Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter liegt


PriceyRook54

PriceyRook54

15-03-2022 om 15:12

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 15:00:

[..]

Dat is hier ook. Maar als ik bijvoorbeeld vind dat 12.00 en redelijke tijd is om thuis te zijn en ze heeft het gezellig en appt me of ze tot 1.00 mag blijven dan kan dat meestal wel.


Nou volgens mij ben ik strenger dan jij dan 

Ik vind dat echt laat voor een 14-jarige om zelf thuis te komen. Hier is dat stukken vroeger, tenzij er vantevoren afgesproken is dat ze gebracht/gehaald worden.

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 14:33:

[..]

Ja dat ben ik misschien wel. Ik noem het geïnteresseerd maar zij noemt het bemoeizuchtig. Het is toch naar lastig om een balans te vinden tussen betrokken en bemoeizuchtig

Mijn ouders toonden op dit manier ook interesse, maar ze kenden op de middelbare school lang niet al onze vrienden. Dus dan vroegen ze wie er allemaal op een feestje waren en dan volgden er vijf namen die ze niet kenden en dan wilden ze weten hoe die van de achternaam heetten, waar die woonden, of die bij ons in de klas zaten, etc.
En ze wilden toen we 16+ waren ook altijd weten hoeveel we gedronken hadden en hoe laat we thuis waren gekomen.
Voor een puber is dat niet zo belangrijk; die had een feestje en het was gezellig, daar gaat het om.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 16:07 Topicstarter

Ainne schreef op 15-03-2022 om 15:12:

[..]

Nou volgens mij ben ik strenger dan jij dan

Ik vind dat echt laat voor een 14-jarige om zelf thuis te komen. Hier is dat stukken vroeger, tenzij er vantevoren afgesproken is dat ze gebracht/gehaald worden.

In het weekend he

En inderdaad alleen vanaf haar vriendin ( is 2 minuten fietsen), anders met een groep of halen / brengen

BrightEchidna89

BrightEchidna89

15-03-2022 om 16:31

Ik zou mij pas zorgen beginnen maken als mijn stiefzoon niet liegt wanneer hij begint te puberen. Ideaal moment om een echt privéleven op te bouwen waar je ouders geen zaken meer mee hebben.

Ik denk dat het er wel een beetje bij hoort. Pubers hebben geen zin in gezeur van hun ouders (en ze vinden zo'n beetje alles gezeur) dus om  discussie of een preek te voorkomen liegen ze over zulke dingen. Zolang het liegen niet erger wordt of over ergere dingen gaat zou ik me geen zorgen maken. Zeker niet als het verder een redelijke brave puber is.

Ainne schreef op 15-03-2022 om 15:12:

[..]

Nou volgens mij ben ik strenger dan jij dan

Ik vind dat echt laat voor een 14-jarige om zelf thuis te komen. Hier is dat stukken vroeger, tenzij er vantevoren afgesproken is dat ze gebracht/gehaald worden.

Met je eens. Het is van de zotte dat het voor kinderen (want dat zijn het nog) van 14 nachtwerk moet worden. Dat het een keer in het weekend 10-11 uur wordt, als je weet waar ze zijn, OK, bij uitzondering. Maar anders gewoon op tijd thuis. Ik weet ook niet hoe dat tegenwoordig is, maar in de jaren '80 was het heel normaal om als 14-jarige rond 10 uur op bed te liggen, en dan sliep je ook echt tot de volgende ochtend.

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 19:51 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 19:29:

[..]

Met je eens. Het is van de zotte dat het voor kinderen (want dat zijn het nog) van 14 nachtwerk moet worden. Dat het een keer in het weekend 10-11 uur wordt, als je weet waar ze zijn, OK, bij uitzondering. Maar anders gewoon op tijd thuis. Ik weet ook niet hoe dat tegenwoordig is, maar in de jaren '80 was het heel normaal om als 14-jarige rond 10 uur op bed te liggen, en dan sliep je ook echt tot de volgende ochtend.

