Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 16:51

Dochter kleeft kauwgom in haren


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-03-2018 om 09:07

Wel lekker handig....

Al die andere fake nicks op een rijtje.
Meteen duidelijk welke draadjes nog meer overgeslagen kunnen worden.....

Mama.1955

Mama.1955

05-03-2018 om 10:03

Flanagan

Ze krijgt heel de naamd geen zakgeld meer
En bedankt voor de tips!

Tip

Pas je wel op dat je de jongste niet op een schaaltje leg.
Daar kan de oudste flink jaloers van worden.

Je noemt het pubergedrag, misschien wordt haar gedrag gevoed uit jaloezie. Je komt namelijk best beschermend over naar de jongste. Doe je wel eens iets aparts met je oudste. Een moeder -dochter activiteit waarin zij jouw aandacht niet hoeft te delen met haar jongere zus.
Je schrijft over de kleine. Een meisje van 13 is geen kleine meer.

Vroeger had ik een buurmeisje die zo'n hekel had aan haar jongere zus omdat haar moeder eiste dat ze haar zusje mee op sleeptouw nam. Een moeizame band, met dank aan haar moeder.

En je schrijft niet erg positief over de oudste ( luie kont). Ben je in de werkelijkheid ook weinig positief naar haar toe? Wat kan je hierin verbeteren?

Zakgeld

PS Als een puber meer zakgeld krijgt dan de kapperskosten, ben ik van mening dat je dan niet het hele bedrag aan zakgeld kan innemen. Dat valt niet onder schadeloosstelling.
Kost de kappersbezoek van een 13-jarige €15,-, dan ook €15 van het zakgeld.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-03-2018 om 15:16

je zoekt inspiratie?

Dat schrijf je tenminste in je beginpost.
Maak tijd om met je beide dochters apart dingen te ondernemen en neem het serieus.

Opvoeden zoals je zelf bent opgevoed is onmogelijk, de samenleving ziet er heel anders uit den 25 jaar geleden.

Met het goede voorbeeld geven en de ander serieus nemen bereik je volgens mij meer dan met een stevige preek.

Triva

Triva

05-03-2018 om 15:24

Flanagan

'PS Als een puber meer zakgeld krijgt dan de kapperskosten, ben ik van mening dat je dan niet het hele bedrag aan zakgeld kan innemen. Dat valt niet onder schadeloosstelling.
Kost de kappersbezoek van een 13-jarige €15,-, dan ook €15 van het zakgeld.'

Dan vergeet je dat je ook nog zoiets hebt als smartengeld. Het zou een mooie boel zijn als je jouw gedachtegang volgt en de kauwgom zat bovenop. Een tondeusebeurt is nog goedkoper!

Lou

Lou

05-03-2018 om 15:28

Rechtvaardig?

Ik vraag me af hoeveel een maand zakgeld is. En of je dat dan echt rechtvaardig vindt. Mij lijkt het een veel te zware straf.

Mama.1955

Mama.1955

05-03-2018 om 17:08

Zakgeld

40 per week

Lou

Lou

05-03-2018 om 17:41

Oef

Dus ze moet 160 euro betalen. Krijgt de andere dochter dat als smartengeld?

Jan

Jan

05-03-2018 om 19:08

Dat klinkt als wraak

Kom op, je bent toch geen kleuter meer. Los dit volwassen op.

Degene die de grootste fout heeft gemaakt is vader trouwens.

Anke

Anke

14-03-2018 om 08:41

Eens met Jan

Mijn hemel, de ouders lijken even onvolwassen als de dochters. Ik zou dringend flink gaan investeren in een goede band met beide dochters. Dus met elk van de dochters apart dingen doen die zij leuk vinden (en nee, dat hoeft geen geld te kosten). Niet om daarna dankbaarheid te eisen, maar om te laten zien dat zij jouw aandacht en de moeite waard zijn. Dat ouderliefde onvoorwaardelijk is. Tegelijkertijd kunnen jullie de dametjes leren hoe ze rustig en vriendelijk met ik-boodschappen aan elkaar duidelijk kunnen maken dat bepaald gedrag niet op prijs gesteld wordt en hoe ze elkaar kunnen ontlopen VOORdat het zo uit de hand loopt. Als jullie alleen maar het autoritaire communicatievoorbeeld geven, gaan zij dat natuurlijk volgen. Dus werk daar zelf ook aan.

