Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter licht instanties op


Er is nog best wel wat meer te verzinnen dat dochter kan hebben proberen te regelen. Zorgtoeslag/coronasteun/tegemoetkoming energiekosten van de gemeente/huurtoeslag/bijstand…

Dat zal als het goed is allemaal wel worden afgewezen, maar soms kiest de overheid voor eerst betalen dan controleren. Dus dan moet het geld later terug. 
Tijd voor moeder om dat vervelende gesprek toch echt te voeren en met de instanties te bellen- ook als je er moeite voor moet doen door het bsn nummer in te voeren. Ook als je denkt dat het grappig en ‘vvd-achtig’ gedrag is. 

Ik zou inderdaad met haar aan tafel gaan zitten en zeggen dat ze openheid moet geven over alles wat ze heeft aangevraagd en dat zo snel mogelijk rechtbreien.
Je hebt als het goed is zicht op haar bankrekening. Dus je kunt zien of er geld is binnengekomen. Als er iets terugbetaald moet worden, dan zou ik haar dat zelf laten betalen, ook eventuele boetes of iets dergelijks. 
Ze is gewiekst genoeg om op de hoogte te zijn van wat er allemaal te krijgen is, dan had ze ook kunnen bedenken dat ze geen recht heeft op dingen die niet van toepassing zijn op haar leven (kinderen, bedrijf, maar ook dingen als huurwoning en zorgverzekering).

Rondstruiner schreef op 25-05-2022 om 06:27:

[..]

Ik begrijp echt niet waarom je in zo'n situatie niet al lang met je dochter bent gaan zitten (en niet tijdens het eten) voor een indringend gesprek om alles boven water te krijgen en om vervolgens samen alles door te lopen en samen in te loggen in diverse systemen zoals mijn belastingdienst, mijn uwv. Je wil toch de onderste steen boven lijkt me en weten of er actie moet worden genomen.

Ik vind het wel een beetje een gek verhaal worden zo.

Dit. Het is gewoon echt een ernstige zaak hoor TO, daar moet je NU actie op ondernemen.

Want bijvoorbeeld voor die kindertoeslag, ze heeft daar geen recht op, zelfs niet het vermoede van een mogelijk recht. Dan kan het gewoon goed gaan, als zijnde, ze krijgt niets. 

Maar als ze gegevens gaat manipuleren om dit te krijgen, dan is het fraude. Dat zij zich telefonisch aanmeldt voor iets waar ze geen recht op heeft, heeft zij hiervoor gegevens gebruikt die niet echt zijn?

To, zij en jij lopen wel risicio hoor! Gelijk echt in gesprek gaan en alles boven water halen, want deze gedachtegang van haar is heel kwalijk en mogelijk zelfs schadelijk!

Als ik jou was zou ik je dochter laten inloggen op werk.nl en UWV.nl en haar jou laten zien wat er is aangevraagd en uitbetaald. Werk.nl is voor het aanvragen van een WW-uitkering en op UWV.nl staat per maand hoeveel uitkering er is betaald en welke bezwaren er lopen.

Flanagan schreef op 24-05-2022 om 19:46:

Dom? Tegenwoordig heet dit geraffineerd.
Een tijd geleden speelde ook een uitgekiende handelswijze; studenten en hun familie attendeerden elkaar op het aanvragen van maximaal tegemoetkoming studiefinanciering. Niet dat je alles ging gebruiken voor je studie, een deel zette je weg bv dmv handelen in aandelen. De rente over de schuld was zo laag dat je winst draaide van geleend geld.
Dergelijke mond om mond tips of via social media, lijken normenverlagend maar zijn niet strafbaar. In geval dochter TO, is het niet ondenkbaar dat haar medevakkenvullers of vrienden haar getipt hebben een ww-uitkering aan te vragen omdat ze daar recht op heeft, volgens de regels van uwv. Leuk zakcentje voor de vakantieplannen, volgens de puberbrein.

Toch had de dochter op haar klompen kunnen aanvoelen dat die 30k niet klopt. Wrs weet ze dat ook ergens wel, gezien haar reactie.


De dochter van TO weet hoe je een uitkering aanvraagt bij het UWV, hoe je bezwaar kan indienen en dat haar uitkering is stopgezet. Maar ze weet niet hoe je van je loonspecificatie een bedrag kunt overschrijven en doorgeven als inkomsten. Ik weet niet of ik dit geraffineerd moet noemen.

