Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Modemom

Modemom

12-09-2016 om 09:14

Dochter kleedt zich in onze ogen ongepast

Beste allen,

We hebben een dochter van 16 die aan de volle kant is. Ze sport 3 keer per week sinds kort, dus is daar hard mee bezig.

Ze kleedt zich echter niet naar haar lichaam en draagt hele korte broekjes (wel over haar billen), en strakke topjes. Het is duidelijk dat zij een ander beeld heeft van zichzelf dan wij (en ook onze families).

Wij vinden het heel erg lastig om te bepalen wat onze rol hierin is. Ik voel me verantwoordelijk en schaam me soms zelfs voor haar.
Echter, we willen haar ook opvoeden met zelfvertrouwen, een goed zelfbeeld en daar geen afbreuk aan doen.

Er zijn zelf outfits die ik verbied, tot grote woede van mijn dochter.

We zijn echt niet conservatief, maar willen wel dat ze zich realiseert wat ze uitstraalt en vinden dat ze zich moet kleden naar haar lijf...

Wat vinden jullie?


Half a twin

Half a twin

12-09-2016 om 12:06

16 dus nog op school?

Heeft school geen richtlijnen hoe de pubers zich moeten kleden? Hier wel, dochter heeft 1 korte broek die ik te kort vind. Als ze die aanwil naar school vertel ik haar altihd nog even dat het naar huis gestuurd worden om om te kleden omgeoorloofd verzuim is en dat ik niet ga helpen om de reistijd te bekorten. Zelf 2 x 10 km fietsen omdat je broek te kort was naar het oordeel van school is wel erg veel dus trekt ze altijd kleding aan die wel kan en mag, van mij en van de directie van school.

Bedoel je...

Dat ze zich te bloot / uitdagend kleedt?

Of dat ze kleding draagt die je bij haar postuur niet vindt 'kunnen'?

Dat vind ik nl nogal een verschil...

Ingrid

Modemom

Modemom

12-09-2016 om 13:37

Reactie

Ze kleedt zich soms te bloot en dan verbied ik het ook. Ze is niet van de blote buiken, maar ze doet dus wel echt korte shorts aan en topjes waarbij je haar borsten wel ziet. Ook daar zeg ik iets van, maar hoever ga ik zonder haar eigenwaarde te beschadigen.

Daarbij draagt zij inderdaad kleding die echt niet bij haar postuur past, vind ik. Ik denk dat ik dit het grootste dilemma vind omdat het ook met smaak te maken heeft. Maar ik zie ook blikken van mensen op straat of zelfs familieleden. En die blikken zij terecht vind ik.

Ik begrijp hiervan de gevoeligheid heel erg goed, want ik voel ik ook. Ik kan aan haar merken dat zij vindt dat het prima kan, terwijl ik er echt moeite mee heb.

Is dat mijn zaak, of heb ik me daar niet mee te bemoeien?

Angela67

Angela67

12-09-2016 om 13:42

peer group

kun je ervoor zorgen dat ze meer verschillende 'beelden' van peer groups op haar netvlies en omgeving krijgt? ik neem aan dat haar vriendinnen ongeveer op dezelfde manier gekleed zijn?

kun je haar What not to wear http://trinnyandsusannah.com/ laten zien? msischien zijn er wel voorbeelden van pubermeiden te vinden op hun site/programma's? Wat wel benadrukken, wat niet? En dan kan het wellicht nog steeds 'bloter' zijn dan 'onze generatie' smaakvol vindt, maar dan past het hopelijk beter bij haar lijf.

discussies over wat zij wil uistralen en hoe zij denkt dat dat overkomt, misschien dat het haalbaar is om op neutralere wijze daarover te praten. Want op zich kan dat wel denk ik. MAar dan moet het wel 'breed' zijn, de discussie, dat ze niet het gevoel heeft dat zij onder een vergrootglas ligt.

