannen. Van verbieden worden kinderen meestal niet vrijwillig gehoorzamer.
Als diezelfde vader boos was geworden als Liedewei het Jehova-meisje zonder overleg mee had genomen naar een kerkdienst, dan had ik daar begrip voor gehad. Voor zoiets hoor je toestemming te vragen aan de ouders.

mopperkont

mopperkont

31-03-2012 om 05:13

Fundamentalist

Het lijkt erop dat de vader van dat meisje een enge fundamentalist is. Dat zijn mensen die altijd praktizeren wat ze preken, ookal moeten er dooien vallen. Fundamentalisten gaan zelf de grenzen van het respect over, daar zijn ze aan te herkennen.(vaak het respect voor vrouwen en homos).
Daarom ben ik voor gereformeerden die op zondag overwerken, Katholieken die op vrijdag biefstuk eten, en healthfreaks die zwichten voor een kapsalon.
Religie is als sterke drank, alleen gezond met mate.
Ik ben het dus helemaal niet eens met Nyntje.

Als ik Lidewei was zou ik die man laten langkomen en hem z'n verhaal laten doen en zelf geen punten proberen te maken. Aan haar dochter zou ik vooral duidelijk maken dat ze niets verkeerd heeft gedaan, en haar leren met dit soort situaties om te gaan. Zo kunnen ze dan misschien vriendinnen blijven. Dat arme meisje zal het zwaar hebben met zo'n vader. Ik zeg niet dat je haar van haar geloof af moet praten, maar het zal toch mooi zijn wanneer je haar een beetje kunt bijstaan.
Bij mijn dochter in de klas zat een jongen met een zeer gelovige katholieke moeder, eigenlijk godsdienstwaanzinnig, zoals de moeder uit de film Carrie, vlgs mn dochter. Die jongen dacht ook dat homos naar de hel gingen enzo.
Die jongen is uiteindelijk wel van z'n (moeders) geloof gevallen, zonder tussenkomst van ouders, maar vooral door discussies met klasgenoten.

Fiorucci

ik paste Nyntjes definitie van 'geloven' slechts even toe op haar eigen geloof.

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2012 om 10:31

Dirksmama

Je intepreteert geloven in jezelf verkeerd, is mijn punt.

Lidewei

Lidewei

31-03-2012 om 19:29

Bedankt

Ik heb met interesse en bewondering alle reacties gelezen. Tot op heden heeft de desbetreffende vader geen contact opgenomen. We gaan er dan ook vanuit dat de uitspraak 'ik wil met je vader spreken' in een prive-situatie is gezegd en dat het hier bij blijft.
Mochten we toch een gesprek aangaan, dan delen we de mening dat respecteren van elkaars standpunt de boventoon moet voeren. Ik hoop dat we op dat moment ons kunnen weerhouden van de verleiding om in te gaan op alle ideeen die geuit worden.

Lidwei

Nee hoor

ik gebruik alleen maar de definitie van Nyntje,,,die niet gelijk is aan mijn definitie van geloven, in jezelf of wat of wie dan ook.

As je in jezelf gelooft dan moet je er ook helemaal voor gaan...

Fiorucci

Fiorucci

31-03-2012 om 20:49

Dirksmama

Gelven in je zelf heeft he-le-maal niks te maken met beslissingen nemen waarbij je eigen belang voorop staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.