Daarnaast, ik heb zelf in 2021 een aflopende arbeidsovereenkomst gehad. Drie maanden van tevoren ontving ik een brief dat mijn contract niet verlengd wordt. Toen heb ik gelijk gesolliciteerd en binnen twee maanden iets anders gevonden. Het enige probleem was dat de startdatum niet direct de dag na het beeindigen van mijn vorige arbeidsovereenkomst was en er een gat was van meerdere dagen.


Toen heb ik een WW-uitkering aangevraagd, na enkele dagen bericht gekregen dat deze is toegekend en vervolgens een paar honderd euro gekregen voor de maand waarin alles speelde. Het enige wat mij tegenstond is dat ik moest solliciteren terwijl de WW-uitkering alleen een overbrugging was tussen mijn oude en nieuwe werkplek. Inkomsten doorgeven is niet moeilijk en zo gedaan. En dat moest ik ook de twee maanden hierna doen, waarna ik bericht kreeg dat ik voor die maanden 0,00 euro uitbetaald krijg.


Kan jij mij uitleggen waarom een WW-uitkering een zakcentje voor de vakantieplannen is volgens het puberbrein? Mijns insziens is het een overbrugging tussen de vorige en de toekomstige werkplek.


@Lianne11, ik vond de aanvraag geraffineerd in zin van bijdehand; kunnen aanvragen en het ook doen terwijl heel  wat vakkenvullers het erbij laten en op zoek gaan naar een ander bijbaantje.
 Ik verwacht geen groot bedrag voor die maximaal 3 mnd, vandaar zakcentje die ook aan haar voorbij had kunnen gaan, als ze die aanvraag niet gedaan had, zoals andere vakkenvullers dit vaak overslaan of die moeite niet nemen.
Daarbij heeft een puber vanwege de leeftijd minder verplichtingen dan een werknemer met vaste lasten. Vandaar begrip zakcentje. (Leuk met de vakantie voor de deur.)
Ik zie het zodoende niet als overbrugging in verhouding tot mensen die in problemen komen als er een rekening niet betaald kan worden; leeftijdskwestie.

Flanagan schreef op 25-05-2022 om 12:20:

@Lianne11, ik vond de aanvraag geraffineerd in zin van bijdehand; kunnen aanvragen en het ook doen terwijl heel wat vakkenvullers het erbij laten en op zoek gaan naar een ander bijbaantje.
Ik verwacht geen groot bedrag voor die maximaal 3 mnd, vandaar zakcentje die ook aan haar voorbij had kunnen gaan, als ze die aanvraag niet gedaan had, zoals andere vakkenvullers dit vaak overslaan of die moeite niet nemen.
Daarbij heeft een puber vanwege de leeftijd minder verplichtingen dan een werknemer met vaste lasten. Vandaar begrip zakcentje. (Leuk met de vakantie voor de deur.)
Ik zie het zodoende niet als overbrugging in verhouding tot mensen die in problemen komen als er een rekening niet betaald kan worden; leeftijdskwestie.

Het aanvragen als je er recht op hebt, is gewoon verstandig. Maar als jij al heel snel weer iets hebt, dan kan het zijn dat je er geen recht op hebt, dan moet je weer terugbetalen. En dat is toch iets dat vaak bij de jeugd speelt.

Zusterclivia schreef op 25-05-2022 om 13:13:

[..]

Het aanvragen als je er recht op hebt, is gewoon verstandig. Maar als jij al heel snel weer iets hebt, dan kan het zijn dat je er geen recht op hebt, dan moet je weer terugbetalen. En dat is toch iets dat vaak bij de jeugd speelt.

Eens, en daar heb ik TO ook op gewezen.

TS schrijft zelf al dat haar dochter vrijwel meteen iets anders had. Dus dan heeft ze er waarschijnlijk niet of maar zeer beperkt recht op.
Daarbij heb je als 15-jarige waarschijnlijk geen probleem als je een paar weken niet werkt omdat je nog weinig tot geen vaste lasten hebt.

