Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter liegt

Hoi , hoi ik heb wat advies nodig.  Mijn dochter is 14 een en echte puber.  Vergeleken met dingen die ik soms hoor allemaal nog heel braaf hoor.  Ze is eigenijk best verstandig. 

Nu ben ik er achter gekomen dat ze liegt over kleine dingen ( zoals hoe lang ze op haar telefoon gaat, want het blijkt dus dat ze tot 3.00 s nachts met een jongen snapt). Ik vind dit eigenijk heel vervelend. Mijn man zegt laat haar maar het hoort bij de leeftijd.  Klopt hoor,  maar ik vind het toch vervelend.  Hoe gaan jullie hiermee om. 


Wat vind je erger, dat ze tot 3.00 uur in de nacht op haar telefoon zit of dat ze erover liegt?
Heeft ze een reden om te liegen? Worden jullie bijvoorbeeld boos als ze eerlijk is?

Ik zou voor dit soort dingen gewoon zeggen 'telefoon blijft beneden in de nacht, want nachtrust is belangrijk'. Verder zou ik zorgen dat ze je kan vertrouwen en alles eerlijk kan zeggen, dus dat de consequenties van liegen erger zijn dan van eerlijk zijn.

PriceyRook54

PriceyRook54

15-03-2022 om 13:11

Pick your battles.

Bij dit specifieke voorbeeld, wat is het probleem voor jou? Het tijdstip of de jongen? Mijn tieners mogen doordeweeks na 22u geen telefoon op hun kamer. Want anders wordt er inderdaad nachtenlang gechat.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 13:14 Topicstarter

Het liegen vind ik het probleem.  Ik heb liever niet dat ze tot 3.00 chat maar als dat zou gebeuren en ze zou het eerlijk zeggen zou ik waarschijnlijk iets zeggen van: hmmm dat is niet zo slim , zal je een zwaar dagje hebben.  Het zit me dus vooral dwars dat ze wat mij betreft niet eens een reden heeft om te liegen. 


PriceyRook54

PriceyRook54

15-03-2022 om 13:26

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 13:14:

Het liegen vind ik het probleem. Ik heb liever niet dat ze tot 3.00 chat maar als dat zou gebeuren en ze zou het eerlijk zeggen zou ik waarschijnlijk iets zeggen van: hmmm dat is niet zo slim , zal je een zwaar dagje hebben. Het zit me dus vooral dwars dat ze wat mij betreft niet eens een reden heeft om te liegen.


Weet je, mijn tieners zouden ook glashard liegen, nee hoor, ik sliep om 23u al hoor. Want ze weten dat ik daar niet blij mee zou zijn.

Pubers liegen of houden de waarheid achter om gezanik van ouders te voorkomen. Heel begrijpelijk. Hoort ook bij het losmaken van de ouders: je hoeft niet alles meer te weten. Regel invoeren dat telefoons beneden blijven in de nacht en verder niet te veel achter zoeken. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 13:42

AlisonH schreef op 15-03-2022 om 13:35:

Pubers liegen of houden de waarheid achter om gezanik van ouders te voorkomen. Heel begrijpelijk. Hoort ook bij het losmaken van de ouders: je hoeft niet alles meer te weten. Regel invoeren dat telefoons beneden blijven in de nacht en verder niet te veel achter zoeken.

Eens. Ik weet nog heel goed dat ik loog tegen mijn moeder, ook al las ze de waarheid altijd van mijn gezicht af. Ze zag het gewoon als iets niet waar was. Ik deed het zelf omdat ik allerlei dingen wel wilde doen die zij niet goed vond. Ze was heel streng, vond ik zelf dus ik moest toch wat verzinnen om mijn zin te krijgen. 

Toen ik zelf een puberdochter had was ik ervan overtuigd dat ik veel minder, zo niet helemaal niet streng was. En toch waren daar opeens de leugens en het achterhouden van dingen. Ik stond ervan te kijken, misschien nog wel meer van mijn eigen naïviteit. Stond opeens in de schoenen van mijn eigen moeder en begreep haar een stuk beter. 

Nee

Nee

15-03-2022 om 13:46

Om 3:00 uur ‘s nachts op snapchat met een jongen. Dat ze stiekem op haar mobiel zit past bij de leeftijd en zou ik niet te erg vinden (als school er niet onder lijdt). Wat ik wel vervelend zou vinden is als dat ‘s nachts chatten seksueel getint is en ze berichten stuurt waarvan ze de consequenties niet kan overzien. Dat gebeurt erg vaak en deze context vind ik wel een rode vlag. Hebben jullie het daar wel eens over gehad?

Heb je hier op de site al het artikel "waarom liegen pubers?", gelezen? Heel verhelderend, vind ik. 

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 14:18 Topicstarter

Nee schreef op 15-03-2022 om 13:46:

Om 3:00 uur ‘s nachts op snapchat met een jongen. Dat ze stiekem op haar mobiel zit past bij de leeftijd en zou ik niet te erg vinden (als school er niet onder lijdt). Wat ik wel vervelend zou vinden is als dat ‘s nachts chatten seksueel getint is en ze berichten stuurt waarvan ze de consequenties niet kan overzien. Dat gebeurt erg vaak en deze context vind ik wel een rode vlag. Hebben jullie het daar wel eens over gehad?