Je mag eisen stellen aan je kinderen, maar jij lijkt alleen een ouderwetse, autoritaire manier om dingen af te dwingen te kennen. Er zijn zoveel meer, en betere manieren. Lees eens wat over intrinsieke motivatie. Dat werkt veel beter.

Wat heeft vader bezield om 15 cm van het haar van zijn dochter te knippen? Ik zou hem ook eens laten weten dat dat echt niet nog een keer mag doen.
160 euro afnemen lijkt me ook behoorlijk overdreven. Ze krijgt in mijn ogen wel gigantisch veel zakgeld, maar dat is een andere discussie, dat is jullie eigen keuze. Als ze veel krijgt, kun je ook veel afnemen.

Gerald

Gerald

20-03-2018 om 20:15

Kinderachtig

Maar het zijn twee zussen van 13 en 17... Natuurlijk hebben die wel eens ruzie. Kan veel erger zijn dan dit. Was helemaal geen probleem geweest als het eruit was gehaald met pindakaas. Afknippen was hoogstwaarschijnlijk niet het doel van de oudste, die irriteerde zich gewoon en veegde haar kauwgom af. Ik zou me er niet teveel van aantrekken. "Foei" van reactie 1 is dan nog meest toepasselijk, laten merken dat je het niet leuk vind. Maar om nou zo kinderachtig te gaan doen met mobieltjes afpakken op die leeftijd... Wind je niet zo op en geniet er eerder van nu het nog kan. Straks zijn ze allebei volwassen en dan is het gedaan met die fratsen

Gerald

Gerald

20-03-2018 om 20:20

Overdreven

En €160 euro wat verschrikkelijk overdreven zeg... Zou nou niet bepaald heel blij zijn met mijn ouders als ze dat deden. Het is kauwgom in het haar, ze heeft niet de hond vermoord

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2018 om 22:21

Wilgenkatje (licht o.t.) en ook een beetje on topic

Haar nick is mama.1955, dus ik ben bang dat ze haar eigen opvoeding heel wat langer geleden heeft genoten. Aan de andere kant, een vrouw uit bouwjaar 1955 zal geen dochters van 13 en 17 hebben? Dan was ze rond de 50 toen de jongste kwam...

Ik vind de hele situatie een beetje vreemd. Ik snap ook niet zo goed waarom vader zo snel besloot de haren te knippen. Nergens voor nodig, nu is de jongste dubbel gestraft. Het was allemaal op te lossen geweest als je er een ijsklontje op had gehouden tot de kauwgum bevroren was en verbrokkelde, of met pindakaas zoals hierboven is aangeraden. En dan een hartig woordje wisselen met de oudste. Klaar. Verder inderdaad zorgen dat de dames elkaar een beetje ontlopen. Pubers doen dat meestal vanzelf, de mijne tenminste wel. Die schieten weer door naar de andere kant misschien, maar in ieder geval is er weinig ruzie. Ik vind de hoeveelheid zakgeld trouwens ook raar, hier krijgen ze dat per maand nog niet eens. Als zakgeld dan. Ze krijgen wel kleedgeld, maar dan nog komen ze bij lange na niet aan 40 euro per week, nog niet eens de helft. Maar goed, daar ging dit topic niet over.

ik heb het in een dolle bui ook bij mijn broer voor de grap gedaan maar ik moest er zelf weer voor zorgen dat zijn haardos weer schoon werd  je moet dus het om of te leren gewoon ook haar  het zelf laten schoonmaken succes! liefs engellien

engellien schreef op 22-05-2022 om 14:16:

ik heb het in een dolle bui ook bij mijn broer voor de grap gedaan maar ik moest er zelf weer voor zorgen dat zijn haardos weer schoon werd je moet dus het om of te leren gewoon ook haar het zelf laten schoonmaken succes! liefs engellien

Het is inmiddels vier jaar geleden, dus ik mag hopen dat het er zo onderhand wel uit is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.