gr Angela

Uitgelegd

Je hebt het nu uitgelegd. Dan zou ik het toch loslaten. Het is nu haar verantwoordelijkheid en ze zal daar wel een weg in vinden voor haarzelf. Zolang jij de meetlat bent hoeft ze er ook niet zelf over na te denken. Ik zou haar inderdaad het zelfvertrouwen geven dat ze nodig heeft. Hoe erg is het als ze weleens een beetje over de schreef gaat en er piept wat vlees uit.
Geef haar alleen advies als ze er zelf om vraagt en bijt verder op je tong. Het is een fase.
Ze weet nu echt wel hoe jij er over denkt. Het gaat er nu over wat zijzelf er van denkt en daar een houding in zoekt.

Egel

Egel

12-09-2016 om 14:33

nee

Nee, ik zou er helemaal niets meer over zeggen. Jij bent haar niet en het is niet jouw probleem als mensen of zelfs familie kijken. Ze is geen 10 meer maar richting volwassen en jouw smaak doet er niet zoveel toe. Vind ik.
Mij lijkt het dat alles dat jij er nu nog over zegt, slechts beschadigend is. Voor haar zelfbeeld inderdaad en voor jullie onderlinge relatie.

En zeg nou eerlijk: vind je het vooral fijn om een modemom te zijn en hoop je dat zij wordt zoals jij, of wil je met name de relatie met je kind goed houden (waarbij je dan soms vindt dat ze te bloot is of dat je teveel spekjes kunt zien - maar dan bijt je op je tong).

Ikzelf zou toch denken dat haar zelfbeeld en jullie relatie veeeel belangrijker is en dat je dit niet zo belangrijk moet proberen te vinden.

Tango

Tango

12-09-2016 om 16:37

Samen shoppen

Ik neem aan dat ze haar kleding zelf koopt. Soms kun je als puber nog niet altijd inschatten hoe iets je staat en passen kost tijd, dus dat wordt in de winkel weleens overgeslagen.
Misschien is het een idee om een keertje samen met haar te shoppen, gewoon ook voor de gezelligheid. Hier vind dochter van 15 dat altijd nog prima. Als je dan de tijd neemt om ook te passen kan je samen erover praten hoe iets staat etc.
Met BH's kopen doen we dat ook vaak. Een passende BH voorkomt vaak ook al dat er iets uit het shirt piept. Maar passende BH's kopen vind ik al lastig en voor een onzekere puber, die echt liever niet een vreemde in het pashokje laat kijken is het nog veel lastiger.
Dochter hier is ook niet heel slank. Ze heeft ook 1 broekje dat ik echt te kort vind. Thuis mag het, maar naar school mag ze het niet aan van me. Gelukkig luistert ze hier naar. Ze draagt ook weleens een te laag uitgesneden shirtje en daar zeg ik dan ook iet over. Vind ze niet leuk, maar soms doet ze dan toch even een ander aan
Als we naar familie gaan, kan ik meestal nog wel invloed uitoefenen in wat ze aandoet. Laatst deed ze een lange broek met gaten aan, terwijl mijn moeder dat echt niet kan waarderen. Als ik dan zeg dat oma dat niet zo leuk vindt trekt ze met wat gemopper wel iets anders aan.
Het is maar net hoe je het brengt ook natuurlijk. En verder moeten ze het ook zelf gaan ondervinden.

Modemom

Pubers moeten nog een eigen smaak ontwikkelen. Das knap lastig. De meeste volgen daardoor in het begin de mode. Das het meest veilig. Dat ze zich niet veel aantrekt van haar omgeving vind ik voor d'r pleiten al snap ik dat je als moeder een grens trekt als het te bloot wordt. Voor pubers is inschatten wat smaakvol en toch een beetje uitdagend is nogal ingewikkeld.