Ik begrijp niet zo goed waar dat oordeel voor nodig is.  Jij kan het van de zotte vinden maar ik vind het redelijk normaal.  Overigens overleg ik vaak ook met ouders van haar vriendinnen. Ik heb het geluk dat ik alle vriendinnen en ouders van vrienden goed ken.  Doordeweeks is ze altijd rond 10en thuis.  

Kimdekim

Kimdekim

15-03-2022 om 19:52 Topicstarter

Biscuitje schreef op 15-03-2022 om 19:23:

Ik denk dat het er wel een beetje bij hoort. Pubers hebben geen zin in gezeur van hun ouders (en ze vinden zo'n beetje alles gezeur) dus om discussie of een preek te voorkomen liegen ze over zulke dingen. Zolang het liegen niet erger wordt of over ergere dingen gaat zou ik me geen zorgen maken. Zeker niet als het verder een redelijke brave puber is.

Nou ja dat alles gezeur vinden is ook waar.  Ik weet wel dat het erbij hoort, maar ik moet daar de weg in vinden. 

Kimdekim schreef op 15-03-2022 om 19:51:

[..]

Ik begrijp niet zo goed waar dat oordeel voor nodig is. Jij kan het van de zotte vinden maar ik vind het redelijk normaal. Overigens overleg ik vaak ook met ouders van haar vriendinnen. Ik heb het geluk dat ik alle vriendinnen en ouders van vrienden goed ken. Doordeweeks is ze altijd rond 10en thuis.

Ach joh, beste stuurlui staan aan wal hè!

Maar on topic; ik zou me nog geen zorgen maken hoor, is een beetje wat pubers doen naar mijn idee. Willen toch wat meer voor zichzelf opbouwen, privacy. 

Ainne schreef op 15-03-2022 om 14:47:

[..]

Nou ja, ze is nog maar 14 dus ik vind het niet meer dan normaal dat je zo'n beetje weet wat er speelt.

Die van mij zijn van dezelfde leeftijd en ik laat ze erg vrij, maar als ze de stad in zijn of zo verwacht ik wel zo nu en dan een teken van leven en ik wil ze ook voor een bepaalde tijd thuis hebben. Voor bepaalde dingen is het toch wel moeders wil is wet hier.

Serieus?

Hoe was dat bij jou vroeger als je de stad in was, moest je dan ook je ouders op de hoogte brengen dat je nog leefde of mocht je helemaal niet weg?

Jesse_1 schreef op 15-03-2022 om 20:13:

[..]

Serieus?

Hoe was dat bij jou vroeger als je de stad in was, moest je dan ook je ouders op de hoogte brengen dat je nog leefde of mocht je helemaal niet weg?

Op mijn 14e ging ik hooguit een keer een avondje naar een vriend thuis, echt niet naar de kroeg. En nee, dat was niet in 1860, maar gewoon in de jaren '80. En in het weekend mochten we dan best wel een uurtje later thuis zijn, maar niet ver na middernacht, dat was dan echt rond 10 uur thuis, zodat je om 11 uur in je bed kon liggen. Ik snap niet waarom dat zo erg is, of waarom dat zo raar zou zijn.

Tenzij je het heul normaal vindt dat talloze middelbare-schoolleerlingen op maandagochtend slaperig en soms zelfs met een kater in de klas zitten.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

15-03-2022 om 20:24

Jesse_1 schreef op 15-03-2022 om 20:13:

[..]

Serieus?

Hoe was dat bij jou vroeger als je de stad in was, moest je dan ook je ouders op de hoogte brengen dat je nog leefde of mocht je helemaal niet weg?

Nog afgezien van dat het vroeger niet eens kon. Ik had op mijn 14e geen mobiele telefoon, die bestond toen nog niet. Dus als ik weg was was ik weg.

Je mag ze ook wel een beetje met rust laten hoor, je kunt ook te bezorgd zijn.

Nera schreef op 15-03-2022 om 20:24:

[..]

Nog afgezien van dat het vroeger niet eens kon. Ik had op mijn 14e geen mobiele telefoon, die bestond toen nog niet. Dus als ik weg was was ik weg.

Je mag ze ook wel een beetje met rust laten hoor, je kunt ook te bezorgd zijn.