Nee ik denk dat het chatten verder redelijk onschuldig is. Zal vast elkaar een beetje uitdagen zijn maar alle kleren blijven aan.  We hebben het daar overigens ook over.  Maar mijn dochter is wat dat betreft heel behoudend ( al weet je het nooit zeker)

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 14:19 Topicstarter

Wilmamaa schreef op 15-03-2022 om 13:57:

Heb je hier op de site al het artikel "waarom liegen pubers?", gelezen? Heel verhelderend, vind ik.

Ga ik lezen

Ik mocht vroeger heel veel van mijn ouders, maar ze wilden (en willen nog steeds) wel alles weten. Wat ik ging doen, met wie, waar, of het leuk was, etc. Toen ik op mezelf woonde wilden ze nog steeds weten als ik op vakantie ging, zelfs al was het maar één of twee nachtjes weg. 'Voor hun gemoedsrust'. Ja mijn reet, ik was 25 toen ik het huis uit ging, tijd om de navelstreng eens definitief door te knippen.
Iets alleen doen vonden ze heel gek, dus ik heb wel eens gezegd dat ik met een vriend of vriendin ging terwijl dat niet zo was. 
De reden die ik had om te liegen was 'bemoeizucht en irritante vragen ontlopen'.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 14:33 Topicstarter

MamaE schreef op 15-03-2022 om 14:24:

Ik mocht vroeger heel veel van mijn ouders, maar ze wilden (en willen nog steeds) wel alles weten. Wat ik ging doen, met wie, waar, of het leuk was, etc. Toen ik op mezelf woonde wilden ze nog steeds weten als ik op vakantie ging, zelfs al was het maar één of twee nachtjes weg. 'Voor hun gemoedsrust'. Ja mijn reet, ik was 25 toen ik het huis uit ging, tijd om de navelstreng eens definitief door te knippen.
Iets alleen doen vonden ze heel gek, dus ik heb wel eens gezegd dat ik met een vriend of vriendin ging terwijl dat niet zo was.
De reden die ik had om te liegen was 'bemoeizucht en irritante vragen ontlopen'.

Ja dat ben ik misschien wel.  Ik noem het geïnteresseerd maar zij noemt het bemoeizuchtig. Het is toch naar lastig om een balans te vinden tussen betrokken en bemoeizuchtig

het hangt een beetje af van het verdere gedrag van je dochter. 

Als het een verstandig meisje is,  als het thuis en op school goed doet,  als het een normale jongen is verder en er geen gekke dingen gebeuren,  zou ik het zo laten. Ze wil je niet alles vertellen en dat hoeft ook niet. 

Ze ontdekt vanzelf dat tot diep in de nacht appen betekent dat ze de volgende ochtend moe is. Mocht blijken dat dit structureel is, en dat ze de hele tijd erg moe is,   dan kan je haar telefoon 's avonds innemen. 

Als ze appt, of als jij vermoedt dat ze appt,  met één of ander eng mannetje of met een vieze oude kerel zou ik ook ingrijpen.

Mijn beide kinderen zaten soms ook tot diep in de nacht op hun telefoon,  maar zeker niet dagelijks. De oudste zette hem zelf op stil omdat hij anders de hele dag moe was. Van de jongste weet ik het niet eens. 

PriceyRook54

PriceyRook54

15-03-2022 om 14:47

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 14:33:

[..]

Ja dat ben ik misschien wel. Ik noem het geïnteresseerd maar zij noemt het bemoeizuchtig. Het is toch naar lastig om een balans te vinden tussen betrokken en bemoeizuchtig

Nou ja, ze is nog maar 14 dus ik vind het niet meer dan normaal dat je zo'n beetje weet wat er speelt. 

Die van mij zijn van dezelfde leeftijd en ik laat ze erg vrij, maar als ze de stad in zijn of zo verwacht ik wel zo nu en dan een teken van leven en ik wil ze ook voor een bepaalde tijd thuis hebben. Voor bepaalde dingen is het toch wel moeders wil is wet hier.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 15:00 Topicstarter

Ainne schreef op 15-03-2022 om 14:47:

[..]

Nou ja, ze is nog maar 14 dus ik vind het niet meer dan normaal dat je zo'n beetje weet wat er speelt.

Die van mij zijn van dezelfde leeftijd en ik laat ze erg vrij, maar als ze de stad in zijn of zo verwacht ik wel zo nu en dan een teken van leven en ik wil ze ook voor een bepaalde tijd thuis hebben. Voor bepaalde dingen is het toch wel moeders wil is wet hier.

Dat is hier ook.  Maar als ik bijvoorbeeld vind dat 12.00 en redelijke tijd is om  thuis te zijn en ze heeft het gezellig en appt me of ze tot 1.00 mag blijven dan kan dat meestal wel.  


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.