Als ze een beetje interesse heeft in mode zou je eens met haar kunnen kijken naar blogs van bekende modemeisjes. Bijvoorbeeld Negin Mirsalehi. Er is ook veel te vinden op instagram. Ook op YouTube zijn een aantal aardige vlogs van meisjes als Mascha van beautygloss te vinden. Wie weet doet ze wat ideeën op en krijgt haar smaakontwikkwling zo een beetje een betere richting.

Angela67

Angela67

12-09-2016 om 17:33

aantrekken van omgeving?

ik vraag me nu juist af of ze zich niet teveel aantrekt van haar omgeving. Misschien dat al haar vriendinnen er 'ordi' bijlopen en dat ze bang is dat ze voor 'preuts' versleten wordt als ze dat niet ook doet.

Dus de vraag is: is ze 'min of meer autonoom' en vind ze dit gewoon leuk en hip - dan is ze wellicht gevoelig voor een op maat gemaakte analyse wat goed past bij haar figuur en type. Niet omdat het een slechter is dan het ander, maar omdat het dan tips zijn die echt op haar passen..

Maar als ze dit doet omdat ze ziet dat de rest van school (de groep waar ze deel van wil uitmaken) dit ook doet, en de sociale media die ze volgt/bezoekt doet dit ook, ja dan kun je daar wel je eigen oordeel tegenover zetten maar dan in algemene zin. Niet dus omdat je vindt dat zij moet veranderen, maar omdat je zelf een mening hebt daarover. Zij mag ook wel 'leren' dat de mening van haar moeder of van anderen net zo waardevol is, maar dat het wel goed is dat ze haar eigen mening vormt.

gr Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

12-09-2016 om 18:52

Shirts waarbij je de borsten ziet?

Wat bedoel je met shirts waarbij je de borsten ziet? Strakke shirts (dus de vorm van de borsten), of doorschijnend, of via de arm-openingen?

Half a twin

Half a twin

13-09-2016 om 08:07

Dacht hetzelfde als tijgeroog

Je schrijft dat je dochter wat voller is dus we hebben het niet over een sprinkhaan met cupAA. Dat de borsten dan zichtbaar zijn lijkt mij duidelijk. In ieder geval de rondingen en misschien een welving bij de hals van het shirt. Als ze maat 40 heeft en tops en shirts drasgt in deze maat met een goed passende bh is er niet zoveel mis lijkt mij.
Over een paar weken is het weer wat koeler dan kunnen de koltruitjes weer uit de kast.

In deze tijd

Ik heb ook gemerkt dat er een verandering in de mode heeft plaatsgevonden. De meeste bh's hebben zoveel push-upvulling dat het vandaag de dag heel normaal is onder de pubers, om wat huid te laten zien. Daarnaast zijn de bh's ook zo 'mooi' en decoratief en met leuke kleuren. De bh is geen bustehouder meer maar een vorm van art.

Maar als je dochter tot de oudste kinderen in de familie behoort en dan ook nog eens een flinke cup rijk is, is het vaak voor de anderen wat wennen. Je dochter ziet zelf het probleem niet, want op school is dit heel normaal.

Er zijn leuke soepele vesten te koop. Als je dochter naar oma gaat, kan ze zo'n vest over haar shirt aanschieten zodat ze zich niet hoeft te verkleden maar ook geen gezeur krijgt. Zo denk je met haar mee.

En de broek met gaten; laatst had ik zo'n broek voor mijn dochter meegenomen omdat ik wist dat ze die leuk vond en zo''n broek luchtig draagt en meer bedekt dat een hotpants. Wel zo prettig op de fiets.

Ik heb gelukkig wat oudere niichtjes hier rondlopen zodat ik gewend ben aan het kleedgedrag van de jeugd van tegenwoordig. Bloot hoeft niet lelijk te zijn, als het maar met zorg is gedaan; juiste afstemming bh/top.

Anna G.

Anna G.