Maar waarom moeten kinderen (ja, het zijn kinderen) van 14 elke avond de hort op zijn? Tuurlijk, ik ging ook wel eens naar een schoolvriend af en toe, maar op straat rondhangen, zoals je nu veel ziet, was er echt niet bij. 9 van de 10 keer was je op je 14e gewoon thuis in de avond, keek TV of deed wat op je eigen kamer, en ging op tijd naar bed. En tuurlijk hoefde je niet als een kleuter om 7 uur naar bed, maar door de week, als er school was, dan was dat toch 21.30 uur/22.00 uur uiterlijk. Zodat je genoeg slaap had om de volgende dag fris te beginnen. En dat is belangrijk voor opgroeiende kinderen.

Pejeka1 schreef op 15-03-2022 om 20:38:

[..]

Maar waarom moeten kinderen (ja, het zijn kinderen) van 14 elke avond de hort op zijn? Tuurlijk, ik ging ook wel eens naar een schoolvriend af en toe, maar op straat rondhangen, zoals je nu veel ziet, was er echt niet bij. 9 van de 10 keer was je op je 14e gewoon thuis in de avond, keek TV of deed wat op je eigen kamer, en ging op tijd naar bed. En tuurlijk hoefde je niet als een kleuter om 7 uur naar bed, maar door de week, als er school was, dan was dat toch 21.30 uur/22.00 uur uiterlijk. Zodat je genoeg slaap had om de volgende dag fris te beginnen. En dat is belangrijk voor opgroeiende kinderen.

Maar wie zegt dat kind van TO iedere avond de hort op is? TO niet, dat maak jij er weer van. Er is niks mis mee als een kind eens een keertje wat later thuis is in het weekend. En dat jij kort gehouden werd als kind (ja, ik vind 10 uur thuis en 11 uur in bed kort gehouden worden, zelfs mijn moeder was niet zo streng) hoeft toch niet het probleem van de rest van de mensheid te zijn? Hou toch eens op jezelf als maat der dingen te nemen in dit soort draadjes, en te fulmineren over die ontsporende jeugd en hun flapdrollen van ouders. Getver.

Kim, pubers zetten zich af tegen hun ouders, zelfs als die ouders prima redelijke en flexibele mensen zijn. Trek je dat niet persoonlijk aan. Ik zou zelf wel moeite hebben met tot 3 uur in de nacht op de telefoon zitten. Hier konden ze geen maat houden, dus wij hebben ingevoerd dat alle telefoons, ook de onze (opvoeden is voorleven), ‘s nachts beneden aan de oplader lagen. Nooit discussie over geweest.

HexOpBezemsteel schreef op 15-03-2022 om 14:37:

het hangt een beetje af van het verdere gedrag van je dochter.

Als het een verstandig meisje is, als het thuis en op school goed doet, als het een normale jongen is verder en er geen gekke dingen gebeuren, zou ik het zo laten. Ze wil je niet alles vertellen en dat hoeft ook niet.

Ze ontdekt vanzelf dat tot diep in de nacht appen betekent dat ze de volgende ochtend moe is. Mocht blijken dat dit structureel is, en dat ze de hele tijd erg moe is, dan kan je haar telefoon 's avonds innemen.

Als ze appt, of als jij vermoedt dat ze appt, met één of ander eng mannetje of met een vieze oude kerel zou ik ook ingrijpen.

Mijn beide kinderen zaten soms ook tot diep in de nacht op hun telefoon, maar zeker niet dagelijks. De oudste zette hem zelf op stil omdat hij anders de hele dag moe was. Van de jongste weet ik het niet eens.

Idd.

To, je zegt dat ze verstandig is en geen rare dingen doet. Zie het min of meer door de vingers. Dus echt erge leugens niet, maar de leugentjes om bestwil wel.

Als ik mijn moeder een euro had moeten betalen voor elk leugentje... En dan ook ging het om niets. Ja, ik heb mijn huiswerk af. Nee, ik blijf niet de hele nacht gamen. Ja, ik ruim mijn kamer op. Ze was rijk geweest. Verder was ik heel saai en braaf, maar ja, geen zin in gezeur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.