En coronasteun, kinderopvangtoeslagcompensatie daarvan mag je logischerwijs verwachten dat je daar geen recht op hebt als je geen eigen bedrijf en geen kinderen hebt. 

Rechten, plichten, verantwoordelijkheid en ethisch handelen is wel iets waar ik een goed gesprek met haar over zou voeren. Het gaat wel om geld van de hele samenleving. 

Is het niet raar dat je als minderjarige die nog niet zelfstandig woont een ww-uitkering kunt aanvragen als je je bijbaantje verliest? Word je dan niet gekort op de kinderbijslag ofzo?

Eergisteren was op het nieuws dat 80% van de gestelde gedupeerden helemaal niet gedupeerd is https://www.geenstijl.nl/5165165/80-procent-melders-toeslagenloket-is-geen-gedupeerde-ouder/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/575955380/compensatie-toeslagenaffaire-alleen-ingreep-bij-evident-misbruik

Klinkt als een erg leuke baan, heel de dag allemaal onzinverhalen aanhoren *kuch*

Het zou mij ook niets verbazen als mijn buurtbewoners die geld dat ze overhouden sturen naar familie in het buitenland ook geld voor compensatie van toeslagen die ze nooit hebben ontvangen of aangevraagd hebben gevraagd

MamaE schreef op 25-05-2022 om 13:23:

TS schrijft zelf al dat haar dochter vrijwel meteen iets anders had. Dus dan heeft ze er waarschijnlijk niet of maar zeer beperkt recht op.
Daarbij heb je als 15-jarige waarschijnlijk geen probleem als je een paar weken niet werkt omdat je nog weinig tot geen vaste lasten hebt.


Dus jij vindt dat als je iets wel kunt missen je het ook niet moet aanvragen? Is "het geld nodig hebben" onderdeel van de toetsingsprocedure dan?

kipp1998 schreef op 25-05-2022 om 14:57:

Eergisteren was op het nieuws dat 80% van de gestelde gedupeerden helemaal niet gedupeerd is https://www.geenstijl.nl/5165165/80-procent-melders-toeslagenloket-is-geen-gedupeerde-ouder/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/575955380/compensatie-toeslagenaffaire-alleen-ingreep-bij-evident-misbruik

Klinkt als een erg leuke baan, heel de dag allemaal onzinverhalen aanhoren *kuch*

Het zou mij ook niets verbazen als mijn buurtbewoners die geld dat ze overhouden sturen naar familie in het buitenland ook geld voor compensatie van toeslagen die ze nooit hebben ontvangen of aangevraagd hebben gevraagd

Misschien dat je eerste alinea nog “iets” met het topic te maken heeft. Maar wat jouw verdenkingen richting je buren hiermee van doen hebben, ontgaat me volledig. 

Doemijdieglazenbol schreef op 25-05-2022 om 15:08:

[..]

Misschien dat je eerste alinea nog “iets” met het topic te maken heeft. Maar wat jouw verdenkingen richting je buren hiermee van doen hebben, ontgaat me volledig.

Dat is commentaar op deze blijkbare fraude met compensatie voor de kinderopvangtoeslag

Het ene verhaal vind ik wel slim bedacht, werken en alsnog kijken of je uitkering krijgt. Maar het is niet echt wat er daadwerkelijk speelt dus leuk geprobeerd.
Het tweede punt vind ik wel weg. Dit gaat ook niet meer om tientjes of honderd euro. En het geld waar het naartoe moet blundert al aan alle kanten en is schrijnend voor de ouders die de ellende wel hebben en zij heeft leeftijdsgenootjes die vanwege dat schandaal ergens anders zijn opgegroeid. Beseft ze dat wel? En ze houdt de boel op met onzinnig aanvragen. Het vertraagt voor mensen die wel dat geld moeten krijgen. Of het fraude is of minimaal uit asociaal oogpunt dat je miss boos bent dat het uwv niet in je verhaal trapt dit onderneemt is de weg naar andere zaken waar je geen recht op hebt of onbedoeld gebruik van maakt snel gelegd.

Ik zou zeggen een goed gesprek en zeker zolang in mijn huis gaat elke aanvraag die je vanaf nu doet eerst langs mijn ogen. Puur uit principe dat dit nu al gaande is zonder jouw medeweten ervan en dat het de samenleving geld kost als iemand onzinnaanvragen doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.