13-09-2016 om 09:15

moeilijk

Oef lijkt me moeilijk. Ik zou ook niet blij worden van een volle dochter die zich in strakke hemdjes en korte spijkershorts hult. Daarmee trekt ze de verkeerde aandacht. Voor ons echter lastig of ze echt zo erg (ordi) is, of dat dat jouw interpretatie is. Ook lastig wat je eraan kan doen. Ik zou lekker samen gaan shoppen. En dan in zo'n winkel waar je advies van een verkoopster kunt krijgen. Kan ook bij goedkope winkels als Only of Vero Moda. Laat zo'n dame maar uitleggen wat staat en wat niet. Van jou zal ze het minder snel aannemen.

winnie

winnie

13-09-2016 om 09:27

Maar

De mode voor jonge meiden is inderdaad korte shorts/jurkjes en shirtjes. En de meesten kunnen dat op die leeftijd prima hebben.
Maar wat als je een wat voller figuur hebt en je wilt toch meedoen? Je wilt je niet als enige in wijde(re) gewaden hullen. Of met warm weer in lange broeken. Of een rok in "oma-lengte". En strakke shirtjes zitten met een grotere cupmaat nou eenmaal strakker. Wat moet je dan doen?

Modemom

Modemom

13-09-2016 om 09:34

Reactie

Dank voor alle overwegingen en tips.

Gisterenmiddag heb ik haar meegenomen naar de H&M. Ik had voor haar 9 plaatjes uitgeprint met outfits waarvan IK dacht dat die haar heel leuk zouden staan. Daarbij duidelijk gemaakt dat dit mijn mening was en zij het er uiteraard mee oneens mocht zijn.
Zij vond de plaatjes allemaal leuk, maar was heel duidelijk: "mam, dit staat mij niet en past mij niet, dit zijn allemaal sprietjes'.

Dus.... ik heb haar voorgesteld om gewoon heel relaxed de zaak door te gaan en samen kleding te pakken en alles te passen. Zij is heel bang voor de teleurstelling van iets niet passen, maar haalt wel standaard 1 of 2 maten 'te klein' uit de rekken. Dus, een heel begrijpelijk gebrek aan inzicht in haar eigen vorm en lijf.

Het was heel erg leuk om het hier samen op een andere manier over te hebben.

Bij elk rek hingen alle maten 34 en 36 er nog volop en de maten 40/42 waren dun bezaaid. Zij loopt dan te mokken dat ze nooit haar maat hebben omdat ze zo'n grote maat heeft. Ik heb haar uitgelegd dat zij dus duidelijk een heel gemiddelde maat heeft, en dat die maten dus het snelst uitverkocht zijn.

Lang verhaal kort: ze heeft een hele stapel kleding gekocht, waarbij de korte broekjes een slag of 2 langer zijn, alles in haar eigen maat en het belangrijkste: zij was blij met alles wat ze gekocht heeft. Helemaal eigen keuze. En op de terugweg zei ze dat ze nu zo tussen die plaatjes paste.

We gaan dit vaker samen doen, want het is dus geen onwil, maar gewoon een behoefte aan een beetje hulp.

Verder heb ik wel duidelijke afspraken gemaakt over de kleding waarvan ik vindt dat het te kort of te bloot is voor school.

Even ter verduidelijking: Ik ben geen modemom. Ik ben 40 jaar en heb 3 puberende kinderen. Ik heb zelf maat 48 en ben zeker niet van de laatste mode. Ik heb mijn nickname duidelijk niet handig gekozen, maar wilde mijn eigen nick niet gebruiken.

Modemom

Modemom

13-09-2016 om 09:35

Vindt = vind

Nou, gaat lekker.

Anneke

Anneke

13-09-2016 om 09:52

Goed gedaan!

Complimenten voor je aanpak, non-Modemom!

Li

Li

13-09-2016 om 11:23

Mooi!

Blije dochter, blije moeder!

Inderdaad kunnen ze ook in dit opzicht best wat hulp gebruiken. Ze moeten hun eigen stijl ontwikkelen, maar zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet. Mijn dochters hebben ieder echt hun eigen stijl (en ook een heel ander lichaam) en ik heb ze daar echt bij geholpen.

Wat je dochter zegt over die maten, daar ben ik het helemaal mee eens! In Duitsland en Engeland is genoeg jonge mode in normale maten te vinden, maar hier wordt 44 al groot gevonden. Maar als je op straat om je heen kijkt is dat ongeveer gemiddeld, zeker als je wat langer bent!

Ik spreek door mijn werk wel eens mensen uit de modesector en probeer ze dat altijd bij te brengen (ook uit eigenbelang, maat 46), maar tot nu toe heeft het helaas weinig uitgehaald.

Mijntje

Mijntje

13-09-2016 om 11:47

tip

Fijn dat het winkelen samen goed verliep. De goede maat kiezen is wel zo handig want in te krappe kleren zie je er dikker uit. Als je dochter zich geneert voor haar maat dan knipt ze gewoon thuis het label eruit

Angela67

Angela67

13-09-2016 om 13:53

wat leuk!

Wat leuk dat je aanpak heeft gewerkt, harstikke goed!
Lekker praktisch en het biedt ook genoeg aanknopingspunten voor gesprek als een van beiden dat nodig vindt .
gr Angela

rode krullenbol

rode krullenbol

13-09-2016 om 16:13

Hoogste tijd voor ...

wat girl power avant la lettre!


https://youtu.be/c1zJzr-kWsI

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

13-09-2016 om 16:50

En voor je het weet ...

is jullie dochter een "island in the stream".


https://youtu.be/lixDK_tMEhE

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2016 om 20:58

Leer haar

Dat de juiste maat dragen juist afkleed, terwijl te klein (of te groot) juist massiever oogt.
Nou ja, eigenlijk heb je dat al gedaan.

Het kan ooit helpen om samen in de spiegel te bekijken hoe iets valt en wat de verschillende maten voor je lichaam doen. Een soort modepolitie-light...

rode krullenbol

rode krullenbol

13-09-2016 om 22:40

En over "verkeerde aandacht" gesproken?

Ik begrijp dat je wilt voorkomen dat jullie dochter een seksuele relatie aangaat met een foute man. Iemand als Pitbull; om maar eens een voorbeeld te noemen.

Zie en aanhoor de kwal alhier:


https://youtu.be/1dLXp0_1b6I

Maar bij het trachten te vinden van een partner die net zo goed bij jou past als je kleding is het aanbod in principe enorm. Ook hier is het voor een groot deel een kwestie van smaak. En smaken verschillen al evenzeer als stijlen.

Ter illustratie:


https://youtu.be/77z_J0JL6ps

https://youtu.be/Fa8PpqCjJ_s

Modemom

Modemom

15-09-2016 om 12:14

Rode Krullebol

Ik heb echt geen idee waar je het over hebt.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-09-2016 om 09:28

Repliek

Laat ik in stijl proberen te 'antwoorden' met een lied van Toon Hermans:


https://youtu.be/_0LjhL-qbYk

Beschouw desgewenst mijn bijdrages als niet geplaatst.

Geen oude bok RK


https://www.youtube.com/watch?v=G4QemUvRvg8

Hoe leuk Toon Hermans en Pavarotti ook zijn, ik ben fan van beide, voor je dochter heb je liever een leuk jong ding.

En je wil dat je kinderen hoe dan ook van het leven genieten.


https://www.youtube.com/watch?v=7damzZmQ1Tc

rode krullenbol

rode krullenbol

16-09-2016 om 10:45

Daar heb je een punt, AnneJ

Toch nog een aanvulling van mijn kant: je wil toch ook dat je kinderen iets te kiezen hebben. Geen probleem, toch?

Zie bijvoorbeeld:


https://youtu.be/osfnsY1Schc

rode krullenbol

rode krullenbol

16-09-2016 om 10:46

3 X toch?

Sorry!

Dertig jaar jonger zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.